![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Alvader er is weldegelijk een derde pista, namelijk dat de vaste zetelverdeling afgeschaft wordt maar dat wordt vastgelegt dat er voor de Nederlandstaligen nog steeds faciliteiten moeten zijn ongeacht wat er gebeurt, in ruil hiervoor worden de vaste zetelverdelingen op alle niveaus afgeschaft en wordt de speciale meerderheid en belangenconflicten afgeschaft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De stukken worden gezet om straks te schaken...
Vlaanderen heeft echter de meeste stukken in handen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat Reynders en ik nog wel tot een deal zullen kunnen komen. Ik ben best bereid het gegarandeerde aantal zetels voor Nederlandstaligen in de Brusselse raad te laten schappen, zolang daar maar in één trek door tot de afschaffing van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wordt overgegaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() . Laatst gewijzigd door kelt : 3 juni 2009 om 16:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Reynders wilt precies dat Vlaanderen zich afscheurt van België.
Waarschijnlijk heeft hij al een afspraak gereserveerd met Sarkozy voor 'la rattachement'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() En ondertussen heeft een Brusselse rechter in kortgeding beslist dat er in Halle WEL franstalige affiches mogen worden geplakt!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb de indruk dat de Franstaligen beter voorbereid zijn op een mogelijke splitsing dan de verdeelde, makke, en kortzichtige Vlamingen. Ze hebben in ieder geval een goede voorsprong in het mediadeel van de strijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat betreft het onderwerp, ik vind het prima. Laat ons al die ondemocratische scheeftrekkingen afschaffen, Vlaanderen mag hier gerust mede-vragende partij voor zijn. De 'macht' die Vlaanderen in zou boeten met een paar procent minder in Brussel is een zeer minnelijke prijs om van de federale immobiliteit af te geraken. Deze regeling stamt uit een tijd dat we een tweetalig federaal land met een tweetalige hoofdstad wilden laten besturen door 2 evenwaardige gemeenschappen. Dat is wat mij betreft een gefaald experiment. Dat het de Franstaligen zijn die het als eersten zeggen heeft enkel voordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie kent de situatie van het Zwitserse Bern goed ? Dit is voor zover ik weet de "de facto" hoofdstad van de Zwitserse federatie (Bundesstatt of zoiets). Maar wat zijn haar "hoofdstedelijke functies" eigenlijk ? Is dat louter symbolisch of zit er toch nog wat meer achter ?
Er kan m.i. best wel gepraat worden over een reorganisatie van Brussel en de afschaffing van speciale meerderheden, maar dan wel met een gelijkaardige reorganisatie op alle niveaus. Brussel kan dan ook geen echte hoofdstad van België meer zijn, maar misschien nog iets als Bern (?), dat ook ééntalig Duits is dacht ik. De hoofdstedelijke funties moeten dan wel verplaatst worden naar een Franse en Nederlandstalige locatie. Als Brussel zijn hoofdstedelijke rol kwijt is wordt een verdere opsplitsing van bevoegheden, en eventueel onafhankelijkheid met of zonder confederatie, veel gemakkelijker. In elk geval lijkt een grote vereenvoudiging van de Belgische structuren mogelijk: geen speciale meerderheden meer, geen alarmbellen of faciliteiten. Misschien toch de moeite waard om over te spreken ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Zucht, wallonië WILT geen confederatie.
dus direct de korte pijn is de enige oplossing! |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Bij http://www.hln.be/hln/nl/3624/Verkie...gsborden.dhtml heb ik me wel een bedenking, heeft deze persoon er zelfs wel enig zeggenschap over? Een rechter uit Frankrijk kan toch ook niet zeggen wat er in Nederland moet gebeuren? Btw, kan iemand zich de naam kiezen van de Vlaming die in Brabant (dus voor de splitsing) was verkzoen maar die door de Walen manu militari buitengewipt werd? (was in de jaren 80 heb ik gehoord).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het verbaast me dat VB stillekes blijft (tenzij ze niet meer bijkomen van het lachen, kan ook).
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=124208 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En ja, aangezien Halle uitmaakt van het gerechtelijk arrondissement BHV, is het een Brusselse en geen Vlaamse rechter die hierover beslist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() Kan ik ergens informatie vinden hierover? Ik moet toegeven dat mijn kennis over de gerechtelijke en kieskringen neit zo ruim is. Zou deze rechter deze uitspraak nog hebben kunnen doen als BHV gesplitst was geweest?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De gerechtelijke kring is afzonderlijk van de kieskring BHV. Het wetsvoorstel zoals het nu de belangenconflictencarousel doorloopt splitst dus nog niet het gerechtelijke arrondissement, hoewel de Vlamingen uiteraard ook dat willen aanpassen. Dit is nu 4x zo groot als de andere arrondissementen en loopt over 2 gewesten met nota bene volledig andere regelgeving. Waanzin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
worden er tegenwoordig aparte rechters uit verschillende districten bevoegd naargelang het onderwerp van de klacht? bij roof: vlaanderen bij kiesrecht en plakrecht: brussel bij verkrachting: weetikveel bij diefstal: wallonie zoiets?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |