Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2009, 13:12   #21
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
En waar in het artikel staat dat het ABVV dit zou doen?
Mijn beste Monza... leg ons eens uit wat een allochtoon is. Wij zitten er allemaal op te wachten. 'Allochtoon' staat wel in de verklaring van het ABVV...
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:14   #22
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Ik merk op dat ge ongeveer 2 uur nodig gehad hebt om tot deze verklaring te komen (van 10.51 uur tot 13.01 uur). Ik zal inhoudelijk maar niet teveel verwachten van u. Waarschijnlijk lid van ABVV?
LOL
Man man, hebt ge daar zelf over nagedacht of zijn ze die onzin komen intypen voor u.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:16   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Als het ABVV dat wil doen dan is dat toch hun zaak. De vraag is eerder wat er gaat gebeuren als ze die lijst bekend maken. Ik heb zo'n klein vermoeden dat het niemand iets zal interesseren. In sé lost dit ook niks op. Wil men de allochtone werkloosheid ten gronde aanpakken zal men de problemen eerder moeten zoeken in het onderwijs en in een falende integratiepolitiek die etnische eilanden heeft geschapen waar de sociale groepsdruk enorm is.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:17   #24
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mijn beste Monza... leg ons eens uit wat een allochtoon is. Wij zitten er allemaal op te wachten. 'Allochtoon' staat wel in de verklaring van het ABVV...
Het is niet omdat gij vindt dat allochtoon racistisch is dat het daadwerkelijk zo is.
Maar u wil toch de held uithangen dus het is aan u om te bewijzen dat het racistisch is.
Oud 3 juli 2009, 13:17   #25
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Ik wacht nog steeds op het eerste zinnige antwoord van u. Kunt ge al antwoorden op de vraag wat een allochtoon is? Toon eens dat ge slim zijt...
Oud 3 juli 2009, 13:18   #26
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik wacht nog steeds op het eerste zinnige antwoord van u. Kunt ge al antwoorden op de vraag wat een allochtoon is? Toon eens dat ge slim zijt...
Zegt hij die conclusies maakt op basis van de reactietijd van iemand.
Is de school vakantie nog niet gedaan?

allochtoon: Iemand van elders afkomstig...

Laatst gewijzigd door monza : 3 juli 2009 om 13:21.
Oud 3 juli 2009, 13:22   #27
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
LOL
Man man, hebt ge daar zelf over nagedacht of zijn ze die onzin komen intypen voor u.
Ok, ok, in een poging het niveau van de draad niet te laten afzakken tot persoonlijke aanvallen...

Wat vindt u van de voorgestelde definitie van het woord allochtoon:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
...Voor werkgelegenheidsbeleid zijn er voorstellen om allochtoon te definiëren als elke persoon die in Vlaanderen woont of deel uitmaakt van de Vlaamse Gemeenschap (dus woonachtig in het Vlaams of Brussels gewest), en van wie ten minste één grootouder buiten de Europese Unie is geboren en met uitsluiting van de andere West- en Noord-Europese staten, de VS en Canada. Deze definitie beoogt een betere afstemming van het beleid op die maatschappelijke groepen die met zekere achterstanden kampen.
Ik denk niet dat dit voorstel komt van het ABVV zoals de OP lijkt te insinueren (waar het voorstel dan wel vandaan komt, weet ik niet, maar ik zou het wel willen weten), maar goed.

Wat vindt u van het voorstel om het woord "allochtoon" aldus te definiëren? Wat zou u ervan vinden indien men een specifiek beleid zou afstemmen gericht op die specifieke groep die dan door zulk een definitie zou worden aangeduid?

EDIT: wat het plan van het ABVV betreft om lijstjes te publiceren van volgens hen "xenofobe" bedrijven, dat gaat nu wel net ietsje te ver. Mag het ABVV zomaar de reputatie van andere bedrijven bekladden op basis van door hen verzamelde gegevens? Zonder dat die bedrijven veroordeeld zijn voor racisme? Mij lijkt dat laster. Welke garantie hebben wij dat die fameuze gegevens correct zijn? Waarom zou men zomaar klakkeloos als waar moeten aannemen hetgeen het ABVV beweert? Jammer genoeg zijn vakbonden quasi ongenaakbaar doordat ze geen rechtspersoonlijkheid hebben. Ge zult maar eens een bedrijf hebben waarvan de reputatie onterecht wordt besmeurd als zijnde "racistisch" omdat ge een of andere vakbondsbons op de tenen getrapt hebt.

Laatst gewijzigd door Sammael : 3 juli 2009 om 13:29.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:24   #28
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het begrip allochtoon is al racistisch, omdat verwezen wordt naar afkomst. Het kan niet dat men een bevolkingsgroep voordelen gaat toekennen op basis van ethnische afkomst.

Dan is de term "belg" of "vlaming" even racistisch

Communist of zo?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:26   #29
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
"Voor werkgelegenheidsbeleid zijn er voorstellen om allochtoon te definiëren als elke persoon die in Vlaanderen woont of deel uitmaakt van de Vlaamse Gemeenschap (dus woonachtig in het Vlaams of Brussels gewest), en van wie ten minste één grootouder buiten de Europese Unie is geboren en met uitsluiting van de andere West- en Noord-Europese staten, de VS en Canada. Deze definitie beoogt een betere afstemming van het beleid op die maatschappelijke groepen die met zekere achterstanden kampen. "

lijkt me toch goed?Dan maak je idd een mooie defintie en omvat je de meeste met problemen.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:28   #30
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Ok, ok, in een poging het niveau van de draad niet te laten afzakken tot persoonlijke aanvallen...

Wat vindt u van de voorgestelde definitie van het woord allochtoon:

Ik denk niet dat dit voorstel komt van het ABVV zoals de OP lijkt te insinueren (waar het voorstel dan wel van komt, weet ik niet, maar ik zou het wel willen weten), maar goed.

Wat vindt u van het voorstel om het woord "allochtoon" aldus te definiëren? Wat zou u ervan vinden indien men een specifiek beleid zou afstemmen gericht op die specifieke groep die dan door zulk een definitie zou worden aangeduid?
De betekenis aanpassen van een woord om uw topic te laten kloppen, waar zijn we mee bezig? En dan ook nog komen melken dat ik persoonlijk aanval, op een reactie die anders ook persoonlijk was.
In het topic staat dat dat het ABVV racistisch is en daar is nog geen enkel argument naar boven gekomen of bewijs dat dit ook zo is.
Wat zou u er van vinden om bij het topic te blijven?
Oud 3 juli 2009, 13:29   #31
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als het ABVV dat wil doen dan is dat toch hun zaak. De vraag is eerder wat er gaat gebeuren als ze die lijst bekend maken. Ik heb zo'n klein vermoeden dat het niemand iets zal interesseren. In sé lost dit ook niks op. Wil men de allochtone werkloosheid ten gronde aanpakken zal men de problemen eerder moeten zoeken in het onderwijs en in een falende integratiepolitiek die etnische eilanden heeft geschapen waar de sociale groepsdruk enorm is.
Pelgrim, de situatie is natuurlijk complex. Ze is ook in de hand gewerkt door een totaal verkeerd vreemdelingenbeleid. Als ge iedereen toelaat zonder voorwaarde van diploma, taalkennis of financiële achtergrond... dan zoekt ge problemen. Die problemen moeten naderhand niet opgelost worden met een soort apartheidspolitiek waar de 'autochtoon' (wat dit ook weze) het gelag moet betalen. Hoe kunt ge nu gelijke kansen creeëren, wanneer bijvoorbeeld 80% van de Marokkanen analfabeet is, praktisch geen Marokkanen het Nederlands kennen en zonder diploma zitten... en daartegenover stelt men men geen enkele immigratievoorwaarde. Ge moet toch geen groot licht zijn, om te weten dat dit verkeerd gaat aflopen.

Inderdaad, die falende integratiepolitiek heeft etnische eilanden geschapen (zeg maar ghetto's). Dat wist iedereen al meer dan 20 jaar geleden... Ik ben van Brussel... en heb de zaak zien evolueren. En nu? Is dat een reden om een apartheidspolitiek te gaan voeren?
Oud 3 juli 2009, 13:29   #32
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ABVV wil dat de bedrijven "een afspiegeling van de maatschappij" zijn op ethische basis. Als je niet zoveel percent van deze of die kleur aanneemt ben je volgens het ABVV racistisch en moet je aan de schandpaal.

Mensen van andere etnische achtergronden moeten niet aangesproken of behandeld worden op basis van hun etnie, maar als individu.

Lijstjes aanleggen van etnieën in de bedrijven veegt het individu weg voor het ras en reveleert een racistische attitude.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 3 juli 2009 om 13:33.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:31   #33
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De betekenis aanpassen van een woord om uw topic te laten kloppen, waar zijn we mee bezig? En dan ook nog komen melken dat ik persoonlijk aanval, op een reactie die anders ook persoonlijk was.
In het topic staat dat dat het ABVV racistisch is en daar is nog geen enkel argument naar boven gekomen of bewijs dat dit ook zo is.
Wat zou u er van vinden om bij het topic te blijven?
Het was niet mijn bedoeling om u van wat dan ook te beschuldigen. Mijn excuses als dat zo overkwam.

Neemt niet weg dat u alsnog gewoon de vraag zou kunnen lezen en erop antwoorden, maar als u er niet op wil ingaan, mij goed.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:34   #34
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
"Voor werkgelegenheidsbeleid zijn er voorstellen om allochtoon te definiëren als elke persoon die in Vlaanderen woont of deel uitmaakt van de Vlaamse Gemeenschap (dus woonachtig in het Vlaams of Brussels gewest), en van wie ten minste één grootouder buiten de Europese Unie is geboren en met uitsluiting van de andere West- en Noord-Europese staten, de VS en Canada. Deze definitie beoogt een betere afstemming van het beleid op die maatschappelijke groepen die met zekere achterstanden kampen. " ...lijkt me toch goed?Dan maak je idd een mooie defintie en omvat je de meeste met problemen.
Misschien goed voor u. Maar voor mij is dit een definitie op basis van ethnische afkomst... en dus te verwerpen als een racistische opstelling. Kijk maar naar de racismewet.

Art. 444 Strafwetboek, Art. 1.
...Met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft :

1° hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek aanzet tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon wegens een zogenaamd ras, zijn huidskleur, zijn afkomst of zijn nationale of etnische afstamming

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 3 juli 2009 om 13:35.
Oud 3 juli 2009, 13:44   #35
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Misschien goed voor u. Maar voor mij is dit een definitie op basis van ethnische afkomst... en dus te verwerpen als een racistische opstelling. Kijk maar naar de racismewet.

Art. 444 Strafwetboek, Art. 1.
...Met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft :

1° hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek aanzet tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon wegens een zogenaamd ras, zijn huidskleur, zijn afkomst of zijn nationale of etnische afstamming
In de context van discrimintatie,haat of geweld, wat nogmaals niet in het krantenartikel voorkomt.

Laatst gewijzigd door monza : 3 juli 2009 om 13:45.
Oud 3 juli 2009, 13:46   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pelgrim, de situatie is natuurlijk complex. Ze is ook in de hand gewerkt door een totaal verkeerd vreemdelingenbeleid. Als ge iedereen toelaat zonder voorwaarde van diploma, taalkennis of financiële achtergrond... dan zoekt ge problemen. Die problemen moeten naderhand niet opgelost worden met een soort apartheidspolitiek waar de 'autochtoon' (wat dit ook weze) het gelag moet betalen. Hoe kunt ge nu gelijke kansen creeëren, wanneer bijvoorbeeld 80% van de Marokkanen analfabeet is, praktisch geen Marokkanen het Nederlands kennen en zonder diploma zitten... en daartegenover stelt men men geen enkele immigratievoorwaarde. Ge moet toch geen groot licht zijn, om te weten dat dit verkeerd gaat aflopen.
Hebt u het over de Brusselse of de Vlaamse situatie? Daar is wel een verschil in. De Marokkanen in Antwerpen spreken bijvoorbeeld voor het merendeel wél Nederlands, in verschillende registers zelfs naargelang de sociale omstandigheden en ze zijn er in veel gevallen zelfs bekwamer in dan de doorsnee Vlaming die er met moeite AN kan uit krijgen. Analfabeten zijn er ook amper, leren lezen en schrijven is iets dat alle Marokkanen die hier op vroege leeftijd zijn gekomen of hier geboren zijn sowieso kunnen want er is leerplicht. Het probleem zit eerder in de hogere studies en daarin verschilt de Marokkaan niet van de Vlaming: wie op z'n 18de afhaakt en enkel een 2de graad diploma secundair heeft, is laaggeschoold en heeft grote kans op werkloosheid. Ongeacht of men Tom, Sara, Mohammed of Fatima heet. Het probleem zit in het feit dat allochtonen veel sneller afhaken. Er zijn procentueel gezien meer allochtone laaggeschoolden dan Vlaamse.

Citaat:
Inderdaad, die falende integratiepolitiek heeft etnische eilanden geschapen (zeg maar ghetto's). Dat wist iedereen al meer dan 20 jaar geleden... Ik ben van Brussel... en heb de zaak zien evolueren. En nu? Is dat een reden om een apartheidspolitiek te gaan voeren?
Nee, integendeel, we moeten van de apartheid af.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 13:48   #37
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Zou het niet normaal zijn dat een werkgever zijn personeel kiest naargelang de kwaliteiten die het bezit? Dat zou de hoofdzaak moeten zijn voor al dan niet tewerkstelling in een normale wereld.
Echter als aan die voorwaarde voldaan moet worden, zitten 3/4 van de ABVV leden zonder werk EN DAAR wringt het schoentje voor ABVV.
Omdat men met zijn pseudo argumenten het deksel op zijn hoofd gekregen heeft gaat men zich nu opstellen als rechter, aanklager en verdediger tegelijkertijd of een typische sossenoplossing
Oud 3 juli 2009, 14:10   #38
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Zou het niet normaal zijn dat een werkgever zijn personeel kiest naargelang de kwaliteiten die het bezit?
Dat zou vooral in hun eigen voordeel zijn. De huidige selectie op etnische criteria doet buitenlandse investeerders bijvoorbeeld te veel de vergelijking met ex-Joegoslavië maken.
Het is al bijna zover gekomen dat we er de blauwhelmen moeten gaan bijroepen,... of Vande Lanotte met een opgelegd quotum dat de samenstelling van onze maatschappij weerspiegelt.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 14:13   #39
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Dan is de term "belg" of "vlaming" even racistisch
Communist of zo?
Mag gerust voor mij. Maar dat is geen antwoord op hetgeen ik daar geschreven heb. Hier gaat het over het definiëren van een bevolkingsgroep op basis van ethnische afkomst. Meer specifiek: een bevolkingsgroep die grootouders heeft buiten Europa. Voor mij moogt ge gerust een Belg, een Vlaming of zelfs een anderlecht supporter erbij sleuren. Hier gaat het over het ABVV dat anderen de les wil spellen inzake burgerzin... en dat in tegenspraak is met de racismewet.
Oud 3 juli 2009, 14:15   #40
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Nee, integendeel, we moeten van de apartheid af.
Correct!... maar dan gaat ge ervan uit dat er nu wel apartheid is... veroorzaakt door een falende overheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be