Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2009, 03:50   #21
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Tja; omstreeks 1946 zou Nederland zoiets ook met Duitsland, hoe taal- en cultuurverwant ook, niet echt hebben zien zitten.
Ik denk dat het verschil tussen Nederland en West-Duitsland toch nog groter is dan tussen Rusland of Oost-Oekraïne. Je kan het meer vergelijken met het verschil tussen Beieren en Oostenrijk. In Nederland wordt bijna geen Duits gesproken, wordt niet algemeen naar de Duitse tv gekeken, staan geen standbeelden van Bismarck... er is ook nog een vrij groot verschil in mentaliteit.
Overigens kun je ook niet vergelijken met WOII. De Oekraïne was net zo diep betrokken bij de Sovjet-Unie als Rusland, in tegenstelling tot bvb. de Baltische landen. Zowel Breznyev, Khrutchev als een groot deel andere politbureauleden waren Oekraïeners. Overal in Oost- en Zuid-Oekraïne zie je standbeelden van Lenin en andere Sovjet-symbolen, de meeste hoofdstraten zijn er nog steeds genoemd naar Karl Marx, Lenin, de revolutie of de Sovjets.
Steden als Donetsk of Dnyepropetrovsk zijn zo zuiver Sovjet als maar mogelijk is, zelfs meer dan de meeste Russische steden. Op de fabrieken hangen nog overal de hamers en sikkels en Lenins, lezen werknemers de fabriekskrant op muren, en worden de ideale werknemers afgebeeld in een kader. Dat zie je zelfs in veel Russische steden niet meer.

Nogmaals, als je dan toch de vergelijking met nazi-Duitsland wil maken, kun je beter vergelijken met Oostenrijk.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 januari 2009 om 03:52.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 03:59   #22
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het is al 20 jaar na de val van de Muur. Het is 18 jaar na de onafhankelijkheidsverklaring van Oekraïne. Dat kan je niet vergelijken met één jaar na het einde van WO-II. Het is misschien beter te vergelijken met de EEG, waar West-Duitsland netjes functioneerde naast Nederland.
Een soort EEG bestaat al, namelijk het GOS, maar veel staten willen de integratie nog verdiepen. Ook de economische integratie met Rusland is eigenlijk nooit gestopt na de val van de Sovjet-Unie. (een van de redenen waarom Oekraïne, anders dan Georgië, niet economisch ingestort is na de onafhankelijkheid). Ook Timoshenko zelf heeft financiële en andere belangen in Rusland. Daarom ook dat haar participatie aan de "oranje revolutie" altijd een beetje verdacht is geweest. De industrie en het industriële hart bevind zich in het oosten, en is volledig gericht op Rusland, net als de elite en oligarchen in Oekraïne. Daarom denk ik dat Oekraïne nooit lid zal worden van de EU.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 04:46   #23
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Nee, inderdaad was mijn poging tot vergelijking ontoereikend; het ligt een stuk gecompliceerder en ik vind geen beter voorbeeld. Maar het lijkt mij erg tegenstrijdig dat Oekraine aanspraak meent te kunnen maken op een voorkeursbehandeling door Rusland.

Citaat:
Wiki: .......
Oekraïne riep op 24 augustus 1991 zijn onafhankelijkheid uit, toen in de Sovjet-Unie een staatsgreep van conservatieve krachten was mislukt. De bevolking sprak zich op 1 december per referendum uit voor onafhankelijkheid. Enkele weken later hield de Sovjet-Unie op te bestaan ......
Terwijl heeft Oekraine een beschuldiging van genocide tegen Rusland gelanceerd.
http://www.wereldomroep.nl/actua/eur...61222_oekraine

Eigenaardig overigens dat omstreeks 1962 de Nederlandse Communistische boekhandel “Pegasus” uitsluitend een leerboek Oekraiens (van prof Anna Cheraskowa) propageerde voor mensen met belangstelling voor “Russisch”.
Oud 10 januari 2009, 13:46   #24
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bon,het is bijna in orde....,zij het dat het in mijn ogen ver gekomen is dat de meest verongelijkte klant,de EU,nu zelf bij de leverancier(Rusland) en de transporteur(Oekraine) moet gaan controleren of hij zijn bestelde spullen wel zal krijgen

Premier Poetin,in zijn typerende beknopte stijl,liet weten dat als Oekraine van Rusland de volle pot wil aan "transportkosten"(voor de doorvoer van gas naar de EU),Rusland dan van Oekraine de volle gasprijs wil(voor intern verbruik in Oekraine)...

En zo weten we dus de kern van het probleem...geld....en niet,nationalisme
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 13:52   #25
matthiasderaedt
Vreemdeling

matthiasderaedt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Bon,het is bijna in orde....,zij het dat het in mijn ogen ver gekomen is dat de meest verongelijkte klant,de EU,nu zelf bij de leverancier(Rusland) en de transpor
De oplossing om alternatieven te zoeken lijkt van de kaart? Ik dacht ook dat de EU gezegd had niet te willen bemiddelen in dit conflict?
matthiasderaedt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 13:54   #26
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthiasderaedt Bekijk bericht
De oplossing om alternatieven te zoeken lijkt van de kaart? Ik dacht ook dat de EU gezegd had niet te willen bemiddelen in dit conflict?
.had de ganse kwestie zich in juli afgespeeld dan was het gewoon een faits-divers....
Oud 10 januari 2009, 13:56   #27
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"There are no alternatives"
M. Thatcher

Althans geen goedkope.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 13:59   #28
matthiasderaedt
Vreemdeling

Standaard

een pijplijn via Polen?
Oud 10 januari 2009, 14:47   #29
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wat Nederland daar betaalt weet ik niet, maar tot vorig jaar betaalde Oekraïne 179,50 dollar per duizend kuub. Voor dit jaar vroeg Rusland 250 dollar en dat had Oekraïne er niet voor over. Ondertussen vraagt Rusland al 450 dollar per duizend kuub.

En Rusland heeft ondertussen de gastoevoer naar Europa via Oekraïne met tweederde verminderd, de EU zal nu wel iets moeten doen.
Ik geef toe dat ik weinig over deze kwestie afweet, maar verdient Oekranie geen korting voor al die pijpleidingen die door hun land gaan en voor een nieuwe markt in Europa zorgen?
TheHunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 15:01   #30
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheHunter Bekijk bericht
Ik geef toe dat ik weinig over deze kwestie afweet, maar verdient Oekranie geen korting voor al die pijpleidingen die door hun land gaan en voor een nieuwe markt in Europa zorgen?
Zoals al aangehaald...het feit dat Oekraine zijn eigen batjesprijs-rekeningen aan Gazprom slechts met grote achterstand betaalde en dan bovendien nog hogere transfertprijzen voor de leveringen naar de EU durfde eisen deed de bom ontploffen....

Laatst gewijzigd door kelt : 10 januari 2009 om 15:02.
Oud 10 januari 2009, 16:17   #31
TheHunter
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zoals al aangehaald...het feit dat Oekraine zijn eigen batjesprijs-rekeningen aan Gazprom slechts met grote achterstand betaalde en dan bovendien nog hogere transfertprijzen voor de leveringen naar de EU durfde eisen deed de bom ontploffen....
Uhu als dat zo is dan kan men Rusland niet kwalijk nemen dat het de gaskraan sloot. Het is wel spijtig dat andere landen, die zich wel aan de afspraken houden, daaronder moeten lijden.
TheHunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 17:13   #32
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een pijplijn via Polen?
Zou het ook kunnen dat het een politieke manoeuvre van Rusland is? Zo af en toe eens zachtjes laten voelen waar de zwakke plek van Europa zit? Als Rusland moet je natuurlijk niet meteen bruut optreden. Je laat je niet meteen kennen als boze buurman; enige subtiliteit is nodig. Je moet zo mogelijk de schuld op iemand anders afschuiven, in dit geval de Oekraïne. Maar een volgende keer ligt de schuld bvb bij Wit-Rusland.
Oud 10 januari 2009, 17:43   #33
kilgore
Banneling

Standaard

Oekraïne verdient zeker onze steun om het uit de russische invloedssfeer te houden.
Wijzelf moeten onze bevoorrading zo weing mogelijk uit rusland halen.Het is onbetrouwbaar.
kilgore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 18:27   #34
willem1940NLD

Standaard

Ik denk dat Rusland op zich best een betrouwbare handelspartner is als daar ook betrouwbare betaling en redelijke marktprijs tegenover staat.

Een tussenliggend land dat niet (meer) Russisch is en ook (nog) geen EU zal allicht geneigd zijn, zeker als er transport doorheen moet, hier een slaatje uit te slaan en de 2 tegen elkaar proberen uit te spelen.

Het lijkt mij prima dat de EU niet in het Oekraiense spelletje is getrapt, de deal is per slot van rekening gemaakt met Rusland.

Of de Oekraine ja of nee bij de EU moet komen kan ik slecht beoordelen, zeker nu ik wat meer gelezen heb over hun connecties met het Russisch blok.

Is misschien Wit-Rusland een mogelijk alternatief, of is dat net zo'n onberekenbaar sprotje?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wit-rusland
Oud 10 januari 2009, 23:17   #35
matthiasderaedt
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Is misschien Wit-Rusland een mogelijk alternatief, of is dat net zo'n onberekenbaar sprotje?
Wit-Rusland is volgens mij niet de meest geschikte handelspartner... Had de EU niet alle contacten met Wit-Rusland verbroken? En volgens mij is ver handel ook niet echt sprake, of vergis ik mij hierin?
Oud 11 januari 2009, 01:02   #36
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Wit-Rusland is volgens mij niet de meest geschikte handelspartner... Had de EU niet alle contacten met Wit-Rusland verbroken? En volgens mij is ver handel ook niet echt sprake, of vergis ik mij hierin?
Ik bedoel als alternatief doorvoerland inplaats van Oekraine; uiteraard dus vooral door de Russen zelf te bekijken.
Oud 11 januari 2009, 14:13   #37
matthiasderaedt
Vreemdeling

Standaard

Oekraïne is nog steeds beter als Wit-Rusland. Daar wil de staat nog ietwat contact hebben met de Westerse wereld. Via Wit-Rusland zal de afhankelijkheid van Rusland enkel groter worden voor de EU
Oud 12 januari 2009, 00:21   #38
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

South stream en Nord Stream zijn mogelijke alternatieven.

En om de toevoer te diversifiëren en de afhankelijkheid van Rusland te reduceren zou het wel eens nuttig kunnen zijn om eindelijk aan de Nabucco-pijplijn te beginnen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 12 januari 2009 om 00:23.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 21:52   #39
Den Dolf
Vreemdeling

Den Dolf's schermafbeelding

Standaard

http://premier.gov.ru/eng/pressconferences/1656.html

ter info.
Den Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 23:48   #40
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Dolf Bekijk bericht
Merci. Zeer interessante info.

Poetin heeft een manier van direct, correct argumenteren, die toont dat hij al een paar stappen vooruitdenkt en slechts terzijde focust op de dagdagelijkse problemen, bijvoorbeeld:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Poetin
We will work more actively in the Asian market. You know that we are already building a pipeline to the Pacific and in parallel we will build a pipeline to China and to the free Asian market. We will build liquefaction plants and a tanker fleet, we will work. We will, to Mr Boyan's joy, liquefy gas and send it to the North American market. Yes, really, the American partners have long been asking us to do it. We will do it. We have redirected the bulk of the output from the Shtokman field to the European market, but if things go as they are going now, we may redirect it to America...
En hij heeft rustig de tijd, hij hoeft zich geen zorgen te maken over het winnen van de volgende verkiezingen. Die zijn sowieso voor hem.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 12 januari 2009 om 23:50.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be