![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor of achter belastingen
![]()
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op het eind is ieder min of meer weer gelijk. 't is hier al om zeep.
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Mijn loon is 1665 euro netto per maand (als predoctoraal onderzoeker aan een universiteit, 0 jaar anciënniteit in mijn huidige 'statuut'). Volgens de vakbonden verdient 3/4 van de Belgen tussen 1000 en 1600 euro netto per maand ! Maar in dit gemiddelde loon zitten niet de extra legale voordelen die zo kenmerkend zijn voor de privé: bedrijfswagen, maaltijdcheques, GSM, laptop, groepsverzekering, bedrijfspensioensparen, werkbonus, volledige dertiende maand, ... Dan komt men natuurlijk reëel aan een pak hogere inkomsten. Alleen al een wagen levert je tegenwoordig 300 �* 400 euro per maand op als je die niet zelf moet onderhouden / afbetalen. Van al deze voordelen kan ik met mijn 'bovengemiddeld' loon alleen maar eens dromen. Ik moet wel open kaart spelen en bekennen dat ik ook nog een jaarlijkse 'benge fee' voor onderzoeksdaden van 3720 euro heb (voor o.a. vliegtuigtickets, hotelkosten op congressen, cursussen volgen, laptop, materialen, ...). Maar dit is natuurlijk geen aanvulling op m'n privé-inkomen.
Ik snap overigens niet hoe mensen met lonen tussen de 1000 en 1600 per maand nog zoveel kunnen uitgeven. Als ik in de stad rondloop zie ik de dure restaurants vollopen, zie ik massaal in chique boutiques aankopen gebeuren en worden er exotische reizen bij de vleet geboekt. Waar halen al die 'gewone' mensen dat geld? Zeker met de huidige crisissen een interessante vraag. Hebben zij een hoop zwart geld achter de hand of steken ze het in een zwarte sok? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Tavek : 9 oktober 2008 om 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Zoals geweten is bij 60% van de arbeiders en bedienden dit minder dan 1500 € netto per maand. Dat las ik in de (internet) krant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mr ja, geld primeert minder dan job satisfaction voor mij. Ik vind mijn huidige baan heerlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Ik heb ook gratis openbaar vervoer in woon-werkverkeer en uiteraard ook eindejaars- en vakantietoelage. Goedkope huisvesting is inderdaad mogelijk, maar dan vooral in het huren van studio's / kleine appartementen voor onderzoekers. Vermits ik al in dezelfde stad/streek woon, heb ik aan deze laatste gunstmaatregel dus niet zo veel. Voor de rest heeft mijn inkomen uiteraard nog wel een behoorlijke progressie, daar er elk jaar anciënniteit kan bijkomen en ook het behalen van de doctorstitel kan een inkomensvermeerdering tot gevolg hebben. Wie ooit 'het geluk' heeft docent / hoogleraar te worden, verdient natuurlijk nog een heel stukje meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Progressie, helaas heb ik enkel den index ![]() Maar ik moet u melden dat als ge het goed doet in de prive, en ge competenties hebt, ge pakken meer kunt scoren. Ik heb een allergie van het feit dat uw loonprogressie afhangt van ancienniteit. Das de hoofdreden waarom ik geen academische carriere ambieer na mijn phd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En sorry dat ik het zeg, maar ik kom uit een bedrijf met veel hoogopgeleiden. En er is wel degelijk een verschil. Op een unief loopt echt veel volk rond dat niet geschikt is voor het bedrijfsleven. Ik ben blij dat ik nu zelfstandig onderzoek kan verrichten, maar oh my god, wat een bende sociaal gehandicapte mensen er aan zo een vakgroep soms rondlopen. Dan denk ik zo: shit, die lui die vinden nooit een job als ze niet aan de unief kunnen blijven. En in een bedrijf met een deftige selectieprocedure komen die mensen niet binnen. Ik ben der al eens door heen gegaan dus ik weet van mijn eigen dat ik daar geen zorgen over moet maken. Maar een unief voorstellen als de plek voor de brightest minds, zou ik niet meteen stellen. Ik denk eerder dat je die terugvindt in de high potential programmes van allerhande multinationals. Ik daar ga ik terug naartoe over 3-4 jaar, maar dan met een extra diploma op zak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() En logisch dat je meer verdient als je langer werkt ? Dat is helemaal niet logisch. Je moet beoordeeld worden op je progressie, op je competenties aka je meerwaarde als werknemer. Je groeit, letterlijk ook in waarde voor een bedrijf. En sommigen blijven stilstaan. Moeten die mensen dan evenveel verdienen als de mensen die constant aan hun eigen werken ? Natuurlijk niet, als je graag 30 jaar lang hetzelfde werk doet, moet je ook maar hetzelfde verdienen. Als je daarintegen steeds grotere uitdagingen aanneemt en ze tot een goed einde brengt moet je daar voor beloond worden.
Ik word ziek van die hele ambtenarenmentaliteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verder kan het uiteraard ook zijn dat er heel wat academici wel over bijzondere 'kwaliteiten' beschikken, maar gewoon niet passen in de huidige 'rush' van het bedrijfsleven. Het is daarom waardevol en uitermate nuttig als men deze mensen aan de universiteit wil opvangen. Als ze wat vrijer en meer in een beschermd milieu kunnen werken, hebben ze wel degelijk ook hun meerwaarde. Voor mij hoeft daar dus ook helemaal niets mis mee te zijn. In Nederland heeft men aan de uniefs trouwens projecten lopen waar men intelligente en gemotiveerde mensen, maar ietsje minder sociaal vaardig en assertief, opvangt en onder een soort van 'tutor' plaatst gedurende hun onderzoeksloopbaan. Een soort van beschutte werkplaats voor hoogopgeleiden, zeg maar. Ook zij komen tot behoorlijke onderzoeksresultaten, mits enige begeleiding. Moet men deze mensen dan als een baksteen laten vallen en hen in de plaats ondergekwalificeerde jobs aanbieden? Het is volgens mij een van de meerwaardes van de uniefs om ook deze mensen kansen te bieden. Laatst gewijzigd door freespirit : 10 oktober 2008 om 01:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Men moet in een studie de hoeveelheid groeps/projectwerk drastisch verhogen en de studenten letterlijk dwingen om met elkaar samen te werken om een bepaald doel te bereiken. Zo werkt het in de industrie, zo werkt het eigenlijk overal. Mensen die dit niet aankunnen zijn gewoonweg niet geschikt. Klaar. God als ik mezelf hier bezig hoor moet ik maar men ontslag indienen en terug richting bedrijfswereld gaan, want ik word er depressief van als ik er over nadenk.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En 55 jarigen zitten vaak een de top van hun loonschaal, en zij zullen niet veel meer groeien. Dat is juist. Maar normaal gezien zijn die heren al waar ze moeten zijn. |
|
![]() |
![]() |