Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2009, 14:31   #21
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben geen nationalist en zodoende begrijp ik het princiepe van hoffelijkheid nog. Als een west vlaming mij niet wilt beantwoorden in het ABN, dan heb ik geen boodschap aan zijn geleuter.
Dat is uw mening.. Als een West-Vlaming mij niet antwoord in het AN, dan doet hij dat maar in zijn dialect. Daar heb ik geen problemen mee. Al was het maar vanuit mijn groot respect voor de West-Vlamingen vanwege het feit dat zij hun dialect zo koesteren.
Oud 11 januari 2009, 14:33   #22
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

voor mij maakt het ni uit waar ik ga in Vlaanderen
ik ben overal al geweest

ik probeer zo goed mogelijk de lokale dialecten te verstaan en praat in het AN terug.
als ik een woord/zin ni versta, zal ik wel vragen wat het betekent.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 21:23   #23
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

ik draag als dichter alle dialecten een warm hart toe. Taalrijkdom heet zoiets. Leve Guido Gezelle.

Heb ook niks tegen zedelijke AN-praters, al vind ik hun palatale A, hun overhuigde R en hun nasale (lees verkouden) eind-EN bekakt, bescheten en ronduit lachwekkend.

Voor wie 't Zuid-Limburgs genegen is, hier e stukske van eigen bakkelij :

euver de boan no Gingelom
tjoekte et span van Bèr-la-Guère
ma én den drei no Kerrekom
vuul er een bierton van zèn kèr

oan integge duige was oaverij
et biernoat luup ter sch�*�*mend �*�*t
en zabberde euver 't kassei
moe et sissend strumde in ‘t kraat

plukkers aat mennige plantagen
kwammen al klinkend oangehénkt
en vùr de gard de boul bedaarde
worre sè allemoal goed ge’bink’t !

Zei djie mei ?

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 11 januari 2009 om 21:25.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 21:29   #24
Shadowke

Standaard

ik kant beetje begrijpen
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 22:20   #25
Gorkum
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik kant beetje begrijpen
Na enig lezen is deze barbarij nog wel te begrijpen maar verstaan zul je het nooit. Maar het zal mij als geboren en getogen Hagenees* aan m'n kont roesten wat die limbo's mummelen.

Limburgs, Fries en Lieg-Saksis (de zamelnaam veur Oest-Nederlandse dialekte) waere offesjeel 'streektaal' geneump. Streektaal is ein get vraeme euverzetting van 't Ingelse 'regional language', den 'streektaal' sjteit volges de Van Dale diksjenaer veur 'dialek'. Dit is noe zjus neet waat baovegeneumde drie tale zeen. 't geuf naemelik twie terme woe ein streektaal (wiejer 'lokaaltaal' geneump) aan moot voldoon:

1.

't maog geine dialek van 't Holles zeen, en
2.

de taal moot oersjprunkelik in Nederland gekald waere.

Dialekte wie 't Braobes en import-tale wie 't Turks kómme dus neet in aanmirking. Vergit aevel neet det 't óngersjeit tösje dialek en taal o zoe deizig is. 't Limburgs, Fries en Lieg-Saksis neump me gein dialekte, umdet ze gei deil oetmake van de Nederlandse sjtandaardtaal. Braobes beveurbild, deit det waal.

* opent http://tinyurl.com/yudq9w
Gorkum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 22:34   #26
Gorkum
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht

Zei djie mei ?
Zuid-Limburgs ? Bestjeet da ueberhaupt ? Is het Mestreechs, Sittards of Geleens ?

*wacht op een vertaling*
Oud 12 januari 2009, 07:19   #27
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
Zuid-Limburgs ? Bestjeet da ueberhaupt ? Is het Mestreechs, Sittards of Geleens ?
Sintruins. West-Limburgs dus na de fusie met oost-Limburg (gouverneurs Frissen & Stevaert - eind 2008)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
Maar het zal mij als geboren en getogen Hagenees* aan m'n kont roesten wat die limbo's mummelen
Vertaling dus overbodig
Oud 12 januari 2009, 08:44   #28
willem1940NLD

Standaard

"Erbij" voor mijn part, maar niet "in plaats van" AN.

Niet veel Limburgers verstaan trouwens bijvoorbeeld Kerkraads.
Oud 12 januari 2009, 11:45   #29
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Praat dialect zoveel ge wilt, maar wanneer ge in contact komt met mensen van buiten uw streek dient ge over te schakelen op AN.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 11:47   #30
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik draag als dichter alle dialecten een warm hart toe. Taalrijkdom heet zoiets. Leve Guido Gezelle.

Heb ook niks tegen zedelijke AN-praters, al vind ik hun palatale A, hun overhuigde R en hun nasale (lees verkouden) eind-EN bekakt, bescheten en ronduit lachwekkend.

Zei djie mei ?
Hmm, mijn vriendin is Zuid-Limburgse. Geschreven is dat dialect toch een stuk duidelijker (al zijn er een paar dingen die ik niet begrijp...). Een taal zou ik het echter niet noemen. Zij ook niet, denk ik.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 12 januari 2009 om 11:49.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 11:58   #31
Gorkum
Burger

Standaard

Citaat:
Sintruins. West-Limburgs dus na de fusie met oost-Limburg (gouverneurs Frissen & Stevaert - eind 2008)
Vertaling dus overbodig
Touchez

Ik geloof dat je in het Sintruins http://www.trudomodelbouw.be/Pages/test.htm ook heel snel kunt leren rekenen: een, twee, drie, veel.

Laatst gewijzigd door Gorkum : 12 januari 2009 om 12:06.
Oud 12 januari 2009, 12:01   #32
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Waar spreekt men Limburgs in Vlaanderen ? De dialecten verschillen danig van dorp tot dorp. Neem nu iets eenvoudigs als het woord 'spelen'. En ga luisteren naar de fusie gemeente Bocholt, dat 4 dialecten kent. Als je in 't ene dorp 'spelen' op z'n dialect zegt, dan betekent datzelfde woord in een ander dorp uitgesproken met exact dezelfde klank 'spoelen' (met water spoelen). En dat is zo verspreid over Limburg 't geval voor bijna alle woorden.

Dat streektalen belangrijk zijn en de moeite waard om te koesteren weet ik ook. Maar het Limburgs op zijn Belgisch, of zelfs op z'n Vlaams, als een eenheid beschouwen betekent al gauw het vereenvoudigen van 't Limburgs tot enkel 't Hasselts. Ik bedank dus gracieus voor die aanpak en veralgemening. Enkel een lokale werking is een garantie voor het voortbestaan van deze enorme diversiteit: De Limburgs Streektalen.
Oud 12 januari 2009, 12:01   #33
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Hmm, mijn vriendin is Zuid-Limburgse. Geschreven is dat dialect toch een stuk duidelijker (al zijn er een paar dingen die ik niet begrijp...). Een taal zou ik het echter niet noemen. Zij ook niet, denk ik.
Inderdaad, een taal is het niet. Heb ik ook niet beweerd. Een stad verderop (Tongeren) heeft alweer een heel ander dialect.

Ik weet wel dat wij Vlamingen onze taal (mede dank zij onze dialecten) veel beter beheersen dan de Noorderlingen. Alleen al op het gebied van de geslachten slaan ze oeverloos de bal mis. (was o.a. merkbaar in Tien Voor Taal). Maja, wij maken wel minder lawaai hé

Zo spreken zij van 'het' prikkeldraad terwijl zelfs hun eigen Van Dale (de hùnne dus) 'de' voorschrijft. 'Het draad' wordt enkel aanvaard wanneer men de stof aanwijst.
Oud 12 januari 2009, 12:03   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Praat dialect zoveel ge wilt, maar wanneer ge in contact komt met mensen van buiten uw streek dient ge over te schakelen op AN.
Goede samenvatting. Ik denk er net zo over.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 22:52   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertjanos Bekijk bericht
Het Limburgs is sinds 1997 erkend in Nederland onder het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden, en er is zelfs een speciale raad voor opgericht die de belangen van het Limburgs moet verdedigen en de taal in stand moet houden.

Waarom kan Belgisch Limburg niet zo een raad krijgen? Uiteraard weigert België om het handvast te ondertekenen, met de Franstaligen minderheden enzo, maar dat verhindert de Franstalige Gemeenschap niet om haar minderheidstalen (Picardisch, Luxemburgs, etc...) te onderhouden, zoals dit fragment aantoont:
"La langue est une des composantes essentielles de l'identité de la Communauté française. Elle a pour mission de promouvoir la langue française et de soutenir les langues régionales endogènes (wallon, picard, lorrain, luxembourgeois…). " bron: http://www.cfwb.be/index.php?id=529#c4486

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, waarom doet Vlaanderen niets voor de Limburgers? En belangrijker nog, wat vinden jullie hiervan?
a. In tegenstelling tot wat u denkt, heeft de Franse Gemeenschap van België niets gedaan om "haar minderheidstalen" "te onderhouden". Er is een decreet gestemd, maar daarmee hield alles op. 'n Mooie doos dus, die evenwel leger dan leeg is. Dat u hierover lyrisch begint te doen, toont aan dat u gewoon niet weet hoe de toestand ervoor staat.
b. "De" Limburgers spreken als dusdanig niet allemaal Limburgs. In de provincie Vlaams-Limburg worden zowel Limburgse als Brabantse dialecten gesproken, naast AN en allerlei vormen van tussentaal.
c. "Het" Limburgs als dusdanig bestaat niet. Er bestaan Limburgse dialecten. Wat men aan de Maas spreekt, is niet de omgangstaal onder de rest van de dialectsprekers in Limburg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 22:55   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Guido Gezelle droeg niet alle dialecten een warm hart toe. Hij vond dat enkel en alleen bepaalde West-Vlaamse dialecten bewonderenswaardig waren, omdat ze het minst geëvolueerd waren vanaf de middeleeuwen. Voor hem situeerde de glorietijd van onze taal zich in de middeleeuwen. Wat hij voorstond, was evenwel geen terugkeer naar de dialecten, maar naar een gezuiverd Nederduits waarbij men uit die West-Vlaamse dialecten putte waar nodig en desnoods ook een heleboel nieuwe woorden construeerde om iedere vorm van ontlening uit andere talen te vermijden. GG's taal is dus uiteindelijk een taal van de studiekamer geworden, niet van de levendige taalwerkelijkheid.
Oud 12 januari 2009, 22:58   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Enkel een lokale werking is een garantie voor het voortbestaan van deze enorme diversiteit: De Limburgs Streektalen.
M.i. is het heel anders: enkel het doorgeven van de ene generatie op de andere is de garantie voor het voortbestaan van de enorme dialectische diversiteit. Niets anders.

Daar waar ouders het niet langer doorgeven aan hun kinderen, vermogen programma's e.d. niets.
Oud 12 januari 2009, 23:01   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er is nog steeds discussie over de vraag of Limburgs een taal of dialect is. Taalkundigen zouden dat eerst op een zo wetenschappelijk mogelijke manier moeten uitpluizen, maar ik heb genoeg ervaring met het thema om te weten dat dat een zeer moeilijke taak zal zijn.
De vraag is eigenlijk welk Limburgs in Nederland erkend is?
De Nederlandse overheid heeft geen bepaalde vorm van het Limburgs erkend; slechts "het" Limburgs, d.i. als verzamelnaam.

Deze erkenning staat evenwel op een veel lager niveau dan bijvoorbeeld het Fries. Hierdoor is er geen sprake van onderwijs, justitie, administratie in "het" Limburgs e.d. 't Lijkt eerder op een erkenning van een folkloristisch erfgoed.
Oud 12 januari 2009, 23:03   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Waarom zou de meest zuivere en pure vorm waarin een taal kan worden gesproken moeten wijken voor een vorm die voor de meeste Nederlandstaligen (behalve dan de meeste mensen uit de Nederlandse Randstad) kunstmatig is?
Denkt u nu echt dat dialecten behoren tot "de meest zuivere en pure vorm waarin een taal kan gesproken worden"? Dialecten krioelen van ontleningen en verbasteringen uit andere talen, merkwaardige grammaticale afslijtingen e.d.

Mijns inziens is er geen taalkundige reden te vinden om het dialect als "puur" en de standaardtaal als "kunstmatig" te beschouwen; tenzij een vals romantische benadering.
Oud 12 januari 2009, 23:03   #40
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
M.i. is het heel anders: enkel het doorgeven van de ene generatie op de andere is de garantie voor het voortbestaan van de enorme dialectische diversiteit. Niets anders.

Daar waar ouders het niet langer doorgeven aan hun kinderen, vermogen programma's e.d. niets.
En gelukkig maar; ik heb mijn kinderen altijd verboden thuis zulke geluiden te produceren of waar dan ook tegen mij.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 januari 2009 om 23:08.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be