Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2009, 12:00   #21
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Vlaanderen en Nederland zijn zeker meer met elkaar verbonden dan Vlaanderen en Wallonië
enkel België houdt een hereniging tegen dus het wordt tijd om de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen.

tegenstanders kunnen altijd verhuizen naar Wallonië of Frankrijk, medestanders kunnen verhuizen naar Vlaanderen. Vlamingen die verhuist zijn om van Belziek af te zijn, zullen dan ook terugkeren.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 12:58   #22
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Vlaanderen en Nederland zijn zeker meer met elkaar verbonden dan Vlaanderen en Wallonië
enkel België houdt een hereniging tegen dus het wordt tijd om de Vlaamse onafhankelijkheid uit te roepen.

tegenstanders kunnen altijd verhuizen naar Wallonië of Frankrijk, medestanders kunnen verhuizen naar Vlaanderen. Vlamingen die verhuist zijn om van Belziek af te zijn, zullen dan ook terugkeren.
Suggestie: waarom verhuist u niet naar Holland?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 13:01   #23
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Suggestie: waarom verhuist u niet naar Holland?
waarom zou ik? ik werk en woon in Vlaanderen. ik betaal belastingen in Vlaanderen. mijn familie woont in Vlaanderen.
ik heb GEEN rede om te verhuizen.

ik wil juist alle Vlamingen bevrijden van het Francofone juk.

we kunnen met Wallonië beter goede buren zijn dan in een slecht huwelijk zitten dat België noemt.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 april 2009 om 13:06.
Oud 12 april 2009, 13:09   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
waarom zou ik? ik werk en woon in Vlaanderen. ik betaal belastingen in Vlaanderen. mijn familie woont in Vlaanderen.
ik heb GEEN rede om te verhuizen.

ik wil juist alle Vlamingen bevrijden van het Francofone juk.

we kunnen met Wallonië beter goede buren zijn dan in een slecht huwelijk zitten dat België noemt.
Het was maar een suggestie. Holland schijnt toch voor u het Beloofde Land te zijn. Wees dan consekwent: pak uw boeltje en ga.

Laatst gewijzigd door system : 12 april 2009 om 13:09.
Oud 12 april 2009, 13:26   #25
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het was maar een suggestie. Holland schijnt toch voor u het Beloofde Land te zijn. Wees dan consekwent: pak uw boeltje en ga.
waarom verhuis jij dan niet naar Luik of Aken? want ik verhuis niet.

voor mij is Holland het beloofde land niet, maar wel een Vlaams-Nederlandse staat met de beste elementen uit Nederland en Vlaanderen
dat is iets héél anders maar te ver boven je hoofd om te begrijpen hé system

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 april 2009 om 13:30.
Oud 12 april 2009, 13:45   #26
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom verhuis jij dan niet naar Luik of Aken? want ik verhuis niet.

voor mij is Holland het beloofde land niet, maar wel een Vlaams-Nederlandse staat met de beste elementen uit Nederland en Vlaanderen
dat is iets héél anders maar te ver boven je hoofd om te begrijpen hé system
de gemeenschappelijke taal bind nederland met vlaanderen maar dat dat staat haaks op het mentaliteitsverschil tussen nederlanders en vlamingen,
nederlanders zijn sociaal communicatief in het algemeen beter ontwikkeld dan vlamingen
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 13:56   #27
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
de gemeenschappelijke taal bind nederland met vlaanderen maar dat dat staat haaks op het mentaliteitsverschil tussen nederlanders en vlamingen,
nederlanders zijn sociaal communicatief in het algemeen beter ontwikkeld dan vlamingen
bwaaa mentaliteitsverschil, er zijn meer en meer Vlamingen die uit hun schelp kruipen (mss is dat juist waar system ni tegenkan).

en met beste eigenschappen van beiden bedoel ik met onderwijs, sociale voorzieningen, enz ...
Oud 12 april 2009, 16:41   #28
system
Banneling

Standaard

Citaat:
bwaaa mentaliteitsverschil, er zijn meer en meer Vlamingen die uit hun schelp kruipen (mss is dat juist waar system ni tegenkan).

en met beste eigenschappen van beiden bedoel ik met onderwijs, sociale voorzieningen, enz ...
Pas op. Ik kan tegen veel.
Oud 12 april 2009, 17:27   #29
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Welnee, da's gewoon zo'n populaire dwaling bij sommige Vlaamsch-nationalisten. Vlaanderen is zeker niet meer verbonden met Nederland dan met Wallonië.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 17:29   #30
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Inderdaad, en die gemeenschappelijke taal zweeft dat nog boven de streekdialecten die van elkaar verschillen.

Citaat:
Vindt jij. De gemiddelde Vlaming vindt gewoon dat ze een "grote muil" hebben.
Oud 12 april 2009, 17:35   #31
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
ehh hallo Nederland en Belgie behoren tot hetzelfde ''Westen'', wat u imperialistisch noemt, hoewel uw denkbeelden ook vrij controversieel zijn, maar dat kan in 'het vrije Westen'. Het onderscheid wat u maakt moet u dus niet zoeken tussen het westen en iets anders, maar tussen het Westen onderling, want ondanks hun soms stoere praat horen Frankrijk en Duitsland ook gewoon tot 'het Westen' en zo wordt er mijns inziens door de buitenwereld ook naar ons gekeken. Nederland is Atlantisch en Europees, het is niet of-of maar en-en.
Nederland is qua taal inderdaad niet zo actief, misschien wel omdat we te zelfbewust zijn; wij hebben inderdaad geen taalstrijd gehad... Toch is de belangstelling wel oprecht. Jullie zijn welkom, maar van willen inlijven is geen sprake. Vanuit het verleden betreuren enkelen, dat het niet anders is gelopen in de Bourgondische Tijd (feitelijk tot de Habsburger Karel V) en het VKN, maar de geschiedenis loopt zoals ze loopt. Tot slot zegt uw (gebrek aan) beleefdheid meer over u, dan over Nederlanders. Dat u tegen bent is duidelijk, maar dat kan ehh diplomatieker....

"Het Westen" is niks anders dan een concept, een geopolitiek concept dat moet een eenheid over de Atlantische Oceaan voorstellen. Daar kan dus perfect een ander concept tegenover geplaatst worden. Wat we inderdaad wel zeker zijn, is Europees. Door zowel beschaving als door geografische ligging. "Het westen" heeft dat niet omdat de amerikaanse maatschappij en haar fundamenten grondig verschillen van de Europese, ook al zijn de "Westen"-lovers de eersten om beiden gelijk te schakelen en dus Europa verder te laten degenereren.

Ik heb echt geen zin beleefd te zijn tegen sullige bourgeois die grote staatkundige revoluties vanachter hun PC-schermpje verkondigen , maar nooit te zien zijn bij het daadwerkelijke "veldwerk".
Oud 12 april 2009, 19:26   #32
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
"Het Westen" is niks anders dan een concept, een geopolitiek concept dat moet een eenheid over de Atlantische Oceaan voorstellen. Daar kan dus perfect een ander concept tegenover geplaatst worden. Wat we inderdaad wel zeker zijn, is Europees. Door zowel beschaving als door geografische ligging. "Het westen" heeft dat niet omdat de amerikaanse maatschappij en haar fundamenten grondig verschillen van de Europese, ook al zijn de "Westen"-lovers de eersten om beiden gelijk te schakelen en dus Europa verder te laten degenereren.

Ik heb echt geen zin beleefd te zijn tegen sullige bourgeois die grote staatkundige revoluties vanachter hun PC-schermpje verkondigen , maar nooit te zien zijn bij het daadwerkelijke "veldwerk".
Ik ben het deze keer grondig met u eens.
Oud 12 april 2009, 19:33   #33
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en die gemeenschappelijke taal zweeft dat nog boven de streekdialecten die van elkaar verschillen.

In ieder geval komen ze soms over -in onze ogen- als brutale en arrogante rekels. Niet dat elke Nederlander zo is, maar toch.

Laatst gewijzigd door system : 12 april 2009 om 19:34.
Oud 12 april 2009, 19:53   #34
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Verenigde Staten zijn niet gesticht door Europeanen? Nou, da's nieuw voor mij. Ik zal ook niet zeggen dat ze hetzelfde zijn maar zowel de VS als West-Europa hebben in ieder geval de verlichtingswaarden van de 18e en 19e eeuw overgenomen. En dat maakt dat ze iets speciaals gemeen hebben.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2009, 19:55   #35
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De Verenigde Staten zijn niet gesticht door Europeanen? Nou, da's nieuw voor mij. Ik zal ook niet zeggen dat ze hetzelfde zijn maar zowel de VS als West-Europa hebben in ieder geval de verlichtingswaarden van de 18e en 19e eeuw overgenomen. En dat maakt dat ze iets speciaals gemeen hebben.
Ja, maar u kunt een Europeaan toch niet gelijk stellen met een Amerikaan onder het mom dat ooit Amerika werd gesticht door Europeanen. Australiërs zijn toch ook geen Europeanen. Verre van zelfs.

Laatst gewijzigd door system : 12 april 2009 om 19:56.
Oud 12 april 2009, 19:57   #36
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pas op. Ik kan tegen veel.
Fysiek misschien, maar elke kritiek (terecht of onterecht) jegens uw geliefde Belgische entiteit wordt als een directe belediging aangemerkt en wordt beantwoord met vergelijkingen met andere landen die totaal niet terzake doen.
Oud 12 april 2009, 19:58   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar u kunt een Europeaan toch niet gelijk stellen met een Amerikaan onder het mom dat ooit Amerika werd gesticht door Europeanen. Australiërs zijn toch ook geen Europeanen. Verre van zelfs.
Lesen Sie den zweiten Satz, bitte.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 12 april 2009 om 19:59.
Oud 12 april 2009, 20:00   #38
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Fysiek misschien, maar elke kritiek (terecht of onterecht) jegens uw geliefde Belgische entiteit wordt als een directe belediging aangemerkt en wordt beantwoord met vergelijkingen met andere landen die totaal niet terzake doen.
Toch niet. Indien men dingen zegt over België waar ik het niet mee eens ben, dan zeg ik dat. En dat valt niet altijd in goede aarde. Maar dat hoort erbij.
Oud 12 april 2009, 20:01   #39
Shadowke

Standaard

Citaat:
Australië was een strafkolonie van Groot-Brittanië.
dus degenen die daar wonen zijn ook 'Europeanen', samen met de aboriginals (oorspronkelijke bewoners van Australië).
Oud 12 april 2009, 20:01   #40
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

er is toch wel een groot verschil tussen je muil opentrekken en sociaal communicatief ontwikkeld zijn
je muil opentrekken is al een begin...

Laatst gewijzigd door globalmedia : 12 april 2009 om 20:06.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be