![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Opnieuw: niet de mindere woonst blijft over voor degene met een lager inkomen, maar de woonst die de slechtste prijs/kwaliteit ratio heeft. Hij zal méér moeten betalen voor hetzelfde comfort, of evenveel voor minder.
Don't worry I got an idea. An idea so smart my head would explode if I even began to know what I was talking about... -- Peter Griffin -- Laatst gewijzigd door cuboidz : 11 maart 2009 om 18:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bij de huizen die ik was gaan bekijken duurde dat zo lang niet hoor. Voormiddagje of avondje mensen die langskomen en daarna is 't al verhuurd. Ik vind het dan helemaal niet zo vreemd dat de verhuurder een keuze maakt tussen de verschillende mensen die langskwamen, en niet per definitie aan diegene die het eerst een afspraak kreeg.
![]() |
![]() |
#23 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Bah. Ik heb niet gezegd dat de eerste met een afspraak het huis moet krijgen - de eerste die fatsoenlijk én solvabel is.
![]() |
![]() |
#24 |
Vreemdeling
|
![]() Trouwens, de loonbrief als criterium nemen is wel heel kortzichtig. Mensen kunnen een hoger inkomen hebben maar tevens hoge leningen voor auto en zo. Als ze schulden hebben blijft er op het einde van de maand uiteindelijk minder over.
Ik vrees dat op de lange duur immo's een volledig kredietrapport gaan willen opvragen van potentiële huurders... De schaarste op de huurmarkt wordt mee veroorzaakt door het feit dat sociale woningen tegenwoordig ook verkocht worden. Dat vind ik een schande - oorspronkelijk waren deze woningen voor mensen met een laag inkomen die zowiezo niet konden kopen, maar van dat idee blijft nog maar weinig over... |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kunt ge uw gedachtegang ook onderbouwen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() IK vind niet dat ik, noch iemand anders, te beslissen heeft aan wie mensen hun huis verhuren.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wordt een verkochte woning niet meer bewoond ? Volgens mij wordt de schaarste veroorzaakt door het feit dat iedereen zelfstandig wilt gaan wonen in plaats van in gezinsverband. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat dit onder de wet van privacy moet komen.
De verhuurder kan evengoed met schulden zitten en u heeft evenveel kans van uit uw huis gezet te worden dan omgekeerd. Dat de verhuurders hun solvabiliteit dan ook maar eens bewijzen.
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
(1) de slechte prijs/kwaliteit verhouding De huurprijs is te hoog voor de kwaliteit van de woonst. (2) de evenwichtige prijs/kwaliteit verhouding Je betaalt voor wat je krijgt. Niet meer, niet minder. (3) de goede prijs/kwaliteit verhouding De kwaliteit van de woonst is hoog voor de huurprijs. Als geselecteerd wordt op basis van het inkomen, blijven alleen woningen uit categorie (1) over voor mensen met een lager inkomen, ook al konden ze zich de woningen uit categorieën (2) en (3) perfect veroorloven.
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Elke etnische Vlaming moet recht hebben op een woning. Het eigendomsrecht is ondergeschikt aan dit woonrecht. Wie zijn eigendom niet ten bate van de gemeenschap gebruikt, moet het afgenomen worden door de Staat.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Overigens klopt hetgeen de draadstarter postte. Een 5-tal jaar geleden vroeg het vastgoedkantoor aan mij en m'n vrouw onze loonbrieven. Na 1 jaar probeerden ze niet enkel een indexaanpassing van de huurprijs maar ook nog eens "gemaakte onkosten" aan te rekenen voor 25euro per maand. Ze waren er naast, we hebben dit met aangetekend schrijven geweigerd te betalen en gedreigd met de huurdersbond in te schakelen. Dergelijke praktijken proberen ze vooral wanneer ze kunnen weten wat je salaris is via die loonbrief-kopieën.
Overigens zijn vastgoedmakelaars net als juweliers, advocaten en consoorten van die typische bloedzuiger- en profiteursberoepen. Werkende mensen hun geld zo maximaal mogelijk trachten af te pingelen door zo weinig mogelijk te doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die controles dienen toch alleen om dat te controleren ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Vreemdeling
|
![]() Er zijn trouwens nog meer voorbeelden van bemoeizucht van verhuurders onder invloed van immokantoren :
In steeds meer huurhuizen is er een verbod voor huisdieren. Wie tegenwoordig een hond heeft, zal het moeilijker hebben een woning te huren. In sommige contracten (zoals het mijne), eigent de eigenaar zich zelfs het recht toe om te mogen beslissen welke kleur er op de muren mag komen. Bij mij zijn dat enkel lichte kleuren. (Ik heb me daar eerlijk gezegd nog geen bal van aangetrokken...) Ook de duur van de contracten is onder invloed van de kantoren gewijzigd. Tegenwoordig werkt zo goed als iedereen met eerst een vast contract van drie jaar dat daarna automatisch overgaat op 9 jaar, opzegbaar met drie maanden. Dat eerste contract van drie jaar kom je niet zo gemakkelijk onderuit, je moet zelf een vervangende huurder zoeken. Vindt je geen andere huurder die de eigenaar goedkeurt, dan moet je blijven huur betalen tot het eind van het contract, zelfs als je er niet meer woont. Je kan vragen aan het kantoor om zelf een huurder te zoeken maar guess what, je moet dan een commissie van een halve maand huur betalen aan het kantoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Als huren u niet aanstaat koop u dan toch gewoon iets ? De hypotheekrente staat belachelijk laag opt moment....
Als ik beslis dat ik in een buurt wil wonen voor lange termijn schaf ik me gewoon een appartement hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat uw aankaart als het hieruitvolgende probleem (in vet gezet door mij) is volgens mij ook al lang, om niet te zeggen altijd, het geval geweest is. Daar was het niet voor nodig een loonbrief te laten zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mensen lijken het namelijk meestal slechts vanuit de visie van de 'arme' huurder te bekijken. Nooit wordt het eens omgedraaid. Het kan zijn dat iemand hard gewerkt heeft om een appartementje te kopen om te verhuren, waarvoor hij zelf leende. Een Belegging op een termijn van 30-40 jaar bv. Als de verhuurder niet tijdig betaalt kom je daardoor zelf in de problemen met het afbetalen van je lening. Met nog wat pech erbij is die huurder volledig platzak, breekt hij je appartement half af en roept hij de hulp van het ocmw in als jij vraagt hem de kosten te betalen die hij ontkent veroorzaakt te hebben. Resultaat is dat hij bv. een pro deo advocaat kan krijgen terwijl jij ... iedereen weet wel dat advocaten een aardige vergoeding krijgen voor hun prestaties. Bovendien krijg je nog enkele facturen van nutsvoorzieningen die je huurder ook niet betaalt kreeg. Ze moeten nl. geld gaan zoeken waar het kan zitten. Een pandje verhuren om een reserve aan te leggen, kan zo wel eens eindigen in een peperdure nachtmerrie waarbij jij mag opdraaien voor het onverantwoordelijke gedrag van een ander. Laatst gewijzigd door Frutella : 12 maart 2009 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |