![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Je impliceert altijd maar ouder worden, in steeds slechtere gezondheid dus, no thanks, dank stap ik er wel uit op een bepaald moment |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() Beste nr. 10,
Ik richt me tot u daar jij blijkbaar de enige bent die doorheeft dat het de bedoeling was om te discussiëren over de nieuwe biotechnologische innovaties. Ik wil er eerst op wijzen dat ik als lid van een Belgische opstartende transhumanistische denktank voorstander ben van dergelijk onderzoek en de implementatie ervan. Het is wel belangrijk dat dergelijk onderzoek onder het wakend oog van onafhankelijke ethici en filosofen gebeurd, de wetenschappers mogen geen carte blanche krijgen. Alles wijst er op dat we aan de vooravond staan van biotechnologische ontwikkelingen die een grote impact zullen hebben op onze levensverwachting. De reacties die ik in de verte reeds hoor komen beantwoord ik alvast. 'de planeet is nu reeds overbevolkt', 'is dat wel betaalbaar', 'zullen deze technieken niet enkel toegankelijk zijn voor de kapitaalkrachtigen'?: Het verouderingsproces van de mens is een uiterst complex iets, men zal niet van vandaag op morgen een middel vinden om onze levensverwachting enorm te doen stijgen. Zoiets zal en moet zeer geleidelijk aan gebeuren, zodat de maatschappij de tijd heeft om zich geleidelijk aan te passen. We zien nu bijvoorbeeld al hoe de regeringen proberen om de pensioenleeftijd rustig aan op te trekken als een gevolg van onze groeiende levensverwachting. Het idee van mensen dat je tot bv 120 of 150 of nog langer zou kunnen leven en reeds op je 70e of 80e zou versleten zijn klopt niet. Indien je langer leeft komt dit doordat je langer gezond blijft, en vervolgens ook langer actief kan blijven. Wat overbevolking en betaalbaarheid betreft; indien we op lange temijn kunnen zorgen voor een meer sociale mondialisering (pas op, geen communisme, maar een 'waardig kapitalisme', een kapitalisme met een soicale onderbouw) dan zal het geboortecijfer ook dalen. In de geïndustrialiseerde landen waar de welvaart groot is ligt het geboortecijfer erg laag, in België 1.1 per 2 personen, we vervangen onszelf niet meer m.a.w.. Een lange levensverwachting in combinatie met welvaart en een laag geboortecijfer zouden hand in hand kunnen gaan. Een veel langere levensverwachting zou ook de haast om kinderen op de wereld te zetten bij vele mensen wegnemen, het blijft nog altijd doorgeven van het eigen genetisch materiaal. Of deze technieken van levensverlenging in eerste instantie enkel toegankelijk zullen zijn voor diegenen die er het geld voor kunnen neertellen, ik vrees van wel. De mens is nu eenmaal een competitief wezen, en een competitieve economie is het beste systeem om snelle voortuigang te boeken wat techniek en wetenschap betreft. Wie weet, misschien kunnen we ooit een samenleving creëeren waar onze productiecapaciteit zodanig geautomatiseerd en groot is dat iedereen toegang heeft tot een evenveel aantal middelen, maar dat is toekomstmuziek, als het überhaupt mogelijk is. De biotechnologie met haar ontzagwekkende implicaties is een onvermijdelijk iets, men kan een olifant niet onder het tapijt vegen. David |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Ik vermoed dat deze olifant te duur zal uitkomen voor Jan Modaal...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Momenteel bestaan er pleidooien om de gezondheidszorg te polariseren. Eentje voor de ‘haves’ en eentje voor de ‘have notes’. Voor mij is dit niet de juiste weg. Gezondheidszorg, waaronder biotechnologische ontwikkelingen, innovaties betreffen slechts het toepassen van kennis. Kennis dient voor iedereen toegankelijk te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Vreemdeling
|
![]() Beste,
Het zou natuurlijk ideaal zijn mochten alle nieuwe biotechnologische innovaties voor iedereen toegankelijk zijn. Maar onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen/technieken kost nu eenmaal bergen geld en wordt geïnvesteerd door private ondernemingen, die hun geld moeten terugwinnen en op z'n minst wat winst maken. Jammer genoeg zullen nieuwe biotechnologische innovaties in de toekomst zoals levensverlenging, keuze van embryo's, ... waarschijnlijk eerst enkel toegankelijk zijn voor een kleine groep, om vervolgens langzaam betaalbaar te worden voor de grotere massa. Trouwens, ook vandaag de dag is er reeds een grote discrepantie in de wereld wat gezondheidszorg betreft, biotechnologische technieken zullen wat dat betreft geen nieuw tijdperk inluiden. Iemand besmet met hiv in België bv kan een cocktail aan medicijnen nemen waardoor hij een gewoon leven kan leiden, terwijld de meesten in de Afrikaanse landen de strijd na een aantal jaren moeten staken bij gebrek aan geneesmiddelen. Het is uiteraard belangrijk dat we er in onze eigen regio voor strijden dat elementaire gezondheidszorg niet geprivatiseerd wordt, maar de kersen die de biotechnologie in de komende decennia op de taart zal beginnen plaatsen zullen waarschijnlijk door de overheid niet betaalbaar zijn om te kunnen verstrekken aan de grote massa. David |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Vreemdeling
|
![]() Beste,
Tegen eind dit jaar willen we een manifest klaar hebben en een kleine organisatie/denktank officieel oprichten. Of we ons dan zullen linken aan de 'world transhumanism organisation' weet ik nog niet. David |
![]() |
![]() |