![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat mag mijn ideologie dan wel zijn? ![]() "Rommel", tja, als je niet beter kan, dan schiet er niets anders over dan een politiek tegenstander te brandmerken en z'n mening te negeren of er een vals etiketje op te kleven... Blijven trainen ventje! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Individuen zijn niet gelijk en niet gelijkwaardig dus... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() Ik wacht op een antwoord op mijn uitgebreider pleidooi voor een gematigd liberalisme.
Trouwens, wat betreft gelijkheid: verwar niet het onderscheid diversiteit/uniformiteit, gelijkheid/ongelijkheid (wat betreft macht of eigendom). Volgens jou heeft de sterkere meer waarde en mag dus de beslissingen nemen? Stel dat ik een hoger IQ en een betere fysieke conditie heb dan jij. Mag ik jou dan commanderen? Ten derde, als je een blauwdruk hebt over de toekomstige maatschappij (het solidarisme, de sociaal-economische ideologie van het fascisme), moet je me ook eens uitleggen welke actor die maatschappij tot stand zal brengen. De arbeiders? Die zullen liever hun patroons buitensmijten dan met hen corporaties te vormen. De patroons? Die zullen liever alleen heersen ipv corporaties te vormen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
De tweede kritiek lijkt mij niet mogelijk af te leiden uit wat ik postte. Hoe bent u ertoe gekomen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien kan men niet zomaar absolute rechten gaan afkondigen voor iedereen omdat men dan voorbij gaat aan de natuurlijke ongelijkheid van de mens. In hoeverre zijn dergelijke rechten te verenigen met de meest natuurlijke samenlevingsvorm: een organisch-hiërarchische samenleving? Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Een klassestrijd is VOLLEDIG voorbijgestreefd omdat het liberaal-kapitalisme zich heeft aangepast, zodanig dat er geen twee duidelijke klassen meer bestaan. Je kunt de bevolking niet arbitrair opdelen in klassen. De aanpassingsmogelijkheden van het kapitalisme zijn één van de redenen waarom de wetenschappelijke waarde van Marx' theorie en voorspellingen zo goed als nul is. Trouwens, dat solidarisme is iets nieuws, het heeft nog nooit bestaan, tenzij in een andere vorm in pré-industriële samenlevingen en is dus niet te vergelijken. Zelfbeheer kan niet, arbeiders zijn gewoon niet in staat tot het leiden van een bedrijf. Men heeft dat zoals eerder gezegd geprobeerd in de USSR en men is er moeten op terugkomen. Medebeheer kan wel waarbij de meest bekwamen op de juiste plaatsen zitten, een natuurlijke, open hiërarchie op basis van samenwerking. Citaat:
Citaat:
Respect voor verschillen kan onmogelijk komen van een ideologie met universalistische pretenties zoals het liberalisme! Net zoals de katholieke kerk "verdraagzaamheid" niet kan claimen omwille van haar bekeringsdrang. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
De waarde van een persoon is z'n geheel aan eigenschappen, talenten, vaardigheden,... De ene persoon kan nu eenmaal meer dan de andere. Hierin zijn dus geen twee personen gelijk. Gelijkwaardigheid is een dogmatische leugen. Waardigheid kan nooit gelijk zijn omdat dit voortvloeit uit het gedrag die een persoon stelt en geen twee personen stellen hetzelfde gedrag. Een persoon is nooit "af", hij dioent zich telkens weer te vormen en kan z'n waardigheid verlagen of verhogen. Waardigheid wordt verdiend door gedrag. vandaar dat mensen onmogelijk vanaf hun geboorte gelijkwaardig kunnen zijn. Citaat:
Arbeiders en patroons worden tegen elkaar opgezet door het liberale denken. Ik geloof hoegenaamd niet in de breuklijn Arbeid-Kapitaal. Men zegt dikwijls: rechts kiest voor Kapitaal en links voor Arbeid. Ik zeg: links kiest voor de tegenstelling Arbeid-Kapitaal (ongeacht de welke positie van de twee), het échte rechts kiest voor de noodzakelijke samenwerking van beiden. Geldrechts (neoliberalen, liberaal-conservatieven,...) blijft kiezen voor haar belangen in een typisch links systeem en verraadt daardoor het echte conservatisme. |
|||
![]() |
![]() |