Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2009, 13:31   #21
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

The hunter; ik wantrouw mensen die ervan uitgaan dat vrouwen 'puur' zijn en bescherming nodig hebben.
Dat is een fundamenteel andere opvatting over gelijkwaardigheid.
Licht eens toe wat je hiermee precies bedoeld?
Moeten vrouwen met een magram over straat? Of zich bedekken omdat hun schoonheid, schitterend als een diamant niet gezien mag worden? Sorry maar flower power islam is aan mij niet besteed; ik wil uw mening uiteraard respecteren maar dan ziet u voor mij man en vrouw niet als gelijken, maar vrouwen onderhorig aan mannen die hun 'puurheid' moeten beschermen.

U mag het natuurlijk fout vinden dat iemand islam verlaat, maar waarom proberen overtuigen? Gelukkig geeft udie vrijheid wel maar helaas veel moslims doen dit helemaal niet; wie islam verlaat moet immers gedood worden volgens uw koran?

Jihad wordt denk ik door ongelovigen wel degelijk goed begrepen. Het is echter volgens mij niet enkel de plicht tot oorlogvoering indien je land of familie wordt aangevallen(want dan zou je iedere vorm van dienstplicht tot jihad kunnen rekenen) maar jihad slaat op de verplichting voor moslims om op te komen voor iedere broeder, ieder islamitisch land, ieder conflict tussen moslims en anderen omdat je deel uitmaakt van de grote umma, en wanneer die belangen bedreigt worden is zelfs geweld toegestaan.
Dat die opvatting door meer moslims wordt gedeeld dan uw interpretatie blijkt uit de rellen in Borgerhout waar trouwens behalve AEL wahabitische en salafistische organisaties achter zitten.

Ik ben blij dat u uw stem laat horen maar u zegt onwaarheden, islam, Jodendom en Christendom zijn monoteistische religies maar verschillen onderling grondig!

Graag dus wat meer uitleg over de puurheid van vrouwen, bescherming die hen te beurt valt, jihad en waarom u denkt dat er nauwelijks verschil is tussen islam en christen en jodendom.
Leuk dat u er bent, maar ik herken toch iets in uw stellingname wat ik vooral bij salafisten hoorde....waarmee ik niet wil zeggen dat u tot die richting behoort.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 13:35   #22
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat dan weer versterkt wordt door de verhalen over hele gewone brave moslims, die op een bepaald moment in hun leven blijkbaar ineens het licht zien en veranderen in zo'n fundamenteel exemplaar ...
Die "blijkbaar ineens" vind ik interessant in uw zin. Ik zou mij dan de vraag stellen hoe dat precies komt dat mensen die ooit "gewoon en braaf" waren plots zichzelf zo op hun eigen gemeenschap en cultuur terug plooien. Zo verbazingwekkend vind ik dat niet.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 13:42   #23
SeanMorely
Burger

SeanMorely's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheHunter Bekijk bericht
Omdat de verkeerde mensen hier in Belgie de Islam vertegenwoordigen.
Dit heeft ongetwijfeld wel een bron van waarheid, maar kan je dan de mensen verwijten dat ze dit soort gedrag met de Islam gaan associëren?

Ik ken zelf een aantal islamieten die perfect geïntegreerd zijn, ook gewoon zich normaal kunnen gedragen, mee zijn met de huidige trends, goede studieresultaten halen enzo. Ook al verschil ik fundamenteel van mening met hen over een aantal dingen, er is een soort wederzijds respect tussen ons.

Jammer genoeg is het zo dat voor iedere goede moslim die ik zo ken, dat ik er 5 ken die steeds problemen zoeken, bezig zijn met drank/drugs, 10 verschillende meisjes proberen op te scharrelen en dan als jij iets zegt daarop, beginnen ze je uit te maken en te zweren bij Allah. Bij Allah die ongetwijfeld hun leefwereld zou veroordelen, maar als je dat dan zegt, dat heb je helemaal 30 man rond u staan..

Laatst gewijzigd door SeanMorely : 8 januari 2009 om 13:45.
SeanMorely is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 13:43   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Dus omdat gematigden ooit zus of zo zouden kunnen worden behandelen we hen nu maar al als uitschot?
ik behandel niemand als uitschot Laya.

ik gaf je alleen verbanden mee die ik wel zie ..
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 13:46   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Die "blijkbaar ineens" vind ik interessant in uw zin. Ik zou mij dan de vraag stellen hoe dat precies komt dat mensen die ooit "gewoon en braaf" waren plots zichzelf zo op hun eigen gemeenschap en cultuur terug plooien. Zo verbazingwekkend vind ik dat niet.
een onderzoek meer dan waard.

neem nu zo'n Trabelsi, succesvol voetballer en die stapt dan 'blijkbaar zo maar ineens' in religieus terrorisme ... wat bezielt zo iemand ???

een al te simpele uitleg van uitsluiting en racisme gaat hier toch niet pakken zeker, dat is iemand die overduidelijk alle kansen gekregen en gegrepen heeft om er iets van te maken,of niet soms ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 8 januari 2009 om 13:48.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 14:28   #26
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
The hunter; ik wantrouw mensen die ervan uitgaan dat vrouwen 'puur' zijn en bescherming nodig hebben.
Dat is een fundamenteel andere opvatting over gelijkwaardigheid.
Licht eens toe wat je hiermee precies bedoeld?
Moeten vrouwen met een magram over straat? Of zich bedekken omdat hun schoonheid, schitterend als een diamant niet gezien mag worden? Sorry maar flower power islam is aan mij niet besteed; ik wil uw mening uiteraard respecteren maar dan ziet u voor mij man en vrouw niet als gelijken, maar vrouwen onderhorig aan mannen die hun 'puurheid' moeten beschermen.
Naar mijn gevoel gaat het er meer over dat moslimmannen andere mannen niet vertrouwen, omdat ze zelf beter dan wie ook weten 'hoe mannen denken', vooral in hun cultuur. Niet vergeten dat de meesten, buiten hun moeder en zussen, niet met vrouwen in contact komen zolang ze thuis wonen.
Feit is dat wij het zus bekijken en zij zo. Wie het bij het rechte eind heeft dat laat ik in het midden maar hun denkwijze moet niet steeds zo negatief benaderd worden. Zolang dat 'beschermen' maar redelijk blijft en niet eindigt in het opleggen en verbieden van een hoop dingen.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 14:39   #27
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben een moslim en ben daar trots op, maar in tegenstelling tot de meeste moslims hier ben ik Europees opgevoed en voel ik me in de eerste plaats Antwerpenaar. Ik keur elke vorm van agressie af en veroordeel bijvoorbeeld de betogingen die onlangs in Borgerhout plaatsvonden scherp.
................................Wat ik vooral wil zeggen is dat de Islam in essentie een heel mooie godsdienst is, maar het wordt te vaak verwisseld met culturen, gewoontes en slechte interpetaties en daardoor krijgt het onterecht een slechte naam.

Een laatste punt nog: niet iedereen die zegt dat hij moslim is, is een moslim, niet iedereen die zegt dat hij iets doet omwille van Islam, het ook om die reden doet.
Waarschijnlijk is het afkeer van de Islam zo groot dat er weinig gehoor zullen geven aan wat ik hierboven schreef, maar ik wou mijn mening erover even kwijt.
Het doet goed dit te lezen want zo stilaan beginnen vele mensen zoals ik te denken dat alle moslims fanatiek en fundamentalistisch zijn.
Dat de Islam een mooie godsdienst kan zijn, is moeilijk te begrijpen als de meest opvallende vertegenwoordigers ervan zich bezighouden met moord te schreeuwen en terroristische daden te plegen. Waarschijnlijk is het inderdaad zo dat plaatselijke gewoonten en slechte interpretaties ook een rol spelen in de slechte naam die de Islam heeft gekregen.
Het is tijd dat binnen de Islam een hervorming gebeurt waardoor de goede waarden als belangrijkste worden geduid en de haat aan banden wordt gelegd.
Oud 8 januari 2009, 14:43   #28
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weiße Rose Bekijk bericht
Ik denk dat vele mensen idd een verkeerd beeld hebben van de islam.
Zo denken vele mensen dat de islamieten het recht hebben om hun "ongelovige" medemensen als minderwaardig te beschouwen, maar onderstaande tekst bewijst het tegendeel!

Volgens de profeet zouden deze volken, zelfs als zij zich niet tot de islam bekeerden, toegang hebben tot de eerste van de zeven hemelen. Zij beschikten ook over een boek waarin de goddelijke leer opgetekend was (bijbel, thora). Godsdiensten die niet over zo'n boek beschikten, werden als minderwaardig aanzien. De onderworpenen mochten in ieder geval hun eigen godsdienst en handel behouden.

De verdraagzaamheid ten opzichte van christenen en joden was immers door Mohammed zelf opgelegd.

P.S: ik ben zelf geen moslim.
Dit is toch een moslim standpunt waar ik veel moeite mee heb. De islamieten zijn de beste en hebben het beste vooruitzicht op een prachtig leven in het hiernamaals. Christenen en joden staan iets lager op de ladder maar mogen toch de eerste van de zeven hemelen binnen omdat zij een boek hebben waarin de goddelijke leer opgetekend is. Alle anderen zijn minderwaardig. Dus Kelten en natuurvolkeren en atheïsten mogen hun entreeticket vergeten ...
God - Allah - Jahweh of wie dan ook amuseert zich volgens mij niet met het maken van dergelijk onderscheid. Hij heeft de mens geschapen, niet de moslim of de katholiek of de mennoniet, gewoon de mens.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 8 januari 2009 om 14:45.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 15:11   #29
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
een onderzoek meer dan waard.

neem nu zo'n Trabelsi, succesvol voetballer en die stapt dan 'blijkbaar zo maar ineens' in religieus terrorisme ... wat bezielt zo iemand ???

een al te simpele uitleg van uitsluiting en racisme gaat hier toch niet pakken zeker, dat is iemand die overduidelijk alle kansen gekregen en gegrepen heeft om er iets van te maken,of niet soms ?
Trabelsi is toch voor mij het archetypische voorbeeld van een loser. Een geemigreerde cokeverslaafde mislukte en makkelijk beïnvloedbare ex-voetballer. Vergelijkbaar met Mohammed B. Wat opvalt bij die mannen is dat het mensen waren die ooit het compleet tegenovergestelde waren van wat ze zijn geworden. Ze waren ooit helemaal niet anti-westers. Je kunt dus toch duidelijk zien dat er een evolutie plaats vindt. De vraag is waarom die zo plots evolueren. Daar zijn oorzaken voor en dat gebeurt niet zomaar ineens. Jij hebt daar misschien jouw mening over, ik de mijne.

Maar ik had het eigenlijk meer over het stijgend conservatisme ipv over daadwerkelijk die paar zotten die overgaan tot religieus terrorisme, wat laten we eerlijk zijn toch nog steeds een erg kleine minderheid is in een land als het onze. Ik weet niet waarom iemand plots ambassades wil opblazen, maar ik zie wel om me heen waarom mensen plots steeds meer waarde beginnen te hechten aan oude religieuze gebruiken.

Moslims in Westerse samenlevingen bevinden zich namelijk over het algemeen in in een schizofrene sandwichpositie. Ik heb veel kenissen weten evolueren van alcoholdrinkende discobezoekende jonge gasten tot zeer vrome oerconservatieve gelovigen. De reden is volgens mijn bescheiden mening dat ze zich hier gewoon nooit echt op hun plaats voelen. Wanneer dat gevoel tot een climax komt, dan volgt volgens mij die terugplooiing op de eigen cultuur en gebruiken. Het is daarom niet ongebruikelijk dat men hier soms radicalere exemplaren vindt dan in de landen van herkomst zelf. Vreemd misschien, als je weet dat religie daar vele malen meer aanwezig is dan hier.

Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo vreemd. Wanneer plooit iemand zich terug? Wanneer ie zich niet gewenst voelt. Het is dus eigenlijk niet zo onlogisch dat jongeren in samenlevingen waarin ze voelen dat er bij een belangrijk deel van de bevolking een afkeer is naar hun persoon of hun culturele achtergrond toe omwille van een te groot cultureel-etnisch verschil, ze zich gaan terugplooien op hun "eigen groep". Ik vind dat de logica zelve ook al zijn er mensen die dat niet willen horen.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 16:09   #30
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Weiße Rose's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dit is toch een moslim standpunt waar ik veel moeite mee heb. De islamieten zijn de beste en hebben het beste vooruitzicht op een prachtig leven in het hiernamaals. Christenen en joden staan iets lager op de ladder maar mogen toch de eerste van de zeven hemelen binnen omdat zij een boek hebben waarin de goddelijke leer opgetekend is. Alle anderen zijn minderwaardig. Dus Kelten en natuurvolkeren en atheïsten mogen hun entreeticket vergeten ...
God - Allah - Jahweh of wie dan ook amuseert zich volgens mij niet met het maken van dergelijk onderscheid. Hij heeft de mens geschapen, niet de moslim of de katholiek of de mennoniet, gewoon de mens.
Ik heb enkel en alleen dat stukje tekst hier gepost, omdat bepaalde mensen denken dat moslims het recht zouden hebben om ELKE ongelovige te doden. Dat tekstje bewijst in ieder geval het tegendeel wat Christenen en Joden betreft.

Ik zeg niet dat ik het eens ben met dat tekstje. Voor mij is iedereen gelijkwaardig, of je nu een christen, moslim, jood of atheïst bent.

"Hij heeft de mens geschapen, niet de moslim of de katholiek of de mennoniet, gewoon de mens."

Ik neem aan dat met 'hij' God bedoelt? Daar heb ik een andere mening over eerlijkgezegd. Ik ben namelijk een aanhanger van de 'evolutietheorie'.
Weiße Rose is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 16:17   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat vele mensen idd een verkeerd beeld hebben van de islam.
Zo denken vele mensen dat de islamieten het recht hebben om hun "ongelovige" medemensen als minderwaardig te beschouwen, maar onderstaande tekst bewijst het tegendeel!
Volgens de profeet zouden deze volken, zelfs als zij zich niet tot de islam bekeerden, toegang hebben tot de eerste van de zeven hemelen. Zij beschikten ook over een boek waarin de goddelijke leer opgetekend was (bijbel, thora). Godsdiensten die niet over zo'n boek beschikten, werden als minderwaardig aanzien. De onderworpenen mochten in ieder geval hun eigen godsdienst en handel behouden.

De verdraagzaamheid ten opzichte van christenen en joden was immers door Mohammed zelf opgelegd.

P.S: ik ben zelf geen moslim.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 16:40   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat met 'hij' God bedoelt? Daar heb ik een andere mening over eerlijkgezegd. Ik ben namelijk een aanhanger van de 'evolutietheorie'.
Ik ben ook een aanhanger van de evolutietheorie.
Toch ben ik dezelfde mening toegedaan als Marie.
God is evolutie, big bang of hoe je maar wilt noemen.
Oud 8 januari 2009, 18:14   #33
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het ging over christenen en joden.
Oud 8 januari 2009, 18:15   #34
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben ook een aanhanger van de evolutietheorie.
Toch ben ik dezelfde mening toegedaan als Marie.
God is evolutie, big bang of hoe je maar wilt noemen.
Dat begrijp ik niet zo goed. Verklaar je eens nader?
Oud 8 januari 2009, 18:44   #35
barbaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen enkel probleem met iemand die de Islam verlaat, ik vind het wel fout en het beste dat ik kan doen is hem die fout laten inzien, maar als dat niet werkt dan is dat iets tussen hem en god.
De koran ziet mannen en vrouwen inderdaad als gelijken, men ziet enkel de vrouw als iets puurs dat beschermd moet worden en als ik zie hoe mensen immoreel bezig zijn de laatste tijd, velen zonder enige waarden of normen dan zie ik dat inderdaad als bescherming. Je moet hier ook vooral een onderscheid maken tussen iets dat verplicht is en iets dat aangeraden is(bvb het dragen van een hoofddoek).
De beeld die mensen hebben over de onderdrukking van de vrouw in de Islam is iets dat ik kan begrijpen, want in Marokaanse kringen gebeurt dit zeker wel en zij zijn in de ogen van de autochtonen de vertegenwoordiger van de Islam, wat fout is want in feite gaat het hier vooral gaat om de Marokaanse cultuur en weinig met Islam zelf (tenzij men gaat spreken over vergezochte interpretaties).

Over andere geloven kan ik heel kort zijn: ik respecteer ze allemaal en probeer ze allemaal te begrijpen. In essentie zijn er weinig of geen verschillen tussen de drie geloven. De grootste verschil tss Christendom en Islam bvb is dat wij jezus niet zien als de zoon van god, maar als een profeet. Het verschil op de oppervlakte is groot omdat het wordt beleefd door mensen uit verschillende gebieden en achtergronden, langs de ene kant het Westen, dat bijvoorbeeld de verlichting meemaakte en langs de andere kant de Arabische wereld dat nog ver achterstaat.

P.S. Ik ben blij om mijn mening hier te kunnen uiten en te discussiëren met mensen die anders denken, maar ik wil nog 1 ding kwijt: zelfs in Antwerpen zijn de moslims die meer aanleunen hoe ik denk in de overgrote meerderheid tegenover degenen die aanleunen bij de fundamentalisten, maar houden wij ons liever op de achtergrond en houden wij ons meer bezig met het leven van ons leven, onze kinderen opvoeden, carriere maken, ... dan op tv te komen.
Ik weet niet uit welk land jij afkomstig bent, maar wat denk je over de opvoeding van degenen die "kutmarrokkaantjes " genoemd worden wegens hun slechte, zelfs criminele gedrag en de moslim-gemeenschap een bijzonder slechte reputatie aansmeren ? Wat zou jij met zulke criminele jongeren aanvangen ? Zou je akkooord zijn om hen de Belgische nationaliteit af te nemen, en uit te wijzen ?
barbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2009, 20:13   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging over christenen en joden.
Is dat zo ?

Citaat:
Oud 8 januari 2009, 20:23   #37
Weiße Rose
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Is dat zo ?
Lees het tekstje eens. Mss dat uw euro dan valt.
Oud 8 januari 2009, 20:25   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik niet zo goed. Verklaar je eens nader?
Wat begrijpt ge niet ?
Het kind moet een naam hebben.
Noem het voor mijn part God,Allah, Jahweh, de grote winitou, de big bang of evolutietheorie.
Feit is dat de mens op zeker ogenblik ten tonele verscheen en dat is zeker niet zoals beschreven in de bijbel.
Oud 8 januari 2009, 20:27   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees het tekstje eens. Mss dat uw euro dan valt.
Ik vrees van niet.
Ongelovige is iets anders dan andersgelovig denk ik.
Oud 8 januari 2009, 20:36   #40
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben een moslim en ben daar trots op, maar in tegenstelling tot de meeste moslims hier ben ik Europees opgevoed en voel ik me in de eerste plaats Antwerpenaar. Ik keur elke vorm van agressie af en veroordeel bijvoorbeeld de betogingen die onlangs in Borgerhout plaatsvonden scherp. Ik kan ook ergens begrijpen dat veel Vlamingen op het Vlaams Belang stemmen, maar wat ik niet begrijp is het anti-Islam beleid van het VB. In de eerste plaats heeft Islam niks te maken met de voornaamste dingen die de doorsnee Vlaming storen aan de alochtonen, maar ligt het probleem in de cultuur van die mensen en heel vaak ook in de opvoeding (wat ergens een direct gevolg is van cultuur).

Het Islam verbiedt bijvoorbeeld diefstal, agressie, ... het Islam bevordert integratie en vertelt de mensen dat ze zich moeten aanpassen aan het land waar ze zich bevinden, dat ze respect moeten hebben voor hun medemens, ...
Het grote probleem is dat de Islam ziek is in veel landen in west Europa, daarmee bedoel ik dat het gebruikt wordt door mensen om er zelf beter van te worden. De imams die oproepen op aanslagen, die de integratie verhinderen, vertegenwoordigen de Islam niet, ze kunnen het niet vertegenwoordigen! Wat ik vooral wil zeggen is dat de Islam in essentie een heel mooie godsdienst is, maar het wordt te vaak verwisseld met culturen, gewoontes en slechte interpetaties en daardoor krijgt het onterecht een slechte naam.

Een laatste punt nog: niet iedereen die zegt dat hij moslim is, is een moslim, niet iedereen die zegt dat hij iets doet omwille van Islam, het ook om die reden doet.
Waarschijnlijk is het afkeer van de Islam zo groot dat er weinig gehoor zullen geven aan wat ik hierboven schreef, maar ik wou mijn mening erover even kwijt.
Van jou moesten ze er meer maken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be