Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2009, 23:52   #21
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dikke vrienden met je Westerse kameraden daar in de VS van A.
Ik ben consequent hierin Flanel, ik ben niet onredelijk pro-Amerika. De verstandhouding van het land met Saoedi-Arabië is een zeer gestoorde.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 23:53   #22
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik ben consequent hierin Flanel, ik ben niet onredelijk pro-Amerika. De verstandhouding van het land met Saoedi-Arabië is een zeer gestoorde.
Daar zie jij je Westen.

Snap je nu ook wat de zogenaamde Islaminvasie inhoudt?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 23:54   #23
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zie jij je Westen.

Snap je nu ook wat de zogenaamde Islaminvasie inhoudt?
Leg eens uit wat je hiermee bedoelt...
Oud 20 mei 2009, 00:00   #24
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg eens uit wat je hiermee bedoelt...
Kijk. De VS kan niet veel schelen dat er ergens democratie of niet is. Ze willen gewoon platformen in het Midden-Oosten.
De politieke Islam is evenzeer een schepsel van de Staten.

De Islam zoals je er een afkeer van hebt is een symptoom en geen oorzaak. Net hetzelfde bij de migranten hier: hun Islam is maar een kleine factor. Ze radicaliseren wel omdat ze in het Westen een vijand zien, en dan vallen ze terug op wat ze hebben.
Oud 20 mei 2009, 00:04   #25
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk. De VS kan niet veel schelen dat er ergens democratie of niet is. Ze willen gewoon platformen in het Midden-Oosten.

De Islam zoals je er een afkeer van hebt is een symptoom en geen oorzaak. Net hetzelfde bij de migranten hier: hun Islam is maar een kleine factor. Ze radicaliseren wel omdat ze in het Westen een vijand zien, en dan vallen ze terug op wat ze hebben.
Islamitisch radicalisme als resultaat van Westers beleid poneren komt op mij over als klinkklare onzin. Wie de Islamitische geschiedenis een beetje kent is dat met mij eens.
Oud 20 mei 2009, 00:07   #26
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Islamitisch radicalisme als resultaat van Westers beleid poneren komt op mij over als klinkklare onzin. Wie de Islamitische geschiedenis een beetje kent is dat met mij eens.
Wie Saoedische Islam, dat is een Saoedisch fenomeen, toch?

Denk je dat die Islam zo was in pakweg de USSR? In de Sahel?
Oud 20 mei 2009, 00:09   #27
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie Saoedische Islam, dat is een Saoedisch fenomeen, toch?

Denk je dat die Islam zo was in pakweg de USSR? In de Sahel?
Ach, Wahabbisme bestond al veel langer. Het is nu Saoedië rijk is dankzij oliedollars dat haar tentakels verder spreiden. Islam in de USSR is een grap. Godsdienst werd daar onderdrukt. Ook in voormalige communistische landen, christelijk of Islamistisch, geeft men nauwelijks nog om religie.
Oud 20 mei 2009, 00:13   #28
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach, Wahabbisme bestond al veel langer. Het is nu Saoedië rijk is dankzij oliedollars dat haar tentakels verder spreiden. Islam in de USSR is een grap. Godsdienst werd daar onderdrukt. Ook in voormalige communistische landen, christelijk of Islamistisch, geeft men nauwelijks nog om religie.
De Islam in die streken was nooit groot, noch radicaal. Neem nu de Tsjetsjenen. De Wahabbieten onder hen zijn gesteund met Amerikaans en Saoedisch geld.

En ja, oliedollars en Amerikaanse steun. Zegt dat je nu echt niks?
Oud 20 mei 2009, 00:14   #29
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Islam in die streken was nooit groot, noch radicaal. Neem nu de Tsjetsjenen. De Wahabbieten onder hen zijn gesteund met Amerikaans en Saoedisch geld.

En ja, oliedollars en Amerikaanse steun. Zegt dat je nu echt niks?
Luister eens heel goed. Ik ben liberaal. Dat betekent niet dat ik de verdeel-en-heers strategie van de Amerikaanse regering goed vind. Integendeel, ik vind die zeer schadelijk.
Oud 20 mei 2009, 00:20   #30
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Luister eens heel goed. Ik ben liberaal. Dat betekent niet dat ik de verdeel-en-heers strategie van de Amerikaanse regering goed vind. Integendeel, ik vind die zeer schadelijk.
Ja. Maar je begrijpt ook dat het die strategie is die ervoor zorgt dat er nu hetgeen gebeurt wat er gebeurt hier?

De Taliban in Afghanistan, wie heeft ze geschapen?
Oud 20 mei 2009, 00:21   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja. Maar je begrijpt ook dat het die strategie is die ervoor zorgt dat er nu hetgeen gebeurt wat er gebeurt hier?

Ze hebben al zeer lang bestaan, maar voornamelijk dankzij de Russische invasie zijn ze machtig geworden (lees, op sympathie gaan rekenen).
Oud 20 mei 2009, 00:58   #32
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Hoe zou die boycott dan eigenlijk in zijn werk moeten gaan? Weet jij als je tankt, of de olie, it Saudi-Arabië, Nigeria, Venezuela, Koeweit... komt? Zou de pomphouder dit weten?

Los hiervan vind ik dat er in principe vele redenen zijn om de Saudi's te boycotten. Het is een archaïsche absolute monarchie met een uitbuitende elite, die zich laat bedienen door migranten die leven in vreselijke werkomstandigheden. Mensen worden geëxecuteerd en gegeseld, soms voor volslagen belachelijke redenen. Vrouwen, homoseksuelen en religieuze minderheden worden zwaar onderdrukt. Verkrachte vrouwen worden als dader ipv als slachtoffer behandeld door het 'rechtssysteem'. Openlijk atheïsme is verboden, net als vele andere vormen van vrije meningsuiting. De Saudi's financieren wahabbitische madrassa's en exporteren daarmee hun intolerante fundamentalistische visie op de islam, ook naar landen met traditioneel eerder gematigde sufi-aanhangers.

Soit, dat weten we dus allemaal al wel een tijdje. Mijn vraag is hoe een boycott hier iets aan zou verhelpen. Volgens mij zou zoiets eerder een symbolische daad zijn, met als voornaamste gevolg het sussen van ons geweten.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 20 mei 2009 om 00:59.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 01:01   #33
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Ze hebben al zeer lang bestaan, maar voornamelijk dankzij de Russische invasie zijn ze machtig geworden (lees, op sympathie gaan rekenen).

Onzin, de Russen zijn weggetrokken in 1989. De Taliban zijn pas sterk geworden midden jaren '90, nadat de mujaheddin ( de oorspronkelijke anti-Russische islamitische strijders) zichzelf verzwakt hadden met interne oorlogjes.
Oud 20 mei 2009, 06:32   #34
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:

Politieke islam bestaat al 1600 jaar.
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 06:36   #35
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:

Leerlingen van Madrassa's bestaan al eeuwen en eeuwen. Omstandigheden ( inval der Russen + inmenging en steun van de CIA ) hebben er voor gezorgd dat ze zich sterker ontwikkeld hebben. En nu hebben die zich ontvoogd van de Amerikanen .
Afganistan is een land waar tot nu toe elke invaller zich de tanden op stuk gebeten heeft.
Oud 20 mei 2009, 06:40   #36
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Onzin, de Russen zijn weggetrokken in 1989. De Taliban zijn pas sterk geworden midden jaren '90, nadat de mujaheddin ( de oorspronkelijke anti-Russische islamitische strijders) zichzelf verzwakt hadden met interne oorlogjes.
De Taliban maakten deel uit van de mujaheddin, zijn mujaheddin.
Oud 20 mei 2009, 06:42   #37
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Geef tien redenen om Saoudi-Arabië totaal te boycotten

1 De doodstraf op homosexualiteit
1. Fundamentalisme.
2. Fundamentalisme.
3. Fundamentalisme.
4. Fundamentalisme.
5. Fundamentalisme.
6. Fundamentalisme.
7. Fundamentalisme.
8. Fundamentalisme.
9. Fundamentalisme.
10. Fundamentalisme.

Citaat:
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2009, 09:09   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Hoe zou die boycott dan eigenlijk in zijn werk moeten gaan? Weet jij als je tankt, of de olie, it Saudi-Arabië, Nigeria, Venezuela, Koeweit... komt? Zou de pomphouder dit weten?

Los hiervan vind ik dat er in principe vele redenen zijn om de Saudi's te boycotten. Het is een archaïsche absolute monarchie met een uitbuitende elite, die zich laat bedienen door migranten die leven in vreselijke werkomstandigheden. Mensen worden geëxecuteerd en gegeseld, soms voor volslagen belachelijke redenen. Vrouwen, homoseksuelen en religieuze minderheden worden zwaar onderdrukt. Verkrachte vrouwen worden als dader ipv als slachtoffer behandeld door het 'rechtssysteem'. Openlijk atheïsme is verboden, net als vele andere vormen van vrije meningsuiting. De Saudi's financieren wahabbitische madrassa's en exporteren daarmee hun intolerante fundamentalistische visie op de islam, ook naar landen met traditioneel eerder gematigde sufi-aanhangers.

Soit, dat weten we dus allemaal al wel een tijdje. Mijn vraag is hoe een boycott hier iets aan zou verhelpen. Volgens mij zou zoiets eerder een symbolische daad zijn, met als voornaamste gevolg het sussen van ons geweten.
Id

id,
ik sus mijn geweten elke dag.

Een totale boycot van alles en een uitreisverbod van de oliesheiks en een proces voor het continu schenden van d e mensenrechten zou op mij een enorm sussend effect hebben. Helaas niet op de sheiks zelf.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 mei 2009 om 09:10.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 18:45   #39
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
De Taliban maakten deel uit van de mujaheddin, zijn mujaheddin.
Het woord 'talib' wil zeggen scholier of student. De reden dat ze zo genoemd werden, was dat ze zo jong waren. Toen de taliban in 1996 met de steun van Pakistan grote delen van Afghanistan veroverden, waren de meeste van hun strijders jongens van een jaar of 17. Die waren dus nog maar pas geboren in het jaar dat de Russen binnenvielen, en 10 jaar gemiddeld toen Gorbatsjov de Sovjettroepen opnieuw terugtrok. Natuurlijk waren sommigen van hun leiders en ideologische voorbeelden ouder, en waren deze wel actief geweest bij de Mujaheddin. Maar het gros van de Taliban dus niet.

Nee, de rechtsstreekse erfgenamen van de Mujaheddin van de jaren '80 noemden zich vanaf '96 de Noordelijke Alliantie, en zij zijn nu onderdeel van de Afghaanse regering. En dit samen met sommige van hun vroegere vijanden, die in de jaren '80 aan de kant van de Russen vochten.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 24 mei 2009 om 18:46.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 18:50   #40
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Id

id,
ik sus mijn geweten elke dag.

Een totale boycot van alles en een uitreisverbod van de oliesheiks en een proces voor het continu schenden van d e mensenrechten zou op mij een enorm sussend effect hebben. Helaas niet op de sheiks zelf.
oh maar ik denk dat een boycott in sommige gevallen wel kan werken, zeker als het niet louter een consumenten-boycot is. En als er een verzetsgroep aanwezig is in het land, die zelf vraagt om een boycot, en een legitieme claim kan leggen op de democratische aspiraties van de bevolking. Zoals Zuid-Afrika tijdens het apartheidsregime bvb.
Maar in Saudi-Arabië?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be