![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Overbodige verpakkingen verbieden? | |||
Ja, want ... |
![]() ![]() ![]() |
10 | 55,56% |
Neen, want ... |
![]() ![]() ![]() |
8 | 44,44% |
Onthouding. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Adrian, Montreal lag aan de basis van de daling vd concentraties en de stabilisering van het ozon gat. Of gij dat nu tof vindt of niet, het is gewoon een feit. Iets dat trouwens niet "bewezen" moet worden, iedereen aanvaardt het, en bovendien is dat logisch: minder uitstoot -> minder concentraties. Dus minder afbraak van ozon. Mss moeilijk voor u maar absoluut niet voor de gemiddelde atmosfeerwetenschapper
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Edit: eerste clean air act is van 1955, he. Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 17 oktober 2008 om 22:03. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() pff ik word dat eigelijk wel moe Adrian, dat betweterig toontje, zeker als het over zaken gaat waar ge duidelijk geen kaas van gegeten hebt. Maar goed, ge wilt wetenschap, ik geef u wetenschap.
http://www.esrl.noaa.gov/csd/assessm...06/report.html als ge het in eenvoudige taal wilt: ga naar de "# Twenty Questions and Answers About the Ozone Layer: 2006 Update" op pagina 34. Tevreden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dezelfde claim, die ik maak, hoor.
De link die u geeft, geeft een wetenschappelijke uitleg dat er minder uitstoot nodig was, om het probleem van de ozonlaag te redden. Bon, dat is voer voor anderen. Waar het mij om te doen was, is de vraag of het anders onmogelijk had geweest? Bijvoorbeeld; indien we vandaag de dag nog steeds de natuurlijke aangroei van de bevolking hadden gehad als in de jaren '50, hadden we een redelijk groot probleem in West-Europa qua bevolkingsaangroei; we hadden echter geen geboortebeperking nodig om dit probleem op te vangen, vermits mensen uit zichzelf minder kinderen zijn gaan produceren (medegeholpen door pil/condoom, etc.) Ik stel dus niet dat een verminderde uitstoot niet noodzakelijk was; ik vraag me af of het waar is dat de enige, belangrijkste, voornaamste, en wat je nog allemaal wilt, kracht hierachter de overheid was. Dat vereist een politicologisch/economisch onderzoek; gewoon wijzen en iets melden, zal hierbij niet doen, hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal me dus even herhalen, voor de duidelijkheid:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil overigens wel benadrukken dat het kan zijn dat de overheid, gegeven de huidige omstandigheden en politieke verhoudingen in de wereld, een legitieme claim had om hier tegenop te treden.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
je stelling niet halverwege veranderen hé. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie de significante verandereing precies niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() gehakt op een schaaltje met folie errond creeert jobs in de supermarkt
de buurtslager creeert nix behalve een berg zwart geld |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geconfronteerd met het CFK-probleem ging het niet of er eventueel theoretisch een alternatief voor de overheid zou kunnen bestaan, maar was het een kwestie de maatschappelijke realiteit te onderkennen en van daaruit te handelen. Interessanter lijkt me echter je stelling dat dankzij de overheid en de Clean air act de pollutie zou zijn toegenomen. ook deze grafiek spreekt van een duidelijke daling. Niet enkel voor SO2, maar voor de zes belangrijkste polluenten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan zal ik nog eens wat onderzoek moeten doen; mss dat het over de CAA ging van "55.
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wij spreken toch altijd over die CAA als het beginpunt, maar dat kan ook liggen aan de achtergrond waaruit ik kom de allereerste (en blijkbaar is die uit 55), en daar ben ik wel redelijk zeker van, bevatte geen normering maar was enkel en alleen inventariserend. Niet moeilijk dat dat een weinig effectieve manier was om de emissie van polluenten terug te dringen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementslid
|
![]() In Taiwan geven Carrefour en andere winkelketens alleen plastiekzakken mee tegen betaling. Bij bakkerijen en kleinere zaken zoals marktkramen waar de meerderheid van de gewone Taiwanees zijn inkopen doet, is men nog even 'vrijgevig' als vroeger.
Ik heb altijd een plastieken zak mee voor inkopen, en ik vind het maar normaal dat zo'n kleine inspanning eraf kan voor het milieu. Het milieu dat er, nota bene, in Aziatische landen veel slechter aan toe is dan in Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Ik koop wel eens een bepaald type broodjes die in een plastic zak verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Ik had ze liever in een papieren zak, maar daarin zitten ze nu eenmaal niet. Onlangs is de verpakking veranderd; in de plastic zak zit nu nog een hard plastic bakje waar de broodjes inliggen. Ik heb daar niet om gevraagd, ik hoef dat bakje helemaal niet. Maar soms wil ik wel die broodjes want ze zijn ultragoedkoop en makkelijk. Nog steeds vind ik de verpakking overbodig ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
![]() Soms nemen bedrijven ook zelf het initiatief, om te besparen bijvoorbeeld zal de cola zijn blikjes een nieuw design geven waardoor jaarlijks tonnen aluminimium worden gespaard. Maar dat privé-initiatief gebeurt te weinig en het gaat te traag, ook vooral omdat het voor de meeste bedrijven niet winstgevend is om zich daarmee bezig te houden. Uit onderzoek blijkt genoeg dat een bedrijf meestal maar milieuvriendelijk is in de mate dat dat het voordeligst voor hun is. De overheid dient dan om hun een handje te helpen. Die eco-labels vind ik wel een goed idee. Maar zoals C2C een beetje aankaartte is rekening houden met het milieu en met gezonde voeding vooral een aangelegenheid voorbehouden voor de meer begoede burger, die tegelijkertijd altruïstisch is. Met alle respect voor degene die begoed zijn, maar dat is een zeldzame combinatie, want de eigenschap 'altruïsme' staat haaks op de eigenschappen die je moet vertonen om een welgesteld burger worden. Dat mailen naar de producent vind ik een goed voorstel. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
![]() Alleen is mijn enthousiamse over de vraag of dat idee wel haalbaar is wat getemperd. ![]() Mijn geloof in de maakbaarheid van de samenleving is afgenomen, zeg maar. Vroeger wou ik die dolgraag veranderd zien (en er desnoods zelf voor zorgen), maar ik denk dat het niet mogelijk is om dat binnen één mensenleven nog te zien gebeuren. Zoiets moet stapsgewijs gebeuren en er zal meer dan één eeuw overgaan denk ik, als het dan al ooit gebeurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |