![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Uiteraard is de democratie een noodzakelijk ideaal, maar een samenleving wordt NIET gemaakt adhv wetten van bovenuit, maar adhv sociale relaties aan de basis. Dat ontkennen zet de weg open naar een sterkere neoliberale orde. En als je onder meer gelooft dat er op het vlak van migratie geen beleid moet worden gevoerd dan ontken je eveneens het bestaan van zo'n 'samenleving' die stabiel moet worden gehouden. Dankzij de struisvogelpolitiek van zulke 'laat de individuen het zelf maar regelen'-mensen heeft de Balkan de laatste decennia een prachtige geschiedenis vergaart, niet?
Het enige alternatief voor ideologie is populisme. Laatst gewijzigd door DSC : 30 juni 2009 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Aha, een zieltje gered... ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementslid
|
![]() Gij verwart democratie met particratie. Al wordt zelfs een particratie van onderuit gemaakt.
Ge spreekt uzelf ook tegen. Ge wilt opleggen, maar opleggen mag niet van u.
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben het met veel van uw punten eens al stel ik mij vragen bij sommige punten. Met name op punten als een universeel minimumloon (dat kan ook veel arbeid vernietigen zeker als je de huidige loonlasten behoud) en vooral "een systeem op maat van de zwaksten". Mbt de zwaksten: 1. Er zitten nogal wat niet zo zwakken onder die zwaksten. 2. Ik geloof eerder in een meritocratie, ik vind dat het eerlijkste systeem en het is ook veruit het meest motiverende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Enkele verschilpunten zijn dat het rationeel-realistisch is ipv emotioneel-nationalistisch, maar das misschien een detail.
Verder is het flexibeler en minder rigide dan volksnationalisme of strikt moreel conservatisme. En het belangrijkste: ik zie hier bij mijn bovenstaande uitleg nergens een spoor van rassenleer, racisme of volkerenhaat, laat staan van neonazistische sympathieën... Wat het democratisch gehalte van NSA betreft, daar weet ik te weinig van om argumentatie rond te geven...
![]() |
#28 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Waar staat dan ergens een pleidooi voor particratie? Dat heb ik dan gemist :s Want als er één reden is voor de politieke versnippering dan is het wel de centralisatie van ALLE macht in de partijbureaus. Die versnippering van het politieke landschap is gewoon een reactie daartegen.
![]() |
![]() |
#29 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Meritocratie kan strictu senso trouwens zelfvernietigend werken, want zij die in het verleden presteerden verwerven dan door kapitaalaccumulatie een competitief voordeel naar de toekomst toe.
![]() |
![]() |
#30 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Oei, dat laatste wilde ik editten, maar ik had blijkbaar op quote gedrukt...
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Stop met door de kaleidoscoop te kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
- Het huidige systeem is geen meritocratie en ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat u de zaken nog wil verergeren. Wat ik gewijzigd wil zien op dat vlak: - Flat Tax (met belastingvrije schijf). Wat mij betreft is alles boven de 35% taxatie op arbeidsinkomsten pure diefstal. - drastische sanering van het politieke bestel en de overheid ih algemeen. - respect voor succesvolle mensen ipv de typerende jaloezie. Iemand die succesvol een zaak uitbouwt kan je bekijken als iemand die veel anderen werk en een inkomen verschaft of als een 'parasiet op de inspanningen van een ander'. Hier is de toon veelal dat het een uitbuitende parasiet is. Ik ben bvb wél te vinden voor zaken als een maximale loonspanning, i.e. dat de best verdienende binnen een bedrijf maximaal x keer het salaris mag verdienen van de minst verdienende. Citaat:
Er moeten duidelijke voordelen zijn aan je best doen en inspanningen leveren tov van een uitkering leven (uitzondering voor mensen die er echt niet aan kunnen doen zoals bvb gehandicapten). In die zin wil ik bvb dat er een duidelijke en grote kloof ligt tussen de laagste lonen en een uitkering. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 1 juli 2009 om 19:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() interessant!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Beste Rroottt, het staat u vrij uw mening te hebben, maar ik ga niet akkoord met uw economische visie.
Akkoord, onze basisvoorzieningen zijn goed. Maar in de context van de toenemende globalisering ziet het er niet echt goed uit voor hen. Natuurlijk zal er een geleidelijke factorprijsegalisatie komen waardoor we een deel van onze welvaart af zullen moeten staan aan de andere (EG-?)landen. Dat is de prijs die we betalen voor de schaalvergroting die we nodig hebben om mee te kunnen met de globalisering. Maar vanuit dit perspectief is het veiligstellen van de basisvoorzieningen méér dan ooit nodig. Een neoliberale EU en vooral EG-entiteit erodeert de sociale politiek van de lidstaten immers via de dreiging van sociale dumping en een streven naar een race-to-the-bottom. Vooral de economische elite zal hiervan profiteren. Dan heb je ook een Europees correctiesysteem nodig om hier tegenin te gaan. Flat Tax is géén synoniem met belastingsvermindering, maar impliceert in de eerste plaats een gelijkschakeling van tarieven. Het zijn vooral de upperclass-bedrijven én individuen (flat-tax voorziet in zowel een 1-tariefsvennootschapstelsel als in een 1-tariefspersonenbelasting) die hiervan profiteren, daar de lasten hierdoor in verhouding meer zullen vallen op de schouders van de mindere inkomens en zaken met een kleinere omzet. Jij hebt duidelijk vooral sympathie voor de belangen van die upperclass, zoals uit je post mag blijken, maar gun mij het om de belangen van de minderverdieners in het oog te houden. Want eens die hun machtsposities gebroken zijn, zijn ze zéér moeilijk terug op te bouwen. Dit terwijl de rijkeren altijd wel enige macht hebben, daar ze over de financiële middelen beschikken die we nodig hebben in onze economie. Om mijn betoog te vervolledigen, is het in voormelde context ook nodig dat we eindelijk eens duidelijk maken waar de EU voor st�*�*t en een concreet project uitwerken dat zich in de eerste plaats bezighoudt met die zaken. Dit ten einde onze energie niet te verspillen aan onnozelheden.
![]() |
#37 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Ten tweede: al die jaren geleden zaten we in een evengrote eenheidsworst als nu. Normen en waarden zijn, net als groepsdruk, van alle tijden. Het probleem is dat het nu het liberaal-'progressief'-individualisme en het rationeel-egoïsme zijn die ons op (soms onderbewust) niveau worden opgedrongen. En zoiets is nefast voor een samenleving...
![]() |
![]() |
#38 |
Lokaal Raadslid
|
![]()
![]() |
#39 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Lap, ik zen een weekske op vakantie en dat valt hier stil...
![]() Mja, tzal ook wel door de nieuwe ontwikkelingen op Vlaams vlak komen, hé. Die zijn zoveel interessanter. Nee maar echt serieus nu, ziet iemand hier het zitten om mee zijn/haar stempel op zo'n beweging te drukken?
![]() |
#40 |
Parlementslid
|
![]() Kan u mij een garantie geven dat u nooit een overloop naar Lijst Dedecker zal maken ?