![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Schepen
|
![]() Dat is uw mening.. Als een West-Vlaming mij niet antwoord in het AN, dan doet hij dat maar in zijn dialect. Daar heb ik geen problemen mee. Al was het maar vanuit mijn groot respect voor de West-Vlamingen vanwege het feit dat zij hun dialect zo koesteren.
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() voor mij maakt het ni uit waar ik ga in Vlaanderen
![]() ik ben overal al geweest ![]() ik probeer zo goed mogelijk de lokale dialecten te verstaan en praat in het AN terug. als ik een woord/zin ni versta, zal ik wel vragen wat het betekent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() ik draag als dichter alle dialecten een warm hart toe. Taalrijkdom heet zoiets. Leve Guido Gezelle.
Heb ook niks tegen zedelijke AN-praters, al vind ik hun palatale A, hun overhuigde R en hun nasale (lees verkouden) eind-EN bekakt, bescheten en ronduit lachwekkend. Voor wie 't Zuid-Limburgs genegen is, hier e stukske van eigen bakkelij : euver de boan no Gingelom tjoekte et span van Bèr-la-Guère ma én den drei no Kerrekom vuul er een bierton van zèn kèr oan integge duige was oaverij et biernoat luup ter sch�*�*mend �*�*t en zabberde euver 't kassei moe et sissend strumde in ‘t kraat plukkers aat mennige plantagen kwammen al klinkend oangehénkt en vùr de gard de boul bedaarde worre sè allemoal goed ge’bink’t ! Zei djie mei ? Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 11 januari 2009 om 21:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() ik kant beetje begrijpen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Burger
|
![]() Na enig lezen is deze barbarij nog wel te begrijpen maar verstaan zul je het nooit. Maar het zal mij als geboren en getogen Hagenees* aan m'n kont roesten wat die limbo's mummelen.
Limburgs, Fries en Lieg-Saksis (de zamelnaam veur Oest-Nederlandse dialekte) waere offesjeel 'streektaal' geneump. Streektaal is ein get vraeme euverzetting van 't Ingelse 'regional language', den 'streektaal' sjteit volges de Van Dale diksjenaer veur 'dialek'. Dit is noe zjus neet waat baovegeneumde drie tale zeen. 't geuf naemelik twie terme woe ein streektaal (wiejer 'lokaaltaal' geneump) aan moot voldoon: 1. 't maog geine dialek van 't Holles zeen, en 2. de taal moot oersjprunkelik in Nederland gekald waere. Dialekte wie 't Braobes en import-tale wie 't Turks kómme dus neet in aanmirking. Vergit aevel neet det 't óngersjeit tösje dialek en taal o zoe deizig is. 't Limburgs, Fries en Lieg-Saksis neump me gein dialekte, umdet ze gei deil oetmake van de Nederlandse sjtandaardtaal. Braobes beveurbild, deit det waal. * opent http://tinyurl.com/yudq9w |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Burger
|
![]() Citaat:
*wacht op een vertaling* |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() "Erbij" voor mijn part, maar niet "in plaats van" AN.
Niet veel Limburgers verstaan trouwens bijvoorbeeld Kerkraads.
![]() |
#29 |
|
![]() Praat dialect zoveel ge wilt, maar wanneer ge in contact komt met mensen van buiten uw streek dient ge over te schakelen op AN.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 12 januari 2009 om 11:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Ik geloof dat je in het Sintruins http://www.trudomodelbouw.be/Pages/test.htm ook heel snel kunt leren rekenen: een, twee, drie, veel. Laatst gewijzigd door Gorkum : 12 januari 2009 om 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister
|
![]() Waar spreekt men Limburgs in Vlaanderen ? De dialecten verschillen danig van dorp tot dorp. Neem nu iets eenvoudigs als het woord 'spelen'. En ga luisteren naar de fusie gemeente Bocholt, dat 4 dialecten kent. Als je in 't ene dorp 'spelen' op z'n dialect zegt, dan betekent datzelfde woord in een ander dorp uitgesproken met exact dezelfde klank 'spoelen' (met water spoelen). En dat is zo verspreid over Limburg 't geval voor bijna alle woorden.
Dat streektalen belangrijk zijn en de moeite waard om te koesteren weet ik ook. Maar het Limburgs op zijn Belgisch, of zelfs op z'n Vlaams, als een eenheid beschouwen betekent al gauw het vereenvoudigen van 't Limburgs tot enkel 't Hasselts. Ik bedank dus gracieus voor die aanpak en veralgemening. Enkel een lokale werking is een garantie voor het voortbestaan van deze enorme diversiteit: De Limburgs Streektalen.
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet wel dat wij Vlamingen onze taal (mede dank zij onze dialecten) veel beter beheersen dan de Noorderlingen. Alleen al op het gebied van de geslachten slaan ze oeverloos de bal mis. (was o.a. merkbaar in Tien Voor Taal). Maja, wij maken wel minder lawaai hé ![]() Zo spreken zij van 'het' prikkeldraad terwijl zelfs hun eigen Van Dale (de hùnne dus) 'de' voorschrijft. 'Het draad' wordt enkel aanvaard wanneer men de stof aanwijst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
b. "De" Limburgers spreken als dusdanig niet allemaal Limburgs. In de provincie Vlaams-Limburg worden zowel Limburgse als Brabantse dialecten gesproken, naast AN en allerlei vormen van tussentaal. c. "Het" Limburgs als dusdanig bestaat niet. Er bestaan Limburgse dialecten. Wat men aan de Maas spreekt, is niet de omgangstaal onder de rest van de dialectsprekers in Limburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Guido Gezelle droeg niet alle dialecten een warm hart toe. Hij vond dat enkel en alleen bepaalde West-Vlaamse dialecten bewonderenswaardig waren, omdat ze het minst geëvolueerd waren vanaf de middeleeuwen. Voor hem situeerde de glorietijd van onze taal zich in de middeleeuwen. Wat hij voorstond, was evenwel geen terugkeer naar de dialecten, maar naar een gezuiverd Nederduits waarbij men uit die West-Vlaamse dialecten putte waar nodig en desnoods ook een heleboel nieuwe woorden construeerde om iedere vorm van ontlening uit andere talen te vermijden. GG's taal is dus uiteindelijk een taal van de studiekamer geworden, niet van de levendige taalwerkelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar waar ouders het niet langer doorgeven aan hun kinderen, vermogen programma's e.d. niets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze erkenning staat evenwel op een veel lager niveau dan bijvoorbeeld het Fries. Hierdoor is er geen sprake van onderwijs, justitie, administratie in "het" Limburgs e.d. 't Lijkt eerder op een erkenning van een folkloristisch erfgoed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijns inziens is er geen taalkundige reden te vinden om het dialect als "puur" en de standaardtaal als "kunstmatig" te beschouwen; tenzij een vals romantische benadering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 januari 2009 om 23:08. |
|
![]() |
![]() |