![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar winkeliers...kleinere..zijn daar nu ook niet zo blij mee. Stel dat u winkelier zou zijn en alle aankopen gaan geregistreerd worden? Iedereen weet dat een beetje zwart verkopen er bij moet zijn hé, geld dat dient om ergens anders weer uit te geven. t' is misschien de verklaring waarom er nog zo weinig winkeliers zijn tegenwoordig? Bij de meeste juweliers in Antwerpen rondom het station zal je geen pinautomaat zien staan, daar hebben ze liever cash. Ze weten wel waarom.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 13 juni 2009 om 12:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast word het voor winkeliers onmogelijk om onkosten door rotting en vervaldata verlies in te brengen op hun belastingformulier, daar via het moderne systeem niet enkel de totale verkoopcijfers, maar zelfs de verkoop van elk product en tegen welke prijs te controleren is. En zelfs tot op de seconde kan gezien worden of een winkelier niet te vroeg of te laat zijn winkel open heeft. Men kan via het banksys-kassa systeem zelf nagaan wie er in welke winkel aan het bedienen is, daar dit allemaal met computers en codes verbonden is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Ja, en als blijkt na passeren van de kassa waar je betaald hebt zonder cash, dat ze verkeerd gerekend hebben, zie dan maar je geld terug te krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() Als men geld volledig afschaft gaan daar hoe dan ook mensen de dupe van worden. Kinderen en jongeren en wat dan met bvb bedelaars?
En dat idee van die prepaidkaarten is eigenlijk ook iets raars. Een prepaidkaart zal wel zonder code zijn. Dan kan men winkels en mensen overvallen om die prepaidkaarten te stelen. Dan kan je evengoed gewoon met geld blijven rond lopen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie ze mij nog niet overvallen voor het bedrag dat daarop kan staan. Ik zie niet het minste probleem om kleine gasten, vanaf de leeftijd dat ze nu hebben als ze met "kleine senten" kunnen omgaan, om hen met zo'n kaartje naar de buurtwinkel te sturen. Voor bedelaars zie ik geen oplossing. Maar ik zie ook geen probleem voor bedelaars: zij leven doorgaans van de ocmw of van den trek als azielzoeker. Als ze dat inkomen willen aanvullen, dat ze ergens iets gaan klussen of zo. (en mag gerust ook georganizeerd worden door de ocmw ..) Voorts kan men ze ook nog dinges in natura geven (sigaretten zijn gegeerd; en bij de uitgang van warenhuizen: bier) Toch blijf ik voorstander om bedelen te verbieden. Net zoals ik voorstander ben dat de ocmw verplicht is van bijstand te verlenen. Dat hangt ahw aan mekaar vast. Maar dat is of topik. Verder zeveren eventueel in andere draad.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Komt er trouwens ook op neer dat kinderen minder zelfstandig worden en minder leren met geld omgaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Baar geld is vrijheid. De dag dat baar geld niet meer bestaat zitten we in de dikke shit. Laatst gewijzigd door beste vriend : 15 juni 2009 om 09:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar zijn er hier wel een paar die nogal vlug konkluzies trekken, en vb. wijzen op problemen bij het afschaffen van alle baar geld, vooraleer ze zelfs de titel nog maar gelezen hebben.
Om verder te gaan met het echte onderwerp, namelijk baar geld zoveel als mogelijk vermijden: voor zowel kinderen als toeristen zijn er heel gemakkelijke oplossingen; ge weet toch dat ge als toerist in Zuid-Spanje in een warenhuis gelijk den Aldi vlot kan betalen met ... je Visa-kaart die je van hieruit meegenomen hebt ? En in warenhuizen in Frankrijk zelfs met je bankontaktkaart ?? En voor de praaivesie-gevoelige mensen, die schrik hebben dat de delhaize zou te weten komen dat je liever maes drinkt dan stella, of liever appelsienen eet dan appelen, even iets kwoten uit de openingspost: Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mischien komt er een dag dat je dat niet prettig gaat vinden. Die dag ga je denken aan de argumenten van zij die tegen zijn, en je gewaarschuwd hebben. Mischien komt die dag nooit, maar zelfs : ik vind dat niemand daar zaken mee heeft. Als ik een jonge gast uit de buurt 50 euros geef om het gras eens af te rijden, of om mijn hofmuur te witten dan gaat dat niemand aan. Hoe doe je dat als er geen baar geld bestaat ? Iets helemaal anders ![]() Ja, ik weet het, het zijn geen stichtende voorbeelden, maar zulke dingen gebeuren nu éénmaal, elke dag , een beetje overal. Dat moet toch niet algemeen geweten zijn ? En bovenal niet bij de overheid... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Nuja, je denkt toch niet dat iemand ooit controleert wat gij met uw geld doet?! Het is pas als ze al iets op het spoor zijn dat ze eventueel iets meer in detail gaan kijken naar uw transacties. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naar de hoeren? Ik weet daar natuurlijk niks van, maar waar mannen onder mekaar zijn, in een voetbalkantine of soortgelijke waar bier verbruikt wordt, dan hoort men wel eens van mensen uit de bankwereld dat in die middens erg veel met visa betaald wordt. Die dames (of heren ?) richten firma's op, met niet verdachte namen enz. ... de bedrijfjes blijven nooit lang bestaan; zodat het moeilijk is om veel terug op te zoeken ... Maar mag ik nog eens zeggen en herhalen dat het wellicht nooit zal kunnen, en zelfs nooit wenselijk zal zijn om baar geld volledig af te schaffen. Enkel maar dat een verschuiving van een aantal prosenten van baar geld naar giraal of plastiek geld een serieuze slok op de borrel zou kunnen schelen van zo'n kriminaliteit als gewelddadige diefstallen in winkels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Zeer leuke discussie,
Maar ooit al eens in een supermarkt staan aanschuiven op het moment dat er zich een electriciteitspanne voordoet ? Geloof me, 't is einde verhaal, naar huis zonder boodschappen ![]() ![]() Daar op verder redenerend vraag ik me af waarom er nog oorlog gevoerd wordt, sluit de electriciteit af en binnen de 3 weken liggen we allemaal dood, ook met of zonder kaart ![]() Noorman |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Dankzij de bankkaarten krijgt ge tenminste gepersonaliseerde reclame opgestuurd zodat ge profijt doet met de bijgevoegde kortingbonnen. Veelal voor bier in mijn geval
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- het helemaal donker wordt in die warenhuizen; - omdat de skanners van de barkodes niet meer werken - omdat de kassas niet meer werken - omdat de luchtverversing enz. niet meer werkt .... (tenzij die winkel beschikt over een noodgenerator die het minimum stroom levert om de aanwezige mensen op klantvriendelijke manier naar buiten te werken, en dan om de diepvriezers in gang te houden) (niet eens zo moderne noodgeneratoren slaan zovlug aan dat zelfs de pc niet moet heropstarten.) Ge haalt met die elektrisiteitspanne wel een interessant diskussiepunt aan, maar dan in een aparte eigen draad daarover; niet in verband met betalen met plastieken geld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En juist ja, alsof papieren geld geen energievreter is. Het moet met hopen gemaakt worden en getransporteerd worden van hot naar her. Laatst gewijzigd door fox : 16 juni 2009 om 16:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Handje kontantje. Dit is mijn motto.
geen discutie of gezever. Boter bij de vis, zonder sporen na te laten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want dat is nou, denk ik toch zo, net het motto van de overvallers van mensen/winkels enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |