Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2009, 22:17   #21
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb in Iran met veel mensen gesproken, de meeste zijn tegen het regime. Maar bijna iedereen is ook tegen het Shah-regime en tegen de VS-politiek. NIEMAND wil een buitenlandse invasie. (klinkt logisch, maar sommige rechts-conservatieven in de VS, Cheney, Rumsfeld en andere vrienden van Antoon en consoorten beweren werkelijk dat de Iraniërs daarop zitten te wachten, net als ze dat beweerden over de Irakezen...)
Een invasie is ook niet nodig. Maar het uitschakelen van het nucleair wapenprogramma via een gerichte aanval, bijvoorbeeld door de Israëlische luchtmacht, dat is gewenst en gewild door ongeveer elk redelijk mens op aarde.

Citaat:
Overigens werd Iran als eens door de VS aangevallen, in de jaren '50, toen de democratisch verkozen Mossadeq de olieindustrie wilde nationaliseren. Alle Iraniërs weten dat.
Pfff. Wat een onzin. De overgrote meerderheid van de Iraniërs is geboren na de bloedige islamrevolutie van Khomeini. De meeste onder hen weet amper wat toen is gebeurd. Laat staan wat er al dan niet gebeurde tijdens de coup van 60 jaar geleden.
Oud 22 juni 2009, 22:21   #22
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Een invasie is ook niet nodig. Maar het uitschakelen van het nucleair wapenprogramma via een gerichte aanval, bijvoorbeeld door de Israëlische luchtmacht, dat is gewenst en gewild door ongeveer elk redelijk mens op aarde..
zionisten worden steeds meer een synoniem voor waanzinnigen.

Citaat:
Pfff. Wat een onzin. De overgrote meerderheid van de Iraniërs is geboren na de bloedige islamrevolutie van Khomeini. De meeste onder hen weet amper wat toen is gebeurd. Laat staan wat er al dan niet gebeurde tijdens de coup van 60 jaar geleden
Jij bent ook veel later geboren dan de tweede WO. Toch blijven jullie zionisten er over bezig.Zeker als ze ervan kunnen profiteren.
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 22 juni 2009 om 22:25.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 04:32   #23
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ik vraag me af waarom de politiek in Iran geen goed voorbeeld voor het Midden-Oosten zou kunnen zijn?
Een regime dat tienerjongens vermoordt omdat ze verliefd waren op elkaar, of vrouwen stenigt wegens "overspel" na verkrachting, waar er geen godsdienstvrijheid is en op allerlei vlakken de mensenrechten schendt is een moreel verwerpelijk regime dat best - samen met gelijkaardige regimes - omver wordt geworpen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 07:23   #24
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik zie maar een voorbeeld in Iran op dit moment: dat van een moslim-fascistische dictatuur die haar eigen burgers om zeep helpt.
Pas als Iran een volwaardige democratische republiek is kan het in mijn ogen een voorbeeld zijn voor de rest van het Midden-Oosten, waar de democratie toch al zo schaars is.

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 10:42   #25
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
"Amerikaanse democratie" is een contradictie:
*Er zijn geen vrije verkiezingen.
*Er is geen gelijkheid tussen de mensen(mannen<>vrouwen, Protestanten<>Katholieken, Christenen<>Niet-Christenen,...)
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Nagel op de kop! Verzamel het bevrijdingsleger!

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 23 juni 2009 om 10:43.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2009, 18:37   #26
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Als Israel nu vrede zou sluiten met de Palestijnen ... dan kan Israel zich integreren in de regio en zal de haat gradueel verminderen. ....
De haat en de gruwel tussen de moslims onderling is nog veel groter dan tegen Israel. Overal oorlogen, terrorisme, bomaanslagen, bloed en gruwel. Dagdagelijks.

Alsof het ineens overal kalm zou zijn wanneer Israel en de Palestijnen overeenkwamen.
Oud 24 juni 2009, 18:37   #27
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Een regime dat tienerjongens vermoordt omdat ze verliefd waren op elkaar, of vrouwen stenigt wegens "overspel" na verkrachting, waar er geen godsdienstvrijheid is en op allerlei vlakken de mensenrechten schendt is een moreel verwerpelijk regime dat best - samen met gelijkaardige regimes - omver wordt geworpen.
²
Oud 24 juni 2009, 18:38   #28
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Ik zie maar een voorbeeld in Iran op dit moment: dat van een moslim-fascistische dictatuur die haar eigen burgers om zeep helpt.
Pas als Iran een volwaardige democratische republiek is kan het in mijn ogen een voorbeeld zijn voor de rest van het Midden-Oosten, waar de democratie toch al zo schaars is.
Behalve in Israel bestaat er nergens democratie in het Midden-Oosten. Zeg maar in de ganse moslim-wereld.
Oud 25 juni 2009, 15:32   #29
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Khamenei is de enige echte machthebber in Iran, is nu nogmaals bewezen, de verkiezingen zijn vooral schone schijn. Overigens beslist Khamenei wie aan de verkiezingen mag deelnemen. Mensen als Khatami hebben gepoogd het systeem te hervormen maar werden gedwarsboomd door Khamenei.
Wij kennen dit verhaal en wij horen het vaak. Om de iraanse democratie vroegtijdig zwart te maken zodat het niet verder in het Midden-Oosten komt, beginnen ze te spreken over de macht van Khamenei, maar in de werkelijkheid heeft deze Khamenei buiten symbolische macht niet meer macht dan andere entiteiten in de regering.
De grondwet beslist wie aan de verkiezingen mag deelnemen, dit is ook zo in alle andere landen.
Khatami en Rafsanjani zijn radicale hervormers en zij hebben Iran van 1989 t/m 2005 gestuurd, maar voor de simpele mensen en iraanse armen, is de periode tussen 2005-2009, de beste. Hervormers en conservatieven verschillen van mening in veel zaken, maar ze zijn allemaal iraanse democraten.

Citaat:
2) Rafsanjani is absoluut geen radicale hervormer. Hij was jarenlang president, een van de rijkste mensen in Iran en op zichzelf een symbool van de corruptie van het regime. Hij is tegen Ahamdinejad (omdat die de corruptie wil indijken, althans dat was de reden waarom hij de eerste keer verkozen werd), maar daarmee is ook alles gezegd.
Hij was jarenlang president en hij is nog steeds de tweede belangrijkste persoon in Iran. Over corruptie gesproken en waarom hij tegen Ahamdinejad is, moet je u bewering beargumenteren, anders kan ik het niet volgen.

Citaat:
3) De huidige revolte is eigenlijk TEGEN het regime tout court. Leuzen als "dood aan Khamenei" laten weinig aan de verbeelding over. De meeste jongeren en stedelingen zijn tegen het regime.
Khamenei is niet alleen de ayatollah van Iran. Maar hij was zelf president en hij is nog steeds een lid van de conservartieven beweging. Kritiek op hem is absoluut niet nieuw en ze hebben dat meermaals meegemaakt in het parlement en in andere raden. Dit is ook een goede promotie voor de iraanse democratie. In Arabische landen bestaat zo iets niet.

De bewering dat de meeste jongeren en stedelingen tegen het regime zijn moet je ook bewijzen, dat moest je zelf weten, zonder te gaan wachten op mijn reactie. Zo een bewering is groot en misleidend. Ik beweer niet dat er geen mensen zijn die tegen het regime zijn, nee, natuurlijk niet. Er zijn mensen tegen het regime, en die mensen stemmen op de hervormers zoals Iraanse Volksmojahedin (marxistisch-islamitisch revolutionaire verzetsbeweging) en andere extreme nationalisten en neoliberalen. Overal in de wereld heb je altijd een groep die tegen het regime staat, niet waar?

Citaat:
4) Het klopt wel dat Iran toch nog een pak democratischer EN vrouwvriendelijker is dan landen als Saudi-Arabië, Pakistan etc. Ook de levensstandaard is hoger in Iran. Tenslotte heeft Iran de VS gesteund in haar strijd tegen Al-Quaida. Iran dus voorstellen als het ergste regime op aarde zoals Bush deed is dus onzin. Trouwens Bush is erg gehaat in Iran, en de reden waarom er de laatste jaren weinig verzet was tegen het regime (Gemeenschappelijke buitenlandse vijand die ermee dreigde Iran aan te vallen, dat speelde erg in de kaart van Ahmadinejad, maar die dreiging is nu weggevallen. Mousavi stelde zichzelf voor als de "Iraanse Obama". Dat zegt wel iets over de populariteit van Obama in de moslim-wereld, niet alleen in Iran. Zijn hardere aanpak van Israel valt uiteraard ook in de smaak.
Als marxist verwacht ik van je dat je wat slimmer speelt, en jezelf niet laat doen. Obama en zijn populariteit of harde aanpak van Israel, is niet anders dan soap bubbles.
Maar dat is onze onderwerp niet. Vergeet niet dat er al 30 jaar economische sanctie tegen Iran bestaat, vergeet dat aub niet.

De drie belangrijkste kenmerken van iraanse democratie:
- Enorm veel politieke verkeer in alle entiteiten van de regering.
- Iran probeert al 30 jaar een sterke niet-imperialistische economie en sociale zekerheid te bouwen, ookal met internationale sancties.
- Minder tot geen buitenlandse dominantie in Iran.

En andere detailkes zoals vrouwen, homo, vrijheid dragen van hoofddoek of boerka en dat soort dingen, spelen geen rol in de politiek. De plaats voor discussies over deze dingen valt in een specifieke branche van de filosofie, en meer bepaald: cultural relativism. Voor mij wanneer ik op straat ga en ik zie in de advertenties vrouwen die hun benen opendoen om een stomme product te promoten, dan vraag ik me af hoe dommer zijn deze mensen nu alweer! Terwijl mijn mening voor een andere belachelijk is. Dus deze detailkes zijn hier niet belangrijk, tenzij u ook een aanhanger bent van populisme. In iraanse democratie spreekt men over bewegende dingen, grote veranderingen en diepe evoluties ..

Problemen en moeilijkheden zijn er wel, maar zoals de emir van Qatar gisteren in Parijs zei: "In Iran is er democratie, niemand kan dit ontkennen, en moeilijkheden in deze situatie zijn normaal, want jullie hebben dat ook meegemaakt vlak na de Franse revolutie."

Deze emir is de enige Arabische verantwoordelijke die waarheid spreekt, echt moedig en respect voor hem.

Laatst gewijzigd door porpo : 25 juni 2009 om 15:33.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 18:46   #30
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Porpo ... volgens mij heb jij iets te veel Vodka op voor je aan dit bericht begon.

Ik citeer:
ayatollah Khameini is de HOOGSTE geestelijke van Iran. Hij heeft de VOLLEDIGE CONTROLE over het leger, BESLIST de wetten die door het parlement worden voorgelegd ( heeft dus altijd het laatste woord! ) en kan op IEDER GEWENST MOMENT een persoon arresteren als hij in zijn ogen iets heeft misdaan.

En dit noemt u een voorbeeld van een democratie? Een voorbeeld? Ik noem dit een apenkolonie zonder solidariteit....

Oud 25 juni 2009, 18:48   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af waarom de politiek in Iran geen goed voorbeeld voor het Midden-Oosten zou kunnen zijn?

In 30 jaar zoveel verkiezingen, zoveel politieke activiteiten en bewegingen, zoveel veranderingen, minder tot geen buitenlandse dominantie, verschillende rollen (machten) in de regering:
- Ayatollah of raad van ethiek (natuurlijk religieus)
- Parlement voor vertegenwoordigers
- Parlement voor experts
- Raad van hoeders
- ..
Wat de mogelijkheid tot efficiencyverbetering, kritiek en verscheidenheid in de regering met zich meebrengt.

Daarnaast ook voortuitang op verschillende gebieden van wetenschappelijk onderzoek, een politieke rol in de regio spelen tot het werken aan een sterke niet-imperialistische economie en sociale zekerheid.

De arabische dictaturen willen de iraanse democratie zwart maken, dat zien we duidelijk in de arabische media hoe ze de spanningen in Teheraan willen misbuiken. Ze doen het uiteraard niet alleen, wij moeten ons ook afvragen wat bevoorbeeld de tientallen perzische TV uitzendingen in de VS doen ( 24/24 de iraniërs mobiliseren)? Om te voorkomen dat de iraanse poltieke ervaring in Arabische wereld een plaats vindt?
Een land dat een ander land van de kaart wil vegen, is op geen enkele manier niet-imperialistisch.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 20:29   #32
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Inderdaad

Oud 26 juni 2009, 15:18   #33
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een land dat een ander land van de kaart wil vegen, is op geen enkele manier niet-imperialistisch.
Dat is ook zo.
Oud 26 juni 2009, 18:38   #34
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
ayatollah Khameini is de HOOGSTE geestelijke van Iran. Hij heeft de VOLLEDIGE CONTROLE over het leger, BESLIST de wetten die door het parlement worden voorgelegd ( heeft dus altijd het laatste woord! ) en kan op IEDER GEWENST MOMENT een persoon arresteren als hij in zijn ogen iets heeft misdaan.
Ik denk dat je de zaken te veel simplifieert. Is de koning van België niet ook het hoofd van het leger, de staat, en tekent hij niet alle wetten? Nuancering is dus op zijn plaats. Je vergeet te vermelden bijvoorbeeld dat die hoogste leider uit Iran gekozen is door een 'raad van experts', én door die raad afgezet kan worden (in tegenstelling door de zogezegd machteloze Belgische koning). Mousavi stuurt hierop aan.

Als je meer dictatoriale regimes wil zoeken is er betere keuze dan Iran elders in het Midden Oosten, waarmee ik de onderdrukking van de betogers in Iran niet goedkeur, integendeel.

Als je van België een karikatuur wil maken kan je het evengoed een dictatuur noemen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 juni 2009 om 18:40.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2009, 21:03   #35
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik denk dat je de zaken te veel simplifieert. Is de koning van België niet ook het hoofd van het leger, de staat, en tekent hij niet alle wetten? Nuancering is dus op zijn plaats. Je vergeet te vermelden bijvoorbeeld dat die hoogste leider uit Iran gekozen is door een 'raad van experts', én door die raad afgezet kan worden (in tegenstelling door de zogezegd machteloze Belgische koning). Mousavi stuurt hierop aan.

Als je meer dictatoriale regimes wil zoeken is er betere keuze dan Iran elders in het Midden Oosten, waarmee ik de onderdrukking van de betogers in Iran niet goedkeur, integendeel.

Als je van België een karikatuur wil maken kan je het evengoed een dictatuur noemen.
Als je de onmachtige Koning van België vergelijkt met de almachtige Tulbans van Iran, dan weet je niet waar je over kletst.
Oud 26 juni 2009, 21:14   #36
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Genoeg reden om van iraanse democratie te spreken:

Op een niet imperialistische manier een goede economie en sociale zekerheid te bouwen.

De Iraanse economie is enorm aan het slabakken. Inflatie bedraagt momenteel 17%. Door de verlaging van de invoertaksen heeft Iran zichzelf zwaar getroffen. De verhouding tussen import en export (zonder de olieuitvoer) bedraagt nu momenteel 4 tegen 1. Hierdoor zijn reeds verschillende Iraanse bedrijven failliet gegaan en dreigen nog meer Iraanse bedrijven failliet te gaan wegens de goedkopere importproducten. Door deze omstandigheden is de werkloosheid ook gestegen tot 12% (formele sector) en vertrekken hooggeschoolde jongeren dan ook massal weg uit Iran.

Het besluit is dan ook dat de Iraanse economie alles behalve schitterend is. Een land dat meer dan 80% van zijn inkomsten uit olie moeten halen heeft geen economische toekomst.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2009, 01:36   #37
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Heb je enige bronnen, Vorenus?

Het proberen van het bouwen van een sterke niet-imperialistische economie en sociale zekerheid, naast een 30jaar langdurige sanctie, is zoals ik al gezegd heb een van de belangrijkste kenmerken van de iraanse democratie.

Niet vreemd, laat maar de mening van arabieren horen, en wij zullen weten dat dit zeer interessant is voor hen. Iran is niet zoals andere Arabische landen, die alleen maar consumeren, en niets produceren. Ook hier duidelijk waarom iraanse democratie interssant zou moeten zijn voor het Midden-Oosten.

Laatst gewijzigd door porpo : 27 juni 2009 om 01:36.
Oud 27 juni 2009, 01:43   #38
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb je enige bronnen, Vorenus?

Het proberen van het bouwen van een sterke niet-imperialistische economie en sociale zekerheid, naast een 30jaar langdurige sanctie, is zoals ik al gezegd heb een van de belangrijkste kenmerken van de iraanse democratie.

Niet vreemd, laat maar de mening van arabieren horen, en wij zullen weten dat dit zeer interessant is voor hen. Iran is niet zoals andere Arabische landen, die alleen maar consumeren, en niets produceren. Ook hier duidelijk waarom iraanse democratie interssant zou moeten zijn voor het Midden-Oosten.
http://ipsnews.be/index.php?id=35&no...rt_id%5D=20123

http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=2673

http://www.evd.nl/zoeken/showbouwste...7670&location=
Oud 27 juni 2009, 01:47   #39
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Nee sorry, de eerste ideologische analyse, en de tweede ideologische site, accepteer ik niet als bronnen.

Op evd.nl staat er niets van wat je hierboven hebt beweerd, en ze hebben zelf ook geen referenties.

Laatst gewijzigd door porpo : 27 juni 2009 om 01:48.
Oud 27 juni 2009, 01:56   #40
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee sorry, de eerste ideologische analyse, en de tweede ideologische site, accepteer ik niet als bronnen.

Op evd.nl staat er niets van wat je hierboven hebt beweerd, en ze hebben zelf ook geen referenties.
Deze is wel vrij intressant. (zowel positief als negatief voor Iran)

http://www.sjsu.edu/faculty/watkins/iran.htm

De hoofdzakelijke bron hiervan is Parvin Alizadeh.

Net als deze.

http://www.islamonline.net/servlet/S...rs%2FMAELayout

Iranian Plan & Management Organization (2006 en dus voor de huidige crisis).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be