Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2009, 15:48   #21
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dan heb je jij chance gehad. Er zat twee weken geleden een meisje tegenover mij die haar buzzy pazz spontaan begon in te vullen toen de controleur afkwam, en zodra de controleur dat in de mot kreeg liep hij op haar af en ze kreeg meteen een zware boete.
En dan verschiet men dat die controleurs soms rammel krijgen !
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2009, 16:08   #22
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvas Bekijk bericht
Vandaag kwam ik terug van Brussel-zuid, was in de trein gaan zitten en heb heel de weg Humo zitten lezen. Ik was vergeten men Go-pas ,had er niet aan gedacht en best wel stom van me, in te vullen. Plots schrok ik toen de conducteur naast me stond. Hij zei me geen probleem betaal gewoon de rit: €4,50 + €2,5 toeslag of zoiets. Toen ik zei dat ik dit bedrag helemaal niet op zak had , moest ik €4,50+ €60 toeslag betalen in een loket naar keuzen. Men go-pas werd in beslag genomen dus kon ik deze ook niet meer gebruiken(Ik had nooit mogen laten zien dat ik die had). Ik vind dit precies een beetje overdreven en schrok ook heel erg dat ze men pas in dat machientje konden steken. Dan heb ik toch liever mijn oude pas zonder elektronische niet zichtbare toestanden.

Wat zijn de voordelen van de elektronische pas? En welke informatie kunnen ze allemaal zien? Heb je het recht te weigeren dat de conducteur je pas gebruikt in zo'n apparaatje?
Welcome to the club zou ik zeggen.

Als je wil dat je chip niet meer werkt gewoon je kaart ter hoogte van je chip zachtjes doorbuigen tot je krak hoort. Dan is de chip intern gebroken en kan niemand er nog misbruik van maken.
Niemand kan daar iets van zeggen aangezien je vanbuiten niet kan zien dat hij gebroken is en er gebeuren altijd "ongelukjes" met zulke chips zodat ze defect geraken.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 24 april 2009 om 16:15.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2009, 17:57   #23
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Hm, ik aanvaard het allemaal wel hoor wat de conducteur deed het was men eigen fout. Ik bedoel eerst zegt hij betaal de rit + toeslag omdat je me niet gewaarschuwd hebt. Ik had het geld niet op zak en BAM 60 euro toeslag , vindt ik wat overdreven 10 euro cv 15 mss ook nog maar 60 .?
Voor je de trein opstapt moet je een vervoerbewijs hebben, anders moet je de conducteur verwittigen. Dan kan je bij hem/haar een vervoersbewijs kopen met een toeslag van 2,50 eiro.
Je had "geluk" dat hij je een ticket wilde verkopen met een toeslag van 2,50 euro. Omdat je geen geld bij had kon hij niet anders dan een vervoersbewijs verkopen met een toeslag van 60 euro boete. (denk ik) Ik begrijp niet dat hij je go-pass afgenomen heeft. Dat doen ze gewoonlijk enkel als er mee gesjoemeld wordt.
Misschien kan je je vraag richten tot de ombudsman. Je hebt er niets bij te verliezen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2009, 18:21   #24
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoelde Go Pass
Die is dan wel niet geldig op de bus, dan zit je daar weer met miserie.
Oud 25 april 2009, 15:18   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag kwam ik terug van Brussel-zuid, was in de trein gaan zitten en heb heel de weg Humo zitten lezen. Ik was vergeten men Go-pas ,had er niet aan gedacht en best wel stom van me, in te vullen. Plots schrok ik toen de conducteur naast me stond. Hij zei me geen probleem betaal gewoon de rit: €4,50 + €2,5 toeslag of zoiets. Toen ik zei dat ik dit bedrag helemaal niet op zak had , moest ik €4,50+ €60 toeslag betalen in een loket naar keuzen. Men go-pas werd in beslag genomen dus kon ik deze ook niet meer gebruiken(Ik had nooit mogen laten zien dat ik die had). Ik vind dit precies een beetje overdreven en schrok ook heel erg dat ze men pas in dat machientje konden steken. Dan heb ik toch liever mijn oude pas zonder elektronische niet zichtbare toestanden.

Wat zijn de voordelen van de elektronische pas? En welke informatie kunnen ze allemaal zien? Heb je het recht te weigeren dat de conducteur je pas gebruikt in zo'n apparaatje?
Het systeem Go-Pass zou moeten worden afgeschaft. Er is te veel willekeur. Onlangs een jongedame in de trein die doodleuk aan de conducteur vroeg of ze zijn balpen efkes mocht lenen om haar go-pass in te vullen. De conducteur, uit pure klantvriendelijkheid, aarzelde uiteraard geen second ...
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 17:33   #26
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Mensen die geen euro bezitten ?
Maar wel met de trein reizen?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2009, 17:42   #27
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Zo heb ik mijne portefouille es verloren in East Flanders en ik moest terug naar Antwerpen. Ik heb dat tegen die conducteur gezegd en daarna kreeg ik in de brievenbus dat ik aan het dichtsbijzijnd loket een bedrag van amper 20 euro moest gaan betalen.
Oud 25 april 2009, 23:50   #28
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gezond Vlaanderen Bekijk bericht
Iedereen gelijk voor de wet he, geen uitzonderingen! Wie heeft er trouwens geen euro op zak als hij reist? Voorkomen is beter dan genezen!
Die karikatuur mag ophouden.
Oud 26 april 2009, 00:03   #29
Goldband
Parlementslid

Standaard

Heb ook dat soort ervaringen met de NMBS. Dat sfeertje zint me sowieso helemaal niet "De Go-pass wordt in beslag genomen".

Totaal onlogisch, irrelevant, je hebt hem in principe niet bij of gewoon niet ingevuld, want je betaalde een boete precies om die reden. Maar wel goed voor de kassa van de nmbs, natuurlijk, je moet nu sneller een nieuwe kopen.

Vanuit eigen ervaring zou ik adviseren: schrijf een goed opgebouwde klachtenbrief en eis in elk geval je Go-pass (of het resterende bedrag) terug. Die heb je betaald en die wordt onterecht ingehouden (al zal het natuurlijk helemaal conform hun reglement zijn, misschien "blijft de go-pass eigendom van nmbs"?).

Over die pas:

Artikel 5 : Algemene verplichtingen van de reiziger en iedere persoon die zich in de instellingen en de
treinen van de NMBS bevindt
§ 1. Iedere persoon die zich in de instellingen of in de treinen van de NMBS bevindt, is gehouden de wetten,
de besluiten, de Algemene Voorwaarden en de tarieven in acht te nemen, de aanwijzingen van het
stations- en begeleidingspersoneel op te volgen en zijn identiteitskaart te tonen op verzoek van het daartoe
gemachtigd personeel.

Zie:http://www.b-rail.be/nat/N/assets/do...e_01042009.pdf

Droevig, hé...

Laatst gewijzigd door Goldband : 26 april 2009 om 00:03.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 01:23   #30
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Heb ook dat soort ervaringen met de NMBS. Dat sfeertje zint me sowieso helemaal niet "De Go-pass wordt in beslag genomen".

Totaal onlogisch, irrelevant, je hebt hem in principe niet bij of gewoon niet ingevuld, want je betaalde een boete precies om die reden. Maar wel goed voor de kassa van de nmbs, natuurlijk, je moet nu sneller een nieuwe kopen.

Vanuit eigen ervaring zou ik adviseren: schrijf een goed opgebouwde klachtenbrief en eis in elk geval je Go-pass (of het resterende bedrag) terug. Die heb je betaald en die wordt onterecht ingehouden (al zal het natuurlijk helemaal conform hun reglement zijn, misschien "blijft de go-pass eigendom van nmbs"?).

Over die pas:

Artikel 5 : Algemene verplichtingen van de reiziger en iedere persoon die zich in de instellingen en de
treinen van de NMBS bevindt
§ 1. Iedere persoon die zich in de instellingen of in de treinen van de NMBS bevindt, is gehouden de wetten,
de besluiten, de Algemene Voorwaarden en de tarieven in acht te nemen, de aanwijzingen van het
stations- en begeleidingspersoneel op te volgen en zijn identiteitskaart te tonen op verzoek van het daartoe
gemachtigd personeel.

Zie:http://www.b-rail.be/nat/N/assets/do...e_01042009.pdf

Droevig, hé...
Droevig? Niet meer dan normaal als je weet hoeveel er gesjoemeld wordt. Wie zorgt dat hij een geldig ticket heeft, heeft geen problemen.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 07:51   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Droevig? Niet meer dan normaal als je weet hoeveel er gesjoemeld wordt. Wie zorgt dat hij een geldig ticket heeft, heeft geen problemen.
Inderdaad droevig.

Een nuttige en sosiale zaak (een overheidsinstelling die mensen op ekologisch verantwoorde wijze mobiliteit aanbiedt om hun professioneel of sosiaal leven te kunnen waarmaken ... bla bla ..) als de NMbS doet dan al eens iets om een goede prijzenpolitiek te voeren (go pass: goedkoop, soepel ... maar op tijd in te vullen, geen frode aub ...) en daar wordt dan zo schromelijk misbruik van gemaakt ...
en wie is de pineut: wel brave mensen die per ongeluk eens vergeten dat pasje in te vullen ... want AL die frodeurs zijn zo hé: braaf, en per ongeluk vergeten ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 09:17   #32
Goldband
Parlementslid

Standaard

1. Om te beginnen mogen wij ons vragen stellen bij het idee dat we èn belastingen betalen voor het openbaar vervoer èn een ticket betalen dat bovendien erg duur is. Ik heb niet helemaal meer het oude gevoel van "onze Belgische spoorwegen" die ons allemaal samen brengen waar we willen zijn, maar eerder het gevoel dat ik al blij mag zijn dat ik wordt toegelaten op de infrastructuur van de nmbs-groep. Want een overheidsinstelling pur sang is het toch al een poos niet meer hé.

2. De reacties als "je moet maar niet sjoemelen", "dat zeggen ze allemaal" enz. zijn typisch. Er zijn altijd mensen die, als iemand anders in de problemen komt, zichzelf wat voelen stijgen en dan blij zijn dat ze bij de goede, brave, slimme, gelukkige groep behoren. Vervolgens ontlenen ze daar een vreemd soort groepsgevoel aan dat zich keert tegen de betrapte "sjoemelaar" en zich schaart aan de zijde van de NMBS.

Samen bestoken ze (virtueel) de sjoemelaar met uitspraken als 'je had maar moeten voorzien' 'eigen schuld dikke bult' 'de wet is de wet' 'zwartrijders zijn dieven' etc.

Alsof de NMBS steun nodig heeft tegen iemand die stomweg vergat zijn GO-pass in te vullen...

Laatst gewijzigd door Goldband : 26 april 2009 om 09:17.
Oud 26 april 2009, 09:28   #33
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dan heb je jij chance gehad. Er zat twee weken geleden een meisje tegenover mij die haar buzzy pazz spontaan begon in te vullen toen de controleur afkwam, en zodra de controleur dat in de mot kreeg liep hij op haar af en ze kreeg meteen een zware boete.
Heb zelf ook al zo'n overijverige conducteur gehad, paar jaar geleden.

Ik moest lopen om mijn trein te halen, enkel de deur waar de conducteur ging instappen was nog open. Hij wenkt me en toont me dat ik nog meekan. Ik blij.

Ik stap op, buiten adem, ga zitten, doe mijn jas uit, de conducteur sluit de deuren. Ik neem onmiddellijk mijn GO-pass, begin hem in te vullen (trein was geen 10 seconden vertrokken) en de conducteur komt naar me toe, neemt mijn GO-pass af + ca. 60 euro boete voor zwartrijden.

Zijn argument: "De GO-pass moet vooraf ingevuld worden".

Al goed dat ze die sjoemelaars eruithalen hé

Heb wel een klachtenbrief gestuurd en mijn geld teruggekregen (behalve 5 euro "administratieve kosten").

Laatst gewijzigd door Goldband : 26 april 2009 om 09:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be