Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2009, 00:05   #21
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
De reden voor mijn ontzag voor het Christendom is het feit dat ze de gnostici de kop in hebben gedrukt.

Ok, christelijke mystiek gaat diep, maar 't is niet dezelfde shizzle.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 01:32   #22
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De reden voor mijn ontzag voor het Christendom is het feit dat ze de gnostici de kop in hebben gedrukt.

Ik dacht dat je juist VOOR de gnostici was.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 07:51   #23
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Veel te weinig sexy kontjes in deze draad...

Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 12:28   #24
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat je juist VOOR de gnostici was.
Hmm.

Blijkbaar was ik gisteren dronken en kon ik mij niet goed uitdrukken.

Waar ik op doelde waren de Albigenzische kruistochten enzo. Er is toen heel veel waardevolle informatie uitgeroeid.
Oud 20 juni 2009, 13:26   #25
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Hmm.

Blijkbaar was ik gisteren dronken en kon ik mij niet goed uitdrukken.

Waar ik op doelde waren de Albigenzische kruistochten enzo. Er is toen heel veel waardevolle informatie uitgeroeid.
Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius.
Oud 20 juni 2009, 13:34   #26
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Veel te weinig sexy kontjes in deze draad...
Konthoofd!
Oud 20 juni 2009, 14:59   #27
Nestor Burma
Banneling

Standaard

"De betekenis, het belang en de waarde van het leven worden bepaald door het mysterie erachter, door een oneindigheid die niet gerationaliseerd kan worden, maar die alleen kan worden uitgedrukt in mythen en symbolen".

Nicolas Berdyaeff
Oud 20 juni 2009, 18:47   #28
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"De betekenis, het belang en de waarde van het leven worden bepaald door het mysterie erachter, door een oneindigheid die niet gerationaliseerd kan worden, maar die alleen kan worden uitgedrukt in mythen en symbolen".

Nicolas Berdyaeff
Deze is ook een Nicolas, als ik me niet vergis... In ieder geval: zijn filosofie valt veel meer toe te juichen dat de verbale masturbatie van de zelfverklaarde filosofen die aan deze draad deelnemen.

Oud 20 juni 2009, 19:19   #29
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Hier is nog een uitgesproken esoterisch exemplaar.

Oud 20 juni 2009, 19:19   #30
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Raf:

Oud 22 juni 2009, 14:36   #31
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Overigens, jij als moslim kent ongetwijfeld wat over het Sufisme. Die stroming, die volgens bepaalde denkers ouder is dan de Islam, heeft het een en het ander voortgebracht, onder andere de hier reeds aangehaalde esoterische anarchist Hakim Bey.
vooral westerse denkers komen af met het verhaal dat tasawuf ouder zou zijn dan de islam. op die manier kunnen ze zich vrijblijvend van bepaalde elementen van de sufi bedienen, zonder er de islam als religie bij te moeten nemen. volgens mij is het net iets complexer. net als iedere mystieke stroming heeft het sufisme veel overgenomen van de mystici die hen vooraf gingen. het sufisme is dus niet alleen uit de islam ontstaan. het is wel de typisch islamitische traditie binnen de mystiek. sufi-meesters lezen de heilige qur'an, bidden vijf keer per dag, geven zakaat... ze halen hun metaforen en verhalen uit de traditie van de profeet mohammed (vrede zij met hem) en van zijn gezellen (moge god tevreden zijn met hen allen). het sufisme is niet ouder dan de islam, maar vanuit de islam als startpositie, sluit het aan bij de mystieke stroming die even oud is als de mensheid.

Citaat:
Doch ben ik maar oppervlakkig vertrouwd met het Sufisme. Weet jij wat interessante zaken die ik erover zou kunnen lezen?
het beste boek is de heilige qur'an. probeer het boek, desnoods woord per woord, in de originele versie te lezen en de betekenis ervan te doorgronden. misschien helpt het om op het net op zoek te gaan naar tafsir door een soefi-geleerde. dan kun je de diepere symbolische en spirituele betekenis van iedere passage beter proeven.

de poëzie van rumi (moge god tevreden zijn met hem) is op zich ook een heel mooie en begrijpbare inleiding tot de mystiek van de sufi's. hij schrijft in zijn 'masnavi' liefdespoëzie voor zijn minnaar, de schepper van al wat bestaat. hier kun je een engelse vertaling van zijn masnavi vinden.

een echte grondige uitleg van de weg van de sufi vind je, als god het wil, in de 'ihya ulum id deen' van imam ghazali (moge god tevreden zijn met hem). dit boek werd door éditions iqra in een samengevatte (bewerkt door ibn qudama al maqdisi) versie uitgegeven. op het net staan er trouwens redlijk veel teksten van imam al ghazali, misschien dat je daar maar eens een paar boeken moet opzoeken.

zelf heb ik indertijd heel veel geleerd van het schitterende (en vrij korte) boekje over sabr (geduld, volharding) en shoekr (dankbaarheid) van imam ibn al qayyim. [url=http://www.islamproducten.nl/geduld-en-dankbaarheid.html]hier[/ulr] vind je het boekje online, maar je kunt het in ieder islamitisch boekenwinkeltje in het nederlands taalgebied kopen.

hopelijk ben je zo een klein beetje verder geholpen in je zoektocht. ik wil er alleen nog even op wijzen dat HET sufisme niet bestaat. er bestaan heel veel verschillende stromingen binnen het sufisme, alleen door jezelf onder te dompelen in het denken en voelen van de diverse sufi's kun je er, als god het wil, stilaan een beetje zicht op krijgen.

vrede,

redwasp
Oud 22 juni 2009, 14:39   #32
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
heb je ooit een paar jaar in een klooster gewoond? welk pad binnen de christelijke mystiek heb je gevolgd? wat weet je precies over de vershillende christelijke mystagogen? heb je de mystiek binnen het christendom echt eerlijk onderzocht en doorgrond voor je bovenstaande uitspraak deed, of is het gewoon een mening die gebaseerd is op een 'ik heb zo iets van' gevoel?

vrede,

redwasp
Oud 22 juni 2009, 14:45   #33
Nestor Burma
Banneling

Standaard

http://en.wikipedia.org/wiki/Seraphim_Rose
Oud 22 juni 2009, 18:10   #34
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

heb je ooit een paar jaar in een klooster gewoond? welk pad binnen de christelijke mystiek heb je gevolgd? wat weet je precies over de vershillende christelijke mystagogen? heb je de mystiek binnen het christendom echt eerlijk onderzocht en doorgrond voor je bovenstaande uitspraak deed, of is het gewoon een mening die gebaseerd is op een 'ik heb zo iets van' gevoel?

vrede,

redwasp
Het enige klooster waarin ik zou willen wonen is de abdij van Thelema.
Oud 22 juni 2009, 18:11   #35
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

vooral westerse denkers komen af met het verhaal dat tasawuf ouder zou zijn dan de islam. op die manier kunnen ze zich vrijblijvend van bepaalde elementen van de sufi bedienen, zonder er de islam als religie bij te moeten nemen. volgens mij is het net iets complexer. net als iedere mystieke stroming heeft het sufisme veel overgenomen van de mystici die hen vooraf gingen. het sufisme is dus niet alleen uit de islam ontstaan. het is wel de typisch islamitische traditie binnen de mystiek. sufi-meesters lezen de heilige qur'an, bidden vijf keer per dag, geven zakaat... ze halen hun metaforen en verhalen uit de traditie van de profeet mohammed (vrede zij met hem) en van zijn gezellen (moge god tevreden zijn met hen allen). het sufisme is niet ouder dan de islam, maar vanuit de islam als startpositie, sluit het aan bij de mystieke stroming die even oud is als de mensheid.

het beste boek is de heilige qur'an. probeer het boek, desnoods woord per woord, in de originele versie te lezen en de betekenis ervan te doorgronden. misschien helpt het om op het net op zoek te gaan naar tafsir door een soefi-geleerde. dan kun je de diepere symbolische en spirituele betekenis van iedere passage beter proeven.

de poëzie van rumi (moge god tevreden zijn met hem) is op zich ook een heel mooie en begrijpbare inleiding tot de mystiek van de sufi's. hij schrijft in zijn 'masnavi' liefdespoëzie voor zijn minnaar, de schepper van al wat bestaat. hier kun je een engelse vertaling van zijn masnavi vinden.

een echte grondige uitleg van de weg van de sufi vind je, als god het wil, in de 'ihya ulum id deen' van imam ghazali (moge god tevreden zijn met hem). dit boek werd door éditions iqra in een samengevatte (bewerkt door ibn qudama al maqdisi) versie uitgegeven. op het net staan er trouwens redlijk veel teksten van imam al ghazali, misschien dat je daar maar eens een paar boeken moet opzoeken.

zelf heb ik indertijd heel veel geleerd van het schitterende (en vrij korte) boekje over sabr (geduld, volharding) en shoekr (dankbaarheid) van imam ibn al qayyim. [url=http://www.islamproducten.nl/geduld-en-dankbaarheid.html]hier[/ulr] vind je het boekje online, maar je kunt het in ieder islamitisch boekenwinkeltje in het nederlands taalgebied kopen.

hopelijk ben je zo een klein beetje verder geholpen in je zoektocht. ik wil er alleen nog even op wijzen dat HET sufisme niet bestaat. er bestaan heel veel verschillende stromingen binnen het sufisme, alleen door jezelf onder te dompelen in het denken en voelen van de diverse sufi's kun je er, als god het wil, stilaan een beetje zicht op krijgen.

vrede,

redwasp
Waarvoor dank.

Overigens, ligt het aan mij, of heb je een afkeer voor Chaos Magick (wat een term, ik zeg er liever poststructurele magie tegen)? Je spreekt met een lichte afkeer tegen de mensen die elementen van de Islam willen gebruiken zonder Islam als godsdienst aan te nemen.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 22 juni 2009 om 18:11.
Oud 22 juni 2009, 18:39   #36
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ze staan al eeuwen in mijn oeroude heksenkast.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 20:41   #37
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Ze staan al eeuwen in mijn oeroude heksenkast.
Blessed Be.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 20:44   #38
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Voor wie eens een duik wil nemen in de esoterische traditie: http://theosofie.net/onlineliteratuur/et/index.html
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 20:56   #39
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men goed kijkt, herkent men op het forum hier en daar mensen die op een bepaalde manier verlicht zijn. Diegenen die wordt afgeschrikt door de draadtitel is daar alvast niet eentje van.

Daarom voelde ik de behoefte om een draad op te starten als een overkoepelend middel voor al deze onderwerpen, of men ze nu vanuit een psychenautische, Christelijke, Islamitische, traditionalistische, Boeddhistische, Hermetische of zelfs een zelfbedachte hoek benadert. Bij voorkeur geen ruzie over terminologie, geen semantische discussies en geen verwijten in deze draad. Wij spreken allemaal over hetzelfde, als zijn het andere namen die we ervoor gebruiken.

Eerst even een inleidend citaatje, een van mijn favoriete, zijnde een illustratie van mijn onderschrift.

When the unsuspecting pupil first approaches his holy but wily Guru, and demands magical powers, that Wise One replies that he will confer them, points out with much caution and secrecy some particular spot on the pupil's body which has never previously attracted his attention, and says: "In order to obtain this magical power which you seek, all that is necessary is to wash seven times in the Ganges during seven days, being particularly careful to avoid thinking of that one spot." Of course the unhappy youth spends a disgusted week in thinking of little else.

//Aleister Crowley: Magick, Book Four
Je bent vanzelfsprekend aan het dollen.
Als je reacties van de rationalisten zou verwachten heb je ze hier :
"Geniet van de speeltijd zolang je kan"
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 11:00   #40
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

vrede,

Citaat:
Overigens, ligt het aan mij, of heb je een afkeer voor Chaos Magick (wat een term, ik zeg er liever poststructurele magie tegen)? Je spreekt met een lichte afkeer tegen de mensen die elementen van de Islam willen gebruiken zonder Islam als godsdienst aan te nemen.
ik heb een jaar of vijftien geleden eens een paar teksten van crowley bekeken, meer weet ik niet over dat wat jij 'chaos magick' noemt. op basis van zo weinig kennis, vorm ik mezelf geen mening. er zijn al veel te veel ongefundeerde meningen op het wereldwijde web.

ik heb vooral een afkeer van de hele new-age commercie. duizenden oprecht zoekende mensen worden in die hyper-consumentistische supermarkt van pseudo-spiritualiteit tot kopen aangezet. in die pseudo-traditie worden verschillende elementen uit verschillende religies vrijblijvend bij mekaar geklutst en gepresenteerd als een twaalfstappenplan voor instant-verlichting. new-age belooft snel resultaat voor de ongeduldige mens, echte religieuze en spirituele tradities stellen de gelovige voor om zich te trainen in geduld, want het resultaat van spirituele inspanningen komt nooit meteen.

ik geloof dat, indien de profeet jezus (vrede zij met hem) vandaag terug op de aarde zou komen, hij niet het tempelplein in jeruzalem zou bevrijden van de geld-aanbidders, maar dat hij alle new-age winkels kort en klein zou slaan. new-age is het antwoord van de vrije markt op de spirituele leegte die in het westen ontstond met de ontkerkelijking. zoals ieder antwoord van de vrije markt, draait new age dan ook vooral om marktprincipes, voornamelijk rond winst.

vrede,

redwasp

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be