Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2008, 15:54   #21
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ahaaaaaah! Wat moeten mannen met hun machogedrag? DAT is de vraag!
De meeste vrouwen hebben graag een zekere mate van machogedrag bij mannen, dat vinden ze charmant (wel niet te overdreven !), maar ze durven dit niet meer openlijk toe te geven door het feminsitisch dictaat dat zich heer en meester van onze sociaal wenselijke opinie heeft gemaakt.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 15:58   #22
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
De meeste vrouwen hebben graag een zekere mate van machogedrag bij mannen, dat vinden ze charmant (wel niet te overdreven !), maar ze durven dit niet meer openlijk toe te geven door het feminsitisch dictaat dat zich heer en meester van onze sociaal wenselijke opinie heeft gemaakt.
Seksueel willen ze dat misschien wel ja. Maar daar blijft het ook bij.
Mannen wilen niet meer "oud" zijn, dus geen oude zak die gezag uitstraalt. Mannelijk word nu geassocieerd met jeugdigheid en niet gehoorzamen. Misschien onnatuurlijk volgens sommigen maar het is nu eenmaal zo.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 16:03   #23
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mannen wilen niet meer "oud" zijn, dus geen oude zak die gezag uitstraalt. Mannelijk word nu geassocieerd met jeugdigheid en niet gehoorzamen. Misschien onnatuurlijk volgens sommigen maar het is nu eenmaal zo.
'Jeugdigheid' en 'niet-gehoorzamen' hoort nu eenmaal bij het moderne 'machogedrag'. Ik denk hierbij aan de man in zijn midlife-crisis die zijn brave pak in het weekend inruilt voor een leren jekker, zijn platen van AC/DC van onder het stof haalt en zich een Harley Davidson aanschaft. Zulk gedrag hebben vrouwen ergens wel graag.
Oud 15 oktober 2008, 16:34   #24
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk hierbij aan de man in zijn midlife-crisis die zijn brave pak in het weekend inruilt voor een leren jekker, zijn platen van AC/DC van onder het stof haalt en zich een Harley Davidson aanschaft. Zulk gedrag hebben vrouwen ergens wel graag.
, allé gij!
Ik denk zelfs nog eerder met enige matigheid dat vrouwen veeeeel liever een man met een extra centimetertje hebben (als ge mij begrijpt) dan dat die de 45-jarige frustro gaat uithangen met leren acdc-jekker en H Davidson.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 16:36   #25
Steben

Standaard

Citaat:
inderdaad, dat denk ik ook.
Vrouwen hebben karikaturaal graag handige hulpvaardige mannen in het dagdagelijks leven, terwijl hij best wat de king mag uithangen in bed.

Als vrouwen kiezen voor status en geld, is dat om er wel bij te varen, niet om zich te laten dicteren.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 15 oktober 2008 om 16:37.
Oud 15 oktober 2008, 16:43   #26
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Vrouwen hebben karikaturaal graag handige hulpvaardige mannen in het dagdagelijks leven, terwijl hij best wat de king mag uithangen in bed.

Als vrouwen kiezen voor status en geld, is dat om er wel bij te varen, niet om zich te laten dicteren.
Het feit dat mannen zo graag naar stripclubs gaan is een bewijs dat ze zich door vrouwen willen laten domineren.
Oud 15 oktober 2008, 16:57   #27
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
, allé gij!
Ik denk zelfs nog eerder met enige matigheid dat vrouwen veeeeel liever een man met een extra centimetertje hebben (als ge mij begrijpt) dan dat die de 45-jarige frustro gaat uithangen met leren acdc-jekker en H Davidson.
Kan ik beamen. Als ge met een groepke vrouwen weggaat, gaat het bijna altijd wel ergens op de avond over de man zijn klokkenspel en welke afmetingen het daar allemaal moet hebben. 'Size doesn't matter'? You wish ...
Oud 15 oktober 2008, 16:59   #28
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Inderdaad, andersom ook. Mannen verwachten van vrouwen een prinses in de keuken en een h**r in bed (sorry dames !).
Oud 15 oktober 2008, 17:02   #29
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het feit dat mannen zo graag naar stripclubs gaan is een bewijs dat ze zich door vrouwen willen laten domineren.
Qué ??? Is het niet eerder omgedraaid ?
Oud 15 oktober 2008, 17:05   #30
Bhairav

Standaard

Citaat:
Qué ??? Is het niet eerder omgedraaid ?
Hoe bedoelt ge? Omdat zo'n zaak door een man gerunt word?
Ja dat is waar. Maar mannen die komen bezoeken willen overmeesterd worden door een vrouw. En willen daarvoor best wel eens wat vernederd worden, het is allemaal niet zo zwart/wit.
Oud 15 oktober 2008, 17:16   #31
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In De Morgen van eergisteren (p. 8 ?) stonden meerdere verklaringen waarom jongens meer bleven zitten in het secundair onderwijs dan meisjes. Een van de verklaringen was tot mijn verbazing, de (politieke) correctheid van de 'linkse' Morgen in acht nemend, dat jongens gebrek hadden aan mannelijke rolmodellen in het onderwijs daar er te weinig mannelijke leerkrachten zijn.

Ik ben geneigd deze verklaring te beamen. Het onderwijs wordt hoe langer hoe meer bevolkt door vrouwelijke leerkrachten. Op zich niets op tegen natuurlijk, maar het evenwicht begint nu wel enorm ten nadele van (jongere) mannelijke leerkrachten door te wegen. Ik schat dat de verhouding afgestudeerd onderwijzend personeel nu qua meisjes/jongens op 85/15 is komen te liggen. Als gevolg wordt er een onnatuurlijke situatie gecreëerd, terwijl het onderwijs toch ook een afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Jongens kunnen zich te weinig identificeren met vele van hun vrouwelijke leerkrachten en gaan daardoor meer 'rebels' gedrag tentoon spreiden, zich meer misdragen en bijgevolg ook makkelijker 'buizen' tijdens hun schoolcarrière. Vooral in scholen met een hoge concentratie mannelijke allochtonen stellen zich hier problemen, daar zij vaak minder vlot zaken aannemen van (jongere) vrouwelijke leerkrachten dan van hun mannelijke collega's. Ik heb dit zelf ervaren toen ik effe les gaf in een zogenaamde 'concentratieschool', dat de jongens (niet alleen moslims, maar ook Oost-Europeanen) makkelijker iets van mij aannamen dan van mijn vrouwelijke collega.

Misschien moeten we ons openlijk vragen stellen bij de vervrouwelijking van het (nu ook secundair) onderwijs. Het is natuurlijk aantrekkelijk, zeker als je een gezinnetje wil stichten is het onderwijs zeer geschikt voor (jonge)vrouwen. Relatief veel met je jonge kinderen kunnen bezig zijn, weekends en vele avonden thuis, met wat geluk een vrije dag in de week, betere sociale zekerheid, later goed pensioen, ... Pas op ... ik beweer niet dat zulke vrouwen minder moeten werken, integendeel, maar ze kunnen hun werk wel beter afstemmen op hun gezin. Vaak zie je ook de combinatie van koppels waarbij de vrouw in het onderwijs staat en veel tijd vrijmaakt voor de kinderen en een beter verdienende man die weliswaar veel tijd kwijt is door onregelmatig in de privé te werken, maar er ook voor kan zorgen dat de (te dure) hypotheek afbetaald kan worden. Ondanks al deze praktische en menselijke voordelen, ben ik toch van oordeel dat we mannelijke studenten opnieuw meer moeten motiveren om bewust voor het onderwijs te kiezen en dat ook schooldirecties pogen hun leerkrachtenkorps zo gevarieerd mogelijk te houden. Nu zijn er al kinderen / jongeren die, na de bijna volledig vervrouwelijke kleuter- en lagere school, ook nog eens heel hun middelbaar doorlopen met amper één of twee mannelijke leerkrachten. Dat is dus niet heel representatief voor de maatschappij.

Ik ben op zich tegen positieve discriminatie van eender welke groep en ik vind quota opleggen dan ook absurd, maar er moet weliswaar gestreefd worden naar meer evenwicht. Minstens 40 % mannelijke en vrouwelijke leerkrachten zou geen overdreven luxe zijn. Het is ergens een vorm van pure discriminatie dat er naar gestreefd wordt in beleidsorganen, de academische wereld en de politiek quota op te leggen van een minimaal aantal vrouwen, maar dat men anderzijds toelaat dat in het onderwijs op den duur nog slechts één geslacht vertegenwoordigd wordt. Een mix lijkt mij het meest opportuun. Zeker voor de leerlingen.
1. Waarom moet het onderwijs een spiegel van de maatschappij zijn ? Onderwijs dient een voorbereiding te zijn op de maatschappij, maar hoeft absoluut geen spiegel van de maatschappij te zijn.

Onze maatschappij is daarvoor trouwens véél te complex.

2. Het feit dat jongens het slechter doen in het secundair onderwijs, ligt in de allereerste plaats aan de jongens zelf. Met het vingertje naar de tevele vrouwelijke leerkrachten wijzen slaat nergens op.

3. Wie zegt trouwens dat jongens zich per sé willen identificeren met hun leraar ? De meeste leraars konden mij gestolen worden, en de enkele die ik wel graag had - man of vrouw - waren absoluut géén rolmodel.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 17:24   #32
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jongens toch! Ik zeg niet dat mannen minder welkom moeten zijn voor een klas.
Maar zeggen dat ik hypocriet ben omdat ik denk dat mannen meer gericht zijn op het maken van carriere en dit dan motiveren met de redenering dat vrouwen toch een man zoeken die iets te bieden heeft moet eens een stapje in de wereld zetten!

Ik werk voor een bedrijf met ongeveer 600 vrouwelijke werkneemsters.
Het merendeel is kostwinner, meneer werkt niet hoor!( en heeft daar ook vaak helemaal geen zin in!)
Dus die mannen met 'meerwaarde' mag je best relativeren.

Bovendien kun je die hele redenering van mannelijke leerkrachten ook omdraaien' mogelijk voelen meisjes zich dan weer 'onbegrepen'.
Ik vind dat leerkrachten niet beoordeeld moeten worden op geslacht maar prestatie en verzet me tegen het hele idee dat omdat gezag van vrouwen minder acceptabel zou zijn manen de oplossing vormen!
Bovendien vind je veel vrouwen in het onderwijs omdat dit makkelijk te combineren is met gezin, misschien vinden mannen dit minder prioritair dan vrouwen?

Laatst gewijzigd door alice : 15 oktober 2008 om 17:24.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 17:32   #33
gertjan22
Banneling

Standaard

@freespirit:... weeral een topic opgestart ivm volvassen mannen en kinderen
Heb jij wat dan met volwassen mannen en kinderen? Eerst ging je topic over naakte kinderen samen onder de douches met sportbegeleiders en nu gaat je topic weer om meer "meesters" in de jongensklas te krijgen...

Dit ruikt naar onraad
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 18:13   #34
artisjok
Banneling

Standaard

Klasse voor leraren besteedde er aandacht aan in dit artikel van 2005.
http://www.klasse.be/leraren/archief.php?id=11854

Volgens dit artikel ligt de oorzaak niet bij de vele vrouwelijke leerkrachten, maar omdat de school "vrouwelijk is"
Citaat:
Als jongensgedrag niet loont op school, is dat dan omdat de school iets vrouwelijks heeft?

Anton Derks: «Ja, ontegensprekelijk. Daar zien we de oorzaak van het probleem. Op school worden jongens geconfronteerd met tegenstrijdige verwachtingen. Enerzijds de verwachtingen van de school en anderzijds verwachtingen van de peer group, de vrienden. De schoolcultuur is een beetje een cultuur van vrouwelijke waarden en houdingen. Je ziet dat leraren, ook de mannelijke, qua attitudes vaak vrouwelijker houdingen als zorgzaamheid en solidariteit aannemen dan de doorsneebevolking. De meer agressieve, stoere machocomponent vind je vaker terug in populaire jongerencultuur. Die staat in conflict met de verwachtingen van de school. Jongens voelen dat conflict het sterkst aan, omdat ze veel meer participeren in een wat stoerdere cultuur dan meisjes. Het is dan ook interessant om vast te stellen dat vooral in scholen waar die stoere machohoudingen sterk verspreid zijn, het zittenblijven het hoogst is. Als je in een school zit waar macho's bekeken worden als ouderwetse zielige types, dan heb je minder kans om daar vatbaar voor te zijn en dan stelt de problematiek van het zittenblijven zich veel minder.»
Citaat:
Kan de school een invloed hebben op het al of niet populair zijn van machohoudingen?

Anton Derks:«Dat blijft een moeilijke vraag. Maar we stellen wel vast dat bepaalde schoolkenmerken zulke attitudes meer of minder kunnen bevorderen. Dan denk ik vooral aan participatieve scholen: democratische scholen waar veel inspraak is en waar leerlingen vaak deelnemen aan buitenschoolse activiteiten, dat zijn scholen waar die machohoudingen minder verspreid zijn en waar de problematiek van het minder presteren van jongens zich ook veel minder stelt. Jongens kunnen zich er makkelijker identificeren met de school, ze voelen zich betrokken en zijn minder geneigd om zich te identificeren met antischoolse houdingen.»
Wat mij opvalt is dat er veel kinderen een jaar moeten overdoen.
1 op 3 vind ik zeer veel.
Hoog tijd om ons onderwijs bij te sturen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 19:09   #35
Steben

Standaard

Citaat:
Inderdaad, andersom ook. Mannen verwachten van vrouwen een prinses in de keuken en een h**r in bed (sorry dames !).
Niet zo cru.
Mannen zoals ik verwachten wel veel meer dan dat.
Ik denk dat mannen onderhuids zo een beetje het gevoel zoeken niet saai te zijn, iets aparts te hebben. Maw: mannen willen voelen dat ze effectief kunnen imponeren, of dat nu ergens op slaat in de praktijk of niet uiteraard. knipoog naar de vrouwen

Ik verwacht trouwens geen h**r in bed, zeker niet. Die is niet exclusief genoeg, zie je. Een man wil volgens mij het gevoel hebben dat de vrouw enkel aandacht heeft voor hem in bedkwesties, dat de vrouw naar hem alleen smacht. Een vrouw wil denk ik, eigenlijk hetzelfde.
leve de manmanman club
Oud 15 oktober 2008, 19:12   #36
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe bedoelt ge? Omdat zo'n zaak door een man gerunt word?
Ja dat is waar. Maar mannen die komen bezoeken willen overmeesterd worden door een vrouw. En willen daarvoor best wel eens wat vernederd worden, het is allemaal niet zo zwart/wit.
U moet wel de eerste man zijn die zich vernederd voelt in een striptent.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 19:13   #37
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U moet wel de eerste man zijn die zich vernederd voelt in een striptent.
Zelfs niet.
Oud 15 oktober 2008, 19:20   #38
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs niet.
Uw vriendjes vonden het ook niet fijn?
Oud 15 oktober 2008, 19:22   #39
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Uw vriendjes vonden het ook niet fijn?
Ah zo, neen ik ben nog niet in een striptent geweest...
Oud 15 oktober 2008, 19:24   #40
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah zo, neen ik ben nog niet in een striptent geweest...
Wel doe dat eens en dan zal je weten wie er dikwijls vernederd wordt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be