Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 april 2004, 17:55   #21
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Ik betwijfel sterk of er veel Belgen zijn die hun nationaliteit verliezen als ze in het buitenland een nieuwe nationaliteit verkrijgen. Tenzij ze zelf de moeite doen natuurlijk om de Belgische autoriteiten op de hoogte te brengen.

Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met dubbele nationaliteit. Wel geloof ik niet dat Belgen die permanent in het buitenland wonen, en hier dus niet meer gedomicilieerd zijn, hier zouden mogen stemmen. Opperkabouter Louis Michel is daar blijkbaar wel voor.
Ik verblijf permanent buiten Belgie en mag stemmen. Om u uit te schrijven in de gemeente, moet ge namelijk uw nieuw adres meegeven. Via de dichtstbijzijnde ambassade krijgt ge dan een uitnodiging om te gaan stemmen. Rond de verkiezingen krijg ik zelfs verkiezingsreklame toegestuurd vanuit Belgie. Op de een of de andere manier lekt dat adressenbestand van de Belgen in het buitenland naar de politieke partijen.
Oud 20 april 2004, 17:58   #22
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Climacus
Citaat:
Ja en, voor België ben je uiteraard alleen maar Belg. Net zoals iedereen die Amerikaans staatsburger wordt een eed aflegt dat hij alle loyauteit t.a.v. een ander land afzweert. What's the difference?
Het verschil zou kunnen zijn dat in Amerika geen dubbele nationaliteit wordt versterkt. Uit het feit dat een nieuwe Amerikaan geen loyalitiet meer mag hebben met zijn land van oorsprong, leid ik af dat in Amerika de bubbele nationaliteit niet is toegestaan. Want men kan toch moeilijk van iemand vewachten dat hij geen loyauteit mag hebben met de natie waarvan hij de nationaliteit heeft. Dubbele nationaliteit houdt in dat er behoud van loyalitiet is t.a.v. het land van oorsprong.

Het is perfect mogelijk om in de VS de dubbele nationaliteit te hebben.
Hier wat meer info: http://www.richw.org/dualcit/
Oud 20 april 2004, 18:22   #23
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik verblijf permanent buiten Belgie en mag stemmen.
En dat is niet meer dan normaal, u bent en blijft (in tegenstelling tot al die allochtonen) namelijk cultureel-biologisch verboden met België.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 19:35   #24
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:

Op de een of de andere manier lekt dat adressenbestand van de Belgen in het buitenland naar de politieke partijen.
Dat vind ik een mooie formulering.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 20:12   #25
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[TomB"
Ik verblijf permanent buiten Belgie en mag stemmen. Om u uit te schrijven in de gemeente, moet ge namelijk uw nieuw adres meegeven. Via de dichtstbijzijnde ambassade krijgt ge dan een uitnodiging om te gaan stemmen. Rond de verkiezingen krijg ik zelfs verkiezingsreklame toegestuurd vanuit Belgie. Op de een of de andere manier lekt dat adressenbestand van de Belgen in het buitenland naar de politieke partijen.
Alle politieke partijen welke deelnemen aan de verkiezingen, krijgen de adressenbestanden van de kiezers. TTZ de Kieslijsten van de gemeenten waar ze opkomen. Dus ook degenen die zich hebben ingeschreven om te stemmen vanuit het buitenland!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 03:06   #26
begelmans
Vreemdeling

Standaard

Het is perfect mogelijk als buitenlander in de US of Canada om de Amerikaanse/Canadese nationalitiet aan te vragen zonder uw originele nationaliteit te verliezen. Probleem is dat Belgie (een uitzondering) geen dubbele nationaliteit toelaat.

Sinds 1 April 2003 laat Nederland dubbele nationaliteit toe voor nederlanders die langdurig in het buitenland wonen.

http://www.cic.gc.ca/english/citizen/dual-info.html

http://www.usembassy.org.uk/cons_web...ts/dualcit.htm
begelmans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 14:20   #27
PlastiekBeertje
Partijlid

PlastiekBeertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Ik betwijfel sterk of er veel Belgen zijn die hun nationaliteit verliezen als ze in het buitenland een nieuwe nationaliteit verkrijgen. Tenzij ze zelf de moeite doen natuurlijk om de Belgische autoriteiten op de hoogte te brengen.

Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met dubbele nationaliteit. Wel geloof ik niet dat Belgen die permanent in het buitenland wonen, en hier dus niet meer gedomicilieerd zijn, hier zouden mogen stemmen. Opperkabouter Louis Michel is daar blijkbaar wel voor.
Maar dan toch niet voor de regionale (Vlaamse) verkiezingen. Zelf vanuit een andere EU staat is het niet mogelijk.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 18:54   #28
Klauwaart
Vreemdeling

Klauwaart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Ik verblijf permanent buiten Belgie en mag stemmen.
En dat is niet meer dan normaal, u bent en blijft (in tegenstelling tot al die allochtonen) namelijk cultureel-biologisch verbonden met België.
Daar heb je veel aan, aan die cultureel-biologische "verbodenheid" . Dus wanneer een groep een beslissing moet nemen over hun gezamelijke toekomst, heb je liever dat mensen die al 20 jaar geen deel meer uitmaken van die groep mee beslissen over JOUW toekomst (en die van de groep waartoe je behoort) dan dat iemand die 20 jaar geleden is toegelaten tot de groep mee beslist over ZIJN toekomst (en die van de groep waarin hij leeft)

Ik sluit me aan bij eerder geformuleerde standpunten die op het volgende neerkomen:

Schaf de band "nationaliteit --- rechten en plichten" af!

Beelden van de federale verkiezingen op tv:
(Journalist tegen geëmigreerde Belgen
.
"Voor wie gaat u stemmen?"
"Voor de CVP zeker he. Maar die staan er niet op zie ik net. Bestaan die niet meer???"
.
"Voor wie gaat u stemmen?"
"Tindemans, die is zeker nog premier he?"

En nog meer van die stunten!

In België zijn er ongetwijfeld ook veel mensen, zowel autochtonen als allochtonen, die niet veel (of zelfs niks) van politiek kennen, en daar is het de verdomde plicht van de politiek om de burger meer te betrekken, maar dat betekent nog niet dat het systeem waarbij stemrecht aan nationaliteit gekoppeld is, niet in vraag gesteld mag worden.

Politicus: "Wij beloven "dit" voor u te doen."
Die u is elke inwoner van dit land, of naargelang het standpunt een deel van de inwoners, maar alleszins niet die Belg die andere oorden heeft opgezocht om zijn leven door te brengen.

De discussie of men de nationaliteit moet verwerven om te mogen stemmen, wordt dan herleid tot
A. "Neen, want de twee mogen niet aan elkaar gekoppeld zijn."
of
B. "Ja, maar nationaliteit wordt automatisch afgenomen als je x jaar in het buitenland verblijft en wordt automatisch toegekend als je x jaar in België verblijft".

De definitie van "Belg" is in standpunt B. niet meer en niet minder dan : "inwoner van België", net zoals de straat en gemeente op je identiteitskaart niet je afkomst aanduiden, maar je verblijfsplaats.
Alleen kan je het tweede standpunt enkel doorvoeren als hier op internationaal vlak een consensus gevonden kan worden, wat 1. niet evident is en 2. misschien zelfs niet wenselijk.

Daarom (punt A. overhoudend) : laat iedereen zelf beslissen wat hij in zijn hart voelt : Belg, Vlaming, Europeaan, of eerder de band met zijn provincie, of helemaal iets anders, en wat veel meer leeft bij velen: supporter van ploeg X, fan van zangeres Y, enz.

Voor wie je supportert, van wie je fan bent, je job, ... bepalen veel meer je persoon dan wat er op papier staat, dus laat die nationaliteit voor wat het is, laat die over aan de privé-sfeer, aan de romantiek, maar niet aan de wetgevende ratio.

Iedereen gelijk voor de wet, en iedereen = iedereen (= inwoners België), niet "alle Belgen" (= inwoners België + Belgen buitenland - niet genaturaliseerden in België".
Oud 1 mei 2004, 20:29   #29
moctezuma
Vreemdeling

Standaard

Ik ga binnenkort verhuizen naar het buitenland, na vele jaartjes veel belastingen in België te hebben betaald. Ik weet niet of ik de lokale nationaliteit ga aannemen, maar ik vrees dat het om praktische redenen onvermijdelijk zal zijn. Dat zal dus betekenen dat ik mijn familie in België daarna alleen nog in de status van "buitenlandse toerist in België" zal kunnen bezoeken. Het is te gek voor woorden!
moctezuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 20:49   #30
Klauwaart
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moctezuma
Ik ga binnenkort verhuizen naar het buitenland, na vele jaartjes veel belastingen in België te hebben betaald. Ik weet niet of ik de lokale nationaliteit ga aannemen, maar ik vrees dat het om praktische redenen onvermijdelijk zal zijn. Dat zal dus betekenen dat ik mijn familie in België daarna alleen nog in de status van "buitenlandse toerist in België" zal kunnen bezoeken. Het is te gek voor woorden!
Wie of wat belet u u Belg te voelen, uzelf Belg te noemen, ... ? Als je in het buitenland woont, dan ben je toch ook effectief een toerist of een bezoeker?

Iemand die zijn ouderlijk huis verlaat, zal ook altijd herinneringen aan dat huis hebben enz. maar hij zal altijd een bezoeker en nooit meer een bewoner. (Tenzij hij opnieuw in dat huis gaat wonen )
Oud 2 mei 2004, 04:38   #31
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaart
Daar heb je veel aan, aan die cultureel-biologische "verbodenheid" .
U bent nieuw op dit forum en ik heb er dan ook alle begrip voor dat u niet weet wat mijn standpunt omtrent deze en andere materies is, maar indien u zelfs slechts enkel en alleen de vorige pagina van deze thread gelezen had zou het volgende u onder ogen zijn gekomen: "Ik ben en blijf er voorstander van om geen rechten/plichten te verbinen aan het bezitten van een bepaalde nationaliteit."

Het stukje tekst waarop u reageerde was dan ook een persiflage op de gedachtengang die sommige forumleden er hier op nahouden en was dus louter ironisch van aard.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 09:59   #32
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Wat mij nu eens interesseert is of dat fiscale voordelen kan opleveren die dubbele nationaliteit. Je kan het zien als het kiezen van je eigen overheid net zoals ik dat voor mijn bakker ook doe.

Enige fiscalisten op het forum met gouden tips? Of een forum waar fiscale ontsnapping routes besproken worden?
Oud 2 mei 2004, 14:50   #33
Klauwaart
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaart
Daar heb je veel aan, aan die cultureel-biologische "verbodenheid" .
U bent nieuw op dit forum en ik heb er dan ook alle begrip voor dat u niet weet wat mijn standpunt omtrent deze en andere materies is, maar indien u zelfs slechts enkel en alleen de vorige pagina van deze thread gelezen had zou het volgende u onder ogen zijn gekomen: "Ik ben en blijf er voorstander van om geen rechten/plichten te verbinen aan het bezitten van een bepaalde nationaliteit."

Het stukje tekst waarop u reageerde was dan ook een persiflage op de gedachtengang die sommige forumleden er hier op nahouden en was dus louter ironisch van aard.
Heb ik daarvoor een half boek geschreven?!?! Het ergste is: ik ben dan wel nieuw, maar uw standpunt op de pagina ervoor had ik ook gelezen (en nog veel meer berichten van u), maar bij dit bericht moet ik uw naam over het hoofd gezien hebben en als een bezetene aan't typen geslagen zijn. (Klauwaart trekt zich terug en zwijgt voor de rest van zijn leven. )
Oud 2 mei 2004, 18:34   #34
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Ik vind dubbele nationaliteit verkeerd. Men kan maar één vaderland hebben.
... en dat is ook meteen het officiële Vivantstandpunt.
Oud 2 mei 2004, 19:14   #35
Klauwaart
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Ik vind dubbele nationaliteit verkeerd. Men kan maar één vaderland hebben.
... en dat is ook meteen het officiële Vivantstandpunt.
WAT is het officiële Vivantstandpunt? Graag toelichting rond het eerste (en ik ga ervan uit dat het tweede er niet in staat).
Oud 1 juni 2004, 14:40   #36
wilms
Vreemdeling

Standaard

Je kan weldegelijk als Belg een tweede nationaliteit hebben. Maar dan is de belgische je tweede. Dat wil zeggen dat je primair NIET-Belg (bv Zwitser) was en je de belgische nationaliteit (bv na huwelijk met een Belg) aangevraagd en verkregen hebt.
Vele staten hebben er niets tegen dat je een andere nationaliteit aanneemt. Maar tot nu toe kan je als Belg GEEN andere nationaliteit aannemen (zodra je actief een andere nationaliteit aanvraagt en verkrijgt ben je officieel GEEN Belg meer).
Er bestaat een internationale conventie die de dubbele nationaliteit toelaat. Enkel heeft Belgie deze (nog) NIET gerattificeerd.
Eerst wanneer Belgie dit gedaan heeft, kan men de wet door het Parlament brengen.
Groetjes uit Zwitserland,

Peter
Vertegenwoordiger van Vlamingen in de Wereld in Zwitserland
wilms is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2004, 02:39   #37
begelmans
Vreemdeling

Standaard

Enig idee of de huidige Belgische regering de internationale conventie die de dubbele nationaliteit toelaat zal ratificeren??? Of ligt dit dossier te gevoelig voor de huidige coalitiepartners?

Greets

[font=&quot]Begelmans

[/font]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wilms
Je kan weldegelijk als Belg een tweede nationaliteit hebben. Maar dan is de belgische je tweede. Dat wil zeggen dat je primair NIET-Belg (bv Zwitser) was en je de belgische nationaliteit (bv na huwelijk met een Belg) aangevraagd en verkregen hebt.
Vele staten hebben er niets tegen dat je een andere nationaliteit aanneemt. Maar tot nu toe kan je als Belg GEEN andere nationaliteit aannemen (zodra je actief een andere nationaliteit aanvraagt en verkrijgt ben je officieel GEEN Belg meer).
Er bestaat een internationale conventie die de dubbele nationaliteit toelaat. Enkel heeft Belgie deze (nog) NIET gerattificeerd.
Eerst wanneer Belgie dit gedaan heeft, kan men de wet door het Parlament brengen.
Groetjes uit Zwitserland,

Peter
Vertegenwoordiger van Vlamingen in de Wereld in Zwitserland
Oud 21 september 2004, 03:47   #38
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben en blijf er voorstander van om geen rechten/plichten te verbinen aan het bezitten van een bepaalde nationaliteit. Vanuit dat standpunt vertrekkende zou het dan ook mogelijk moeten zijn om meerdere nationaliteiten te bezitten. Zolang men echter bepaalde rechten kan verwerven door een bepaalde nationaliteit te bezitten zou iemand die niet langer in België woont eigenlijk ook geen Belgische nationaliteit meer mogen bezitten.
Elaba, ik wil ook mijn deel van de pensioenskas waar gij nu in aan het storten zijt later zelle.
Oud 7 oktober 2004, 01:33   #39
begelmans
Vreemdeling

Standaard

Wat betekent het "Belg"-zijn trouwens? Men kan niet zeggen dat we allen goed overeenkomen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be