Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Dient het roken op openbare plaatsen met onmiddelijke ingang strikt verboden te worden?
ja 16 36,36%
nee 18 40,91%
dit hangt af van tijd en plaats, alcohol en tabak gaan nu eenmaal samen 5 11,36%
ja, maar een overgangsperiode is strikt noodzakelijk om economische catastrophes te vermijden 5 11,36%
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2004, 10:42   #21
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steerse
Cafés die niet rookvrij zijn en die geen degelijk afzuigsysteem hebben, zouden voortaan een bordje moeten plaatsen: betreden op eigen risico, de eigenaar is niet aansprakelijk voor latere longkankers dan kan iedereen voor zich uitmaken of ze het risico willen lopen; de burger correct informeren zodat hij zelf kan beslissen, is zoals bij elk probleem de beste oplossing
Ik zou voorstellen: "de eigenaar is wel aansprakelijk". Het zou vlug geregeld zijn.
Mag ik nog opmerken: matig alkoholgebruik is gezond.
Men moet inderdaad van iets sterven, maar zonder roken leeft men langer en gezonder, en berokkent minder last en kosten aan de samenleving.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 11:55   #22
Hivey
Vreemdeling

Stuur een bericht via ICQ naar Hivey
Standaard

Ik heb JA geantwoord. Roken is gewoon slecht voor de gezondheid en storend voor uw omgeving. Telkens ik uit wil gaan in het weekend beginnen m'n ogen te irriteren, stinken m'n kleren zoals de pest. Als ik thuiskom moet ik mij wassen want anders stinkt m'n bed ook nog naar de pest, en aan het einde van de avond heb ik gegarandeerd lichte hoofdpijn.

Uit vele voorbeelden (zie bijvoorbeeld in Amerika) is gebleken dat het verbieden van roken in café's een positief effect heeft op de economie. Meer mensen gaan naar restaurants en café's. Niks is zo hatelijk als bij het eten een buurman te hebben die rookt.

Afzonderen van rokers en niet rokers is belachelijk, veel restaurants en café's hebben daar de plaats niet voor en in elke groep is er wel 1 of de andere asociale die rookt. Afzuigsystemen zijn misschien een goed idee, maar totaal onbetaalbaar voor de sector.
Hivey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 12:14   #23
Tegendradigaard

Standaard

Afzuigsysteem ? dat zegt me wel iets.... in elke cafe een afzuigsysteem zetten.... 'k zou nogal op cafe gaan.
dedju 't ging over de rook afzuigen. 'k dacht iets anders.

rook dus : weg ermee. Ik stel voor dat we rokers kankermaskers opzetten als ze willen roken op openbare plaatsen. Een kankermasker dat is een soort plastieken bol (soort condoom erg elastisch) waar ge wel lucht in kunt aanzuigen maar niet kunt uitblazen. Dus ge kunt als ge inademt verse lucht aanzuigen maar als ge uitasemt dan blaast ge dat in die plastieken zak, die steeds groter wordt.
Voordeel is dat de rokers hun eigen rook blijven in en uitademen tot ze er kapot van gaan. en wij de niet-rokers dus kunnen frisse lucht in en uitademen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 12:43   #24
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Nu kan u vinden van wel, maar in mijn ogen is een café of dergelijks alles behalve een openbare plaats en ik vind dit dan ook niet een en dezelfde discussie.
Interessante these.

Daarom volgende vraag: u kent waarschijnlijk K. Van Brempts voorstel voor het verbieden van roken op de werkvloer (ter bescherming van de gezondheid van de andere werknemers). Kunt u er mee akkoord gaan dat (zoals nu het geval is) de horeca als enige uitzondering in dat voorstel is opgenomen? Of mag vanuit die redenering dan wél een rookverbod in cafés worden gehandhaafd?

(enkel maar om te weten of je nu voor of tegen zo'n verbod bent, louter vanuit de gebruikte argumentatie, of niet).
Oud 13 april 2004, 13:50   #25
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Rokers afzonderen helpt niet, ten eerste omdat je in een cafee rond de toog hangt met je vrienden en je niet van de ene kant naar de andere kant wilt staan roepen omdat 1 rookt en de andere niet.
In restaurants werkt dat ook niet, maar daar zijn de rokers dan "hoffelijk". Ze roken er een voor en na het eten zodat ze de anderen niet storen, die anderen dat zijn enkel die aan de zelfde tafel, de sukkels aan de tafel ernaast die dan wel aan het eten zijn hebben maar pech.

Dat je van iets moet sterven is waar, maar ik na mijn opa en mijn tante te zien sterven van longkanker, pas ik toch echt wel voor deze manier. Geef mij maar iets waarbij ik mijn eigen ingewanden niet uithoest en niet langzaam verdrink omdat mijn longen vol water lopen, en zeker niet over een periode van maanden tot meer dan een jaar in het geval van mijn opa.

Ik zou er heel gelukkig mee zijn als het roken werd verboden, overal. Er zullen levens mee gered worden, de ziekenkas spendeert minder aan kankergevallen, en in plaats van te palaveren over het al dan niet legaliseren van zogeheten softdrugs zullen de die-hards in het geniep gewone sigaretten roken. Geen zeer meer aan de ogen, geen stinkende kleren meer, en vooral geen gezeur meer van "ik zou willen stoppen".

En voor er iemand reageert met "alcohol is ook een drug": Als iemand zich straalzat drinkt en ik drink water, zal ik misschien lastig worden van zijn gedrag, maar ik moet me geen zorgen maken over leverkanker (tenzij over die van hem). Met sigaretten ben *ik* degene die de rook ongefilterd naar binnen krijg, merci.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb niks tegen rokers, maar ik ben ziedend kwaad op sigaretten en de hele industrie en cultuur er rond.
En wanneer doen we iets aan de dringende problemen zoals het gat in de ozonlaag door de industriële uitstoot van schadelijke stoffen bijvoorbeeld ... Dat je niet rookt in andermans bijzijn, is meer dan hoffelijk. Waarom laat je de café's niet zelf kiezen of ze al dan niet rokers binnen willen of niet? Waar is de vrije keuze?

En in mijn huis mag men roken, en iedereen die daar niet mee akkoord is, moet maar buiten blijven. Net zoals ik in iemand anders zijn huis eerst zal vragen of ik mag roken. Dat is respect voor ieders eigendom.

Dat je in openbare plaatsen niet mag roken is normaal, zolang ze gesloten is. Zo vind ik roken op het perron wel kunnen, maar in een gelsoten treincoupé niet.

In een café of restaurant moet men maar twee gescheiden ruimtes maken, of de keuze overlaten aan de eigenaar.

Ik rook en besef welke gevolgen dit kan hebben. Net zoals iemand die met de auto rijdt weet welke de gevolgen hiervan zijn en kunnen zijn (zowel ongelukken als milieuvervuiling (ook voor de niet-rijder of niet-wagenbezitter)).

Ik denk dat je de mensen goed moet wijzen op de gevolgen van hun daden en handelen. Iets anders is "in naam van het leven" alles wat schadelijk is voor de mens te verbieden, en zeker om selectief te zijn in de keuze (roken is schadelijk, autorijden niet?).

Wat ik zie is dat onder het mom van "we kunnen levens redden" begint men vanalles en nog wat te reguleren en te verbieden. Meer en meer gaan we naar een steriele maatschappij, waarin alles ook nog eens in "economische schade"-termen wordt uitgedrukt.

Zoals bv. "Rokers kosten meer geld aan de sociale zekerheid, dus afschaffen het roken." Dat de rokers ook veel geld in het laatje brengen om die sociale zekerheid te sponseren vergeten we er bij te zeggen. Ik versta het argument, maar dan moet men maar eens consequent zijn: autorijders kosten gemiddeld meer geld aan de sociale zekerheid, dan niet auto-rijders. Mensen die gemiddeld 5 uur per dag TV-kijken of computeren kosten gemiddeld meer geld, dan diegene die dit niet doet. Etc...

Gaan we dit allemaal verbieden, gaan we alles wat de mensen doen noteren of registreren en aan de hand daarvan de sociale bijdrage berekenen? Consequentie graag.

Of viseren we weer alleen de rokers?
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 17:13   #26
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips
1*En wanneer doen we iets aan de dringende problemen zoals het gat in de ozonlaag ... Waarom laat je de café's niet zelf kiezen of ze al dan niet rokers binnen willen of niet? Waar is de vrije keuze?
2*Ik rook en besef welke gevolgen dit kan hebben. Net zoals iemand die met de auto rijdt weet welke de gevolgen hiervan zijn en kunnen zijn
Ik denk dat je de mensen goed moet wijzen op de gevolgen van hun daden en handelen. Iets anders is "in naam van het leven" alles wat schadelijk is voor de mens te verbieden, en zeker om selectief te zijn in de keuze (roken is schadelijk, autorijden niet?).
3*Wat ik zie is dat onder het mom van "we kunnen levens redden" begint men vanalles en nog wat te reguleren en te verbieden. Meer en meer gaan we naar een steriele maatschappij, waarin alles ook nog eens in "economische schade"-termen wordt uitgedrukt.
4*Gaan we dit allemaal verbieden, gaan we alles wat de mensen doen noteren of registreren en aan de hand daarvan de sociale bijdrage berekenen? Consequentie graag.
5*Of viseren we weer alleen de rokers?
Geachte Philips, als jij de mening van het kartel vertolkt, dan heb ik hier nog een reden om er niet voor te kiezen.

1*Duizenden mensen sterven jaarlijks door roken, niet door dat gat in de ozonlaag.
Bepleit je ook de vrije keuze voor de gordel, voor drugs, voor max.snelheid enz?
2*Ik denk dat men 'in de naam van het leven' veel mag opleggen zoals: gordel, drugs, max. snelheid, en ook roken. Dat leidt niet naar een steriele maar tot een meer menselijke maatschappij.
3*'In naam van het leven' is zeker een hoger motief dan 'economische schade', maar dat laatste is ook een argument.
4*Een roker zou er inderdaad de financieële gevolgen moeten dragen, zoals een roekeloze bestuurder ook de gevolgen draagt van zijn rijgedrag door verhoogde premie.
5* Dat 'viseren' is een mode-woord geworden. Onbehoorlijk gedrag wordt niet bestraft, het wordt 'geviseerd.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 17:59   #27
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hivey
Ik heb JA geantwoord. Roken is gewoon slecht voor de gezondheid en storend voor uw omgeving. Telkens ik uit wil gaan in het weekend beginnen m'n ogen te irriteren, stinken m'n kleren zoals de pest. Als ik thuiskom moet ik mij wassen want anders stinkt m'n bed ook nog naar de pest, en aan het einde van de avond heb ik gegarandeerd lichte hoofdpijn.

Uit vele voorbeelden (zie bijvoorbeeld in Amerika) is gebleken dat het verbieden van roken in café's een positief effect heeft op de economie. Meer mensen gaan naar restaurants en café's. Niks is zo hatelijk als bij het eten een buurman te hebben die rookt.

Afzonderen van rokers en niet rokers is belachelijk, veel restaurants en café's hebben daar de plaats niet voor en in elke groep is er wel 1 of de andere asociale die rookt. Afzuigsystemen zijn misschien een goed idee, maar totaal onbetaalbaar voor de sector.
In Florida mag je sinds ongeveer 1 jaar niet meer roken op restaurant. Ik ga nu minder op restaurant omdat het serieus ambetant is dat de rokers zich afzonderen om er eentje te gaan paffen buiten.

Voor de nieuwe wetgeving waren er verplicht gescheiden ruimtes. In FL hebben alle restaurants een degelijke afzuiginstallatie (wat een woord) wegens a/c.
Oud 13 april 2004, 18:01   #28
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips
En wanneer doen we iets aan de dringende problemen zoals het gat in de ozonlaag door de industriële uitstoot van schadelijke stoffen bijvoorbeeld ...
Van dat gat in de ozonlaag, daar heb ik nu eens alle dagen last van zie, dat is voor mij veel dringender dan die kerel die naast mij zit te paffen in een besloten ruimte.

Men heeft trouwens CFKs e.d. verboden, hetzelfde dan maar met nicotine?
Oud 13 april 2004, 18:04   #29
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

PRO! Ik beschouw roken als "een relict van een liberale levensstijl". 8)
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be