Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer pakt Europa, Zwitserland en Luxemburg aan?
dit jaar 2 13,33%
over 2 jaar 1 6,67%
over 5 jaar 2 13,33%
nooit 10 66,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2009, 08:25   #21
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
"Bank liabilities" per land (in termen van % tov het BNP):
  • Ijsland: 1.200%
  • Zwitserland: 1.000%
  • UK: 500%
  • US: 150%
De vraag is niet: wanneer pakt men Zwitserland aan?
De vraag is: wanneer gaat Zwitserland Ijsland achterna?
Het is onwaarschijnlijk dat Zwitserland Ijsland achterna gaat. Tot nu toe heeft slechts een bank bij de overheid moeten aankloppen, namelijk de UBS. En het ziet er naar uit dat die toch kopje onder gaat gaan, en dat daar weinigen van wakker liggen.
De UBS heeft namelijk de fout gemaakt een aantal Amerikaanse banken over te nemen. Om die reden heeft het een Amerikaanse banklicentie nodig, en het is om die niet te verliezen dat de UBS door de knieen gegaan is. De Credit Suisse is er in geslaagd zonder staatsschuld de storm te weerstaan en zal volgend jaar zelfs weer winstgevend zijn. De meeste andere Zwitserse banken zijn kleiner, en enkel in Zwitserland zelf actief.
De verhouding tussen "liabilities" en "BNP" mag dan beangstigend lijken (waar heb je overigens die cijfers vandaan, want ik heb toch iets anders gezien), en het is inderdaad belangrijk voor de Zwitserse banken dat iedeereen die daar geld heeft het niet opeens opvraagt. Hierom is het belangrijk dat het bankgeheim blijft.
Echter Zwitserland heeft een troef die Ijsland, het VK (en België) niet hebben. Een extreem lage staatschuld. Dat betekent dat de staat indien nodig een behoorlijk pak schulden van de banken kan overnemen zonder kopje onder te gaan. Die ruimte heeft België bijvoorbeeld niet, en die had Ijsland ook niet.

Ondertussen bereid men in Zwitserland al de tegenaanval voor. En dat zou vooral voor de VS wel eens een probleem kunnen worden. Voorgestelde maatregelen zijn:
- Zwitserland neemt op dit moment voor de VS de belangen waar in landen waar de VS geen diplomatische vertegenwoordiging heeft (zoals Cuba of Iran). Zwitserland zou gewoon hier mee kunnen ophouden als de VS de Zwitserse souvereiniteit niet respecteert. Dat is dan voor de VS een probleem, want wie neemt dat over?
- Zwitserland zou de VS om haar goud kunnen vragen. Net zoals vele Europese landen heeft ook de Zwitserland het goud van haar nationale bank in Fort Knox liggen. Of daar zou het moeten liggen, want het vermoeden bestaat dat de VS het goud mogelijks uitgeleend hebben zonder iemand wat te zeggen (en het goud dus enkel op papier bestaat). Als Zwitserland zijn goud terugvraagt zouden de andere Europese landen hierdoor weleens op ideën gebracht kunnen worden. Wat als de VS het niet kan leveren? Dat zou werkelijk de doodsteek voor de Dollar kunnen zijn...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 11:47   #22
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
(waar heb je overigens die cijfers vandaan, want ik heb toch iets anders gezien)
Roubini
20 feb 2009
Oud 26 februari 2009, 14:24   #23
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Cijfers, cijfers
Ik hoorde op het Staats Journaal van Nederland dat de staat nu zoveel geld heeft gestoken in banken die verliezen hebben met die hypotheken uit de USA, dat het bedrag nu 3000 euro per hoofd van de bevolking is (babies meegerekend).
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 18:25   #24
Fabke
Partijlid

Standaard

dat zal niet zo vlug gebeuren denk ik.
zwitserland leeft van de banken.

en wat over de andere "belastingsparadijsen"?
monaco? liechtenstein? Kaaimaneilanden? New Jersey? etc.. over deze landen/staten word er natuurlijk niet gesproken..belachelijk

ik heb er geen problemen mee dat er personen hun geld daar plaatsen.
de mensen betalen al meer genoeg belastingen

voor de personen die voor het opheffen van dat bankgeheim..wat Justin Henin, Tom Boonen gedaan heeft, gaan wonen in Monaco, om minder belastingen te betalen..dat ishetzelfde in mijn ogen, en als zulke dingen mogen, dan mag men ook geld plaatsen in één van die belastingsparadijsen.
Fabke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 19:33   #25
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fabke Bekijk bericht

monaco? liechtenstein? Kaaimaneilanden? New Jersey? etc.. over deze landen/staten word er natuurlijk niet gesproken..belachelijk

voor de personen die voor het opheffen van dat bankgeheim..wat Justin Henin, Tom Boonen gedaan heeft, gaan wonen in Monaco, om minder belastingen te betalen..dat ishetzelfde in mijn ogen, en als zulke dingen mogen, dan mag men ook geld plaatsen in één van die belastingsparadijsen.
Het gaat niet alleen om Zwitserland en Luxemburg. Dat zijn slechts de grootste en meest bekende.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Citaat:
Het weglekken van belastinggeld naar landen als Liechtenstein, Zwitserland, Monaco en een aantal tropische eilanden is de EU al geruime tijd een doorn in het oog. Het afgelopen jaar is de kritiek in een stroomversnelling gekomen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 20:27   #26
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Het gaat niet alleen om personen ,maar ook om criminele organisaties.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2009, 20:31   #27
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Het gaat niet alleen om Zwitserland en Luxemburg. Dat zijn slechts de grootste en meest bekende.
Het is belachelijk dat de EU Luxemburg niet harder aanpakt.
En dan wil die Juncker nog een belangrijke post in de Commissie.
Hoe haalt hij het in zijn hoofd.
Het is een groot schandaal.
Vindt je het gek, dat steeds meer mensen geen vertrouwen meer hebben in de EU?
Oud 27 februari 2009, 10:39   #28
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De financiële sector mag er dan wel belangrijker zijn, stellen dat Zwitserland "van de banken leeft" is een beetje veel overdreven. De toeristische sector is belangrijker dan de financiële, net als de industriële.
Dat sommigen op dit forum de werkelijkheid hun vooroordelen niet in de weg laten zitten verandert daar niks aan.

Dat Zwitserland een veilige have zou zijn voor crimineel geld klopt ook al niet. Vraag het de erfgenamen van Mobutu maar eens... Als land X komt aankloppen met "Y is bij ons veroordeeld voor feit Z, mogen we zijn bankrekening even zien" dan is dat doorgaans geen enkel probleem. Het moet natuurlijk wel een feit zijn dat in Zwitserland ook strafbaar is.

En Zwitserland heft net als Luxemburg belastingen op de renteopbrengst van bankrekeningen van EU onderdanen. Dat geld wordt gewoon doorgestort aan het land waar een rekeninghouder woont...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 12:57   #29
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

We zouden beter Europa eens aanpakken, want de EU is zelf verantwoordelijk voor deze problemen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 13:41   #30
born2bewild
Banneling

Standaard

ik vraag me af waarom belastingparadijzen een probleem zouden zijn.
ik zeg: meer belastingparadijzen!
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 14:39   #31
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Citaat:
Citaat:
Weglekken belastinggeld
Het weglekken van belastinggeld naar landen als Liechtenstein, Zwitserland, Monaco en een aantal tropische eilanden is de EU al geruime tijd een doorn in het oog. Het afgelopen jaar is de kritiek in een stroomversnelling gekomen. Dat komt mede doordat belastingparadijzen vaak gebruikt worden door hedgefondsen voor het opzetten van niet-transparante financiële producten. De regeringsleiders menen dat dergelijke producten een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het ontstaan van de financiële crisis.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 10:03   #32
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
We zouden beter Europa eens aanpakken, want de EU is zelf verantwoordelijk voor deze problemen.
U heeft gelijk.
Daarom keren mensen zich af van Europa.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 13:46   #33
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Het is geen probleem, als dit buiten de EU is.
Het probleem ontstaat, als Europa met verschillende maten gaat meten.
Oud 11 maart 2009, 09:21   #34
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

De Maffia-Staatjes komen toch onder druk te staan.

citaat FD:

Bankgeheim vertoont scheuren
11 maart 2009, 8:52 uur | FD.nl

Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland zijn bereid meer mee te werken met fiscale speurders uit EU-lidstaten die op zoek zijn naar gevallen van belastingontduiking. Maar ze weigeren hen vooralsnog automatisch gegevens van niet-ingezeten bankrekeninghouders te geven.

Dat hebben de drie landen laten weten in de aanloop tot de vergadering van de EU-ministers van financiën, gisteren in Brussel. Het signaal is een vertaling van de groeiende internationale druk op het bankgeheim. Maar het schiet wat betreft landen als Duitsland en Nederland tekort.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 11 maart 2009 om 09:22.
Oud 11 maart 2009, 09:31   #35
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De Maffia-Staatjes komen toch onder druk te staan.

citaat FD:

Bankgeheim vertoont scheuren
11 maart 2009, 8:52 uur | FD.nl

Oostenrijk, Luxemburg en Zwitserland zijn bereid meer mee te werken met fiscale speurders uit EU-lidstaten die op zoek zijn naar gevallen van belastingontduiking. Maar ze weigeren hen vooralsnog automatisch gegevens van niet-ingezeten bankrekeninghouders te geven.

Dat hebben de drie landen laten weten in de aanloop tot de vergadering van de EU-ministers van financiën, gisteren in Brussel. Het signaal is een vertaling van de groeiende internationale druk op het bankgeheim. Maar het schiet wat betreft landen als Duitsland en Nederland tekort.
Niets nieuws onder de zon, die landen hebben altijd al meegewerkt in het kader van een onderzoek. Het bankgeheim wordt opgehoffen indien er serieuze bewijzen zijn, thans in Luxemburg is dat zo.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 10:06   #36
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Niets nieuws onder de zon, die landen hebben altijd al meegewerkt in het kader van een onderzoek. Het bankgeheim wordt opgehoffen indien er serieuze bewijzen zijn, thans in Luxemburg is dat zo.
De G20 gaat deze landjes wel op de zwarte lijst zetten.

Belgie en Oostenrijk blijven het bankgeheim steunen ,omdat deze twee de grootste profiteurs zijn.
Oud 11 maart 2009, 10:23   #37
monza
Gouverneur

Standaard

Meneer heeft precies een glazen bol.
TOch raar dat er in Luxemburg banken zijn van overal hé. Zelfs uit nederland, dat is zeker om de eerlijke nederlanders te ontvangen?
Als ze op de zwarte lijst komen gaan ze van de bronheffing niet meer veel doorstorten. Dan slaan de G20 nog eens de bal mis.
Oud 11 maart 2009, 20:59   #38
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
de amerikanen hebben ondervonden hoe eenvoudig het is om belastingparadijzen aan te pakken. Toen de Joodse lobby in Washington sterk genoeg was om de Zwitsers te dreigen met een wet die alle verrichtingen met Zwitserse banken onwettig zou maken waren de "slapende rekeningen" van joodse slachtoffers van WOII direct gevonden. Zo simpel is het.
Het is duidelijk dat men het gewoon moet willen toepassen. Men kan in zijn eigen land voor behoud van het bankgeheim zijn, dat is hun eigen zaak, voor zover het hun eigen burgers betreft.

Paul
Het bankwezen is ontstaan door drie broers,... en die broers waren Joden. Wel ludiek dat juist die gemeenschap het slachtoffer wordt van hun eigen ingang gezette dievenpraktijken
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2009, 21:01   #39
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Meneer heeft precies een glazen bol.
TOch raar dat er in Luxemburg banken zijn van overal hé. Zelfs uit nederland, dat is zeker om de eerlijke nederlanders te ontvangen?
Als ze op de zwarte lijst komen gaan ze van de bronheffing niet meer veel doorstorten. Dan slaan de G20 nog eens de bal mis.
Mag ik die bol ook eens lenen, kan altijd interessant zijn he.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 11:34   #40
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De G20 gaat deze landjes wel op de zwarte lijst zetten.

Belgie en Oostenrijk blijven het bankgeheim steunen ,omdat deze twee de grootste profiteurs zijn.
Waaw een zwarte lijst, de landen van G20 hebben allemaal banken in deze zogezegde paradijzen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be