Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2009, 17:36   #21
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
President Obama,de president die in de korte periode dat hij aan de macht is al indruk gemaakt heeft op het internationale toneel (het eigenhandig ontmijnen van het dreigende conflict in de NATO bijvoorbeeld),die grenzen aangegeven heeft (laten schieten op piraten als onderhandelen blijkbaar niks gaat opleveren), heeft in het Cuba-conflict nu ook een balletje aan het rollen gebracht....

Cuba IS veranderd,welnu,ook de VS!
Als nu Havana weer kleine beetje meegeeft zal ook Washington dat doen..De regering Obama lijkt me niet van "alles of niets" in deze.....De revolutionaire leiders in havana zijn nu allemaal erg oud,hun vijanden in Florida die nog de tijd van voor Castro gekend hebben zijn dat echter ook!Nieuwe generaties kunnen nieuwe mogelijkheden onderzoeken!
Akkoord. Obama heeft ruimte om verder te gaan met hervormingen. De olieindustie, de exporteurs van landbouwprodukten en (blijkbaar) 80 % van zijn partij wensen een normalizering van de betrekkingen met het eiland. Ondertussen poogt men in Cuba fouten van Fidel recht te zetten, door het beleid van Raúl Castro, dat liberaler is dan dat van Lage en Rodriguez. Een grote centralizatie en bureaucratie heeft zijn sporen nagelaten in een gebrek aan diversificatie in de landbouw en de toeristische industrie bijvoorbeeld.

De vraag is of het beleid van Obama anders zal zijn dan dat van bv. Clinton mbt Cuba, de voorgangers van Bush. Ik hoor van sommigen dat het niet Obama's bedoeling is de diplomatieke en economische relaties met Cuba te normalizeren. Ik verwacht een lang proces.

Souvereiniteit is een centraal punt in een uiteindelijke normalizering van de relaties

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 april 2009 om 17:42.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 20:24   #22
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk het wel. Het communisme is zo goed als dood. De Verenigde Staten heeft niets te vrezen van Cuba en alles te winnen. Ladingen overheerlijke sigaren, om te beginnen.
U maakt twee fouten:
- ten eerste heeft de VS nooit iets te vrezen gehad van Cuba behalve het lichtend voorbeeld dat dat land op tal van vlakken is voor veel zgn. derdewereldlanden.
- ten tweede is het communisme niet zo goed als dood: met Chavez, Morales, Correa, Ortega en de centrum-linkse regimes op het continent, heeft Cuba nog nooit zoveel bondgenoten gehad en stond het nooit eerder zo sterk. Dat laat zich ook economisch voelen.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 20:42   #23
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De vraag is of het beleid van Obama anders zal zijn dan dat van bv. Clinton mbt Cuba, de voorgangers van Bush. Ik hoor van sommigen dat het niet Obama's bedoeling is de diplomatieke en economische relaties met Cuba te normalizeren. Ik verwacht een lang proces.
Probleem is de voor-wat-hoort-wat mentaliteit, officieel wil de VS "democracie" in Cuba, niet dat ze het verwachten waarschijnlijk. Het lijkt erop dat de vrijlating van politieke gevangenen al redelijk veel zou kunnen voortbrengen.

Laatst gewijzigd door Buzz : 14 april 2009 om 20:42.
Buzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 20:45   #24
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buzz Bekijk bericht
Probleem is de voor-wat-hoort-wat mentaliteit, officieel wil de VS "democracie" in Cuba, niet dat ze het verwachten waarschijnlijk, maar het lijkt erop dat de vrijlating van politieke gevangenen al redelijk veel zou kunnen voortbrengen.
Misschien zou de VS dan eerst zelf moeten beginnen met het vrijlaten van haar politieke gevangenen. Daar zitten er namelijk aardig wat.

Maar als men in de VS verstandig is en het regime in Cuba wil ondergraven, doen ze waar ze nu mee bezig zijn. Het opheffen van de reisbeperkingen belooft bijvoorbeeld een grote toestroom van yankees naar Cuba te veroorzaken. Toeristen natuurlijk, met zakken vol poen, maar evengoed mensen met nog slechtere bedoelingen. Zo'n vrij verkeer van personen (en het daaruit voortvloeiend vrij verkeer van goederen en ideeën) lijkt me een groter gevaar voor gesloten regimes dan welke boycott of blockade ook.

Oud 14 april 2009, 21:02   #25
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Castro heefd ondertussen al gezegd dat hij de beslissing "positief" vind, en zijn broer wil graag met Obama praten.
Oud 14 april 2009, 21:45   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
U maakt twee fouten:
- ten eerste heeft de VS nooit iets te vrezen gehad van Cuba behalve het lichtend voorbeeld dat dat land op tal van vlakken is voor veel zgn. derdewereldlanden.
- ten tweede is het communisme niet zo goed als dood: met Chavez, Morales, Correa, Ortega en de centrum-linkse regimes op het continent, heeft Cuba nog nooit zoveel bondgenoten gehad en stond het nooit eerder zo sterk. Dat laat zich ook economisch voelen.
Ah, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat de dreiging van het communisme (geen Sovjet-Unie meer) zo goed als dood is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 22:41   #27
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
ten tweede is het communisme niet zo goed als dood: met Chavez, Morales, Correa, Ortega en de centrum-linkse regimes op het continent, heeft Cuba nog nooit zoveel bondgenoten gehad en stond het nooit eerder zo sterk. Dat laat zich ook economisch voelen.
Wat is communisme? Als je linkse regimes onder communisme verstaat, akkoord. Als je de leidende rol van de communistische partij als communistisch ziet, dat is zo goed als voorbij.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 23:59   #28
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Wat is communisme? Als je linkse regimes onder communisme verstaat, akkoord. Als je de leidende rol van de communistische partij als communistisch ziet, dat is zo goed als voorbij.
Wat ik bedoel is dat het als communistisch gebrandmerkte Cuba niet zo goed als dood is. Het land heeft er de laatste 30 jaar nog nooit zo goed voorgestaan. Bij gratie van meer politieke bondgenoten dan ooit, economische betrekkingen, een geherstructureerde economie, de vondst van petroleum in haar territoriale wateren en het einde van de neocons.

Dat houdt verder geen waardeoordeel in, het is een vaststelling.

Oud 15 april 2009, 08:34   #29
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Eens benieuwd of Cuba nu ook het verbod voor zijn eigen burgers om vrij te reizen gaat opheffen?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 16:45   #30
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Cubanen mogen al wel hun eigen hotels betrekken. Nu hebben ze ook toegang tot mobiele telefonie en de PC. Amerikaanse telecom-bedrijven gaan in Cuba investeren voor satteliettelevisie.

Ik zie hier allemaal goede dingen en toch kriebelt er iets. Wat als Castro niets terug doet? Cuba moet hervormen om meer concessies los te krijgen van de VS.
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 16:53   #31
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Cubanen mogen al wel hun eigen hotels betrekken. Nu hebben ze ook toegang tot mobiele telefonie en de PC. Amerikaanse telecom-bedrijven gaan in Cuba investeren voor satteliettelevisie.

Ik zie hier allemaal goede dingen en toch kriebelt er iets. Wat als Castro niets terug doet? Cuba moet hervormen om meer concessies los te krijgen van de VS.
Cuba "moet" eigenlijk niks.....Maar zodra de "krampachtigheid" tussen de leiders van de VS en Cuba verdwijnt kan er heel wat....

In Zuid-Florida leeft een hele grote minderheid van mensen die zich nog steeds "Cubaan" voelen,het opschuiven der generaties heeft mogelijk de haatgevoelens tegen het regime in Havana al wat verminderd,maar in Washington kan- en zal men dit kiezerscorps niet negeren!In Cuba leven honderduizenden inwoners die graag regelmatiger contacten zouden hebben met hun familie....

Een regime in Havana of in Washington dat vanuit het "eigen grote gelijk" reageert zal niks bereiken...en ze dienen uiteindelijk ook deze mensen, hun eigen potentiele kiezers of partijgenoten, niet

Laatst gewijzigd door kelt : 15 april 2009 om 16:54.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 18:04   #32
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Cuba moet hervormen om meer concessies los te krijgen van de VS.
U treed hier een logica bij die niet gedeeld wordt door de Latijns Amerikaanse landen. De UNASUR, de groep van Rio, de MERCOSUR, CARICOM, ALBA vragen reeds geruime tijd en in steeds duidelijkere termen het einde van de blokkade/embargo, zonder condities. Lula verwoorde het overlaatst op deze manier: "Er bestaat geen etische, morele, politieke of economische rechtvaardiging om nog langer een achterhaalde agenda uit de koude oorlog vol te houden". De blokkade/embargo is niet iets waarmee onderhandelt dient de worden volgens Latijns Amerika. Dat zou juist de voortzetting van een niet funcionerende politiek uit het verleden zijn.

Maar zijn de VS bereid op deze vraag van Latijns Amerika, en ook daarbuiten, in te gaan?

Jo Biden antwoorde 1 dag voor G20 tijdens een vergadering in Viña del Mar waarop aanwezig waren Spanje, Groot Britannië, Brazilië, Argentinië en Chili ronduit 'Nee' op een vraag van de pers of het embargo tegen Cuba zou worden opgeheven.

In welke context moeten we de huidige maatregelen door de VS genomen dan zien?

Waarschijnlijk gaat het hier vanwege de VS om een poging het leiderschap in het continent terug te 'heroveren', en tegelijkertijd de eenheid van het continent te ondermijnen door een onderscheid te maken tussen de 'goede' en de 'slechte' 'progresieven', zoals dat duidelijk werd op een vergadering in Chili overlaatst.

Een bipartidaire comisie in de VS onder leiding van anticastrist Luger raadde aan Obama aan een 'unilaterale geste' naar Cuba te doen voor de vijfde top van Amerikaanse landen (waar Cuba niet mag aan deelnemen onder druk van de VS) om de 'politiek tav Cuba ten voordele van de nationale interesses van de VS' te veranderen.

Ook interessant is de positie van colonel Crowther van het Instituut voor Strategische Studies mbt Cuba: " Het is belangrijk een signaal te sturen naar de internationale gemeenschap dat de VS goedbedoelend is en integratie zoekt"

De VS zoeken hier zeker niet Cuba te 'helpen', maar wel de verloren hegemonie op het eiland en in het continent te herstellen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 april 2009 om 18:21.
Oud 16 april 2009, 14:59   #33
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een recente brief mbt Cuba van 12 VS militairen op pensioen lijkt me eveneens duidelijk te maken waar het de VS om te doen is met hun recente aanpassing van politiek tgo Cuba.

De brief is ondertekend o.a. door generaal James Hill (ex baas Southcom), generaal Barry McGaffrey (directeur antidrugagentschap onder Clinton), en nog 10 andere ex hooggesplaaatsten.

"...het embargo heeft een belangrijke diplomatieke beweging gestimuleerd tegen de politiek van de Verenigde Staten"

"Als professionele militairen begrijpen wij dat de interesses van de Verenigde Staten beter gedient zijn als we de steun van andere naties voor onze doelstellingen kunnen betrekken"

"Wanneer internationale leiders in de Verenigde Naties met een overweldigende meerderheid tegen het embargo stemmen, en La Habana bezoeken om de noordAmerikaanse politiek af te keuren, is het tijd om haar te veranderen, vooral na 50 jaar waarin we gefaald zijn om onze doelstellingen te bereiken."

"De wet over de vrijheid van reizen naar Cuba" (gepresenteerd in het congres door democraat Bill Delahunt) " is een belangrijke eerste stap op weg naar een opheffing van het embargo."

Mensen met gezond verstand lijkt me. Er is nergens sprake van het onder druk zetten van Cuba, of het eisen van tegenzets. Dat zou inderdaad alleen maar contraproductief zijn.

De VS beseffen dat ze zo goed als alleen staan met hun politiek tegen Cuba. Beter laat dan nooit.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 april 2009 om 15:03.
Oud 16 april 2009, 15:02   #34
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een recente brief mbt Cuba van 12 VS militairen op pensioen lijkt me eveneens duidelijk te maken waar het de VS om te doen is met hun recente aanpassing van politiek tgo Cuba.

De brief is ondertekend o.a. door generaal James Hill (ex baas Southcom), generaal Barry McGaffrey (directeur antidrugagentschap onder Clinton), en nog 10 andere ex hooggesplaaatsten.

"...het embargo heeft een belangrijke diplomatieke beweging gestimuleerd tegen de politiek van de Verenigde Staten"

"Als professionele militairen begrijpen wij dat de interesses van de Verenigde Staten beter gedient zijn als we de steun van andere naties voor onze doelstellingen kunnen betrekken"

"Wanneer internationale leiders in de Verenigde Naties met een overweldigende meerderheid tegen het embargo stemmen, en La Habana bezoeken om de noordAmerikaanse politiek af te keuren, is het tijd om haar te veranderen, vooral na 50 jaar waarin we gefaald zijn om onze doelstellingen te bereiken."

"De wet over de vrijheid van reizen naar Cuba" (gepresenteerd in het congres door democraat Bill Delahunt) " is een belangrijke eerste stap op weg naar een opheffing van het embargo.

Mensen met gezond verstand lijkt me. Er is nergens sprake van het onder druk zetten van Cuba, of het eisen van tegenzets. Dat zou inderdaad alleen maar contraproductief zijn.
Interresant, het lijkt er inderdaad op dat velen in de VS het embargo willen zien verdwijnen.
Oud 16 april 2009, 15:56   #35
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:

Het embargo van de Cubaanse regering tegen het vrije reizen van zijn eigen bevolking stoort natuurlijk niemand.
Oud 16 april 2009, 16:08   #36
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het embargo van de Cubaanse regering tegen het vrije reizen van zijn eigen bevolking stoort natuurlijk niemand.
Mij stoort het wel, daar heb ik eerder al over geschreven. Zwart wit visies en Machiavelistische progaganda storen mij ook.
Oud 16 april 2009, 16:18   #37
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Mij stoort het wel, daar heb ik eerder al over geschreven. Zwart wit visies en Machiavelistische progaganda storen mij ook.
Feit blijft dat Cuba een dictatuur is die zijn eigen bevolking gevangen houdt en onderdrukt. De absolute hoofdverantwoordelijke voor de rampzalige achteruitgang van Cuba in de afgelopen decennia zijn Fidel Castro en de lokale Communisten.
Oud 16 april 2009, 16:28   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Feit blijft dat Cuba een dictatuur is die zijn eigen bevolking gevangen houdt en onderdrukt. De absolute hoofdverantwoordelijke voor de rampzalige achteruitgang van Cuba in de afgelopen decennia zijn Fidel Castro en de lokale Communisten.
Dat is wat we verondersteld worden te geloven ja. In dat opzicht kan ik Corse wel respecteren die op zijn eigen ogen wil afgaan en er gewoon naar toe gaat om te observeren.

Ik las een tijd geleden nog op een forum voor filmmakers (niks politiek) de reaktie van VS burgers na een bezoek aan Cuba, en hoe anders de realiteit wel is dan wat ons word voorgehouden via de westerse pers.

De mening dat Cuba een 'dictatuur' is zou u door de overgrote meerderheid van de Cubanen niet in dank worden afgenomen.

Maar u doet maar. Het is maar een onschuldige mening.
Oud 17 april 2009, 07:59   #39
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Dat is wat we verondersteld worden te geloven ja. In dat opzicht kan ik Corse wel respecteren die op zijn eigen ogen wil afgaan en er gewoon naar toe gaat om te observeren.

Ik las een tijd geleden nog op een forum voor filmmakers (niks politiek) de reaktie van VS burgers na een bezoek aan Cuba, en hoe anders de realiteit wel is dan wat ons word voorgehouden via de westerse pers.

De mening dat Cuba een 'dictatuur' is zou u door de overgrote meerderheid van de Cubanen niet in dank worden afgenomen.

Maar u doet maar. Het is maar een onschuldige mening.
Het feit dat Cubanen niet vrij naar het buitenland mogen reizen, dat politieke dissidenten in Cuba gevangen gezet worden, en dat elk jaar duizenden Cubanen proberen Cuba te ontvluchten zijn anders wel vrij duidelijke feiten.
Oud 17 april 2009, 14:28   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het feit dat Cubanen niet vrij naar het buitenland mogen reizen, dat politieke dissidenten in Cuba gevangen gezet worden, en dat elk jaar duizenden Cubanen proberen Cuba te ontvluchten zijn anders wel vrij duidelijke feiten.
Wees eens iets concreter, plaats het in een context, en vergelijk het met andere landen. Dan komen we misschien verder dan propaganda.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be