Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Leefbaar loon ipv leefloon?
Uitstekend 11 57,89%
juist goed 0 0%
minder goed 2 10,53%
uitgesproken ongewenst 2 10,53%
grappig maar belachelijk 4 21,05%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2009, 13:02   #21
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
De notionele interestaftrek liet de bankaandeelhouders hogere superwinsten maken, omdat ze daarmee economie zouden stimuleren door extra banen scheppen. Gelooft gij dat? Voor wanneer zal het zijn?
Ge geloofd het echt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 03:53   #22
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Het woordje "loon" slaat toch op vergoeding voor geleverde arbeid, niet?

Leefkadoo klinkt beter volgens mij.
Het leven is in feite een geboorterecht van ieder mens. Maar hier slaat "loon" eerder op straf of vergelding voor het in leven zijn. Vandaar dat men ook spreekt van een krepeerloon.
De universele rechten van de gehandicapten hebben het echter over een menswaardig levensniveau (of levensnivoo, zo je wilt):
7. Disabled persons have the right to economic and social security and to a decent level of living.

Wordt het niet eens tijd dat België dit verdrag ratifiseert en impliceert?
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 03:57   #23
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het leven is in feite een geboorterecht van ieder mens.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 04:49   #24
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Vriendje,... Erwtje, Boontje, Strootje en Kooltje Vuur kwamen eens bij een beekje waar ze niet overheen konden. Strootje ging erover liggen, en liet de anderen over zich heen lopen. Erwtje en Boontje haalden de overkant, maar toen Kooltje over Strootje liep, vatte Strootje vlam en viel Kooltje Vuur in het water. Boontje moet daar zodanig om gelachen hebben dat zijn buik openscheurde. Dat was zijn verdiende loon voor zijn leedvermaak. Een kleermaker groentenvriend naaide Boontje echter met een zwart draadje weer dicht. Maar Boontje kwam dus om zijn loontje, wat zoveel wil zeggen als Boontje kreeg zijn loontje, zijn straf. Bruine bonen dragen nog steeds het stigma van een donkere naad.
Oud 19 januari 2009, 04:39   #25
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ge geloofd het echt.
Hebt ge een minder jaar gehad? Meer dan 50% van alle inkomens in het België van 2008 is afkomstig uit andere bronnen dan arbeid: interesten, onroerend goed, aandelen.. Dat heb ik niet zelf bedacht.
Oud 19 januari 2009, 06:25   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vriendje,... Erwtje, Boontje, Strootje en Kooltje Vuur kwamen eens bij een beekje waar ze niet overheen konden. Strootje ging erover liggen, en liet de anderen over zich heen lopen. Erwtje en Boontje haalden de overkant, maar toen Kooltje over Strootje liep, vatte Strootje vlam en viel Kooltje Vuur in het water. Boontje moet daar zodanig om gelachen hebben dat zijn buik openscheurde. Dat was zijn verdiende loon voor zijn leedvermaak. Een kleermaker groentenvriend naaide Boontje echter met een zwart draadje weer dicht. Maar Boontje kwam dus om zijn loontje, wat zoveel wil zeggen als Boontje kreeg zijn loontje, zijn straf. Bruine bonen dragen nog steeds het stigma van een donkere naad.
Laten we zeggen dat in Belgie de problematiek een klein beetje anders ligt.

Met het bedrag dat er naar politici en politieke partijen gaat van de belastingen, kan men gemakkelijk iedere Belg een menswaardig leven bezorgen.

62 ministers met hun kabinetten onderhouden om 10.000.000 Belgen te besturen, met 5 kamers van volksvertegenwoordigers, 10 provincieraden, de nodige gemeenteraden lijkt mij toch een beetje overdreven.

In sommige landen bestuurt men steden met 10.000.000inwoners met slechts1 gemeenteraad en zijn er slechts 10 ministers voor het besturen van 200.000.000 inwoners en draait de boel perfect.

De Belgische staatsuitgaven aan ministers en politici en hun partijen ligt veel te hoog om nog aanvaardbaar te zijn als menselijk verantwoord en grenzen zelfs aan het uitbuiten van de bevolking.

Als er iemand naar het Europese hof van de mensenrechten stapt, met een klacht over uitbuiten en mensonwaardige levensomstandigheden veroorzaakt door overdaad aan politici en bestuursorganen in Belgie, heeft deze nog veel kans om zijn gelijk te krijgen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 08:37   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed en als de bedrijven slecht gaan, en de beurzen crashen, en de huizenmarkt stilvalt wat zegt dat dan over het inkomen ? Dat de meeste mensen bvb 25% minder verdienen, met excessen van rijken die zeggen, misschien gaan we beter weer gaan werken, en gewone werkmensen die zeggen wij voelen niets.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 10:50   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst waren het bankaandeelhouders maar nu sleurt ge er ook interesten, en onroerend goed bij.
Al eens aan de aandeelhouders van Fortis gaan vertellen welke superwinsten ze gemaakt hebben.
Ik zou wel eens willen zien wie dan een slecht jaar zal hebben.

50% van alle inkomens in het België lijkt mij eigenlijk niet zo overdreven als men bedenkt dat we maar 60% van ons leven werken.
Of wilt ge de gepensioneerden hun inkomen afnemen of laten werken tot ze doodvallen ?

Laatst gewijzigd door Bobke : 19 januari 2009 om 11:00.
Oud 19 januari 2009, 13:28   #29
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
7. Disabled persons have the right to economic and social security and to a decent level of living.
Wordt het niet eens tijd dat België dit verdrag ratifiseert en impliceert?
gebeurt toch?
er zijn massa's tegemoetkomingen, kortingen etc voor zieken en gehandicapten

wel is de controle zeer scherp om profiteurs eruit te halen en moet je als zieke, gehandicapte het systeem wel kennen.administratieve hulp is welkom

maar beweren dat Belgie niet omkijkt naar zieken en gehandicapten is zever en flauwe kul. ik denk dat geen enkel EUland beter doet
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2009, 14:19   #30
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Eerst waren het bankaandeelhouders maar nu sleurt ge er ook interesten, en onroerend goed bij.
Al eens aan de aandeelhouders van Fortis gaan vertellen welke superwinsten ze gemaakt hebben.
Ik zou wel eens willen zien wie dan een slecht jaar zal hebben.

50% van alle inkomens in het België lijkt mij eigenlijk niet zo overdreven als men bedenkt dat we maar 60% van ons leven werken.
Of wilt ge de gepensioneerden hun inkomen afnemen of laten werken tot ze doodvallen ?
- Ik had het over de 25 financiële instellingen zoals de Nationale bank, die alle notionele interest hebben opgestreken zonder de werkgelegenheid te stimuleren.
- De uitkeringen zijn niet in die +50% inbegrepen. Ons bnp bestaat sinds vorig jaar voornamelijk uit allerhande bedrijfswinsten. Na aftrek van belastingen wel te verstaan. Ik wil de gepensioneerden dus geen inkomen afnemen, nee. Dat zijn niet degene met een schandalig inkomen, van 18 maal wat een mens verdient door te werken.
Oud 19 januari 2009, 14:38   #31
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
gebeurt toch?
er zijn massa's tegemoetkomingen, kortingen etc voor zieken en gehandicapten

wel is de controle zeer scherp om profiteurs eruit te halen en moet je als zieke, gehandicapte het systeem wel kennen.administratieve hulp is welkom

maar beweren dat Belgie niet omkijkt naar zieken en gehandicapten is zever en flauwe kul. ik denk dat geen enkel EUland beter doet
Ziekenkassen zijn niet geneigd je bij te staan. Hun controleartsen mogen die van de RIZIV zelfs niet adviseren dat je wel ernstig ziek bent. Naar eigen zeggen gaan dan de "poppen aan het dansen". De methoden van het RIZIV zijn mengeliaans: zonder dat een bewijs van ziekte ook maar word bekeken stampen ze je de krukken onder het lijf vandaan, na je eerst een trap te hebben opgejaagd.
Enkel de laagste invaliditeitsuitkeringen zijn aan het leefloon gekoppeld, dat we hier bespreken. En dan komt vrijwel niemand voor jouw "massa's tegemoetkomingen en kortingen" in aanmerking. Je moet daar, zoals gezegd, voor op sterven na dood zijn. Je krijgt omzeggens pas een gratis busabonnement, bijvoorbeeld, als je niet meer in staat bent een bus te nemen. Noem anders eens een tegemoetkoming die eerlijk word verdeeld.
Je kan zelf het puntensysteem voor toekenning van hulp van derden en voor de integratietegemoetkoming bekijken. En denk er dan maar bij dat je geen van de 11 noodzakelijke punten cadeau word gedaan.

Laatst gewijzigd door DannyS : 19 januari 2009 om 14:44.
Oud 19 januari 2009, 14:52   #32
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als ge dat aan mij of Leterme vraagt, ons antwoord staat in post nr. 4: Niemand moet inbinden om het leefloon op te trekken. Het rekenhof heeft dat berekend. Er zouden genoeg slapende fondsen zijn.

Laatst gewijzigd door DannyS : 19 januari 2009 om 14:53.
Oud 19 januari 2009, 15:06   #33
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
administratieve hulp is welkom
Administratieve hulp van mensen die zoveel verdienen dat ze nauwelijks kunnen vatten hoe wij van zo'n uitkering overleven? Voor mij hoeft het niet, ik kan beter tellen of creperen dan zij.
Oud 19 januari 2009, 15:21   #34
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ons bnp bestaat sinds vorig jaar voornamelijk uit allerhande bedrijfswinsten. Na aftrek van belastingen wel te verstaan. Ik wil de gepensioneerden dus geen inkomen afnemen, nee. Dat zijn niet degene met een schandalig inkomen, van 18 maal wat een mens verdient door te werken.
Heb je eigenlijk wel enig idee waarover je het hebt als je over bnp praat?

Het bruto nationaal product is de totale waarde van alle finale goederen en diensten die door alle bedrijven samen in de loop van een gegeven periode werden geproduceerd.

En raad eens: belastingen worden geïnd op die waarde. Je kan dus belastingen niet bekijken buiten het bnp.
Oud 19 januari 2009, 21:26   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ge dat aan mij of Leterme vraagt, ons antwoord staat in post nr. 4: Niemand moet inbinden om het leefloon op te trekken. Het rekenhof heeft dat berekend. Er zouden genoeg slapende fondsen zijn.
Optrekken , hoeveel is dat?
Ik denk dat ze beter eens de belastingschalen zouden aanpassen zodat het netto van de lage lonen tenminste wat hoger is dan de leeflonen.
Oud 19 januari 2009, 23:15   #36
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Heb je eigenlijk wel enig idee waarover je het hebt als je over bnp praat?
Ja. En ook dat je van de waarde die niet aan lonen werd uitbetaald, de belastingen kan aftrekken, om op een groter bedrag uit te komen dan het totaal van alle lonen.
Oud 19 januari 2009, 23:36   #37
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Optrekken , hoeveel is dat?
Ik denk dat ze beter eens de belastingschalen zouden aanpassen zodat het netto van de lage lonen tenminste wat hoger is dan de leeflonen.
Volgens Leterme was het leefloon toen 10.500 euro. Onzin, natuurlijk.
De aan het leefloon gekoppelde invaliditeitsuitkering gaat in juni met 2% omhoog, en zal dan... ff rekenen... 8709,22 €/jaar bedragen. Ze krijgen geen jobkorting. Het gewaarborgd minimumloon is netto ongeveer het dubbele.

Laatst gewijzigd door DannyS : 19 januari 2009 om 23:44.
Oud 19 januari 2009, 23:59   #38
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Bobke, waarom zou het gewaarborgd minimumloon hoger moeten zijn dan die invaliditeitsuitkering? Is die jobkorting van 300 euro dan niet genoeg? Of hebben ze ook zo'n hoge ziektekosten?
En kom niet af dat invaliden profiteurs zouden kunnen zijn. Zij bewijzen onaflatend dat hun verdienvermogen met minstens tweederde is gereduseerd. De 500 000 genieters van de primaire verzekering (het eerste jaar ziekenkas) leveren dat bewijs niet of nauwelijks en krijgen toch 60% van het gederfde loon, plus de jobkorting.
Oud 4 mei 2009, 20:53   #39
BorderLine
Vreemdeling

Standaard

ze zouden het beter schaamloon noemen, opdat die mensen zouden begrijpen dat het OCMW er enkel is als uiterste nood, niet als standaard inkomen

zeg nu eens eerlijk; hoe laag kan een mens zakken tot hij zich moet schamen; volgens mij is afhankelijk zijn van het OCMW meer als laag genoeg!
BorderLine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 08:37   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BorderLine Bekijk bericht
ze zouden het beter schaamloon noemen, opdat die mensen zouden begrijpen dat het OCMW er enkel is als uiterste nood, niet als standaard inkomen

zeg nu eens eerlijk; hoe laag kan een mens zakken tot hij zich moet schamen; volgens mij is afhankelijk zijn van het OCMW meer als laag genoeg!

Ik zag al direct wel dat je maatschappelijk gesproken schaamteloos de borderline plattrapt.

Laat dan eerst de basismensenrechten uit de grondwet schrappen. Met een voldoende aantal schaamtelozen samen moet dat wel lukken.

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 mei 2009 om 09:05.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be