Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2009, 21:01   #21

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ja, op bepaalde scholen moet men nog steeds uniformen dragen. Vraag is of dit niet indruist tegen de persoonlijke vrijheid van de mens?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 21:04   #22
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ja, op bepaalde scholen moet men nog steeds uniformen dragen. Vraag is of dit niet indruist tegen de persoonlijke vrijheid van de mens?
Men moet niets.
Als men een school kiest ondertekent men het schoolreglement, en als daar in staat dat je geel ondergoed moet dragen met groene stippen dan is dat zo.
Niet akkoord, kies een andere school.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 21:12   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet dat bepaalde scholen dit inderdaad doen maar vraag is of ze dit mogen doen?
Het geval van het sportbroekje is effectief gebeurd op een privéschool met de motivatie dat iedereen zich moest houden aan het reglement. Hun verdere motivatie was dat een privéschool zelf mag bepalen welke leerlingen ze wel en welke ze niet in school willen.
Wat kleding betreft, zal de school wel mogen opleggen wat ze wil (tenzij de leerling met een doktersbewijs afkomt dat hij allergisch is voor sportbroekjes...). Dit zal dan wel het gemakkelijke antwoord op de vraag zijn. Zie daar ook de problemen niet van in.
Voor de rest mag ze van mij ook zowat alles. Het enige probleem dat ik zie, is iemand weigeren omwille van zijn huidskleur. Maar deze tijd is dan ook weeral lang voorbij (dacht ik toch). Maar weigeren omwille van zijn gebrekkig verstand, of zijn teveel aan verstand, of zelfs omwille van zijn gebrekkige taalkennis, moet allemaal kunnen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 21:13   #24
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind van wel.
Buiten speciale kledij voor dingen zoals kookles of lassen heeft een reglement over uiterlijk geen enkel nut en heeft het discriminatie en conformisme als gevolg.

Maar momenteel heeft elke school het recht om dit zelf te beslissen. En op zich is daar niks mis mee.
Oud 25 maart 2009, 21:16   #25
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs indien er in de periferie, geen gelijkwaardige school zonder uniformdracht is, heb ik hier geen echt probleem mee.
Trouwens uniformdracht bevordert, mi, het gelijkwaardigheidsgevoel tussen de verschillende leerlingen.
Oud 25 maart 2009, 21:18   #26

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Men moet niets.
Als men een school kiest ondertekent men het schoolreglement, en als daar in staat dat je geel ondergoed moet dragen met groene stippen dan is dat zo.
Niet akkoord, kies een andere school.
Zo lijkt het maar ... als dat nu de enige school is die het programma kan aanbieden dat de jongere in kwestie nodig heeft? En ... ieder mens heeft recht op vrije keuze wat betreft zijn of haar studiekeuze.
Oud 25 maart 2009, 21:21   #27
Another Jack
Banneling

Standaard

Dan moet hij overwegen of zijn afkeer tegenover een uniform groter is dan zijn toekomstdroom.
Ja, soms moet men kiezen...
Oud 25 maart 2009, 21:23   #28
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zelfs indien er in de periferie, geen gelijkwaardige school zonder uniformdracht is, heb ik hier geen echt probleem mee.
Trouwens uniformdracht bevordert, mi, het gelijkwaardigheidsgevoel tussen de verschillende leerlingen.
Eigenlijk niet. Als iedereen in het blauw moet komen met een wit hemd, onderscheidden ze zichzelf wel via het merk van de kleren of met de kleur van hun sokken. Of met welke gsm je hebt.

Gelijkwaardigheid=/=uniformiteit.

Laatst gewijzigd door IronChef : 25 maart 2009 om 21:24.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 21:24   #29

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ja ja .. da's dan het pedagogisch concept natuurlijk en daar kan men over discussiëren. Ik vind bijvoorbeeld dat uniformkes de fantasie en de eigen creativiteit eerder blokkeert dan stimuleert.
Uniformen geven mijn mening tevens de mens iets te veel de boodschap dat iedereen op dezelfde manier moet denken

Laatst gewijzigd door Karma : 25 maart 2009 om 21:24.
Oud 25 maart 2009, 21:26   #30

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet hij overwegen of zijn afkeer tegenover een uniform groter is dan zijn toekomstdroom.
Ja, soms moet men kiezen...
Maar dat druist dan weer in op het recht van eigen studiekeuze.
Oud 25 maart 2009, 21:35   #31

Karma's schermafbeelding

Standaard

Goed ... iets anders ... kan men in een fitnesszaal (privé-initiatief) bijvoorbeeld verlangen dat iedereen Nederlands praat?
Stel dat ze dit in hun reglement zo verlangen. Is dit dan weer geen manier om bijvoorbeeld bepaalde mensen uit te sluiten?

Laatst gewijzigd door Karma : 25 maart 2009 om 21:37.
Oud 25 maart 2009, 21:46   #32
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar dat druist dan weer in op het recht van eigen studiekeuze.
Niets houdt mensen tegen zelf onderwijs te organiseren als de bestaande structuren niet aan de persoonlijke eisen van diezelfde mensen voldoen.

Trouwens waar staat dat "recht van eigen studiekeuze" beschreven?
Oud 25 maart 2009, 22:55   #33

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niets houdt mensen tegen zelf onderwijs te organiseren als de bestaande structuren niet aan de persoonlijke eisen van diezelfde mensen voldoen.
haha ... precies of dit zo evident is ..
Citaat:
Trouwens waar staat dat "recht van eigen studiekeuze" beschreven?
Zou moeten zoeken waar dit beschreven staat maar ik ben zeker dat, indien je dit eventjes "googled" je heel wat hierover zou vinden.
Oud 25 maart 2009, 23:47   #34
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Eigenlijk niet. Als iedereen in het blauw moet komen met een wit hemd, onderscheidden ze zichzelf wel via het merk van de kleren of met de kleur van hun sokken. Of met welke gsm je hebt.

Gelijkwaardigheid=/=uniformiteit.
Natuurlijk zal ook nog den auto waarmee ze naar school worden gebracht verschillen... Maar zie toch niet in waarom we wetten zouden uitvaardigen die schooluniformen zouden verbieden. Het is aan de school om dit te bepalen.
Oud 25 maart 2009, 23:49   #35
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja .. da's dan het pedagogisch concept natuurlijk en daar kan men over discussiëren. Ik vind bijvoorbeeld dat uniformkes de fantasie en de eigen creativiteit eerder blokkeert dan stimuleert.
Uniformen geven mijn mening tevens de mens iets te veel de boodschap dat iedereen op dezelfde manier moet denken
Dat is ook waar.
Oud 26 maart 2009, 00:03   #36

Karma's schermafbeelding

Standaard

Misschien even terug naar de openingspost.
Waar het op neerkomt is dat de mens op bepaalde gebieden een recht heeft. Voor alle duidelijkheid laat ons het nu even houden bij onze Westerse cultuur om niet te ver uit te moeten wijden.
Vraag is nu eigenlijk of privé-initiatieven dit "recht" zomaar opzij kan schuiven.
Kan bijvoorbeeld een privé fitness in zijn inschrijvingsreglement schrijven dat niet Nederlandstalige leden niet mogen ingeschreven worden.
Zoja ... dan spreekt men eigenlijk van discriminatie op grond van taal.
Oud 26 maart 2009, 10:17   #37
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed ... iets anders ... kan men in een fitnesszaal (privé-initiatief) bijvoorbeeld verlangen dat iedereen Nederlands praat?
Stel dat ze dit in hun reglement zo verlangen. Is dit dan weer geen manier om bijvoorbeeld bepaalde mensen uit te sluiten?
Ik vind van niet, als 2 Finnen komen fitnessen dan moeten die Fins tegen elkaar mogen spreken. De eigenaar mag wel bepalen dat alle communicatie vanuit de organisatie in het Nederlands zal gebeuren: alle informatiebrochures en -bordjes in het Nederlands en dat hij en zijn personeel Nederlands zullen spreken met de klanten. Welke taal de klanten onderling spreken heeft de uitbater eigenlijk geen zaken mee. Evenmin als een voetbalcafé de baas zou mogen verbieden dat er over tennis wordt gepraat in zijn café.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 10:24   #38

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Ik vind van niet, als 2 Finnen komen fitnessen dan moeten die Fins tegen elkaar mogen spreken. De eigenaar mag wel bepalen dat alle communicatie vanuit de organisatie in het Nederlands zal gebeuren: alle informatiebrochures en -bordjes in het Nederlands en dat hij en zijn personeel Nederlands zullen spreken met de klanten. Welke taal de klanten onderling spreken heeft de uitbater eigenlijk geen zaken mee. Evenmin als een voetbalcafé de baas zou mogen verbieden dat er over tennis wordt gepraat in zijn café.
Ja, ik deel dezelfde mening maar als de uitbater van die zaal dit nu opneemt in zijn reglement (stel dat het een fanatieke Flamingant is) dan zou men hij er toch kunnen van uitgaan dat hij in zijn zaal doet wat hij wil.
Privé-initiatief zegt toch ook dat men kan uitsluiten wie men wil en dat men daar geen verantwoording moet voor afleggen? Of vind je van niet?
Oud 26 maart 2009, 10:34   #39
eno2
Banneling

Standaard

Wat is er nu een grotere discriminatie dan dat de één op vijftig op prepensioen mag, en dat de ander binnenkort moet doorwerken tot zijn zevenenzestigste?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 10:45   #40
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik deel dezelfde mening maar als de uitbater van die zaal dit nu opneemt in zijn reglement (stel dat het een fanatieke Flamingant is) dan zou men hij er toch kunnen van uitgaan dat hij in zijn zaal doet wat hij wil.
Privé-initiatief zegt toch ook dat men kan uitsluiten wie men wil en dat men daar geen verantwoording moet voor afleggen? Of vind je van niet?
Verder dan bepalen dat wie lid wil worden van de fitnessclub het Nederlands machtig moet zijn (o.a. uit veiligheidsredens omdat de uitleg over de toestellen in het Nederlands is) zou ik hem niet laten gaan.
Nederlands kunnen begrijpen als voorwaarde stellen kan wel, niet dat men Nederlands als moedertaal heeft.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be