![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Jefrey Van der Straeten (SLP) (11 t.e.m. 17 mei) voorzitter van SLP Lokeren. Hij is 21 jaar en is een geboren en getogen Lokeraar. Hij studeert momenteel de master Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Gent en gaat er volgend jaar nog een master Algemene Economie bij doen. Hij voetbalt al enkele jaren bij FC Daknam en is altijd al zeer geïnteresseerd geweest in politiek en het samenleven in het algemeen. Sinds oktober 2008 is hij politiek secretaris van het nationale Dagelijks Bestuur van L², de jongeren van SLP. In die hoedanigheid zetelt hij ook in het partijbestuur van SLP. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het huidige gebruik van ijzererts is trouwens enorm gedaald tegenover in de jaren 80, de huidige productie van nieuw staal bestaat immers voor 70% uit hergebruik van oude metalen. Wat de kernproeven uit het verleden aangaat, wel er zijn nog steeds gebieden die totaal ontoegankelijk zijn door deze proeven. En die worden nu streng bewaakt als militaire kampen, ook in Australië. De energiedragers die worden gebruikt voor energiewinning zijn allemaal grondstoffen die slechts een éénmalig gebruik kennen. Je kan niets tweemaal opstoken. Doch hier is er één uitzondering, groenafval, dit is een energiebron die je tot 3maal toe energie kan laten leveren. Het triest in heel het verhaal van de kernenergie afbouw is, dat men dit naast de afbouw van natuurlijk opgeslagen CO2 energiedragers heeft geplaatst en niet meer bekijkt als een éénmalige energiedrager. En over dat zorgvuldig omspringen met kernafval, moeten wij en de vorige generaties geen lessen geven aan onze kinderen en kleinkinderen. Het hoog radioactieve afval zit nog steeds in de kerncentrales zelf opgeslagen. Dit gewoon omdat men niet weet wat men er mee moet doen en hoe men het veilig kan verplaatsen en naar een andere opslagplaats kan brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ergeste wat ik mij kan inbeelden is een bunkerbom die eerst zich door de koepel van doel boort, en dan in de tweede faze een bommetje erbovenop die nog eens het deksel en de regeling wil wegblazen... En dan heb je een soort tjernobyl volgens mij. Maar eerlijk: doe hetzelfde in zeebrugge op de LNG terminal, laat dan nog eentje vallen op de raffinaderijen in Antwerpen, dan nog eeen paar supertankers doen zinken in de havengeul, een paar geriche bommetje op de essentiele datacentra, een bommetje in de wetstraat, en nog eentje op het europarlement, en we hebben een goeie mokerslag in onze economie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
2° zonnenergie: fantastisch doen, en vooral Gigawatt producerende fabrieken bouwen en de panelen zo goedkoop mogelijk op de markt krijgen... gef elke belg maar zijn zonnepaneeltje. En je zult 1 kerncentrale kunnen vervangen tijdens de zonnige dagen. En thermische zonneenergie zeker doen, als het warm is kun je niet genoeg warmte opslaan voor als het koud is;.. maar het heeft wel zijn limieten hé. 3° windmolen: fantastisch doen, en standaard optrekken naar 5Megawatt en voor mij mag het zelfs nog groter, zet Belgie maar vol, je zult dan 2 kerncentrales kunnen vervangen voor 25% van de tijd... 4° Bioafval laten vergisten: fantastisch al de stront van de varkens en koeien wordt energie. En geef elke belg maar zijn Biogistreactor. Wist je dat het rendement hoger ligt per hectare landbouwgrond door zonnepanelen erop te plaatsen, dan door bvb suikerbieten/suikerriet/etc erop te kweken ??? 5° En nu de rest ??? Auto rijden streven we beter naar de 1 liter standaard..., huizen/gebouwen verwarmen streven we beter naar de 0 energiewoning , productie streven we beter naar de C2C principe en als we nu nog altijd nog meer energie nodig hebben ??? Dus vergeet het maar je zult er niet komen. Voetjes op de grond, of bewijs eerst dat je het zelf kunt realiseren dat je op alle vlakken 0% energie nodig hebt. Als ik mijn huis wil verwarmen met biogas, dan heb ik 30ton bioafval nodig... Als ik mijn wagen wil laten rijden op biogas heb ik 10ton bioafval nodig... Tel maar samen 40ton * 3M belgen = 120MegatTon bioafval... ik denk als we alle bermen met snoeihout beplanten en verpulveren naar biomassa dat we 10Megatonn halen (cijfer is niet uit de lucht gegrepen heb ik eens gehoord) dus en nu de rest... Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En dat is trouwens het dilemma waar anti-nucleairen voor staan: ofwel vinden we een oplossing voor het afval (en volgens mij, en vele anderen, is die al ongeveer bezegeld met diepe geologische berging, maar je kan altijd nog meer zekerheid willen natuurlijk), en dan is 't "generatie-lang probleem" afgedaan voor goed, ofwel vinden we er geen, en dan zitten we TOCH al met de gebakken peren. Citaat:
(later verder)... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar men transporteert wel degelijk hoog-radioactief afval, men herwerkt het, en men slaat het op in voorlopige opslagplaatsen. Ondertussen doet men onderzoek naar geologische definitieve opslag, en dat onderzoek is veelbelovend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#28 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom moet men de burger blaaskes wijsmaken ? De anti-nucleairen gaan natuurlijk uit van een soort globale conspiratie theorie in de omgekeerde richting, namelijk dat alle regeringen, instituten, wetenschappers en zo samenspannen om de mensen blaaskes wijs te maken in de pro-kernenergie richting - en soms zijn zulke dingen ook wel gebeurd. Maar het aanhoudende geleuter sinds meer dan 30 jaar van de groenen is toch wel een veel sterkere indoctrinatiecampagne dan enkele ongelukkige communicatie campagnes in de andere richting zou ik stellen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu, mijns inziens ga je nooit kunnen beletten dat een land met voldoende technologie in huis, als het daar echt de wil voor heeft, een atoomwapen gaat ontwikkelen, en dit met of zonder kernenergie. Het beste wat je kan doen is de druk groot genoeg maken dat ze daar uiteindelijk geen goesting meer voor hebben. Hoewel het zo goed als onmogelijk is voor een kleine groep mensen om zelf "in hun kelder" een atoombom te bricoleren, is dat volgens mij helemaal doenbaar voor een land dat daar dan wel zijn boontjes op heeft gelegd. Om het te doen zonder dat anderen het merken, is al wat moeilijker. Maar het punt is dit: of we nu kerncentrales hebben in 't westen of niet, dat gaat niks veranderen aan de mogelijkheden van sommige landen om een bom te maken. Het is verdorie 70 jaar oude technologie ! Alle principes zijn gekend. Wat niet altijd gekend is, zijn technologische details. En gelukkig vereist het hele grote installaties, en veel geld, en die vallen op. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vraag is echter: is dat een goeie zaak ? Ik persoonlijk denk dat het een enorme stommiteit is. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De gebombardeerde reactor zou waarschijnlijk niet zo een rookpluim veroorzaken, en de verspreiding van de radioactieve stoffen zal waarschijnlijk veel lokaler zijn. Ik vermoed dan ook dat de gevolgen toch wel een stuk kleiner zouden zijn dan in het Chernobyl geval. Maar een reden te meer om bij kerncentrales wat luchtafweer te plaatsen, he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De geschiedenis van de wetenschap staat vol met bijna simultane en onafhankelijke uitvindingen. Dat wil zeggen dat sommige dingen op een zeker ogenblik "rijp" zijn, en als een het niet uitvindt, zal een ander het binnen een aantal jaren wel doen. De atoombom zou in de jaren 40 of 50 in elk geval uitgevonden zijn, en we hebben geluk dat het de Amerikanen waren die het gedaan hebben, en niet de Russen of de Duitsers of de Japanners denk ik. Die hadden trouwens alle 3 "onafhankelijke" programma's in dezelfde zin (maar met veel minder middelen). "Onafhankelijk" is niet echt waar voor de Russen, die alles van bij de Amerikanen zijn gaan spioneren, maar ze hadden het anders wel zelf gedaan, zij het iets trager. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De welvaart en levensstandaard die we onszelf aanmeten, kost energie. Enkel en alleen al het hygiëne-niveau dat we hier als normaal beschouwen, kost bakken energie. There's no free lunch; als je dat wil blijven behouden, dan moet je op zoek naar energie. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het enige dat ze kunnen betrachten is vermijden dat Iran kweekreactoren neerploft. Daarmee verkrijg je plutonium en daar is het net iets "eenvoudiger" kernbommen mee te maken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
't Is een feit dat als we al die zwakke punten zouden willen elimineren zonder de totalitaire weg op te gaan, een heel andere maatschappij zouden moeten organiseren. Dat we dus anders moeten gaan leven ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast geeft afbrekend bioafval ook nog eens zelf warmte af. De tweede maal dus dat je energie uit bioafval kan halen. De derde maal dat je het als energiebron kan gebruiken is het na ontgassing en gedeeltelijke verrotting opstoken. Biogas komt echter niet alleen van groenafval, maar ook van mest, waarvan nu het grootste deel via de riolen word afgevoerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We kunnen zelfs electrabels kerncentrales sluiten, verplichten van te saneren, en nieuwe bouwen voor een concurrent |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus de stront van 2 koeien is goed om te douchen EN de stront van 10 koeien is goed om mijn huis te verwarmen. Dus sowieso is mijn biomassa van mij vijfkoppig gezin niet groot genoeg om mijn huis teverwarmen. Als wij 5kg/dag mest produceren, spreek je van 1.5Ton per jaar, en die koeien zal wel 5 Ton zijn per jaar. Goed bezig jong Ik mag hier nog een stal bouwen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 15 mei 2009 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens voor te douche heb je geen bio-energie nodig, maar gebruik je beter een zonneboiler. Daarnaast is het vergassen van papier een beter energiegebruik dan het opstoken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een australier die heeft trouwens een KLOK in de douche staan, ze douchen daar max 4 minuten. Ja met een stadstuintje van 200m2 1 pauwlonia erin en 5 pieris chanticleer zal ik wel 8 groencontainers afval hebben. Goed dat mijn klimop flink doorgroeit die zou nog kunnen de biomassa kampioen zijn volgens mijn snoeiwerk dan toch. Mijn 100meter taxus vooraan vult ook wel een groencontainer. En dan kan ik desnoods wel in het park wat openbaargroen vrijwillig opruimen... misschien dat er daar een efficientie verhoging inde markt ontstaat: we geven alle steuntrekkers die in de koude zitten een biogasinstallatie en laten ze hun stoelgang mengen met de bladeren van de parken die ze mogen onderhouden...
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 15 mei 2009 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Hemp Produces the Most Biomass of Any Plant on Earth. Hemp is at least four times richer in biomass/cellulose potential than its nearest rivals: cornstalks, sugarcane, kenaf, trees, etc. Hemp produces the most biomass of any crop, which is why it is the natural choice for an energy crop. Hemp converts the sun's energy into cellulose faster than any other plant, through photosynthesis. Hemp can produce 10 tons of biomass per acre every four months. Enough energy could be produced on 6% of the land in the U.S. to provide enough energy for our entire country (cars, heat homes, electricity, industry) -- and we use 25% of the world's energy. To put which in perspective, right now we pay farmers not to grow on 6% (around 90 million acres) of the farming land, while another 500 million acres of marginal farmland lies fallow. This land could be used to grow hemp as an energy crop. http://www.hemphasis.net/Fuel-Energy/fuel.htm ps: ik heb ook de site bezocht (Welkom op Kernenergie!) - ziet er goed uit, maar misschien ietske te enthousiast en soms te veel cijfergegevens en rationele techniek in de tekst. Misschien een beetje meer aandacht op de filosofie en niet zo zwaar dat anti-groen verhaal (je kunt dingen niet ont-uitvinden, dus geef de groene fundi's toch ook ergens zicht op een soort 'reservaat', dan kun je tenminste het 'pas u aan of verhuis' -argument nog als uitweg bieden. |
|
![]() |
![]() |