![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat mij vooral opvalt is hoe betekenisloos de nationale grenzen in Afrika lijken te zijn. Het lijkt weinig zin te hebben om te spreken van "het Congolese leger", "de Angolezen", "de Zimbabwanen",... In elk land lijken er groepen te zijn, al dan niet op etnische basis zich onderscheidend van andere, die andere groepen steunen op wisselende basis en daarbij vrolijk aan beide kanten van de grenzen opereren.
Wat je zegt over de economische prestaties van Rwanda is wel interessant. Want als ik kijk op Wikipedia ( ![]()
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() En uw punt is?
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De grootste fout van de Afrikaanse geschiedenis, is dat ze alle technologie, gelden, en bezittingen van de kolonisten hebben weggejaagd door rassenzuiveringen op blanken uit te voeren. Ik keur de onderdrukking van het kolonialisme zeker niet goed, maar beter waren die gebieden nog altijd verbonden gebleven met Europa, op basis van gelijkwaardigheid welteverstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Sorry maar Kongo moet zijn eigen boontjes doppen, al komen er nog eens 5 miljoen mensen om. De enige ingrepen die ik realistisch acht, zijn een wapen-embargo en economische isolatie. Laatst gewijzigd door parcifal : 15 november 2008 om 21:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Staat geheel buiten de kwestie. Het gaat om 'eenmaal gekoloniseerd', niet 'het begin van kolonisatie'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Niets of niemand houdt u tegen naar de Congolese brousse te trekken om daar eens te gaan zeggen aan de negers dat het nu maar eens moet gedaan zijn en dat ze allen moeten luisteren naar U! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doet U maar nét zoals Verhofstadt destijds, biedt Uw exuses aan ,maar dan alléén in Uw eigen naam,en laat de rest van ons belgen hierbij dan maar met rust,aangezien wij helemaal géén reden hebben om ons ook maar enigzins beschaamd tegenover hen te voelen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wie in het feit dat hij behoort tot een gemeenschap die badend in welstand, voorspoed en vrede, en die de middelen en mogelijkheid heeft om het leed en de oorlog, miserie en armoede te stoppen, wegkijkt en niets doet, géén reden ziet om ook zich maar enigzins beschaamd te voelen, getuigt van een mensonwaardig egoisme. Het zijn juist diegenen met een dergelijke instelling die mede-verantwoordelijk zijn voor toestanden zoals in Afrika.
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarschijnlijk bent U daar nooit geweest om landgenoten te ontzetten uit delicate situaties midden de jaren 70... Ik wel mijn beste,en ik heb er genoeg gezien én meegemaakt om mijn eigen oordeel over deze hele kwestie te vormen.... Het egoïsme waar U het over hebt ligt besloten in de karakters van hen die ginds de plak willen zwaaien teneinde de rijkdommen van dit land volledig te willen uitbuiten...en dit egoisme vindt je momenteel niet op belgische bodem terug....Duidelijk ja , mijn beste.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals ze in het midden-oosten plachten te doen... Laatst gewijzigd door Svennies : 16 november 2008 om 23:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De invloed van Ruanda reikt zo ver omdat Congo een erg zwakke staat is, een reus op lemen voeten, en Ruanda net heel sterk. Bovendien leven er veel inwijkelingen uit Ruanda (recent of sinds de 19de eeuw) die nog steeds banden onderhouden met het moederland. Volgens de meeste berichten die ik las worden de Ruandezen trouwens intens gehaat in Congo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
voor zover ik weet is Indonesië ook niet echt een voorbeeld op dat vlak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja inderdaad ze moeten hun eigen boontjes doppen, liefst zonder dat er nog eens 5 miljoen mensen omkomen. Ik ben tegen de huidige vorm van ontwikkelingssamenwerking, die afhankelijkheid creëert. Ze moeten het zelf doen, en een absolute voorwaarde daartoe is een doortastend bestuur. België kan wel helpen om zo'n bestuur tot stand te brengen, alsook met het verbeteren van de infrastructuur, administratie, investeringen, modernisering van het leger, etc. . Maar niet gratis en voor niets, bvb. in ruil voor grondstoffen, zoals ook de Chinezen doen. Eenmaal de basisvoorwaarden voor ontwikkeling er zijn, moeten ze volledig hun eigen plan trekken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Er rest nog 1 vraag: welke bedrijven/veiligheidsdiensten sponsoren Nkunda?
![]() |