Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2008, 22:27   #21

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er lopen meerdere zaken door elkaar ook.
Maar je kan de overheid best vergelijken met het bestuur van een onderneming. Wij zijn het personeel.
De nv België dus.

Nu als een onderneming krap bij kas zit en weinig orders heeft, moet die onderneming doen wat iedere onderneming in zulk geval doet.
Kosten besparen en investeren in verkoop door promoties aan te bieden. En zorgen dat er klanten komen.
En zoniet gaan onherroepelijk de boeken dicht.
En misschien wat minder de neus ophalen voor "kleinere" opdrachten. Veel ondernemingen reageren zelfs niet meer indien men hen vraagt voor een "beperkte" opdracht.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 23:09   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
ontvangen huurgelden evenveel belasten als arbeid , dus van 10 naar 30 %
Vrees dat dit uiteindelijk maar een druppel op een hete plaat zal zijn, temeer daar de huurgelden nu al eigenlijk al belast worden als arbeid. En dan zwijgen we nog over de onroerende voorheffing.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2008, 23:14   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door shaddy Bekijk bericht
huurgelden worden eigenlijk pas belast als men verhuurt aan bedrijven

als men een lening afsluit of er is een lening (hypotheekr) voor de gezinswoning dan zijn huurgelden niet belast als men verhuurt aan prive personen

het zal lang duren eeer me hier iets aan doet immers de politici hebben ook veel onroerend goed
Ook wel als men verhuurt aan privépersonen, maar dan wel evenredig met hun kadastraal inkomen.
Men mag inderdaad de intresten van zijn investering aftrekken. Maar zolang men op zijn investering intresten moet betalen, heeft men ook geen winst op zijn investering.
Maar troost U. De onroerende voorheffing, die niet mis is, moet men altijd betalen.
Oud 18 november 2008, 23:20   #24
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht
Het ergste is dat het in feite nog maar juist begonnen is... En dan hebben we nog verkiezingen in het zicht wat eendrachtige beslissingen o zo moeilijk zal maken...

En als de vakbonden dan hun verstand (als ze dat al hebben) nog eens gaan verliezen dan zijn we definitief vertrokken naar af.
Komt daarbij nog het probleem dat we in den euro zitten. Dus dat een devaluatie van onze munt ook geen reddingsmiddel zal zijn.
Reken daarbij nog een paar problemen die in Belgie iets erger zijn dan in onze buurlanden, zoals de aanstormende vergrijzing, de staatsschuld, de niet-europese allochtonen die we niet aan het werk krijgen, en die we geen nederlands aangeleerd krijgen...
Oud 18 november 2008, 23:22   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
En misschien wat minder de neus ophalen voor "kleinere" opdrachten. Veel ondernemingen reageren zelfs niet meer indien men hen vraagt voor een "beperkte" opdracht.
Dat is juist, maar evenveel ondernemingen hebben geen personeel meer voor kleine opdrachten en indien ze die wel kunnen aanvaarden dan ligt de prijs te hoog voor de vrager en de winst te laag voor de aannemer.

We hebben geen personeel
En het is zo goed als onbetaalbaar geworden.

Pak nu de bouw van een nieuwbouw appartement. Dat gaat nog net.
Waarom, een ploeg buitenlanders en een Belgische ploegbaas die de ploeg instructies geeft.

Pak nu renovatie, herstellingen, diensten in het algemeen.
Je kan de buitenlanders niet sturen want ze kunnen geen Nederlands. Dikwijls maar half en half in orde met van alles en 0 controle of vertrouwen.
En geef je ze een volgeladen vrachtwagen mee dan rijden ze er mee naar Polen.
Oud 19 november 2008, 00:06   #26

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is juist, maar evenveel ondernemingen hebben geen personeel meer voor kleine opdrachten en indien ze die wel kunnen aanvaarden dan ligt de prijs te hoog voor de vrager en de winst te laag voor de aannemer.

We hebben geen personeel

Waarom, een ploeg buitenlanders en een Belgische ploegbaas die de ploeg instructies geeft.

Je kan de buitenlanders niet sturen want ze kunnen geen Nederlands. Dikwijls maar half en half in orde met van alles en 0 controle of vertrouwen.
' k veronderstel dat die "buitenlanders" dus Polen zijn. Polen en poen ... 't is maar één letterke minder.
Oud 19 november 2008, 00:08   #27

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We hebben geen personeel

Enne ... voor kleine of beperkte opdrachten hebt ge eigenlijk geen of niet veel personeel nodig.
Oud 19 november 2008, 00:29   #28

Karma's schermafbeelding

Standaard

De ware toedracht van de recessie zit volgens mij in het goedkeuren van het beroemde of beruchte veertiende amendement waarbij ondernemingen worden beschouwd als personen. Ondernemingen (ik heb het hier vooral over grote bedrijven) worden dus aangesproken als personen als het fout gaat maar dat maakt dat persoonlijke fouten niet meer kunnen worden vervolgd. Als een groep van tien personen dus een nv opricht dan krijgen ze gewoon "carte blanche" ... ook als het gaat over persoonlijk wanbeheer.
Dit heeft als gevolg dat de tewerkstelling eigenlijk niet echt meer ten dienste staat voor de mensheid maar dat de mensheid ten dienste moet staan van de tewerkstelling.
Oud 19 november 2008, 00:30   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enne ... voor kleine of beperkte opdrachten hebt ge eigenlijk geen of niet veel personeel nodig.
Twee handjes zitten rap vol.
Oud 19 november 2008, 00:32   #30

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Twee handjes zitten rap vol.
met geld?
Oud 19 november 2008, 00:33   #31
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Da's nu net de oorzaak van de recessie ... er wordt te weinig gekocht en geïnvesteerd omdat men onzeker is geworden.
Te weinig? Zou het ook niet de moment zijn om af te stappen van dat consumeren om te kunnen blijven consumeren? Wishfull thinking natuurlijk..

Citaat:
Only after the last tree has been cut down

Only after the last fish has been caught

Only after the last river has been poisoned

Only then will you find money cannot be eaten.
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 00:42   #32

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akufen Bekijk bericht
Te weinig? Zou het ook niet de moment zijn om af te stappen van dat consumeren om te kunnen blijven consumeren? Wishfull thinking natuurlijk..
jaja .. 'k volg je wel maar da's nu eenmaal de oorzaak van de recessie hé en deze draad gaat er over om dat tegen te gaan.

Ofwel moet men een hele andere manier van leven beginnen aanvaarden. Een leven waarbij men koopt om niets te kort te hebben van wat men nodig heeft maar alle (overbodige) luxe opzij kan zetten. Geen grote auto's of kasten van huizen meer maar een autoke om zich te verplaatsen en een huisje om droog en warm te blijven. En in plaats van een reis naar Timboektoe een tripje naar Oostende. Dat dan 70 procent van de productie totaal overbodig wordt moet men er maar bij nemen.
Oud 19 november 2008, 03:43   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Heb je een realistisch idee wat een werkuur kost wil iemand er effectief €7 aan overhouden in de handen?

Ik heb recentelijk eens gekeken wat ik zou kunnen doen als zelfstandige klusjeman, en ik zat aan een minimumkost van €45. Dit met 210 uur per maand- en da's bijna 9 uur per dag, 6 dagen per week.

€14 ging op aan direkte belastingen.(voor elke euro minder per uur kan je er 54 cent van afkopen)
€8 aan taksen allerlei ook milieu€10 aan verzekeringen allerlei-ook ziekte en ongevallen.
€3 aan langere termijn investeringen qua machines.

En dan kan ik alleen klussen doen die geen materiaalkost hebben, anders zit ik nog aan te hikken met belastingen en vergunningen op dat vlak.

En de reden waarom ik er niet aan begonnen ben? Regeltjes en wetten. Tegen de tijd je voldoet aan alle regels, ben je een paar €1000 kwijt. In werkuren alswel in alle administratieve rompslomp.
Oud 19 november 2008, 07:54   #34
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's nu net de oorzaak van de recessie ... er wordt te weinig gekocht en geïnvesteerd omdat men onzeker is geworden.
Logisch dat men in zo'n onstabiel land onzeker wordt.
Het is mij nog een grote vraag hoe het komt dat er in verhouding nog zoveel gekocht wordt, toch als ik in de winkels rondom mij zie en dat is heus niet den Aldi alleen. Er zijn dus nog mensen die over serieus wat geld beschikken.

Verder... het landje eens 1 week, 1 week maar éh, volledig platleggen, een beetje solidariteit van iedereen. Misschien dat dan in de Wetstraat de ogen eens open kunnen gaan en ze dan toch eens doen waar wij ze voor betalen : namelijk met een deftige oplossing naar voor komen. Nujah, het is een tendens die zich niet alleen in ons land voordoet. Tijd dat ze dus op wereldvlak eens wat nagaan.

En als oplossing ? Zeker geen loonsverhoging dmv opslag, dat wordt op zijn beurt toch weer doorgerekend aan de werkgevers via de rsz. Voor de grote multinationals zou dat wel minder een probleem zijn dan voor de kmo's.

Een prijsverlaging ? Ik zie het niet direct gebeuren, buiten aan de pomp, en laat dat nu net het meest levensnoodzakelijke van het leven zijn.
Ze hadden al veel langer de energiefacturen moeten nazien bij de mensen. Daar steken een paar leveranciers serieus winst in hun zak volgens mij. En als ze die dan nazien, dat ze dan eens ineens nagaan hoe het komt dat de immoprijzen (zowel koop als huur als leningen) zo onbetaalbaar zijn geworden voor de mensen en dat probleem ook eens aanpakken.

Ik ben zelf een optimiste normaal gesproken, maar er staan nog veel slechtere tijden aan te komen. Als ik zie wat ik op 2 jaar tijd minder kan doen, alhoewel mijn inkomen zeker niet verminderd is. Dat dat bij veel mensen zo is, laat toch wel uitschijnen dat er ergens iets misloopt. Logisch dat men net dan veel voorzichtiger gaat worden.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 09:00   #35

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Logisch dat men in zo'n onstabiel land onzeker wordt.
Het is mij nog een grote vraag hoe het komt dat er in verhouding nog zoveel gekocht wordt, toch als ik in de winkels rondom mij zie en dat is heus niet den Aldi alleen. Er zijn dus nog mensen die over serieus wat geld beschikken.

Verder... het landje eens 1 week, 1 week maar éh, volledig platleggen, een beetje solidariteit van iedereen. Misschien dat dan in de Wetstraat de ogen eens open kunnen gaan en ze dan toch eens doen waar wij ze voor betalen : namelijk met een deftige oplossing naar voor komen. Nujah, het is een tendens die zich niet alleen in ons land voordoet. Tijd dat ze dus op wereldvlak eens wat nagaan.

En als oplossing ? Zeker geen loonsverhoging dmv opslag, dat wordt op zijn beurt toch weer doorgerekend aan de werkgevers via de rsz. Voor de grote multinationals zou dat wel minder een probleem zijn dan voor de kmo's.

Een prijsverlaging ? Ik zie het niet direct gebeuren, buiten aan de pomp, en laat dat nu net het meest levensnoodzakelijke van het leven zijn.
Ze hadden al veel langer de energiefacturen moeten nazien bij de mensen. Daar steken een paar leveranciers serieus winst in hun zak volgens mij. En als ze die dan nazien, dat ze dan eens ineens nagaan hoe het komt dat de immoprijzen (zowel koop als huur als leningen) zo onbetaalbaar zijn geworden voor de mensen en dat probleem ook eens aanpakken.

Ik ben zelf een optimiste normaal gesproken, maar er staan nog veel slechtere tijden aan te komen. Als ik zie wat ik op 2 jaar tijd minder kan doen, alhoewel mijn inkomen zeker niet verminderd is. Dat dat bij veel mensen zo is, laat toch wel uitschijnen dat er ergens iets misloopt. Logisch dat men net dan veel voorzichtiger gaat worden.
Ja Duupje ... je schrijft zoals altijd veel waarheid. Het is echter, zoals je zelf aangeeft een wereldprobleem (alhoewel ze in arme landen zoals in Afrika al eeuwen met dat probleem zitten en er eigenlijk niet veel van wakker hebben gelegen tenzij de mensen daar zelf).
De wereldtop zou dus wel zich eens mogen bezinnen over dit fenomeen en zoeken naar oorsprongen (ipv naar de gevolgen).
Onze Westerse wereld ('t is al gezegd) heeft al lang te maken met enorme overconsumptie en dat zijn we nu eenmaal gewend geworden en willen er geen afstand meer van doen. Enne ... het moest ergens wat stoppen, dat weten we nu stilaan allemaal wel.

Goed, terug naar de draad ... wat kunnen we hier in België aan maatregelen nemen om de schade wat te beperken want als dit zich verder doorzet zal er heel wat ontslagen volgen door gebrek aan werk en we kunnen nu eenmaal niet allemaal ambtenaar worden hé.

Dus concreet ... maak wat wetten die de recessie zal doen stoppen.
Oud 19 november 2008, 09:06   #36
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen dat men onzeker is geworden omdat er een recessie zit aan te komen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2008, 09:13   #37

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Ik zou zeggen dat men onzeker is geworden omdat er een recessie zit aan te komen.
Da's de kip en het ei natuurlijk.
Tendens is wel dat er minder gekocht wordt en men kan zich inderdaad de vraag stellen of er te weinig potentieel is gekomen (door jarenlange "verarming") bij de meeste mensen (en dat zou wel willen zeggen dat alles veel te duur is geworden) of dat er nog genoeg potentieel is maar dat men zich inhoudt?
Oud 19 november 2008, 09:13   #38
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Klopt, je hoort niets anders in de media. En laat het nu net zijn dat mensen zo beïnvloedbaar zijn en zullen blijven voor die bangmakerij.
Maar het neemt wel niet weg, dat de belangrijke dingen echt wel duurder zijn geworden.
Oud 19 november 2008, 09:16   #39
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus concreet ... maak wat wetten die de recessie zal doen stoppen.
Ik wil mij zelfs de pretentie niet aanmeten dat ik hier wat wetten uit mijn mouw ga schudden die het gaan oplossen. Volgens mij moet het effectief wereldwijd aangepakt worden.

Neemt niet weg dat ze bepaalde BTW-tarieven gerust kunnen doen zakken naar 6%. Dat zou al een heel groot verschil uitmaken voor de armsten onder ons.
Daardoor minder inkomsten voor de staat ? Ja goed, proficiat, dat dien die mensen die zo goed betaald worden door ons, maar eens woord bij daad voegen en zelf ook een steentje bijdragen.
Oud 19 november 2008, 09:39   #40

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ik wil mij zelfs de pretentie niet aanmeten dat ik hier wat wetten uit mijn mouw ga schudden die het gaan oplossen. Volgens mij moet het effectief wereldwijd aangepakt worden.

Neemt niet weg dat ze bepaalde BTW-tarieven gerust kunnen doen zakken naar 6%. Dat zou al een heel groot verschil uitmaken voor de armsten onder ons.
Daardoor minder inkomsten voor de staat ? Ja goed, proficiat, dat dien die mensen die zo goed betaald worden door ons, maar eens woord bij daad voegen en zelf ook een steentje bijdragen.
Da's alvast één voorstel voor een wet. Goede start.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be