Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2009, 20:36   #21
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

toch raar dat azert of henri1 hier niet onmiddelijk komen posten?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 20:47   #22
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
"Den Jack" is er toch?

http://forum.politics.be/showthread....46#post4169846
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 21:16   #23
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Zij zullen zeggen dat het goed is dat de """"solidariteit"""" in stand wordt gehouden
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 22:10   #24
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik zal u eerlijk bekennen dat ook ik de stellige indruk heb dat de Vlamingen de laatste jaren in slaap zijn gewiegd.

Iedereen met een beetje verstand wéét gewoon dat welkdanig uitzonderlijk tekort op de begroting van de Franstalige Gemeenschap uiteindelijk via het federale zal bijgelegd worden door Vlaanderen. Dat betekent decennia lang nochtans vermijdbare verhoogde fiscale druk op de bevolking en de bedrijven in Vlaanderen, of minstens het uitblijven van een vitale verlaging van de huidige fiscale druk.

Maar geen mens die zich daar zorgen om maakt, klaarblijkelijk.

Een ander voorbeeld : Financiën zal bij de terugbetaling van teveel geïnde belastingen rekening houden met en aftrek voorzien van nog openstaande boeten of BTW-schulden aan de overheid. Op zich is dat misschien niet zo onlogisch.

Om één en ander mogelijk te maken volstaat, om het eenvoudig te stellen, een softwarepakket dat een aantal gegevensbanken vergelijkt. Een beetje programmeur kan dat in geen tijd in mekaar steken.

Welnu, we vernemen terloops dat desbetreffend een contract met Unisys gemaakt werd dat maar liefst 25.000.000 euro kost over zes jaar. Ik vertaal het even in Belgische franken : dat is dus 1.008.497.500 BEF, zegge 460.501 BEF per dag, zes jaar lang. Voor een uiteindelijk helemaal niet zo ingewikkeld softwarepakket, dat de eerste de beste programmeur kan maken in enkele weken tijd.

Uw aller geld wordt dus overduidelijk over de balk gegooid van het kan niet meer, maar ik heb geen enkele kritische reactie gezien op dit toch wel ontstellend nieuws.

Verbijsterende laisser aller. Ik zou niet weten hoe dat anders te omschrijven valt.
Maar...maar...volgens de franstaligen beschouwt de hele wereld ons als een fascistische regio waar men met heimwee terugdenkt aan die goede oude tijd van WOII en ome Dolf. Hebben ze het dan niet bij het rechte eind?

Hoe staan ze in Frankrijk trouwens tegenover dit alles (if at all)? La Francophonie moet tot elke prijs verdedigd worden, zeker?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 22:30   #25
Valentine Julien
Burgemeester

Stuur een bericht via Skype™ naar Valentine Julien
Standaard

In Vlaanderen is het al even erg...
Ze halen zelfs Yeti erbij om geld binnen te rijven...
Het is steeds voelbaarder dat zelf politici geringeloord worden door de big bonzen van de bankwereld.
Ik zou het ook niet weten hoor...

http://www.debtagency.be/Pdf/SbeNl.pdf

O ja ik vergat te zeggen dat we in het oog van de storm zitten en er nationale staten failliet gaan gaan net als in Ijsland... binnen een paar maanden...
Zolang als de wereldelite op een oorlogseconomie draait weiger ik deelname aan financiering ervan. De european defense agency had niet opgericht mogen worden door de 27 ministers zonder de toestemming van de burgers!!!Burgers willen geen oorlogen! Stop met belasting betalen!!
www.democratie.nu Zonder bindende referenda geen echte democratie.

Laatst gewijzigd door Valentine Julien : 13 juni 2009 om 22:31.
Valentine Julien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 22:46   #26
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Tja Hallebarde, wat moeten dan nog méér doen om die meerderheid wakker te schudden...
Ze op hun gezicht slaan of wat,dan gaan we nog véél werk hebben...

Het is gewoon hopeloos, die minderheid die politiek gezien nét zovéél in de pap te brokken heeft houdt de meerderheid volledig in zijn greep door die oude afspraken op politiek gebied wat betreft een tweederde meerderheid nodig voor een grondige staatshervorming....

Wij hebben eigenlijk maar drie keuzes....

Een eenzijdige onafhankelijksverklaring van vlaanderen,of een revolutie,of gewoon maar doen wat een minderheid ons dicteert....

En aangezien onze politici én de bevolking die hen steeds wéér verkiest té laf zijn om voor een verandering te stemmen moeten wij willens nillens steeds weer met de derde mogelijkheid tevreden zijn....
Ik begrijp uw punt, Svennies.

Laat ons de “drie keuzes” bekijken die u vernoemt :

1. Een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring

Met uw huidig partijpolitiek bestel moet u daar niet op rekenen. De (Vlaamse) politieke partijen die tot heden de meerderheidscoalities vormen hebben niet eens de moed om in een redelijke mate daadwerkelijk op te komen voor Vlaanderen, laat staan dat zij ooit de moed zouden hebben om eenzijdig de onafhankelijkheid van Vlaanderen uit te roepen.

Dit zou slechts mogelijk zijn indien de politieke meerderheid aan Vlaamse kant in handen is van een voldoende eendrachtige coalitie van Vlaams-nationalistische partijen. Maar als het ooit zover zou komen, zullen de Franstaligen met dergelijke partijen geen federale coalitie willen vormen ; ergo : dan valt België vanzelf uit mekaar wegens de onmogelijkheid om nog een federale regering te vormen. Welkdanige onafhankelijkheidsverklaring is niet eens meer nodig dan : neem van mij aan dat de Franstaligen op dat ogenblik nog liever meteen met Frankrijk een soort rattachement zullen onderhandelen, en Vlaanderen “in de steek laten”, met schulden en al. Het is afwachten hoe zoiets, in voorkomend geval, min of meer vreedzaam kan verlopen.

2. Een revolutie

Voor een revolutie zou u een grote meerderheid der Vlaamse bevolking nodig hebben, zoniet zou het eerder een minderheidsmachtsgreep zijn. Maar als die grote meerderheid zou bestaan, zou dat tot uiting gekomen zijn in de uitslag van de verkiezingen. Ergo : van zodra dergelijke meerderheid zal bestaan zit u in een situatie zoals beschreven in de tweede alinea van punt 1 hierboven. Een revolutie is dan niet meer nodig noch nuttig of gewenst.

3. Doen wat een minderheid u dicteert

Dat is wat nu, overigens sinds 1830, het geval is. Dat is tevens waar gans de Belgische Grondwet op gebouwd is. En laat mij er aan toevoegen : dat is de sine-qua-non-situatie die het (voort-)bestaan van België mogelijk maakt en bestendigt.

Laat ons dit even het Belgisch Staatkundig Basisprincipe noemen.

De politieke “meerderheids”-partijen in uw huidig bestel, zullen zich immer aan dat principe houden. Enkel indien die meerderheid na de één of andere verkiezing zou bestaan uit een “incontournable” voldoende eendrachtige coalitie van Vlaams-nationalistische partijen, is het te verwachten dat deze zich (en Vlaanderen) van bedoeld principe willen ontdoen, maar ook dan zullen de Franstaligen hen voor zijn : ik verwijs andermaal naar de tweede alinea van punt 1. hierboven.

Kortom : zolang de verkiezingsuitslag in Vlaanderen het huidig soort meerderheidscoalities mogelijk maakt, is enkel uw “derde keuze” relevant, zoals u zelf ook aangeeft. Van zodra een verkiezingsuitslag geen andere (hechte) coalitie mogelijk zou maken dan een Vlaams-nationalistische (of separatistische, als u die omschrijving verkiest), luiden de doodsklokken voor België, en zullen de Franstaligen welkdanige Vlaamse beslissing vòòr zijn, en in La Douce France hun schaapjes op het droge stallen. Of dat tenminste proberen te doen, maar geloof mij, dat zal op de één of andere wijze wel lukken. Niet in hun voordeel, weliswaar, maar dat zullen ze dan wel zien.

Nu, als je bijvoorbeeld de recentste (en in dat verband misschien niet echt ter zake doende) verkiezingsuitslag in Vlaanderen bekijkt, kun je met enige goede wil stellen dat de (min of meer) vlaamsvoelende partijen toch al samen zowat veertig procent van de stemmen halen. Maar of je daarmee, zelfs als ze samen bvb. vijfenvijftig procent van de zetels zouden halen, een hechte en eendrachtige coalitie zou kunnen samenstellen, dat is an entirely different ballgame.

Het is dus in elk geval nog even wachten ; ik schat minstens nog een (federale) verkiezing of vier. En dan zien hoe het verloopt… Vergeet niet dat geen enkele van dergelijke partijen in België enige of minstens voldoende bestuurservaring heeft, dus met een beetje politieke know-how en met de juiste methodes speel je in voorkomend geval dergelijke mogelijke “coalitie” uit elkaar nog voor ze de eerste keer samen aan tafel gaat zitten.

Mijn bescheiden mening is dat de Vlaamse Hoop eerder op “het geval Bruxelles” dient gevestigd te zijn. Die hebben het daar inmiddels zodanig in de bol dat ze België vanzelf aan het opblazen zijn. Ook al niet in hun voordeel, weliswaar, en ook dat zullen ze dan wel zien.

Maar goed, dat is dan weer een ander verhaal.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 13 juni 2009 om 23:15.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 23:03   #27
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Maar...maar...volgens de franstaligen beschouwt de hele wereld ons als een fascistische regio waar men met heimwee terugdenkt aan die goede oude tijd van WOII en ome Dolf. Hebben ze het dan niet bij het rechte eind?

Hoe staan ze in Frankrijk trouwens tegenover dit alles (if at all)? La Francophonie moet tot elke prijs verdedigd worden, zeker?
Over het algemeen kun je het als volgt samenvatten : ces histoires belges, on en a rien �* foutre....

Veruit de meeste Fransen begrijpen ook de Belgische politieke warboel niet, en doen er geen enkele moeite voor om die te doorgronden, wegens zie hierboven.

Totaal anders zou het zijn als ze er financiëel zelf moeten voor opdraaien, maar zover zijn we bijlange nog niet. Dan zou inderdaad wel een klein beetje La Francophonie meespelen, ja. Maar niet tot elke kost, geloof mij.

De (enkele) geïnteresseerden of meer bewusten hebben een klaardere kijk op de toestand dan u zou vermoeden, en weten wel dat Les Flamands niet noodzakelijk en steeds de slechten zijn in die vaudeville.

Al zal, nu of later, het wat �*l te militant Vlaams-nationalisme hier nooit echt positieve commentaren halen, inderdaad.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 13 juni 2009 om 23:12.
Oud 13 juni 2009, 23:03   #28
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ist vriend,wéér een beetje te rap geweest met Uw commentaar....

Hollander, prima gedaan mijn beste.....
*maakt buiging* Graag gedaan, makker.

Laatst gewijzigd door Hollander : 13 juni 2009 om 23:04.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 23:51   #29
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
*maakt buiging* Graag gedaan, makker.

Hehe, laten er daar maar eentje op drinken...schol vriend...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 00:04   #30
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw punt, Svennies.

Laat ons de “drie keuzes” bekijken die u vernoemt :

1. Een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring

Met uw huidig partijpolitiek bestel moet u daar niet op rekenen. De (Vlaamse) politieke partijen die tot heden de meerderheidscoalities vormen hebben niet eens de moed om in een redelijke mate daadwerkelijk op te komen voor Vlaanderen, laat staan dat zij ooit de moed zouden hebben om eenzijdig de onafhankelijkheid van Vlaanderen uit te roepen.

Dit zou slechts mogelijk zijn indien de politieke meerderheid aan Vlaamse kant in handen is van een voldoende eendrachtige coalitie van Vlaams-nationalistische partijen. Maar als het ooit zover zou komen, zullen de Franstaligen met dergelijke partijen geen federale coalitie willen vormen ; ergo : dan valt België vanzelf uit mekaar wegens de onmogelijkheid om nog een federale regering te vormen. Welkdanige onafhankelijkheidsverklaring is niet eens meer nodig dan : neem van mij aan dat de Franstaligen op dat ogenblik nog liever meteen met Frankrijk een soort rattachement zullen onderhandelen, en Vlaanderen “in de steek laten”, met schulden en al. Het is afwachten hoe zoiets, in voorkomend geval, min of meer vreedzaam kan verlopen.

2. Een revolutie

Voor een revolutie zou u een grote meerderheid der Vlaamse bevolking nodig hebben, zoniet zou het eerder een minderheidsmachtsgreep zijn. Maar als die grote meerderheid zou bestaan, zou dat tot uiting gekomen zijn in de uitslag van de verkiezingen. Ergo : van zodra dergelijke meerderheid zal bestaan zit u in een situatie zoals beschreven in de tweede alinea van punt 1 hierboven. Een revolutie is dan niet meer nodig noch nuttig of gewenst.

3. Doen wat een minderheid u dicteert

Dat is wat nu, overigens sinds 1830, het geval is. Dat is tevens waar gans de Belgische Grondwet op gebouwd is. En laat mij er aan toevoegen : dat is de sine-qua-non-situatie die het (voort-)bestaan van België mogelijk maakt en bestendigt.

Laat ons dit even het Belgisch Staatkundig Basisprincipe noemen.

De politieke “meerderheids”-partijen in uw huidig bestel, zullen zich immer aan dat principe houden. Enkel indien die meerderheid na de één of andere verkiezing zou bestaan uit een “incontournable” voldoende eendrachtige coalitie van Vlaams-nationalistische partijen, is het te verwachten dat deze zich (en Vlaanderen) van bedoeld principe willen ontdoen, maar ook dan zullen de Franstaligen hen voor zijn : ik verwijs andermaal naar de tweede alinea van punt 1. hierboven.

Kortom : zolang de verkiezingsuitslag in Vlaanderen het huidig soort meerderheidscoalities mogelijk maakt, is enkel uw “derde keuze” relevant, zoals u zelf ook aangeeft. Van zodra een verkiezingsuitslag geen andere (hechte) coalitie mogelijk zou maken dan een Vlaams-nationalistische (of separatistische, als u die omschrijving verkiest), luiden de doodsklokken voor België, en zullen de Franstaligen welkdanige Vlaamse beslissing vòòr zijn, en in La Douce France hun schaapjes op het droge stallen. Of dat tenminste proberen te doen, maar geloof mij, dat zal op de één of andere wijze wel lukken. Niet in hun voordeel, weliswaar, maar dat zullen ze dan wel zien.

Nu, als je bijvoorbeeld de recentste (en in dat verband misschien niet echt ter zake doende) verkiezingsuitslag in Vlaanderen bekijkt, kun je met enige goede wil stellen dat de (min of meer) vlaamsvoelende partijen toch al samen zowat veertig procent van de stemmen halen. Maar of je daarmee, zelfs als ze samen bvb. vijfenvijftig procent van de zetels zouden halen, een hechte en eendrachtige coalitie zou kunnen samenstellen, dat is an entirely different ballgame.

Het is dus in elk geval nog even wachten ; ik schat minstens nog een (federale) verkiezing of vier. En dan zien hoe het verloopt… Vergeet niet dat geen enkele van dergelijke partijen in België enige of minstens voldoende bestuurservaring heeft, dus met een beetje politieke know-how en met de juiste methodes speel je in voorkomend geval dergelijke mogelijke “coalitie” uit elkaar nog voor ze de eerste keer samen aan tafel gaat zitten.

Mijn bescheiden mening is dat de Vlaamse Hoop eerder op “het geval Bruxelles” dient gevestigd te zijn. Die hebben het daar inmiddels zodanig in de bol dat ze België vanzelf aan het opblazen zijn. Ook al niet in hun voordeel, weliswaar, en ook dat zullen ze dan wel zien.

Maar goed, dat is dan weer een ander verhaal.
Tja,een mooie samenvatting van U wat betreft het politieke zooitje hier...

En ieder scenario is dan telkens weer in ons nadeel....

En U beseft ook het hopeloze van onze politieke deelwereld waar ze met zijn allen elkaars hoofd om beurt boven water houden,en dat de gehele gemeenschap hierdoor dreigt te verdrinken is hun boodschap helaas niet...

Uw samenvatting legt helaas de vinger op de wonde ,aangezien wij helaas niet zélf kunnen beslissen over een splitsing tussen de landsgedeelten...

de minderheid heeft het hier immers voor het zeggen,pijnlijk maar waar...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 01:14   #31
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Eov

Citaat:
Een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring
De franstaligen zullen nooit meewerken aan een onafhankelijk Vlaanderen. Maar dat hoeft ook niet, zie:
http://forum.politics.be/showthread....90#post3277190
De onafhankelijkheid gaat dus niet uit van federaal Belgie of zijn regering, maar uitsluitend van de meerderheid van het het vlaams parlement.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 01:19   #32
Hallebarde
Banneling

Standaard

Laat mij misschien nog dit toevoegen aan mijn post 27 :

De meeste Fransen vinden België eigenlijk wel “un petit pays assez sympa”. Tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië maken zij weinig of geen onderscheid, dat is allemaal Belgique. Zij worden overal – ook in Vlaanderen – vriendelijk ontvangen en in het Frans bediend, dus geen reden tot klagen (op de spreekwoordelijke enkele uitzonderingen na).

Hoewel, en al weet men meestal niet hoe gans die Belgische poespas precies in mekaar zit, men beseft nu wel wat meer dan vroeger dat la Belgique ergens niet helemaal of uitsluitend een franstalig land is. Maar bon, last heeft men daar niet van, eigenlijk.

Eén commentaar komt weliswaar steeds terug : de ongelooflijke warboel der verkeersaanwijzers : Liège dat plots Luik schijnt te heten en dan weer Liège of zelfs Lüttich, Gand dat her en der blijkt Gent genoemd te worden, Kortijk/Courtrai, etc…etc…

Sinds het bestaan der GPS is dat euvel minder erg, maar eerlijk gezegd, ik heb evenmin ooit goed begrepen waarom Liège ook in Vlaanderen geen Liège, of Antwerpen ook in Wallonië geen Antwerpen mag heten. En waarom Brussel/Bruxelles niet eenvoudigweg bijvoorbeeld Brussels mag heten voor iedereen.

Maar goed, dat hoort voor ons hier allemaal tot de Belgische eigenaardigheden, en die wegen niet op tegen de bonbons au chocolat de Bruges, tegen de Gentse waterzooi, tegen de goedkopere autobrandstof, tegen de overal verkrijgbare tabaksproducten, tegen de hel verlichte autowegen, tegen de goedkopere bloemen, tegen de boutiques in De Panne, Brussel of Koksijde, tegen de speelholen op de dijk in Blankenberge, tegen de vermeende chique van Oostende of Knokke/Zoute, tegen de jovialiteit van Hamoir, tegen het smakelijk accentje van de Belges, tegen de Glaces Monopole in Gent, tegen de ongelooflijk grote porties mosselen met frites, en tegen de autoweg verlaten om, na de GPS verstopt te hebben, op den buiten aan iemand de weg te kunnen vragen en dan een kwartier geboeid te zitten luisteren naar de welgemeende maar hallucinante uitleg genre ha wie, ékoeté, voe gardé la roet issi zuska un thé oe voe toerné �* goos zuska un petiet sapelle �* koté du roet oe voezallé ankor un fwa �* goos zuska allez komman voes diet sa un soos avik des vasses et des kukelureku ah wie un ferme kom voe diet et allor voezallé eh wacht non voezallé partier issi de lootre kotté paroe voezavez vennu et voe toerné �* la égliez zust avan et attention hé pazust derjer sa zé pas zuste et voe swievé la roet oe eh attan non zé mjeu ankor dallé par une otre semin kezevoe é rakkonté wacht ze vé la demandé �* un otre person avvik la vélo oe wacht een minuutje ze vé la dire �* mon fam. Zeg Marie, legt gij dat hier ne keer uit aan die mensen ; ik ben hier al tien minuten bezig en ze verstaan er nog geen kloten van.

Geef toe : ontwapenende vriendelijkheid, maar vertier verzekerd. Anders dan u bij ons de weg zou vragen in het Nederlands, en niets méér dan een "quoi ?" en een schouderophaal kunt verwachten.
Oud 14 juni 2009, 01:35   #33
Vlaanderen Boven

Standaard

Inderdaad, dat van die richtingaanwijzers heb ik al eerder gehoord uit de mond van Britten. Maar dat is eigenlijk toch niet zo onbegrijpelijk? Die stadsnamen in de respectieve landstalen zijn nu eenmaal historisch zo gegroeid, en dat heeft dus weinig met taalpesterijen e.d. te maken.
Fransen zullen Londen in Frankrijk toch ook als Londres aanduiden ipv London? En Duitse steden worden op Franse snelwegen toch ook met hun Franse naam aangeduid?

Franse toeristen zou ik nog wel willen aanspreken in het Frans - als ze overduidelijk Frans zijn, wel te verstaan. We hebben ten slotte een reputatie hoog te houden als polyglotten. Het zou waarschijnlijk wel even slecht zijn als in jouw voorbeeldje, moet ik jammer genoeg toegeven. Ik ga me deze zomervakantie nog eens toeleggen op het Frans (momenteel ben ik Spaans aan het leren) om het nu eens voor en voor altijd onder de knie te krijgen.

Overigens bedankt voor je antwoord. Je uitgebreide reacties zijn altijd heel leuk om te lezen. Is het trouwens nog geen bedtijd? Of is dat met het tijdsverschil?
Oud 14 juni 2009, 01:55   #34
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat van die richtingaanwijzers heb ik al eerder gehoord uit de mond van Britten. Maar dat is eigenlijk toch niet zo onbegrijpelijk? Die stadsnamen in de respectieve landstalen zijn nu eenmaal historisch zo gegroeid, en dat heeft dus weinig met taalpesterijen e.d. te maken.
Fransen zullen Londen in Frankrijk toch ook als Londres aanduiden ipv London? En Duitse steden worden op Franse snelwegen toch ook met hun Franse naam aangeduid?

Franse toeristen zou ik nog wel willen aanspreken in het Frans - als ze overduidelijk Frans zijn, wel te verstaan. We hebben ten slotte een reputatie hoog te houden als polyglotten. Het zou waarschijnlijk wel even slecht zijn als in jouw voorbeeldje, moet ik jammer genoeg toegeven. Ik ga me deze zomervakantie nog eens toeleggen op het Frans (momenteel ben ik Spaans aan het leren) om het nu eens voor en voor altijd onder de knie te krijgen.

Overigens bedankt voor je antwoord. Je uitgebreide reacties zijn altijd heel leuk om te lezen. Is het trouwens nog geen bedtijd? Of is dat met het tijdsverschil?
Wel, die richtingaanwijzerstoestanden zijn toch verwarrend, hoor. Maar goed, sinds de GPS is dat minder erg.

Overigens en terzijde : er is geen tijdsverschil ; het is hier even laat als bij jullie. Ik heb nu eenmaal slechts erg laat op de avond enige tijd om met onderandere dit forum (en meteen ook mijn Nederlands) doende te zijn. Maar het is zo stilaan bedtijd, inderdaad.

Derhalve aan de dappere overblijvers : welterusten, en straks weer vroeg op !
Oud 14 juni 2009, 01:56   #35
Vlaanderen Boven

Standaard

Ik weet wel dat er geen tijdsverschil is. Was mopje. Zou maar erg zijn...

Slaapwel.
Oud 14 juni 2009, 02:14   #36
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard De meerderheid heeft het immers voor het zeggen, en gelukkig maar.

Citaat:
......
Uw samenvatting legt helaas de vinger op de wonde ,aangezien wij helaas niet zélf kunnen beslissen over een splitsing tussen de landsgedeelten...

de minderheid heeft het hier immers voor het zeggen, pijnlijk maar waar...
Alle vlamingen hebben vorige week kunnen kiezen vóór vlaamse onafhanklijkheid (bij de verkiezingen van het vlaamse parlement).
Maar ook afgelopen week heeft weer de meerderheid van de vlamingen (65%) voor belgistische partijen gestemd.
Er is nergens in Belgie één kanton die voor een onafhankelijk Vlaanderen koos!
De meerderheid heeft het immers voor het zeggen, en gelukkig maar.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 02:22   #37
Vlaanderen Boven

Standaard

Wat is dat nu voor een onnozele redenering? Ten eerste kiest lang niet iedereen om communautaire redenen (daar hameren jullie toch altijd op?). Ten tweede is niet iedereen die stemt voor een 'separatistische' partij ook daadwerkelijk separatist, en vice versa. Daaruit kan je dus moeilijk iets afleiden over dit specifieke thema.

Ik ben wèl akkoord dat er nog lang geen meerderheid voor gewonnen is mijns inziens, maar hou het wel even serieus. Overigens zie ik niet waarom dat 'gelukkig' zou zijn. 'Gelukkig' blijft België bestaan? Te lang in de zon gezeten?
Oud 14 juni 2009, 05:40   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat mij misschien nog dit toevoegen aan mijn post 27 :

De meeste Fransen vinden België eigenlijk wel “un petit pays assez sympa”. Tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië maken zij weinig of geen onderscheid, dat is allemaal Belgique. Zij worden overal – ook in Vlaanderen – vriendelijk ontvangen en in het Frans bediend, dus geen reden tot klagen (op de spreekwoordelijke enkele uitzonderingen na).

Hoewel, en al weet men meestal niet hoe gans die Belgische poespas precies in mekaar zit, men beseft nu wel wat meer dan vroeger dat la Belgique ergens niet helemaal of uitsluitend een franstalig land is. Maar bon, last heeft men daar niet van, eigenlijk.

Eén commentaar komt weliswaar steeds terug : de ongelooflijke warboel der verkeersaanwijzers : Liège dat plots Luik schijnt te heten en dan weer Liège of zelfs Lüttich, Gand dat her en der blijkt Gent genoemd te worden, Kortijk/Courtrai, etc…etc…

Sinds het bestaan der GPS is dat euvel minder erg, maar eerlijk gezegd, ik heb evenmin ooit goed begrepen waarom Liège ook in Vlaanderen geen Liège, of Antwerpen ook in Wallonië geen Antwerpen mag heten. En waarom Brussel/Bruxelles niet eenvoudigweg bijvoorbeeld Brussels mag heten voor iedereen.

Maar goed, dat hoort voor ons hier allemaal tot de Belgische eigenaardigheden, en die wegen niet op tegen de bonbons au chocolat de Bruges, tegen de Gentse waterzooi, tegen de goedkopere autobrandstof, tegen de overal verkrijgbare tabaksproducten, tegen de hel verlichte autowegen, tegen de goedkopere bloemen, tegen de boutiques in De Panne, Brussel of Koksijde, tegen de speelholen op de dijk in Blankenberge, tegen de vermeende chique van Oostende of Knokke/Zoute, tegen de jovialiteit van Hamoir, tegen het smakelijk accentje van de Belges, tegen de Glaces Monopole in Gent, tegen de ongelooflijk grote porties mosselen met frites, en tegen de autoweg verlaten om, na de GPS verstopt te hebben, op den buiten aan iemand de weg te kunnen vragen en dan een kwartier geboeid te zitten luisteren naar de welgemeende maar hallucinante uitleg genre ha wie, ékoeté, voe gardé la roet issi zuska un thé oe voe toerné �* goos zuska un petiet sapelle �* koté du roet oe voezallé ankor un fwa �* goos zuska allez komman voes diet sa un soos avik des vasses et des kukelureku ah wie un ferme kom voe diet et allor voezallé eh wacht non voezallé partier issi de lootre kotté paroe voezavez vennu et voe toerné �* la égliez zust avan et attention hé pazust derjer sa zé pas zuste et voe swievé la roet oe eh attan non zé mjeu ankor dallé par une otre semin kezevoe é rakkonté wacht ze vé la demandé �* un otre person avvik la vélo oe wacht een minuutje ze vé la dire �* mon fam. Zeg Marie, legt gij dat hier ne keer uit aan die mensen ; ik ben hier al tien minuten bezig en ze verstaan er nog geen kloten van.

Geef toe : ontwapenende vriendelijkheid, maar vertier verzekerd. Anders dan u bij ons de weg zou vragen in het Nederlands, en niets méér dan een "quoi ?" en een schouderophaal kunt verwachten.
Oud 14 juni 2009, 07:04   #39
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Het probleem is dat de Franstalige pers in dit land dat beeld zelf zoveel mogelijk uitdraagt.
Ik ben ervan overtuigd dat dat daar in "de Franstalige wereld" meer van blijft hangen dan u lief is.
Bijkomend probleem: buitenlandse correspondenten zijn vaak in Brussel gevestigd en kennen vaak Frans, geen Nederlands (enkele uitzonderingen niet te na gesproken).
Dat niet zo handige vlaggengezwaai bij mini-incidentjes als bv in Halle vlak voor de verkiezingen draagt uiteraard niet bij tot de oplossing van dit probleem (reken maar dat dit ook op de Franse televisie is te zien geweest).

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 14 juni 2009 om 07:10.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2009, 09:43   #40
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik kreeg al 'quoi' en een schouderophaal (van drie man personeel) toen ik nét bezuiden Brussel wilde betalen in een pompstation aan de snelweg.

Zuid Frankrijk kan ik wel begrijpen, maar dit gaat mijn verbeeldingskracht (en tolerantie) te boven.

Laatst gewijzigd door Hollander : 14 juni 2009 om 09:43.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be