Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2009, 13:46   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Welke studies? Uit welk jaar? Het project van de immersiescholen bestaat sinds 1997. Het aantal scholen dat aan het project (dat van oorsprong Canadees is) meewerkt, stijgt exponentieel.
Je leert geen vreemde taal op 1-2-3, daar gaan enkele jaren over heen. Maar wat ik gezien en gehoord heb is bijzonder veelbelovend.
Vlamingen kunnen tot in het einde der tijden hun vooroordelen blijven herhalen tot ze binnenkort tot de vaststelling komen dat de realiteit hen heeft ingehaald.
Hetzelfde geldt overigens voor de economische ontwikkeling, de evolutie van de werkloosheid, de demografische ontwikkelingen en dus de transferts. Binnen afzienbare tijd is de verhouding Vlaanderen-Wallonië heel anders dan vandaag. Los van wat Vlamingen wel of niet willen zien en begrijpen.
en dat is mooi, heel goed zelf. ik heb trouwens niet die vooroordelen, ik zal dus niet onder jouw noemer "Vlamingen" vallen, veronderstel ik.

wat ik wel weet is dat de uitbreiding van Brussel er komt (Maingain heeft in die zin zich gisteren uitgelaten in de Univ van Gent) en dat daarmee de volledige verfransing van Vlaanderen weer een stap dichter komt.

maar goed, dat is niet belangrijk, nietwaar?
Oud 27 maart 2009, 13:48   #22
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Of een waal die meer dan 0 talen spreekt.
Het taalgebruik van de meeste Franstaligen - zeker in België - is van een erg laag niveau. Zowel schriftelijk als gesproken. Ze maken constant de meest domme fouten, en spreken altijd met een zeer beperkt aantal woordjes. Saai hoor.

Als ik probeer om aan een Franstalige uit te leggen welke nuances er bestaan tussen bepaalde woorden, werkwoorden of adjectieven in het Nederlands, dan worden ze helemaal gék, omdat je in het Frans bv alléen het woord 'faire' hebt en verder niks.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 13:50   #23
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en dat is mooi, heel goed zelf. ik heb trouwens niet die vooroordelen, ik zal dus niet onder jouw noemer "Vlamingen" vallen, veronderstel ik.

wat ik wel weet is dat de uitbreiding van Brussel er komt (Maingain heeft in die zin zich gisteren uitgelaten in de Univ van Gent) en dat daarmee de volledige verfransing van Vlaanderen weer een stap dichter komt.

Vreemd dat Vlamingen blijven zeiken over de verfransing van Vlaanderen terwijl sinds 1918 precies de omgekeerde beweging plaatsvindt. Vroeger was alles hier Franstalig, dat verdwijnt steeds meer, behalve in de rand. En wat die rand betreft: dat is een logische gentrificatie waarbij taal en sociale klasse samenvallen. Het is er dus veeleer een economisch probleem dan een talenkwestie. Het zijn de bourgeois die van de steden naar de dorpen verhuizen om er in het groen te leven en zo de prijzen van huizen en gronden de hoogte indrijven. Dat is zeker een concreet probleem, maar als het nu om Nederlandstalige bourgeois ging, was het probleem even groot.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 13:51   #24
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
@Descartes het is "Gutenabend " mijn beste....
En dan de spelfout in de titel
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 13:54   #25
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vreemd dat Vlamingen blijven zeiken over de verfransing van Vlaanderen terwijl sinds 1918 precies de omgekeerde beweging plaatsvindt. Vroeger was alles hier Franstalig, dat verdwijnt steeds meer, behalve in de rand. En wat die rand betreft: dat is een logische gentrificatie waarbij taal en sociale klasse samenvallen. Het is er dus veeleer een economisch probleem dan een talenkwestie. Het zijn de bourgeois die van de steden naar de dorpen verhuizen om er in het groen te leven en zo de prijzen van huizen en gronden de hoogte indrijven. Dat is zeker een concreet probleem, maar als het nu om Nederlandstalige bourgeois ging, was het probleem even groot.
en daarom moet geheel Vlaams-Brabant tweetalig worden? wetende dat tweetaligheid leidt tot verfransing??
Oud 27 maart 2009, 13:58   #26
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
en daarom moet geheel Vlaams-Brabant tweetalig worden? wetende dat tweetaligheid leidt tot verfransing??
Als het aan mij lag werd heel België twee- of nog liever drietalig. De overheid moet haar burgers te woord staan en van paperassen voorzien in de taal van hun keuze.

Taal is overigens een dynamisch gegeven. Je kan dat niet voor de eeuwigheid betoneren tenzij je in een soort Bokrijk wil terechtkomen. Als iedereen hier binnen vijftig jaar Frans spreekt, zal ik dat ook doen. Als men er echter voor kiest om Chinees, Swahili of Engels te spreken, dan volg ik die evolutie. Taal is een medium, het is niet de boodschap. Ik spreek nu vijf talen en dat is een asset, geen probleem. Language is a virus.

Oud 27 maart 2009, 14:00   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Allez, Vlijmscherp komt terug met zijn favoriete zever. Soms heb ik het indruk dat u die zogezegde "verfransing" wil...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 14:01   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het aan mij lag werd heel België twee- of nog liever drietalig. De overheid moet haar burgers te woord staan en van paperassen voorzien in de taal van hun keuze.

Taal is overigens een dynamisch gegeven. Je kan dat niet voor de eeuwigheid betoneren tenzij je in een soort Bokrijk wil terechtkomen. Als iedereen hier binnen vijftig jaar Frans spreekt, zal ik dat ook doen. Als men er echter voor kiest om Chinees, Swahili of Engels te spreken, dan volg ik die evolutie. Taal is een medium, het is niet de boodschap. Ik spreek nu vijf talen en dat is een asset, geen probleem. Language is a virus.
en jij noemt jezelf links?

niet iedereen kan zo makkelijk een andere taal leren, niet iedereen heeft tijd na z'n werk om een andere taal te leren.

wat jij voorstelt, is het achteruitduwen van de lagere sociale klasse, mooi is dat.
Oud 27 maart 2009, 14:01   #29
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=vlijmscherp;4038082]en daarom moet geheel Vlaams-Brabant tweetalig worden? wetende dat tweetaligheid leidt tot verfransing??[/QUOTE]

Te veel gedronken? Of is het een grap?
Oud 27 maart 2009, 14:06   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Allez, Vlijmscherp komt terug met zijn favoriete zever. Soms heb ik het indruk dat u die zogezegde "verfransing" wil...........
Maingain zei gisteren dat een globaal akkoord rond Brussel, waar de Vlamingen afstand nemen van hun territoriale eisen, in feite rond is. het is gewoon wachten tot na de verkiezingen om dit in het parlement te laten stemmen.
Oud 27 maart 2009, 14:07   #31
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

niet iedereen kan zo makkelijk een andere taal leren, niet iedereen heeft tijd na z'n werk om een andere taal te leren.

wat jij voorstelt, is het achteruitduwen van de lagere sociale klasse, mooi is dat.
Ik stel vast dat Wallonië aan een inhaalbeweging bezig is. We zien dus concreet een vernederlandsing van Wallonië. Ik zie dat trouwens ook op mijn werk in Brussel: �*lle Franstalige collega's volgen zonder uitzondering taalcursussen en de jongeren doen het ook steeds beter. Ze hebben het belang van meertaligheid duidelijk begrepen.

Het aanleren van een andere taal is een kwestie van er op tijd mee beginnen. Als het onderwijs daar een prioriteit van maakt, gaat dat bij - zeker kleine - kinderen inderdaad vanzelf. Ik heb mijn oudste zoon op zijn 7 naar een Engelstalige lagere school gestuurd. Binnen de maand was die daar mee weg en dat is zes jaar lang probleemloos verlopen. Hij spreekt nu vlot vier talen. Zo moet dat. De wereld is één globaal geheel, geen achterlijke provincie.

Overigens: als Antwepenaar kan al die Vlaamse zever me gestolen worden. Vlaanderen stopt aan de Schelde. Brabant, Antwerpen en Limburg zijn niet Vlaams en ze zijn dat nooit geweest. Anders zou Oost-Vlaanderen nooit Oost-Vlaanderen heten want het ligt in het Westen van Antwerpen, Brabant en Limburg. Als Vlamingen het hier in Antwerpen niet goedvinden: aanpassen of oprotten!

Oud 27 maart 2009, 14:10   #32
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Yo, Bro'.

Waal zegt: "zouden we niet ook eens polyglot (meertalig) moeten worden?"
Andere Waal zegt: "nee, waarom zouden we. Kijk die Duitser, die spreekt zoveel talen en het dient nergens voor."
Zag eens hoe op een camping in Rome een Italiaanse mevrouw die tegen een Waalse mevrouw iets in het Frans duidelijk probeerde te maken omtrent het inleveren van het paspoort. De arme mevrouw werd compleet afgezeken
omdat die Italiaanse mevrouw zo slecht die wereldtaal Frans kon.
Vreemd genoeg verstond ze dan toch wel mijn woorden "stom kutwijf", althans dat denk ik want ze keek me heel naar aan.
Oud 27 maart 2009, 14:13   #33
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel vast dat Wallonië aan een inhaalbeweging bezig is. We zien dus concreet een vernederlandsing van Wallonië. Ik zie dat trouwens ook op mijn werk in Brussel: �*lle Franstalige collega's volgen zonder uitzondering taalcursussen en de jongeren doen het ook steeds beter. Ze hebben het belang van meertaligheid duidelijk begrepen.

Het aanleren van een andere taal is een kwestie van er op tijd mee beginnen. Als het onderwijs daar een prioriteit van maakt, gaat dat bij - zeker kleine - kinderen inderdaad vanzelf. Ik heb mijn oudste zoon op zijn 7 naar een Engelstalige lagere school gestuurd. Binnen de maand was die daar mee weg en dat is zes jaar lang probleemloos verlopen. Hij spreekt nu vlot vier talen. Zo moet dat. De wereld is één globaal geheel, geen achterlijke provincie.

Overigens: als Antwepenaar kan al die Vlaamse zever me gestolen worden. Vlaanderen stopt aan de Schelde. Brabant, Antwerpen en Limburg zijn niet Vlaams en ze zijn dat nooit geweest. Anders zou Oost-Vlaanderen nooit Oost-Vlaanderen heten want het ligt in het Westen van Antwerpen, Brabant en Limburg. Als Vlamingen het hier in Antwerpen niet goedvinden: aanpassen of oprotten!
allé, dus voor jou gelden de eerste artikel van de Belgische grondwet niet? welke regels gelden voor jou nog niet?
Oud 27 maart 2009, 14:15   #34
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
allé, dus voor jou gelden de eerste artikel van de Belgische grondwet niet? welke regels gelden voor jou nog niet?
Alles staat ter discussie en is aan verandering onderhevig. Alles.

Oud 27 maart 2009, 14:19   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles staat ter discussie en is aan verandering onderhevig. Alles.
dus ook dat Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg wel tot Vlaanderen behoren? allé, dat is nu al zo, en ongeveer alle inwoners van die provincies, behalve mensen zoals jij, vinden dat trouwens ook zo.

en zeg eens waarom de Vlamingen eerder moeten Frans leren ipv Engels of Esperanto? welke meerwaarde, behalve het in stand houden van België, heeft dat?
Oud 27 maart 2009, 14:19   #36
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een taal aanleren doe je in eerste instantie door ze te spreken (nadat je de basis aangereikt gekregen hebt natuurlijk). Het is geenszins de bedoeling dat je na je werk nog enkele cursussen gaat volgen. Het aanleren van een taal kan veel efficiënter dan dat, bvb door op je werk de mogelijkheid te voorzien om andere talen te mogen spreken, door naar anderstalige media te kijken/lezen,... Engels leerde je ook niet alleen door cursussen te volgen.

De krampachtige focus op het nederlands in Vlaanderen lijkt me op termijn bijzonder contraproductief. Werkgevers vragen voor managementsfuncties niet zelden mensen met een degelijke talenkennis (fr+eng), terwijl het beheersen van meerdere talen je minstens de mogelijkheid geeft literatuur in haar oorspronkelijke taal te lezen (en dus ook andere invloeden op te vangen) of naar andere media dan de nederlandstalige te kijken/luisteren. Momenteel verslechtert de talenkennis in Vlaanderen zienderogen. Tenzij de overheid hier alsnog tussenkomt, zullen de eentaligen snel verwateren tot een sociaal achtergestelde groep, overgelaten aan de grillen van 'één' en vtm.

Laatst gewijzigd door Andy : 27 maart 2009 om 14:20.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2009, 14:20   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Het taalgebruik van de meeste Franstaligen - zeker in België - is van een erg laag niveau. Zowel schriftelijk als gesproken. Ze maken constant de meest domme fouten, en spreken altijd met een zeer beperkt aantal woordjes. Saai hoor.

Als ik probeer om aan een Franstalige uit te leggen welke nuances er bestaan tussen bepaalde woorden, werkwoorden of adjectieven in het Nederlands, dan worden ze helemaal gék, omdat je in het Frans bv alléen het woord 'faire' hebt en verder niks.
Het belangrijkste is toch dat u begrijpt wat die Franstalig zegt. Is dit het einde van de wereld als hij "de" in plaats van "het" zegt? Als men u "le chaise" in plaats van "la chaise" hoor zeggen, zullen we dan ook kritiek tegenover u maken.
Oud 27 maart 2009, 14:21   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Een taal aanleren doe je in eerste instantie door ze te spreken (nadat je de basis aangereikt gekregen hebt natuurlijk). Het is geenszins de bedoeling dat je na je werk nog enkele cursussen gaat volgen. Het aanleren van een taal kan veel efficiënter dan dat, bvb door op je werk de mogelijkheid te voorzien om andere talen te mogen spreken, door naar anderstalige media te kijken/lezen,... Engels leerde je ook niet alleen door cursussen te volgen.

De krampachtige focus op het nederlands in Vlaanderen lijkt me op termijn bijzonder contraproductief. Werkgevers vragen voor managementsfuncties niet zelden mensen met een degelijke talenkennis (fr+eng), terwijl het beheersen van meerdere talen je minstens de mogelijkheid geeft literatuur in haar oorspronkelijke taal te lezen (en dus ook andere invloeden op te vangen) of naar andere media dan de nederlandstalige te kijken/luisteren. Momenteel verslechtert de talenkennis in Vlaanderen zienderogen. Tenzij de overheid hier alsnog tussenkomt, zullen de eentaligen snel verwateren tot een sociaal achtergestelde groep, overgelaten aan de grillen van 'één'.
de talenkennis in Vlaanderen verslechtert. goed, ik geloof je op je woord.

waarom? het onderwijs zal daar voor een stuk tussenzitten, veronderstel ik. het Frans wordt nog steeds als 2e taal onderwezen terwijl de gemiddelde Vlaming later nog nauwelijks met dat Frans in aanraking komt, maw dat zijn uren en uren taalonderwijs gewoon weggesmeten.
zou dat er mee te maken kunnen hebben?
Oud 27 maart 2009, 14:24   #39
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vernederlandsing is zeker foutief, hun voertaal blijft het Frans.
Oud 27 maart 2009, 14:26   #40
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En dan de spelfout in de titel
Juist, taalpurisme. Precies dé perfecte eigenschap om in de politiek te gaan.

Res non verba.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be