Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2004, 13:41   #21
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene

Heeft niks met tijdsgeest te maken maar wel met een pure geplande genocide op 10 miljoen Congolezen, dat zijn nu eenmaal de feiten en heeft dus niks met het Vlaams Nationalisme te maken!
Dat is klinklare onzin, Eugene, en dat weet U!
Maar ik begrijp dat U zich aangevallen voelt omdat ik de hypocriete houding van de Vlaams-nationalisten in deze discussie aanklaag.
Rudy ik voel mij niet aangevallen, niet als Vlaams Nationalist, maar ook niet, indien u wenst, als Belg hoor!. De feiten zijn wat ze zijn...er is door Koning LeopoldII een genocide gepleegd op 10 miljoen Congolezen, ga je dat goedpraten soms met een nietszeggend woordje als 'tijdsgeest', komaan he zeg, je bent toch slimmer dan dat he ???? Op die wijze kan je alle genocides goedpraten, denk daar maar eens over na!!!
Oud 30 maart 2004, 13:41   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Zoveel tegenkanting tegen die documentaire, dat betekent dat er echt wel op zere tenen getrapt wordt en rake punten aangehaald worden. Nog een reden te meer om te kijken voor mij
Oud 30 maart 2004, 13:42   #23
Sale-Flamin
Burgemeester

Sale-Flamin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn eerste reactie was: TIJDSGEEST.

Als we die hele kolonisatie met de mentaliteit en wetenschap van vandaag bekijken, dan is dat inderdaad een barbaarse aangelegenheid geweest.

Maar anderzijds maken we hier wel één grote fout: we schrijven de misdaden van toen op het conto van één man, Leopold II.
Je mag dan wel eigenaar zijn van een landgoed, maar je kan niet de verantwoordelijkheid dragen van de daden van alle mensen die zich in dat landgoed bewegen.

We moeten die ganse historie durven afspiegelen tegenover de heersende mentaliteit van toen: kolonies en hun inwoners waren toen niet meer dan productiemiddelen. De zwarte medemens werd toen niet als mensen bekeken, maar als werkmiddelen.

Het heeft lang geduurd eer die mentaliteit veranderd is, maar dat was toen eenmaal de visie.

Natuurlijk is het in dat licht heel makkelijk om nu te veroordelen en dat punt aan te grijpen om de huidige monarchie aan te vallen op zaken die toen juist leken, maar nu barbaars zijn.

De huidige monarchie heeft geen uitstaans meer met dat verleden en dat is het punt waar men in deze ganse discussie blijkbaar oog voor weigert te hebben.

Het Vlaams-nationalisme heeft namelijk elk argument nodig, of het nu waar is of een verdraaiing van de werkelijkheid, om toch maar de afschaffing van België te verkrijgen.
Zullen we dan maar gelijk amnestie invoeren voor al die collaborerende Vlaamse (en Waalse maar dat moet verzwegen worden anders moeten we zelfs Hergé en diens stripheld Kuifje aan de schandpaal nagelen) zwartzakken? Dat lag toen toch ook perfect in de tijdsgeest. En die Vlaams Blokkers, bieden we nu onze excuses aan voor de nazi-verwijten die we naar hun kop hebben gesmeten, alhoewel het VB werd opgericht lang na het derde rijk verdwenen was?

Ah, nee, dat mag niet want alleen Vlaanderen mag beschimpt worden, belgië daarentegen is waarachtig prachtig en moet vrij blijven van zonden.

Als belgië en de monarchie toch zo vrij is van zonden, waarom oefent het Hof (dus de Saksen-Coburghers) samen met Louis Michel dan druk uit op de media? Omdat het geen uitstaans heeft met de gruwelen van Leopold II?
Sale-Flamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 13:44   #24
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Rudy ik voel mij niet aangevallen, niet als Vlaams Nationalist, maar ook niet, indien u wenst, als Belg hoor!. De feiten zijn wat ze zijn...er is door Koning LeopoldII een genocide gepleegd op 10 miljoen Congolezen, ga je dat goedpraten soms met een nietszeggend woordje als 'tijdsgeest', komaan he zeg, je bent toch slimmer dan dat he ???? Op die wijze kan je alle genocides goedpraten, denk daar maar eens over na!!!
Er is inderdaad een genocide gepleegd in Congo.
Ik wil ze niet goedpraten, omdat dat niet goed te praten valt.

Anderzijds heb ik er wel een probleem mee dat deze genocide NU wordt aangegrepen als een argument voor de afschaffing van de monarchie en het opblazen van België.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 13:46   #25
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Een ophefmakende reportage die in meerdere landen in Europa zal vertoond worden, en waar het belgikske andermaal "schitterend" zal uitkomen. Mooi zo, de onafhankelijkheidsgedachte van Vlaanderen zal zo nog meer steun krijgen in het buitenland. De misdaden van Polleke den Tweede werden door de belgische staat en haar officiële geschiedschrijving steeds doodgezwegen! Naar verluid zou de massamoordenaar Polleke II de helft van de toenmalige Congolese bevolking uitgemoord hebben.
Oh ja,

Onafhankelijk Vlaanderen als absolutie.
Het is weer eens een ander argument.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 13:47   #26
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Citaat:
Vooral de vergelijking tussen het aantal slachtoffers in Leopolds Congo en de holocaust viel daar in slechte aarde.
Terecht. De holocaust was een vooraf geplande en nadien punctueel uitgevoerde moord met racistische motieven aan de grondslag, hetgeen er in Congo gebeurd is of zou zijn is een ontsporing van het 19e eeuws kolonialisme, waar zowat elke Europese grootmacht zich schuldig aan heeft gemaakt.
Een vergelijking tussen beide gaat inderdaad niet op. De holocaust gaat over 6.000.000 mensen.
Het aantal slachtoffers in Leopold's Congo zou 10.000.000 bedragen.
Leopold zal die zwarten wel niet als gelijkwaardige wezens beschouwd hebben. En dat is wel degelijk ECHT racisme (en niet wat men er tegenwoordig van maakt). Maar toegegeven zijn drang naar rubber en geldzucht was zijn edel motief
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 13:48   #27
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargantua
Zullen we dan maar gelijk amnestie invoeren voor al die collaborerende Vlaamse (en Waalse maar dat moet verzwegen worden anders moeten we zelfs Hergé en diens stripheld Kuifje aan de schandpaal nagelen) zwartzakken? Dat lag toen toch ook perfect in de tijdsgeest. En die Vlaams Blokkers, bieden we nu onze excuses aan voor de nazi-verwijten die we naar hun kop hebben gesmeten, alhoewel het VB werd opgericht lang na het derde rijk verdwenen was?

Ah, nee, dat mag niet want alleen Vlaanderen mag beschimpt worden, belgië daarentegen is waarachtig prachtig en moet vrij blijven van zonden.

Als belgië en de monarchie toch zo vrij is van zonden, waarom oefent het Hof (dus de Saksen-Coburghers) samen met Louis Michel dan druk uit op de media? Omdat het geen uitstaans heeft met de gruwelen van Leopold II?
Ik ben voor de algehele amnestie voor collaborerende Belgen!
Het paste inderdaad in de tijdsgeest en we moeten dat hoofdstuk ook eindelijk maar eens afsluiten.

België en de monarchie zijn niet vrij van zonden, maar het is niet omdat er vroeger misdaden gepleegd werden dat de (verre) nazaten er nog steeds voor verantwoordelijk moeten gesteld worden.

Ik dacht trouwens dat het tegen de wet was om de kinderen verantwoordelijk te stellen voor de misdragingen van hun ouders?

Oud 30 maart 2004, 13:49   #28
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anderzijds heb ik er wel een probleem mee dat deze genocide NU wordt aangegrepen als een argument voor de afschaffing van de monarchie en het opblazen van België.
ach, er wordt nog dagelijks teruggegrepen naar de jaren veertig als argument tegen de vlaamsgezinden van vandaag. Dus troost je, we begrijpen hoe je je voelt
Oud 30 maart 2004, 13:51   #29
luc broes

Standaard

Citaat:
Citaat:
Volledig akkoord, betreurenswaardige (of ingebeelde) feiten uit het verleden mogen enkel aangegrepen worden ter bestrijding van de Vlaamsnationalisten.
Oud 30 maart 2004, 13:51   #30
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Als we die hele kolonisatie met de mentaliteit en wetenschap van vandaag bekijken, dan is dat inderdaad een barbaarse aangelegenheid geweest.

Maar anderzijds maken we hier wel één grote fout: we schrijven de misdaden van toen op het conto van één man, Leopold II.
Je mag dan wel eigenaar zijn van een landgoed, maar je kan niet de verantwoordelijkheid dragen van de daden van alle mensen die zich in dat landgoed bewegen.

We moeten die ganse historie durven afspiegelen tegenover de heersende mentaliteit van toen: kolonies en hun inwoners waren toen niet meer dan productiemiddelen. De zwarte medemens werd toen niet als mensen bekeken, maar als werkmiddelen.

Het heeft lang geduurd eer die mentaliteit veranderd is, maar dat was toen eenmaal de visie.

Natuurlijk is het in dat licht heel makkelijk om nu te veroordelen en dat punt aan te grijpen om de huidige monarchie aan te vallen op zaken die toen juist leken, maar nu barbaars zijn.

De huidige monarchie heeft geen uitstaans meer met dat verleden en dat is het punt waar men in deze ganse discussie blijkbaar oog voor weigert te hebben.

Het Vlaams-nationalisme heeft namelijk elk argument nodig, of het nu waar is of een verdraaiing van de werkelijkheid, om toch maar de afschaffing van België te verkrijgen.
Heeft niks met tijdsgeest te maken maar wel met een pure geplande genocide op 10 miljoen Congolezen, dat zijn nu eenmaal de feiten en heeft dus niks met het Vlaams Nationalisme te maken!
inderdaad, nog even en het is weer de schuld van het blok zeker
Ik heb nog nieveel van deze affaire gehoord, alleen dat er 'een aantal' negerkes vermoord waren in dien tijd, maar 10 miljoen??? Diegenen die toch altijd met '40-'45 afkomen om het blok te counteren kunnen dit jaartal beter veranderen in 1885-1908.
Diene Leopold kan gerust in het rijtje gezet worden bij Pol Pot, Stalin, Hitler en consoorten! Hoe ze ook gedood of vermoord zijn, 10 miljoen doden zijn 10 miljoen doden!
En Michel, de eeuwige konings-kontekruiper is weer eens 'onthutst', stel dat de andere landen dit eens te zien krijgen! Alweer een deuk in het Belgische imago
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 13:52   #31
Tegendradigaard

Standaard

Misschien kan de familie schadevergoeding betalen aan de nabestaanden in congo ?
zo een beetje zoals de Duitsers doen he. Maar let wel enkel de Saksen Coburgerse centen mogen daarvoor gebruikt worden he. Al staat het fervente verdedigers van het koningshuis natuurlijk vrij om ook wat wiedergutmachung te betalen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 13:52   #32
Sale-Flamin
Burgemeester

Sale-Flamin's schermafbeelding

Standaard

Stel je voor dat Adolf Hitler WO II gewonnen had, en tien jaar later een vredige dood gestorven was, zouden we dan nu niet mogen aanklagen dat zijn regime genocide heeft gepleegd?

Wat Hitler toen deed lag ook in de tijdsgeest, die vent heeft in de VS nog een eredoctoraat gekregen door zijn houding rond de eugenetica.
Sale-Flamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 13:56   #33
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Misschien kan de familie schadevergoeding betalen aan de nabestaanden in congo ?
zo een beetje zoals de Duitsers doen he. Maar let wel enkel de Saksen Coburgerse centen mogen daarvoor gebruikt worden he. Al staat het fervente verdedigers van het koningshuis natuurlijk vrij om ook wat wiedergutmachung te betalen.
Misschien kunnen de Turken een wiedergutmachung betalen aan de Armenen? Of de Oegandezen aan de Congolezen? Of de Arabieren aan de Spanjaarden?

Nie zeveren, hé!

Oud 30 maart 2004, 13:57   #34
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:

Rudy af en toe een goed boek lezen is niet slecht hoor. Lees er maar eens het boek van Adam Hochschild op na, eerste druk in 1998. Titel; 'De geest van koning LeopoldII, en de plundering van de Congo!' De waarheid verzwijgen is nooit goed, niet voor een President...maar ook niet voor een Koning!
Oud 30 maart 2004, 13:58   #35
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargantua
Stel je voor dat Adolf Hitler WO II gewonnen had, en tien jaar later een vredige dood gestorven was, zouden we dan nu niet mogen aanklagen dat zijn regime genocide heeft gepleegd?

Wat Hitler toen deed lag ook in de tijdsgeest, die vent heeft in de VS nog een eredoctoraat gekregen door zijn houding rond de eugenetica.
Nee U zou dat niet "mogen", want de Gestapo zou U opsluiten, martelen en doden...

Als, als, als mijn tante wielen had, dan was ze een karretje...

Oud 30 maart 2004, 13:58   #36
Tegendradigaard

Standaard

Zo maar iets dat ik mij afvraag ? Al het geld dat Leopold II zo verdiende op de rug en het lijk van die Congolezen is dat geen misdaadgeld ?
Of is het zo dat misdaadgeld witgewassen werd door de dood van Leopold II ?

Dus is het zaak van vlak voor uw dood enorm te liegen, stelen en bedriegen en dan het geld laten erven door uw kinderen en hop het is hun geld zonder dat men der nog iets aan kan doen ?

Of is der iets wat ik niet weet en kan men de klok nog terugdraaien ? Stel je voor dat de flip zijnen helicopter moet verkopen wegens geen sollen meer over.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 13:59   #37
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Rudy af en toe een goed boek lezen is niet slecht hoor. Lees er maar eens het boek van Adam Hochschild op na, eerste druk in 1998. Titel; 'De geest van koning LeopoldII, en de plundering van de Congo!' De waarheid verzwijgen is nooit goed, niet voor een President...maar ook niet voor een Koning!
Uw punt is?
Dat de monarchie nu weg moet en België nu moet splitsen vanwege de genocide van 100 jaar geleden?

Oud 30 maart 2004, 14:02   #38
luc broes

Standaard

Citaat:
Rudi, doe nu eens de volgende oefening: vervang in je bovenstaande tekst de woorden Kolonisatie, Leopold, Zwarte medemens door Nazisme, Hitler, Joden.
Herlees dan de aangepaste tekst, en leg eens uit waar het verschil is.
Oud 30 maart 2004, 14:04   #39
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:

Uw punt is?
Dat de monarchie nu weg moet en België nu moet splitsen vanwege de genocide van 100 jaar geleden?
Bwa neen, Koning Laurent von Flandern is goed voor mij hoor
Oud 30 maart 2004, 14:05   #40
luc broes

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Misschien kunnen de Turken een wiedergutmachung betalen aan de Armenen? Of de Oegandezen aan de Congolezen? Of de Arabieren aan de Spanjaarden? Nie zeveren, hé!
En waarom is dat zeveren?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be