Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2009, 23:20   #21
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Tja, zelfs ik blijf niet gespaard van moreel verval. Maar als ik de koran lees, dan staat het huilen me nader dan het lachen.
Maar kindje toch, je moet daar toch niet voor huilen... Regulariseer vlug d.m.v. een huwelijk.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 23:28   #22
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Kijk eens naar de andere bijdragen in deze thread. Allemaal van "volwassenen" die duidelijk niet veel vaardigheden hebben, om het licht uit te drukken. Altijd maar weer die kinderachtigheid. Hoe komt het, dat de moderne mens zich zo veel beter, wijzer en slimmer waant dan de voorgaande generaties terwijl het omgekeerde waar is?
Omdat alles wat u zegt driehonderd jaar geleden ook al werd gezegd. En binnen driehonderd jaar zegt men dat nog.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2009, 23:34   #23
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Omdat alles wat u zegt driehonderd jaar geleden ook al werd gezegd. En binnen driehonderd jaar zegt men dat nog.

In oude Egyptische teksten vond men ook iets gelijkaardigs. Nietzsche sprak dan weer over zij die in "der Krebsgang der Menschheit geloven"...

Dat is het probleem van alle reactionairen: zij botsen op de irreversibiliteit van het worden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 00:51   #24
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ok, maar hoe belijd je in zo'n context het voorbeeld van O.L.H. Jezus Christus, op individueel en maatschappelijk gebied?
Dat is de vraag die ik me juist stel in deze thread. Een gesel Gods is altijd een goede manier om de verdorven generaties terug op het rechte pad te krijgen maar zoals we lezen in de Bijbel berouwde God al snel de zondvloed. Desondanks lijken alle Maria-verschijningen (zowel de dubieuze als de echte zoals Lourdes) toch te wijzen op een soort komende kastijding. Natuurlijk wil ik hier ook niet klinken zoals een typische onheilsprofeet want het lijkt er wel op dat elke groep gekken (communisten, vrijzinnigen �* la Pinxten, extreem-rechtsen etc) zit te wachten op een crisis van het systeem om dan hun grote gelijk te halen. Alleen vraag ik me ernstig af of deze zieke mensheid in het westen vooral dan nog te redden is zonder een schokgolf van drastische proporties.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 00:53   #25
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Een klassieke en zeer geliefde uitspraak onder relativisten en andere "negationisten". "Alles gaat goed, niets is veranderd". Dat is natuurlijk zelfbedrog en de kop in 't zand steken zodat er niet aan kritische zelfreflectie of maatschappijkritiek gedaan moet worden.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 01:13   #26
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een klassieke en zeer geliefde uitspraak onder relativisten en andere "negationisten". "Alles gaat goed, niets is veranderd". Dat is natuurlijk zelfbedrog en de kop in 't zand steken zodat er niet aan kritische zelfreflectie of maatschappijkritiek gedaan moet worden.
Hoe kritischer je bent, des te meer zie je in dat de maatschappij niet maakbaar is. En dat moet u ook weten, anders zouden de kerken nu nog steeds vol zitten.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 07:09   #27
kaptenkirk
Partijlid

kaptenkirk's schermafbeelding

Standaard

Toen god 2000 jaar geleden even op aarde met vakantie was, leerde hij op het strand een joods meiske kennen.

Over het resultaat van deze korte, doch vurige relatie, roddelt men vandaag de dag nog altijd.
Oud 19 april 2009, 08:55   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is de vraag die ik me juist stel in deze thread. Een gesel Gods is altijd een goede manier om de verdorven generaties terug op het rechte pad te krijgen maar zoals we lezen in de Bijbel berouwde God al snel de zondvloed. Desondanks lijken alle Maria-verschijningen (zowel de dubieuze als de echte zoals Lourdes) toch te wijzen op een soort komende kastijding. Natuurlijk wil ik hier ook niet klinken zoals een typische onheilsprofeet want het lijkt er wel op dat elke groep gekken (communisten, vrijzinnigen �* la Pinxten, extreem-rechtsen etc) zit te wachten op een crisis van het systeem om dan hun grote gelijk te halen. Alleen vraag ik me ernstig af of deze zieke mensheid in het westen vooral dan nog te redden is zonder een schokgolf van drastische proporties.
Als we "het westen" even omschrijven als De Verenigde Staten en West-Europa,dan zijn de determinerende schokgolven niet zozeer van religieuze- als wel van politiek-militaire aard...

De VS werden eigenlijk maar echt "verenigd" na de catarsis van de Burgeroorlog (1861-1865).Het is tegenwoordig amper te omvatten welke catastrofe dit moet geweest zijn,met vergelijkenderwijs een veel groter verlies van mensenlevens en goederen dan tijdens WO2 in West-Europa!

Voor West-Europa uiteraard Wereldoorlog II,het einde van de politieke- en militaire macht van de "oude" Europese machten(en daarmee de bevestiging van de uitkomst van WO1)...Dit werd perfect duidielijk tijdens de miserabele Suez-crisis,dit is nog steeds duidelijk in ons totaal onvermogen het al even miserabele Midden-Oosten crisisje(Israel) stil te leggen....

Momenteel zijn een aantal faktoren voor een nieuwe "kastijding" aanwezig inderdaad,zelfs e grootste macht op deze planeet,de VS,is eigenlijk een ONmacht,te negeren door wie dat echt wil....en vele oude conflictgevoelens etteren weer,gevoed door economische miserie....

"Oorlog sorteert de dingen"......

Laatst gewijzigd door kelt : 19 april 2009 om 08:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 10:58   #29
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet echter, bijlange niet, over "ik" die een alternatief heb maar over het voorbeeld van O.L.H. Jezus Christus dat ons gaf om als mens te leven in de schepping van God. Het probleem is dat de schepping in de tegenovergestelde richting gaat: alles gaat achteruit, er is een sterke menselijke regressie aan de gang. Kijk eens naar de andere bijdragen in deze thread. Allemaal van "volwassenen" die duidelijk niet veel vaardigheden hebben, om het licht uit te drukken. Altijd maar weer die kinderachtigheid. Hoe komt het, dat de moderne mens zich zo veel beter, wijzer en slimmer waant dan de voorgaande generaties terwijl het omgekeerde waar is? Het alternatief is gekend maar de samenleving (agrarische dorpsgemeenschappen) is nu zo zeer veranderd (geürbaniseerde massa-wijken) dat we als mens de schepping niet eens meer zien, letterlijk dan. We zien alleen nog maar wat lelijk, verweerd beton met graffiti er op. Amper nog bomen, laat staan dieren en al zeker geen heide of velden meer. In zo'n kunstmatige samenleving is het niet moeilijk om kunstmatige ideeën te gaan koesteren, zoals daar zijn de talrijke flops van de 20ste eeuw. Het post-postmodernisme van vandaag is niet meer dan het zoveelste menselijke zelfbedrog, een van de eieren uit het koekoeksnest van de Franse revolutie.

Natuur wordt steeds schaarser, naarmate wij (mensen) met steeds meer zijn.
Dat klopt.

Bestaat God of bestaat hij niet?
Ik weet het het niet maar ben meestal geneigd te denken dat we als mens maar een fractie van de werkelijkheid waarnemen. Een heel pak valt buiten dat waarneembare/kenbare. Ik acht het heel goed mogelijk dat in dat pakket dat voor ons (voorlopig) niet waarneembaar/kenbaar is, iets bestaat dat wij god noemen.
Wat die God dan weer betekent verschilt toch weer van individu tot individu en van religie tot religie.
Dat is voor mij dan weer reden genoeg om er niet overdreven veel aandacht aan te besteden. Je kan op dit vlak immers nooit weten of je gelijk hebt, enkel maar vermoeden/geloven. Voor hetzelfde geld zit je er volledig naast maw.

De in het vet aangehaalde passage raakt me wel.
Als het al ergens is dat je God kan vinden lijkt het me wel in de natuur te zijn (al is dat uiteraard ook geen weten, maar een manier hoe ik het aanvoel).
Mensen hebben kerken en moskeeën gebouwd, maar ik heb steeds betwijfeld of die gebouwen wel de meest geschikte plaats waren om God te leren kennen.
Of boeken waarin God als Liefde beschreven staat en enkele bladzijden daarna als de wreker die hele dorpen/steden ombrengt?
Het is nogal verwarrend.

En dan de betonnen steden en blokken, afgesneden van de natuur, het lijkt me ook dat de mens daar afgesneden wordt van iets dat essentieel is, al kan ik niet onder woorden brengen wat dat essentiële juist is.

Als ik op een lentemorgen buitenkom en ik getuige mag zijn hoe de natuur ontwaakt meen ik iets magisch (van goddelijke aard?) mee te maken.
Dit in stilte beleven van een stukje natuur doet iets met een mens, het ontbreken ervan doet wss ook iets en ik vermoed dat het eerste beter is dan het tweede.
Vandaar dat ik niet goed begrijp dat er in zoveel godsdiensten absolute voorang aan de mens gegeven wordt. Mensen moeten zich maar vermenigvuldigen tot ze alle natuur hebben weggevaagd en voor mekaar een hel betekenen?
Neen dan denk ik dat we beter te rade gaan in de de natuur.

Laatst gewijzigd door satiper : 19 april 2009 om 11:01.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 11:03   #30
satiper
Minister-President

Standaard

Als we een kastijding krijgen zal het volgens mij zijn omdat we simpele regels uit de natuur met voeten treden.
Het heeft te maken met EVENWICHT
Oud 19 april 2009, 11:12   #31
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Als we een kastijding krijgen zal het volgens mij zijn omdat we simpele regels uit de natuur met voeten treden.
Well said.
Oud 19 april 2009, 13:15   #32
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nou ja...geloof je die onzin echt zelf? God die wakker ligt van wat vrouwen aan hebben of wie seks heeft??
Volgens mij heeft God meer moeite met steniging,ophangen van tieners, verkrachting als oorlogwapen, vrouwen handel en kinderen die slachtoffer van pedofelie..ik vind uw God nogal een kwezel!
Alleen de personen die God beschreven hebben delen uw mening niet, zij vinden dat een beetje God wakker ligt van wie er seks hebben.
Oud 19 april 2009, 16:24   #33
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Well said.
thx
Oud 19 april 2009, 16:41   #34
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Nihilisten die hun eigen nihilisme ontvluchten door weg te vluchten in het hedendaags nihilisme.

Ge moet er maar opkomen hé.
Oud 19 april 2009, 17:00   #35
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hou me toch redelijk goed aan de natuurwetten. Goed, er zijn wat verouderde artikelen zoals de wet van Newton waar ik weleens een klein beetje vanaf wil wijken, maar over het algemeen ben ik vrij braaf.
Welke "regels uit de natuur" treden wij hier precies met voeten?
Oud 19 april 2009, 17:17   #36
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat niet echter, bijlange niet, over "ik" die een alternatief heb maar over het voorbeeld van O.L.H. Jezus Christus dat ons gaf om als mens te leven in de schepping van God. Het probleem is dat de schepping in de tegenovergestelde richting gaat: alles gaat achteruit, er is een sterke menselijke regressie aan de gang. Kijk eens naar de andere bijdragen in deze thread. Allemaal van "volwassenen" die duidelijk niet veel vaardigheden hebben, om het licht uit te drukken. Altijd maar weer die kinderachtigheid. Hoe komt het, dat de moderne mens zich zo veel beter, wijzer en slimmer waant dan de voorgaande generaties terwijl het omgekeerde waar is? Het alternatief is gekend maar de samenleving (agrarische dorpsgemeenschappen) is nu zo zeer veranderd (geürbaniseerde massa-wijken) dat we als mens de schepping niet eens meer zien, letterlijk dan. We zien alleen nog maar wat lelijk, verweerd beton met graffiti er op. Amper nog bomen, laat staan dieren en al zeker geen heide of velden meer. In zo'n kunstmatige samenleving is het niet moeilijk om kunstmatige ideeën te gaan koesteren, zoals daar zijn de talrijke flops van de 20ste eeuw. Het post-postmodernisme van vandaag is niet meer dan het zoveelste menselijke zelfbedrog, een van de eieren uit het koekoeksnest van de Franse revolutie.
We, we. Het is niet omdat u de 'schepping' (=?) niet ziet, dat anderen die niet zien.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 18:46   #37
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[...]Desondanks lijken alle Maria-verschijningen (zowel de dubieuze als de echte zoals Lourdes) toch te wijzen op een soort komende kastijding. [...]
Ja, ook de boodschappen die de Aliens ons sturen via de graancirkels vertellen hetzelfde.
Het lastige is alleen dat die graancirkel boodschappen zo cryptisch zijn en velen er iets anders in lezen. Waarom moeten Aliens toch zo moeilijk doen om ons iets te vertellen?
En ik vindt die via via weg van God via Maria via een vrouwtje nou ook niet zo direct. Waarom moet het toch zo moeilijk?
En als het gaat over kastijding van de hele mensheid, waarom die boodschap dan via een Katholiek tot ons brengen? Het grootste deel van de mensheid zal het een biet zijn zo'n Lourdes kwestie.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2009, 19:09   #38
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik hou me toch redelijk goed aan de natuurwetten. Goed, er zijn wat verouderde artikelen zoals de wet van Newton waar ik weleens een klein beetje vanaf wil wijken, maar over het algemeen ben ik vrij braaf.
Die van "pas de populatie aan aan de habitat of gij zult gedecimeerd worden."
Oud 19 april 2009, 19:31   #39
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Zoals Travis reeds zeer kernachtig verwoorde:

Citaat:
Die van "pas de populatie aan aan de habitat of gij zult gedecimeerd worden."
Onze aantallen stijgen te fel (evenwicht=zoek).
Naarmate onze aantallen stijgen, stijgen de kansen op allerlei gebeurtenissen die we als een gesel Gods kunnen zien.
We kunnen het natuurlijk net zo goed als een gesel des mensen zien, want in feite doen we het onszelf aan.

We kiezen ervoor om onze ratio (talenten) in deze niet te gebruiken.
We kiezen er immers voor om onze aantallen niet zelf te beheersen (de natuur doet dit niet langer sinds we bovenaan de ladder staan).
We kiezen dus in feite ook voor al de nadelige gevolgen die dit met zich meebrengt of zal meebrengen.
Oud 19 april 2009, 19:54   #40
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals Travis reeds zeer kernachtig verwoorde:

Onze aantallen stijgen te fel (evenwicht=zoek).
Naarmate onze aantallen stijgen, stijgen de kansen op allerlei gebeurtenissen die we als een gesel Gods kunnen zien.
We kunnen het natuurlijk net zo goed als een gesel des mensen zien, want in feite doen we het onszelf aan.

We kiezen ervoor om onze ratio (talenten) in deze niet te gebruiken.
We kiezen er immers voor om onze aantallen niet zelf te beheersen (de natuur doet dit niet langer sinds we bovenaan de ladder staan).
We kiezen dus in feite ook voor al de nadelige gevolgen die dit met zich meebrengt of zal meebrengen.
En het zijn net de godsvruchtige gezinnen die kweken als de konijnen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be