Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2008, 12:43   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

trouwens, zijn er cijfers van hoeveel gevangen effectief vroeger vrijkomen?
Oud 9 oktober 2008, 12:45   #22
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Geloof je écht dat de rechters daar geen rekening mee houden bij het bepalen van de strafmaat?
Uiteraard, ik zeg altijd met of zonder wet Lejeune, als de rechter u een jaar binnen wil hebben geeft hij u met de wet Lejeune drie jaar, zonder de wet Lejeune geeft hij u een jaar.

U zit dus even lang binnen tot op zekere hoogte, want uiteindelijk is het de strafuitvoering die beslist hoelang u binnenblijft.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2008, 12:45   #23
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
trouwens, zijn er cijfers van hoeveel gevangen effectief vroeger vrijkomen?
Uitzonderingen daargelaten, allemaal.

Verschaeve
Oud 9 oktober 2008, 12:53   #24
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Wel niet allemaal na slechts 1/3 als ik me niet vergis. Heb jij die cijfers ergens bij de hand trouwens? Of heb je een link ernaar?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2008, 12:55   #25
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die cijfers wil ik toch eens zien.
Oud 9 oktober 2008, 13:08   #26
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Wel niet allemaal na slechts 1/3 als ik me niet vergis. Heb jij die cijfers ergens bij de hand trouwens? Of heb je een link ernaar?
Als je de cijfers wil moet je hard zoeken.

Ik weet dat bij de strafuitvoering nu de regel is, zelfs bij wettelijke herhaling en zelfs bij straf boven de drie jaar, een derde.

Het is namelijk dat ofwel vele duizenden terug naar huis sturen inplaats van hun straf te doen.

Het zit vol, en waar vroeger door die van laken gratie werd gegeven zodat diegenen die nog maar zes maand moesten doen naar huis gingen zodat er nieuwe konden binnengeroepen worden blijven die nu zitten en worden de nieuwe niet meer binnengeroepen.

Ik ken iemand die zich een paar weken geleden moest gaan aanbieden in de Begijnenstraat om nog een anderhalve maand te gaan doen, twee uur later was die terug thuis, op strafonderbreking. Die krijgt ergens in de toekomst een bandje.

Vroeger werd voor een maand of twee er zelfs niet over gedacht om een bandje te geven, het dossier samenstellen duurt langer dan de straf lang is.

Verschaeve
Oud 9 oktober 2008, 13:18   #27
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je de cijfers wil moet je hard zoeken.

Ik weet dat bij de strafuitvoering nu de regel is, zelfs bij wettelijke herhaling en zelfs bij straf boven de drie jaar, een derde.

Het is namelijk dat ofwel vele duizenden terug naar huis sturen inplaats van hun straf te doen.

Het zit vol, en waar vroeger door die van laken gratie werd gegeven zodat diegenen die nog maar zes maand moesten doen naar huis gingen zodat er nieuwe konden binnengeroepen worden blijven die nu zitten en worden de nieuwe niet meer binnengeroepen.

Ik ken iemand die zich een paar weken geleden moest gaan aanbieden in de Begijnenstraat om nog een anderhalve maand te gaan doen, twee uur later was die terug thuis, op strafonderbreking. Die krijgt ergens in de toekomst een bandje.

Vroeger werd voor een maand of twee er zelfs niet over gedacht om een bandje te geven, het dossier samenstellen duurt langer dan de straf lang is.
Blijft de vraag hoe je dat allemaal weet. Dat je 'iemand' kent kan. Dat je er twee of drie kent ook. Maar je kent toch niet al die duizenden veroordeelden persoonlijk?
Oud 9 oktober 2008, 13:25   #28
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijft de vraag hoe je dat allemaal weet. Dat je 'iemand' kent kan. Dat je er twee of drie kent ook. Maar je kent toch niet al die duizenden veroordeelden persoonlijk?
Moet je dan al de gevangenen persoonlijk kennen om te weten hoe het Belgische gevangeniswezen werkt?

Om bijvoorbeeld te weten of gevangenen in Belgie mensonwaardig behandeld worden, daar hoef je niet elke gevangene voor te kennen, gewoon de VN-rapporten terzake lezen, dat is alles.

En persoonlijke ervaring speelt ook mee uiteraard, ik heb er gezeten.

Verschaeve
Oud 9 oktober 2008, 13:41   #29
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ergens gevonden op een site, maar is niet verifieerbaar: 18% na 1/3, 46% na de helft, 35% na 2/3.
Oud 9 oktober 2008, 13:43   #30
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ergens gevonden op een site, maar is niet verifieerbaar: 18% na 1/3, 46% na de helft, 35% na 2/3.
En ik durf wedden dat dat cijfers zijn van voor den bak oivervol zat.

Verschaeve
Oud 9 oktober 2008, 13:43   #31
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Moet je dan al de gevangenen persoonlijk kennen om te weten hoe het Belgische gevangeniswezen werkt?

Om bijvoorbeeld te weten of gevangenen in Belgie mensonwaardig behandeld worden, daar hoef je niet elke gevangene voor te kennen, gewoon de VN-rapporten terzake lezen, dat is alles.

En persoonlijke ervaring speelt ook mee uiteraard, ik heb er gezeten.
Je kunt het me niet kwalijk nemen dat ik vraag naar cijfermateriaal wanneer je beweert dat nagenoeg alle veroordeelden in dit land vervroegd vrijkomen.
Oud 9 oktober 2008, 13:44   #32
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die website had ik ook al gevonden
Oud 9 oktober 2008, 13:45   #33
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt het me niet kwalijk nemen dat ik vraag naar cijfermateriaal wanneer je beweert dat nagenoeg alle veroordeelden in dit land vervroegd vrijkomen.
Ik stel dat omdat de wet Lejeune op alle gevangene betrekking heeft.

En verder neem ik u eigenlijk niets kwalijk.

Tot op dit punt in de tijd uiteraard, ik spreek me niet uit over de toekomst.

Verschaeve
Oud 9 oktober 2008, 17:28   #34
Gezond Vlaanderen
Banneling

Standaard

Woonverbod lost niets op! Ten eerste mogen pedofielen NOOIT vrijkomen! Maar nog veel beter zou zijn: castratie! Na een castratie neemt de "drang" af bij deze personen om opnieuw kinderen aan te vallen.Ik stel dus voor om een volledige castratie uit te laten voeren voor alle pedofielen!
Gezond Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2008, 18:11   #35
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gezond Vlaanderen Bekijk bericht
Woonverbod lost niets op! Ten eerste mogen pedofielen NOOIT vrijkomen! Maar nog veel beter zou zijn: castratie! Na een castratie neemt de "drang" af bij deze personen om opnieuw kinderen aan te vallen.Ik stel dus voor om een volledige castratie uit te laten voeren voor alle pedofielen!
Ook de pedofielen die in wezen niets misdaan hebben?

Verschaeve
Oud 9 oktober 2008, 23:35   #36
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom verliezen mensen altijd hun (greintje) gezond verstand als het woord 'pedofilie' in het spel komt? Men heeft het direct over inhumane, barbaarse straffen als castratie of regelrecht 'afmaken'. Zeker na de affaire Dutroux is dit de heersende 'domme' populistische stem. Waarbij bijvoorbeeld mensen die beweren tegen de doodstraf te zijn, plots een uitzondering willen voor pedofielen. Ik vind uiteraard ook dat dit één van de ergste misdrijven is, maar laten we alstublieft een beetje ons gezond verstand gebruiken. Zulke mensen zijn ziek en ze moeten opgevolgd worden en liefst zoveel mogelijk uit de buurt van kinderen gehouden, maar ze een woonverbod in een bepaalde regio geven is geen goede oplossing. Overal lopen er potentiële slachtoffers rond, dus zulke maatregel werkt zeker niet 'voorkomend'. Beter is het de pedofiel intensieve begeleiding te geven, voor de rest van zijn leven. Ik geloof niet in 'genezing', maar de 'zet-de-kat-niet-bij-de-melk-strategie'. Met moderne technologieën kan hij ook levenslang zonder 'personeelsverspilling' worden opgevolgd (bijvoorbeeld elektronisch toezicht). Laten we onze nuchterheid bewaren, een moderne en 'verlichte' rechtsstaat waardig en deze 'humaniteit' moeten we ook naar de daders laten uitschijnen. Wat ze ook gedaan hebben, zij hebben hun straf uitgezeten en moeten niet verder 'gebrandmerkt' worden. Liever geen systeem zoals in de USA, gebaseerd op paranoia, waarbij men zomaar op internet de woonplaatsen, veroordelingen en vele identiteitsgegevens van elke geregistreerde 'sex offender' kan opsporen. Maar als je bijvoorbeeld als jongetje een opmerking maakt over de borsten van je kleuterjuffrouw, riskeer je in sommige staten ook levenslang als 'sex offender' geboekstaafd te staan. En dus op die beruchte internetlijst te komen. Willen we hier echt naar zo'n systeem? Laat het 'helder en nuchter denken' AUB overwinnen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2008, 23:41   #37
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een citaat uit De Standaard van 09/10/08

Het parlementslid Renaat Landuyt (SP.A) dient in de Kamer een wetsvoorstel in dat vrijgelaten pedofielen verbiedt zich opnieuw in de buurt van hun slachtoffers te vestigen.
(...)
Landuyt laat zich voor zijn wetsvoorstel inspireren door de terugkeer van een pedofiel in het Limburgse Hechtel waar hij twintig jaar geleden tientallen jongeren uit de buurt heeft misbruikt. 'Ik begrijp de onrust bij de buurtbewoners', zegt Landuyt. 'De schade die de betrokkenne bij zijn slachtoffers en hun ouders aanrichtte, is oneindig en onmeetbaar.'
(...)
Landuyt wil een wetsvoorstel indienen dat strafuitvoeringsrechtbanken de mogelijkheid geeft om pedofielen een levenslang woonverbod op te leggen in de wijk waar ze hun slachtoffers maakten.
(...)

Meer info op

http://www.standaard.be/Krant/Beeld/...kelId=E921HFOR

http://www.standaard.be/Krant/Beeld/...kelId=E921HFKC

Persoonlijk vind ik dat, na het uitzitten van de straf, een veroordeelde pedofiel enkel mag terugkeren naar z'n woonplaats indien er geen slachtoffers wonen.

Bijkomende bedenking, want de veroordeelde moet na het uizitten van de straf toch ergens kunnen wonen: moet de tot pedofilie veroordeelde na z'n vrijlating levenslang in de gaten worden gehouden, door de overheid of eventueel dmv georganiseerde sociale controle ?
Zo een pedo die terug in de buurt gaat wonen waar hij tientallen kinderen verkracht heeft tien jaar, of meer , geleden, is toch wel erg dom. Die kinderen zijn nu volwassen, en als ze nog in de buurt wonen, of er familie komen bezoeken, zou hij die wel eens tegen het lijf kunnen lopen...Dan komt er mischien heibel ? Daar moet hij dan ook niet over klagen vind ik...
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2008, 23:45   #38
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toelichting waarom ik tegen een castratie van pedofielen ben:

1. die mensen zijn ziek in hun hoofd: het ligt bij hen niet zozeer aan de hormonale werking van hun gereedschap in het midden, maar ze hebben een mentale pathologie, waarschijnlijk aangeboren (wat sommigen hier ook anders mogen beweren). Alleen hen weghouden van kinderen en intensieve opvolging kan hen enigzins opnieuw integreren in de maatschappij.

2. u stelt het precies voor alsof pedofielen in bosjes op voorbijgaande of spelende kinderen staan te wachten om hen dan gewelddadig aan te randen. Zulke gevallen zijn op het totaal van pedofiliegevallen bijna te verwaarlozen. Meestal zijn pedofielen bekenden en zelfs familieleden. En wordt er geen lichamelijke dwang uitgeoefend, maar eerder een soort van mentale en psychologische dominantie, die vaak niet door zowel de dader als het slachtoffer als dwang worden ervaren, maar door de ongelijke realtie tussen kind en volwassene is deze wel aanwezig uiteraard. En daarom is die ook grondig fout.

3. ik ben ook d'office principieel tegen lijf- of doodstraffen in de maatschappij, die zichzelf humaan en rechtvaardig noemt. Dit is onze samenleving onwaardig, wat de daders ook op hun kerfstok mogen hebben. Het is aan ons gerecht om daarin (gelukkig) enige nuchterheid te bewaren. En levenslang in de gevangenis is ook niet echt realistisch en zelfs moralistisch niet volledig te verantwoorden. Zelfs moordenaars moeten in België niet effectief levenslang uitzitten. Gaan we dit voor pedofielen wel toelaten ? Dus iemand die een kind aanrandt is nog verderfelijker dan iemand die het kind vermoordt?

Laatst gewijzigd door freespirit : 9 oktober 2008 om 23:45.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 07:06   #39
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freespirit
Zulke mensen zijn ziek en ze moeten opgevolgd worden en liefst zoveel mogelijk uit de buurt van kinderen gehouden, maar ze een woonverbod in een bepaalde regio geven is geen goede oplossing. Overal lopen er potentiële slachtoffers rond, dus zulke maatregel werkt zeker niet 'voorkomend'. Beter is het de pedofiel intensieve begeleiding te geven, voor de rest van zijn leven. Ik geloof niet in 'genezing', maar de 'zet-de-kat-niet-bij-de-melk-strategie'.
Het gaat hem niet om "kat bij de melk" toestanden, maar om het feit dat zijn vroegere slachtoffers nu weer constant met die dader worden geconfronteerd in hun wijk.
Het gaat hem dus niet over nieuwe potentiële slachtoffers (die lopen er inderdaad overal rond, daarom moeten pedofielen ALTIJD worden gemonitored), maar over VROEGERE slachtoffers die nu - zoals te zien in Terzake - volwassen mannen zijn wiens emoties nu terug helemaal opgerakeld worden.

Het is dus aan de dader om ervoor te zorgen dat hij zijn vroegere slachtoffers niet voor de voeten loopt of blijft lopen.
En het is bovendien aan de begeleiders van die daders om ervoor te zorgen dat ze geen nieuwe kleine slachtoffers maken.
Dat zijn twee verschillende dingen, maar in beide gevallen is het wel de dader die verantwoordelijk moet worden gesteld.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 10 oktober 2008 om 07:08.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2008, 07:42   #40
LastMohican
Banneling

Standaard

Ik ben voorstander van een systeem van verplichte registratie in openbare databanken, zoals in de US:

http://www.familywatchdog.us/

Ik wil het weten als er zo'n smeerlap in mijn buurt komt wonen. Deze mensen "genezen" toch niet.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be