Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2008, 18:16   #21
rik47
Gouverneur

Standaard

Volgens Peumans N-VA is kartel al begraven en gaat de N-VA ongebonden naar de verkiezingen volgend jaar.
Hier kan ik de N-VA even niet volgen, dit is niet meer reageren op de ontstane situatie, integendeel, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hier gewerkt werd met een verborgen agenda, luister naar de tegenstelde reacties van De Wever en Bourgeois.
Dan nog werd door Peeters bedongen dat de 3 eisen van het kartel door de Franstaligen werd ingewilligd.
Dat de N-VA haar steun opzegt aan de federale regering, kan ik volgen, maar dat Bourgeois onnodig uit de Vlaamse regering stapt, neen, begrijp ik niet.
Door aan te blijven als minister had Bourgeois de bal in het kamp gelegd van de VLD en de SPa die zijn ontslag eiste.
Dat was de kans om een Vlaamse martelaar te worden voor volgend jaar.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 18:17   #22
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
Heb er wel vertrouwen in dat de media als een vlieg op de stront blijft zitten (vlieg is wat een ongelukkig metafoor, maar de stront des te meer)
Als we vertrouwen in de media moeten hebben is het sowieso om zeep : Vandermeersch (Denk maar aan de editie met Fabre "O wat is belgie mooi") zal maar al te graag terug meedoen aan de goednieuws show van VLD en paars. Net als Desmet en co...
Ik zie paars in staat om de media voor hun kar te spannen en een eventuele ministaatshervorming te laten verkopen als een enorm resultaat.
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 18:22   #23
looneytoon1975
Burgemeester

looneytoon1975's schermafbeelding

Standaard

Ok, de kiezer dan, die is toch ook niet blind? We moeten blijven schreeuwen en roepen, ik zou graag mijn zuurverdiende centen een beetje hier willen houden hoor. Ga voor 7 juni zou ik zeggen, anders gaan we allemaal kopje onder!
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 18:22   #24
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
Volgens Peumans N-VA is kartel al begraven en gaat de N-VA ongebonden naar de verkiezingen volgend jaar.
Hier kan ik de N-VA even niet volgen, dit is niet meer reageren op de ontstane situatie, integendeel, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hier gewerkt werd met een verborgen agenda, luister naar de tegenstelde reacties van De Wever en Bourgeois.
Dan nog werd door Peeters bedongen dat de 3 eisen van het kartel door de Franstaligen werd ingewilligd.
Dat de N-VA haar steun opzegt aan de federale regering, kan ik volgen, maar dat Bourgeois onnodig uit de Vlaamse regering stapt, neen, begrijp ik niet.
Door aan te blijven als minister had Bourgeois de bal in het kamp gelegd van de VLD en de SPa die zijn ontslag eiste.
Dat was de kans om een Vlaamse martelaar te worden voor volgend jaar.
Verborgen agenda?

NVA ageert heel consequent met de beslissingen van het congres. Ze hadden besloten dat ze niet meer deelnemen aan de dialoog van gemeenschap tot gemeenschap en wegens het feit dat de vlaamse regering werkt via unanimiteit was dat onhoudbaar.
Ik vind het gewoon eigenaardig dat de NVA zo snel ageert : ipv eerst te proberen anderen uit hun kot te lokken, maken ze het de andere partijen wel heel gemakkelijk. Daarom ben ik blij als Dewever zegt dat hij de dialoog met de CD& wil aangaan ivm het kartel. Dat zal de CD& ertoe verplichten om kleur te bekennen.
Oud 22 september 2008, 18:23   #25
looneytoon1975
Burgemeester

Standaard

daar ben ik ook eens benieuwd naar ja...
Oud 22 september 2008, 18:24   #26
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
Ok, de kiezer dan, die is toch ook niet blind? We moeten blijven schreeuwen en roepen, ik zou graag mijn zuurverdiende centen een beetje hier willen houden hoor. Ga voor 7 juni zou ik zeggen, anders gaan we allemaal kopje onder!
Niet vergeten dat slechts een selecte groep kiezers de politiek echt volgt. Dan heb je nog een groep die luistert naar wat er tijdens het VTM-nieuws gezegd wordt en als die mensen samen met de geschreven pers dan wat leuke dingen zeggen over paars is het beklonken. (Je hebt dan nog een groep traditie-stemmers die gewoon bij hun partij van altijd blijven maar niet weten waarom) Bovendien is het nog 9a10 maand tot juni : tegen dan is deze crisis al lang bekoeld.
Oud 22 september 2008, 18:26   #27
looneytoon1975
Burgemeester

Standaard

ik ga in Holland wonen
Oud 22 september 2008, 18:27   #28
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Verborgen agenda?

NVA ageert heel consequent met de beslissingen van het congres. Ze hadden besloten dat ze niet meer deelnemen aan de dialoog van gemeenschap tot gemeenschap en wegens het feit dat de vlaamse regering werkt via unanimiteit was dat onhoudbaar.
Ik vind het gewoon eigenaardig dat de NVA zo snel ageert : ipv eerst te proberen anderen uit hun kot te lokken, maken ze het de andere partijen wel heel gemakkelijk. Daarom ben ik blij als Dewever zegt dat hij de dialoog met de CD& wil aangaan ivm het kartel. Dat zal de CD& ertoe verplichten om kleur te bekennen.
Beslissing van N-VA-congres om haar steun aan de federale regering op te zeggen lag in de lijn en was inderdaad verantwoord.
Je tweede zin bevestigt mijn vermoeden.
Oud 22 september 2008, 18:37   #29
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Beslissing van N-VA-congres om haar steun aan de federale regering op te zeggen lag in de lijn en was inderdaad verantwoord.
Je tweede zin bevestigt mijn vermoeden.
Hoezo?

De situatie zit al 15 maand vast en de NVA heeft niet de garantie gekregen dat daar nu iets aan veranderd zou zijn (wie wel? De franstaligen zeggen al 15 maand dat ze willen praten maar verder dan NON komen ze niet) : dus beslissen ze dat deze poging niet ernstig kan van start gaan en doen ze niet mee... Ik zie geen verborgen agenda.
Oud 22 september 2008, 18:40   #30
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Nieuwe verkiezingen: juni 2009 voor alle niveaus.

Ik vind het trouwens ook bijzonder onnozel dat er geen vervroegde Vlaamse verkiezingen kunnen zijn, ook dat is weer een zet van de Belgicisten geweest.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 18:40   #31
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hoezo?

De situatie zit al 15 maand vast en de NVA heeft niet de garantie gekregen dat daar nu iets aan veranderd zou zijn (wie wel? De franstaligen zeggen al 15 maand dat ze willen praten maar verder dan NON komen ze niet) : dus beslissen ze dat deze poging niet ernstig kan van start gaan en doen ze niet mee... Ik zie geen verborgen agenda.
Men kan niet in de toekomst kijken, maar Peeters had dan toch bereikt dat de drie eisen aan de Franstaligen bedongen werden.
Parlementaire afhandeling van BHV, deelstaten nemen het voortouw en resultaatsgebonden afspraken voor juni volgend jaar.
Oud 22 september 2008, 18:42   #32
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Men kan niet in de toekomst kijken, maar Peeters had dan toch bereikt dat de drie eisen aan de Franstaligen bedongen werden.
Parlementaire afhandeling van BHV, deelstaten nemen het voortouw en resultaatsgebonden afspraken voor juni volgend jaar.
Voor juni volgend jaar

Deadlines hoeveel zijn er al geweest ?

Er komt helemaal geen staatshervorming, immers MR en VLD hebben een voorakkoord die ervoor moet zorgen dat VLD de grootste van de regimepartijen wordt en dat kan alleen maar als er geen staatshervorming komt.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 22 september 2008 om 18:43.
Oud 22 september 2008, 18:46   #33
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Voor juni volgend jaar

Het gevaar bestaat wanneer het kartel eruit stapt, dat het de paarse partijen zou kunnen lukken een staatshervorming erdoor te krijgen, natuurlijk met steun van hun Franstalige vrienden, die dan verder in hun bevriende pers verkocht wordt als De staatshervormig.
Oud 22 september 2008, 18:47   #34
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor juni volgend jaar

Er komt helemaal geen staatshervorming, immers MR en VLD hebben een voorakkoord die ervoor moet zorgen dat VLD de grootste van de regimepartijen wordt en dat kan alleen maar als er geen staatshervorming komt.
Veel kans toe, ook voor de MR lijkt dat het beste want die hebben goed gezien dat de NON van milquet stemmen oplevert.

Alleen zal juni 2009 terug een zwarte zondag worden als er voordien geen resultaten zijn.
In dat geval wordt de CD& gedecimeerd en denk ik dat de winst van de VLD beperkt zal blijven (tenzij ze verhofstadt als konijn uit de hoed toveren en hij minister-president wil worden) ten nadele van de LDD.
Oud 22 september 2008, 18:48   #35
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gevaar bestaat wanneer het kartel eruit stapt, dat het de paarse partijen zou kunnen lukken een staatshervorming erdoor te krijgen, natuurlijk met steun van hun Franstalige vrienden, die dan verder in hun bevriende pers verkocht wordt als De staatshervormig.
Niet dromen eh. Paars wil helemaal geen staatshervorming. Paars komt trouwens ook helemaal niet aan 2/3.
Oud 22 september 2008, 18:49   #36
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Voor de Walen zal een staatshervorming zonder toegevingen, ook onder paarse vrienden, electoraal moeilijk blijven.

Uiteraard kunnen ze morrelen met extra en permanente faciliteiten in de Rand, een corridor en vooral veel Vlaams belastingsgeld...

Oud 22 september 2008, 18:50   #37
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de Walen zal een staatshervorming zonder toegevingen, ook onder paarse vrienden, electoraal moeilijk blijven.

Uiteraard kunnen ze morrelen met extra en permanente faciliteiten in de Rand, een corridor en vooral veel Vlaams belastingsgeld...
Wou jij hen die corridor dan niet geven, Max?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 18:54   #38
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Veel kans toe, ook voor de MR lijkt dat het beste want die hebben goed gezien dat de NON van milquet stemmen oplevert.

Alleen zal juni 2009 terug een zwarte zondag worden als er voordien geen resultaten zijn.
In dat geval wordt de CD& gedecimeerd en denk ik dat de winst van de VLD beperkt zal blijven (tenzij ze verhofstadt als konijn uit de hoed toveren en hij minister-president wil worden) ten nadele van de LDD.
In het verderfelijke Belgicistische systeem kan Open VLD de Vlaamse regering al leiden met een schamele 19 of 20 %, zolang de som van paars groen + de CVP collabo's groter is dan 50%. En ik vrees dat dit zal gebeuren.

Mijn voorspelling is voor juni 2009:

VLD 19%
SPA 16%
CVP 15%
Groen 6%

Totaal 56%

VB 16%
LDD 18%
NVA 10%

Totaal 44%

Oud 22 september 2008, 19:09   #39
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
In het verderfelijke Belgicistische systeem kan Open VLD de Vlaamse regering al leiden met een schamele 19 of 20 %, zolang de som van paars groen + de CVP collabo's groter is dan 50%. En ik vrees dat dit zal gebeuren.

Mijn voorspelling is voor juni 2009:

VLD 19%
SPA 16%
CVP 15%
Groen 6%

Totaal 56%

VB 16%
LDD 18%
NVA 10%

Totaal 44%

Tsjah, met zo'n oppositie zal het leuk worden...
Oud 22 september 2008, 19:39   #40
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk geven de franstaligen toe. Ze weken cd&v los van de n-va door ze te laten denken dat het toch nog zal lukken.
Eens het kartel definitief uit elkaar kunnen ze terug non zeggen. Die beloftes zijn geen fluit waard .

Veel beloven en weinig geven doet de zot in vreugde leven.

Laatst gewijzigd door Tjolder : 22 september 2008 om 19:42.
Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be