Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2009, 10:30   #21
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Gewoon wat variëren is de boodschap.
laat die wat maar weg. Varieren is de boodschap. Maar dat kost tijd natuurlijk. Hoeveel mensen koken nog na een dag werken?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 10:32   #22
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
laat die wat maar weg. Varieren is de boodschap. Maar dat kost tijd natuurlijk. Hoeveel mensen koken nog na een dag werken?
Er bestaan ook gezonde en "snelle" alternatieven.

Pakweg broodjesbars enzo.

Het zijn eigenlijk vooral plebejers, die vaak geen eetcultuur meekrijgen van thuis en daarom veel "niet lusten", die in plaats van een broodje te halen friet en burger gaan vreten.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 10:41   #23
Parallelle Amplitude
Burger

Parallelle Amplitude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Er bestaan ook gezonde en "snelle" alternatieven.

Pakweg broodjesbars enzo.

Het zijn eigenlijk vooral plebejers, die vaak geen eetcultuur meekrijgen van thuis en daarom veel "niet lusten", die in plaats van een broodje te halen friet en burger gaan vreten.
Lolz, hebt gij over frituurgangers ook al een vooroordeel?

Weet je, ik voel mij echt altijd slecht na fast food, of het nu stoelgangmatig of iets anders is... Het is erna altijd van: "I shouldn't have eaten that".

Maar wat ik nog veel grotere rotzooi vind: die voorgemaakte maaltijden in een plastieken baksken in het koelvak van uw favoriete supermarkt. Hoeveel bewaarmiddelen moeten ze daar niet opgooien? Is voor mij evengoed fast food (en een hulplijn voor mensen zonder poten aan hun lijf).

www.radio2.be : de madammen : heel goed uitgelegde recepten en lekkere bikkebik..
Parallelle Amplitude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 10:45   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Zal ik doen baas
Persoonlijk mijd ik gefabriceerd voedsel als de pest.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 11:08   #25
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Persoonlijk mijd ik gefabriceerd voedsel als de pest.
U eet enkel rauw vlees, groenten en granen?
Oud 25 mei 2009, 11:57   #26
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
U eet enkel rauw vlees, groenten en granen?
Vis eet ik niet zelden rauw. Rode vis, dan. Groenten kook/bak ik enkel als ze rauw niet kunnen worden gegeten.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 25 mei 2009 om 11:57.
Oud 25 mei 2009, 13:42   #27
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Parallelle Amplitude Bekijk bericht
Maar wat ik nog veel grotere rotzooi vind: die voorgemaakte maaltijden in een plastieken baksken in het koelvak van uw favoriete supermarkt. Hoeveel bewaarmiddelen moeten ze daar niet opgooien? Is voor mij evengoed fast food (en een hulplijn voor mensen zonder poten aan hun lijf).
Bovendien komt die voorverpakte rotzooi in véél te kleine porties. Je bent inderdaad een stuk beter af met een grote met pickles & mayonaise en een paardenlookworst van het frietkot. Uiteraard niet elke dag van de week hé
Oud 25 mei 2009, 14:47   #28
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Zonder een theorie waarom kinderen die veel fastfood eten slechtere punten zouden halen, heeft zo een onderzoek weinig waarde. Een statistisch verband kan aanleiding geven tot verdere onderzoek, maar kan op zich weinig verklaren. Zelfs als je controleert voor: "sociale afkomst, ras en gemiddeld gewicht" Dan zijn er nog een hele hoop andere dingen waar je niet voor gecontroleerd hebt of waar je zelfs niet kan voor controleren. Zonder theorie heb je geen enkele garantie dat een van de vergeten controlevariabelen niet cruciaal is voor de uitkomst. Ik geef een voorbeeld: slechte ouders kunnen negatief inwerken op de schoolresultaten, en ouders die hun kinderen elke dag fast food laten eten zou ik niet direct goede ouders noemen. Maar hoe goed iemands ouders zijn, kan je heel erg moeilijk meten. Dan hebben eetgewoonten geen negatief effect op schoolresultaten maar zijn ze een symptoom van iets anders.

Laatst gewijzigd door Lysander : 25 mei 2009 om 14:55.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 15:02   #29
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

er zijn genoeg studies te vinden over het nefaste effect van vetrijke voeding op de hersenen
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 15:11   #30
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik kook veel te graag.
I'll second that!
Oud 25 mei 2009, 16:15   #31
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Is dit Amerikaans onderzoek wel zo correct (of juist geïnterpreteerd)? Uit mijn Amerikaanse ervaringen aldaar, heb ik gezien dat fastfood vooral verorberd wordt door de lagere sociale klassen. Vette voeding is daar in verhouding tot andere kosten betrekkelijk goedkoop. Misschien hangt het een en ander samen en hebben de fastfoodeters, naast slechtere schoolresultaten ook een lagere levensstandaard en zijn minder gemotiveerd en aangespoord om goede schoolresultaten neer te zetten. Ik denk niet dat je plots slecht gaat presteren als je eens een keertje in de week fastfood gaat eten of naar het frituur gaat. Ik vind het onderzoek,en de conculsies die men daaruit trekt, zeer eenzijdig.
Voor het onderzoek werd er rekening gehouden met andere factoren zoals sociale afkomst.
Het gaat niet over "een keertje in de week".

Van de 5500 scholieren van 10-11 jaar uit het onderzoek at de helft minimum 3 maal per week fastfood.

Kinderen die meer dan 4 maal per week fastfood aten scoorden 7 punten onder het landelijk gemiddelde, kinderen die dagelijks fastfood aten scoorden 16 punten lager.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 16:19   #32
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik denk niet dat er een partij rondloopt die daarvoor zot genoeg is. De overheidsbemoeienis op zich is al erg genoeg, en nu zou er nog een partij moeten opkomen die mij verteld wat ik wel en niet mag eten? Laat de mensen zelf die keuze maken. Ik beslis toch ook niet voor jou hoeveel groenten je dagelijks moet eten of hoeveel vlees je deze week nog mag eten, in het kader van "algemeen belang".
Misschien suikers en vetten taxeren, en deze tax gebruiken om groente en fruit te subsidiëren?

Dan heb jij nog altijd de vrije keuze.
Oud 25 mei 2009, 16:20   #33
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Cijfergewijs gezien zijn vetten en suiker de dodelijkste drugs van de westerse wereld (de voornaamste doodsoorzaak in de westerse wereld is nog steeds te wijten aan ongezonde, te vettige en gesuikerde voedingswijzen). Het probleem is enkel...Dat brengt op he!
En het houdt de mensen dom(mer).
Wat wil je nog meer?
Oud 25 mei 2009, 16:32   #34
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik vraag mij af waarom bepaalde mensen onvoedsel dagelijks eten (ik ken Untermenschen die elke dag friet eten en nooit groenten of fruit) terwijl dat een broodje met groenten en gezond vlees dubbel zo goedkoop is, en veel lekkerder en gezonder?

Zoals reeds gezegd: het gaat hier niet om zakenmannen met haast, maar om plebejers. Culturele armoede, waarbij men nieuwe dingen niet leert apprecieren, kan een oorzaak zijn.

(voor de mekkeraars onder ons: plebejers zijn er van alle bankrekeningen)
Oud 25 mei 2009, 17:00   #35
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Misschien suikers en vetten taxeren, en deze tax gebruiken om groente en fruit te subsidiëren?
Neen, dat is discriminerend t.o.v. de verkopers. Een frituuruibater moet niet zwaarder belast worden dan een fruitboer.

Citaat:
Idd.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 17:01   #36
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik vraag mij af waarom bepaalde mensen onvoedsel dagelijks eten (ik ken Untermenschen die elke dag friet eten en nooit groenten of fruit) terwijl dat een broodje met groenten en gezond vlees dubbel zo goedkoop is, en veel lekkerder en gezonder?

Zoals reeds gezegd: het gaat hier niet om zakenmannen met haast, maar om plebejers. Culturele armoede, waarbij men nieuwe dingen niet leert apprecieren, kan een oorzaak zijn.

(voor de mekkeraars onder ons: plebejers zijn er van alle bankrekeningen)
De mens is een gewoontedier. Wat je als kind leert...

De publiciteit is niet te onderschatten. Ketens als McDonalds en Quick hebben een enorm budget en richten zich sterk op kinderen.

Suikers (die veel voorkomen in hamburgers, kant en klaar maaltijden en zelfs de slaatjes van de hamburgertent) zijn lekker en kamoufleren de smaken die we minder lekker vinden (eventueel wegens minder gewoon)
Geraffineerde suikers wordt in het bloed snel opgenomen en geeft een energie-kick. Suikers zijn verslavend.

Waarom we graag vettig eten werd laatst uitgelegd in "Ook getest op mensen" maar mijn geheugen laat me in de steek.
Volgens "zo zit dat"
"Als kind eet je het liefst zoet en vet eten. Dat komt doordat moedermelk ook zoet en vet is. Die smaken zijn vertrouwd! Je lichaam heeft het vet bovendien nodig. Er zitten calorieën in die je energie geven om te groeien. Ook volwassenen eten graag vet, omdat smaken er beter door vrijkomen. Bovendien voel je je vaak blijer na het eten van een vette hap. Dat komt omdat je lichaam het stofje serotonine aanmaakt. Daarvan word je vrolijker!"
http://www.zozitdat.nl/weetjes/vragen/artikellisting.htm?Artikel_Artikelen={36268E8B-258F-4D12-B8D8-33191D0EF1A1}

Vetten zijn dus ook al drugs.
Oud 25 mei 2009, 17:03   #37
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Neen, dat is discriminerend t.o.v. de verkopers. Een frituuruibater moet niet zwaarder belast worden dan een fruitboer.

Idd.
Waarom zou dat discriminerend zijn? Er is een gegronde reden om het één te taxeren en het ander te subsidiëren.

Het zijn niet de personen die verschillend belast worden, het zijn de goederen.

Laatst gewijzigd door artisjok : 25 mei 2009 om 17:04.
Oud 25 mei 2009, 17:16   #38
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:

Vrije keuze is libera-blablabla en dient geen rekening mee te worden gehouden. Straks komen de verkopers zeggen dat het discriminerend is voor frituuruitbaters enzo.

Zoals reeds gezegd: een plebejer vreet een burger, ook kost deze 10 euro.
Oud 25 mei 2009, 17:17   #39
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Hoe vreemd. Ik voel mij miserabel na vettig eten. Het beste voel ik mij na een goed dieet van groenten, fruit, vers brood en goed vlees.
Oud 25 mei 2009, 17:19   #40
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat discriminerend zijn? Er is een gegronde reden om het één te taxeren en het ander te subsidiëren.
Welke reden? Eén of andere correlatie waarvan het nog ten sterkste te betwijfelen valt of ze causaal is?

Fast food is hier in West-Europa nauwelijks een problematiek. Reis gerust eens naar Amerika en dan zie je waarom het daar wel een probleem vormt. Fast food is overal, in elke stad stikt het van de hamburgerzaken en pizzeria's. En de porties daar zijn 3x zo groot als hier.

Bovendien wordt fast food ook geserveerd op zowat elke high school.

Citaat:
Het zijn niet de personen die verschillend belast worden, het zijn de goederen.
Dus een frituuruitbater en een groentenboer zouden even veel last ondervinden van zo'n taks en subsidiemaatregels.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be