![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gaat niet gebeuren. Kim-Jong Il (of zijn generaal, want ik ben niet zeker of hijzelf nog wel leeft) hebben de Amerikanen volledig schaakmat gezet. Er staat nl. zoveel artillerie gericht op Zuid-Korea, dat de Amerikanen het helemaal niet kunnen oplossen door 'wat kruisraketten' af te schieten, zoals sommigen het voorstellen. In de agglomeratie Seoul wonen bijna 25 miljoen mensen, die allemaal binnen het bereik van de Noord-Koreaans wapens wonen. Bij een aanval zouden er dus honderdduizenden, wellicht miljoenen doden vallen. Bovendien zijn er in Zuid-Korea zo'n 30000 Amerikaanse soldaten gelegerd.
De enige mogelijkheid die er dus rest voor de Amerikanen is een pre-emptive nucleaire first strike, zodat Noord-Korea niet kan terugslaan. In dat geval zou de internationale gemeenschap de VS uitspuwen (er wordt nog gediscussieerd over de bommen op Hirosjima en Nagasaki en dat was na 5 jaar bloedige oorlog). Kim-Jong Il weet dat de publieke opinie in het westen niet houdt van burgerslachtoffers en profiteert daarvan. Ik hoor ook vaak dat de Chinezen en de Russen Noord-Korea de rug toekeren. Volgens mij is dat westers wishful thinking. De VS proberen zich al meer dan een decennium te profileren als de enige supermacht. Geloof me vrij dat China en Rusland eerder blij zijn met deze luis in de Amerikaanse pels en de Noord-Koreanen discreet blijven steunen. Ze zullen dat uiteraard nooit toegeven. Met andere woorden: Kim-Jong Il kan morgen in zijn blote fluit een dansje komen doen in Washington en een kakske draaien op het gazon van het Witte Huis en dan zal het nog blijven bij dreigen met sancties. Gek, ja, dom, nee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou een interessante diplomatieke demarche zijn ![]() Ondertussen worden de vissen weer bedreigd met een nieuwe Noord-Koreaanse raket .nadat N-K een paar maanden geleden een satelliet "voor het uitzenden van patriottische liederen" met groot succes in een baan in de Stille Oceaan plaatste,meerdere missielen naar "ergens" schoot,en zowaar zelfs een enigszins professsioneel aanvoelende kernbom liet ontploffen zien we een duidelijke mogelijke strategie voor Zuid-Korea en Japan: Laat Noord-Korea zich suf investeren in allerlei van die "realisaties",tot ze op zijn ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 1 juni 2009 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |