Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2004, 11:11   #21
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Het is een zware fout te veronderstellen dat mensen rationele wezens zijn; dat zijn ze niet.
Ahum. Sommige zijn dit niet, andere zijn dit wel. Het is foutief de eigen balans emotioneel/rationeel te projecteren op anderen.

- Voor heel rationele mensen is dat emo-gedoe niet meer dan ergerlijk gezever, en zijn emotionele mensen gewoon dom.
- Voor heel emotionele mensen zijn rationele personen onmenselijk, wreed, racist/fascist, enz.

Emotionaliteit zowel als rationaliteit zijn menselijk en dus belangrijk. Indien iedereen in de discussie dit weet en erkent, dan wordt het gemakkelijker discussieren.

Wel moet men weten wanneer men wat laat primeren. Bvb. een verkeerswet enkel gebaseerd op de emotionaliteit van al die verkeersslachtoffers, mist effectiviteit. Anderzijds, een economie die enkel uitgaat van rationele winst en groei, is een menselijke ramp.
Oud 13 april 2004, 11:34   #22
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Als ik het goed begrijp zegt Dilbert hier ook dat geen emotionele argumentem toelaten in een discussie een dom idee is.

Nog een opmerking: toch denk ik dat de meeste mensen in de basis emotioneel zijn, en dat rationaliteit aangeleerd is.
Gewoon het feit dat iedereen, zelfs babies en geretardeerden, in staat zijn om emoties te hebben en te herkennen in anderen, iets wat technisch gezien al redelijk ingewikkeld is , terwijl je al enige leertijd achter de rug moet hebben om eem simple deductie of inductie, of het hanteren van verzamelingen te kunnen gebruiken, zegt al genoeg voor mij.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 12:11   #23
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Als ik het goed begrijp zegt Dilbert hier ook dat geen emotionele argumentem toelaten in een discussie een dom idee is.
Anderzijds is een discussie waarbij iedere deelnemer zegt : "ik zeg ..., want ik voel dat zo aan" ook niet echt het label "discussie" waard

Citaat:
Nog een opmerking: toch denk ik dat de meeste mensen in de basis emotioneel zijn, en dat rationaliteit aangeleerd is.
Gewoon het feit dat iedereen, zelfs babies en geretardeerden, in staat zijn om emoties te hebben en te herkennen in anderen, iets wat technisch gezien al redelijk ingewikkeld is , terwijl je al enige leertijd achter de rug moet hebben om eem simple deductie of inductie, of het hanteren van verzamelingen te kunnen gebruiken, zegt al genoeg voor mij.
Ik ben het hier totaal mee oneens. Een baby heeft snel genoeg door (simpele deductie) welke pose hij/zij moet aannemen om te zorgen dat mama/papa komt kijken wat er aan de hand is. Rationaliteit (en zelfs het abstraherend vermogen) is iets wat in ons, mensen, zit ingebakken.
Oud 13 april 2004, 12:30   #24
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Een baby heeft snel genoeg door (simpele deductie) welke pose hij/zij moet aannemen om te zorgen dat mama/papa komt kijken wat er aan de hand is.
Dat is niet deductie, dat is instinctief gedrag dat bekrachtigd werd, pure conditionering dus. Dat trukje kan je met elk dier en zelfs sommige planten doen. Mijn katten weten ook wat ze moeten doen opdat ik ze aandacht zou geven. Heeft absoluut niks met rationaliteit te maken.
Oud 13 april 2004, 12:38   #25
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is niet deductie, dat is instinctief gedrag dat bekrachtigd werd, pure conditionering dus.
Conditionering van de ouders dus? Het is wel diene kleine die "de eerste stap" zet als hij/zij begint te bleiren hé.
Oud 13 april 2004, 12:49   #26
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is niet deductie, dat is instinctief gedrag dat bekrachtigd werd, pure conditionering dus.
Conditionering van de ouders dus? Het is wel diene kleine die "de eerste stap" zet als hij/zij begint te bleiren hé.
conditionering is net het versterken of beinvloeden van bestaand gedrag, in dit geval de instinctieve respons van de kleine om te huilen bij ongemak.
Oud 13 april 2004, 12:51   #27
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
conditionering is net het versterken of beinvloeden van bestaand gedrag, in dit geval de instinctieve respons van de kleine om te huilen bij ongemak.
Nogmaals, ik kan evengoed de redenering omdraaien dat het de ratio is die de kleine doet besluiten om te huilen als hij/zij iets nodig heeft (hij heeft immers aangeleerd dat zoiets oplevert), en dat het de oudes zijn die door het gedrag van hun kleine geconditionneerd worden om op zijn gehuil te reageren.
Oud 13 april 2004, 13:09   #28
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nogmaals, ik kan evengoed de redenering omdraaien dat het de ratio is die de kleine doet besluiten om te huilen als hij/zij iets nodig heeft (hij heeft immers aangeleerd dat zoiets oplevert), en dat het de oudes zijn die door het gedrag van hun kleine geconditionneerd worden om op zijn gehuil te reageren.
Tja, volgens dezelfde redenering zijn huisdieren rationeel en conditioneren ze hun baasjes.
Oud 13 april 2004, 13:17   #29
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tja, volgens dezelfde redenering zijn huisdieren rationeel en conditioneren ze hun baasjes.
Blijkbaar bent u de enige die dat niet inziet, dus?

Ik kan me idd wel voorstellen dat dat in een heel aantal gevallen zo is. Op VITAYA lopen er trouwens genoeg reportages waarin huisdieren-temmers aan de baasjes moeten aanleren hoe men zijn huisdieren conditionneert (en om de analogie te maken: ook hoe ouders hun kinderen moeten conditionneren). Misschien eens een aanrader voor u? U kan samen met mijn vrouw kijken dan
Oud 13 april 2004, 13:26   #30
dejohan
Minister-President

Standaard

Mijn auto is trouwens ook rationeel: als hij zin heeft in naft of olie begint hij te sputteren en laat hij allerlei lichtjes op het dashbord branden.
Oud 13 april 2004, 13:29   #31
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn auto is trouwens ook rationeel: als hij zin heeft in naft of olie begint hij te sputteren en laat hij allerlei lichtjes op het dashbord branden.
Tja, chance dat hij dat niet intuïtief (of op emotionele basis) begint te doen, nietwaar...
Oud 13 april 2004, 14:22   #32
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Tja, chance dat hij dat niet intuïtief (of op emotionele basis) begint te doen, nietwaar...
Dat doet hij wel hoor.
Oud 13 april 2004, 14:24   #33
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Tja, ik heb ook ooit zo'n auto gehad...
Moest hem op het eind euthanaseren.
Begon zowaar wartaal uit te slaan.
Oud 13 april 2004, 14:58   #34
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat doet hij wel hoor.
De oplossing: steekt er een zekere (maandelijkse) periodiciteit in de humeur-aanvallen? Dan heb ik de oplossing: spreek je auto in t vervolg met "zij" aan.

(PS : Bon, dat was het dan zeker, voor de intellectuele discussie ?)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be