Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2009, 11:27   #21
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat zou me verbazen. Als ik alleen al naar mijn stamboom kijk, dan zie je dat de Belgische grens dwars door mijn familie is getrokken.

Familie aan vaderskant:

Voor mijn familie aan moederskant geldt dat zelfs nog meer. En dan is het nog niet eens duidelijk te zien aan mijn achternaam. Je moest eens weten hoeveel er Van Gent, Van Antwerpen, Van Vlaanderen, etc heten in Nederland.

Volgens mij is het zelfs tot op de dag van vandaag zo dat er meer Vlamingen met Nederlanders trouwen, dan met Walen.
ook verre familie in tienen spinoza
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 11:37   #22
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar in België wel.

Ik ga daar hier geen boom over opzetten, maar ons verleden heeft ons geboetseerd tot wat we zijn. Collaboratie was pure noodzaak en is zowat met de volksaard versmolten geraakt.

Dat jullie in het Noorden een compleet andere weg kunnen opgaan zijn, en een normale gezonde natiegeest konden opbouwen, hoeft u niet blind te maken voor de situatie van een ander (uw "broers", zal ik maar zeggen).

Noord-Nederlanders die echt een hereniging willen, zullen een maximum aan empathie moeten kunnen opbrengen.
Blijkbaar heeft u geen empathie voor de Nederlanders.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 12:04   #23
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Blijkbaar heeft u geen empathie voor de Nederlanders.
die paar Nederlanders die het plan van shadow verdedigen zijn echt niet mainstream. de overgrote meerderheid verstandige Nederlanders hebben wel door dat alleen al de symbolenkwestie onoverkomelijke problemen stelt die een fusie tussen NEderland en Vlaanderen quasi onmogelijk maakt.

met die mensen kun je een dialoog voeren. met shadow, spinoza en niessen is dit onmogelijk.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 12:10   #24
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
die paar Nederlanders die het plan van shadow verdedigen zijn echt niet mainstream. de overgrote meerderheid verstandige Nederlanders hebben wel door dat alleen al de symbolenkwestie onoverkomelijke problemen stelt die een fusie tussen NEderland en Vlaanderen quasi onmogelijk maakt.

met die mensen kun je een dialoog voeren. met shadow, spinoza en niessen is dit onmogelijk.
je spreekt jezelf tegen 1207.

ik wil wel in dialoog gaan met mensen die een hereniging willen.
niet met een belgiscist zoals jij.
Oud 4 juli 2009, 12:43   #25
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A.Mok
Onderzoek in de genenpoel van het menselijk ras heeft bewezen dat Vlamingen veel meer met Walen gemeen hebben dan met Nederlanders.
Nogal wiedes. Meer dan één derde van de huidige Waalse bevolking zijn nakomelingen van naar Wallonië uitgeweken Vlamingen (vooral 19e eeuw).
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 14:48   #26
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Beslist heb ik geen hekel aan Vlamingen ,want vaak ben ik daar geweest
Beslist heb ik geen hekel aan Fransen ,want vaak heb ik mijn vakantie in Frankrijk doorgebracht.Daarom ook houd ik van dit lied.(zie onder)
Alleen nu is het wel eens tijd, dat de Vlamingen aan Nederland hun excuses aanbieden voor hun jarenlange geschiedvervalsing en kweken van Hollanderhaat.

http://www.youtube.com/watch?v=Ih5i8lEpaH0
Dat kweken van Hollanderhaat is niet Vlaams maar Belgisch. Ik ben het dus volkomen met je eens, je moet je alleen tot de ware "daders" richten.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 16:30   #27
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toch vind ik dat de Vlaamse bijdragen aan de Gouden Eeuw vaak worden overdreven. Ze waren voornamelijk financieel van aard. Je hoeft bijvoorbeeld geen kunsthistoricus te zijn om te zien dat Rembrandt en Vermeer in een compleet andere stijl schilderden dan zuiderlingen zoals Rubens. Verder geldt eigenlijk voor vrijwel alle groten uit die tijd dat het niet-Vlamingen waren. Van Leeuwenhoek, Huygens, De Groot, Beeckman, etc - allemaal niet-Vlamingen. Alleen Stevin is een uitzondering. Maar veel Vlamingen doen maar al te graag alsof ze ons de beschaving zijn komen brengen.
Stel dat Vlamingen jullie de beschaving waren komen brengen, dan zijn hun nakomelingen inmiddels Nederlanders. Degenen die de beschavers kwijt waren, daarvan stammen wij af. Maak u dus geen zorgen, beste noorderburen: u woont in ieder geval aan de roemrijke kant van de grens.
Oud 4 juli 2009, 16:31   #28
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Sinds de scheiding der Nederlanden en de gehele elite van De Nederlanden in de Noordelijke Nederlanden zit is Vlaanderen achtergebleven met mensen die weinig of niet van de macht geproefd hadden en niet wisten/weten wat het is.

Sindsdien is het regime in Vlaanderen/België ingenomen door vreemden en collaborateurs die vinden dat ze respect moeten hebben en erkend moeten worden als 'elite'. Daarvoor mag je posts van Largo_W nakijken van vroeger: wie 'elite' is als Belg en in Vlaanderen woont moet door hem als elite van/in Vlaanderen gezien worden, ongeacht waarvoor die persoon staat of wat zijn of haar verwezenlijkingen of betekenis voor Vlaanderen is.
Of zoals Armand de Decker zei: we 'moeten' de Sachsen-Coburgers erkentelijk zijn. Hier 'moeten' we een prins die z'n pas geboren dochter 'vrouwtje' noemt als een 'licht' zien?
Tegenover Nederlanders die Oranje niks moeten, maar als mens erkennen dat de Oranjes de taken kwalitatief vervullen en kunnen waarmaken.

Die vreemden hebben de Vlamingen sindsdien steeds zo veel mogelijk afhandig gemaakt, we waren en zijn een wingewest. Vlamingen kregen dus de attitude: laat ze maar, ik wroet verder om te overleven, ik heb geen ambitie ,geen trots en lef, ze nemen me anders toch alles af. Het kon en kan de Vlamingen dus weinig schelen dat andere vreemden de huidige volksvreemde 'elite' verjaagt.

Na de val van Napoleon was Oostenrijk niet meer geïnteresseerd in de Zuidelijke Nederlanden, niks dan miserie er mee, want ze verdedigden niet eens hun eigen grondgebied...

Je moet de Vlamingen dus veel vergeven, ze hebben sinds lang geen erkenning gekregen voor eigen verdiensten en iedere ambitie werd gefnuikt, iedere winst en vooruitgang afgeroomd. Als gevolg is de Vlaming onverschillig voor het regime. Dan moet je wel Spinoza en co deels gelijk geven dat Nederland weinig baat heeft bij een land of streek die tijd en energie zou kunnen kosten aan Nederland als diezelfde regio binnen korte tijd zich weer al te makkelijk ten prooi laat vallen aan een nieuwe 'vreemde'.

Deze angst is gegrond, maar slechts als Nederland zichzelf als vreemde presenteert (toegegeven het Belgicisme doet er alles aan opdat dit zou slagen), maar wat niet is. En vooral, de Vlaming moet dit bang zijn durven afschudden.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 16:43   #29
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Heb je daar een wetenschappelijke bron voor ?
Vraag je dat met verbazing, Derk? Twee eeuwen Spaanse bezetting, daarna Oostenrijkers en Fransen hebben zowel in Wallonië als in Vlaanderen genen achtergelaten. Die paar hugenoten en WO II in Nederland wegen daar als vreemde inbreng in de NL genenpool niet tegen op. Vooral het Spaanse bezettingsleger was reusachtig, en bestond uit "strijd"bare, "werk"loze mannen. Dat leger moest niet alleen de Nederlanden bezetten, maar ook Engeland; is hier echter blijven hangen omdat de Armada Invincibile niet is komen opdagen om ze over het Kanaal te zetten. Je kunt dus wel verwachten dat we genetisch minder op Nederlanders zijn gaan lijken, ook zonder wetenschappelijke bron.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 4 juli 2009 om 16:43.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 16:48   #30
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Vraag je dat met verbazing, Derk? Twee eeuwen Spaanse bezetting, daarna Oostenrijkers en Fransen hebben zowel in Wallonië als in Vlaanderen genen achtergelaten. Die paar hugenoten en WO II in Nederland wegen daar als vreemde inbreng in de NL genenpool niet tegen op. Vooral het Spaanse bezettingsleger was reusachtig, en bestond uit "strijd"bare, "werk"loze mannen. Dat leger moest niet alleen de Nederlanden bezetten, maar ook Engeland; is hier echter blijven hangen omdat de Armada Invincibile niet is komen opdagen om ze over het Kanaal te zetten. Je kunt dus wel verwachten dat we genetisch minder op Nederlanders zijn gaan lijken, ook zonder wetenschappelijke bron.
dat betekent niet dat de vlamingen meer gemeen hebben met frankrijk dan met nederland.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 juli 2009 om 16:48.
Oud 4 juli 2009, 16:52   #31
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Ik heb duidelijk gezegd dat ze het niet verdienen.
Persoonlijk ben ik een groot voorstander.
Ik denk niet dat het op verdienste zal aankomen. Stel dat we een scheiding min of meer kunnen regelen met onze Franstalige landgenoten, liefst zonder te grote narigheid, en dat de EU enz. niet moeilijk gaan doen, en stel dat ook de staatsschuld het probleem niet is, dan blijft Vlaanderen 3 tot 4 keer zo klein als Nederland. Een hereniging betekent voor de Nederlanders niet dat zij Vlamingen worden, maar voor de Vlamingen wel dat zij Nederlanders worden. Voor mij geen probleem, ik ben daar niet voor en ook niet tegen, historisch zijn wij Nederlanders, maar voor velen wordt het toch wel even wennen, denk ik. Zelfs wie er voor zijn, zullen denken: beter niet experimenteren met een grote broer. In dat opzicht zie ik veel Vlamingen nog het liefst met San Marino fuseren: groter kunnen we niet aan.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 4 juli 2009 om 16:56.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 16:55   #32
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat betekent niet dat de vlamingen meer gemeen hebben met frankrijk dan met nederland.
Klopt, zelfs genetisch klopt het, maar op het genetische komt het, geloof ik, niet aan.
Oud 4 juli 2009, 16:59   #33
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Heb je daar een wetenschappelijke bron voor ?
Mensen die dergelijke onzin neerpoten zijn doorgaans dezelfden die in andere discussies vol overtuiging neerschrijven dat er geen rassen zijn en dat we allen tot het ene menselijke ras behoren. En dat de wereld hun thuis is en dat grenzen maar arbitrair zijn. 't Is te zeggen, "één wereld, maar dan zonder de 'ollanders, graag".
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 17:12   #34
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Mensen die dergelijke onzin neerpoten zijn doorgaans dezelfden die in andere discussies vol overtuiging neerschrijven dat er geen rassen zijn en dat we allen tot het ene menselijke ras behoren. En dat de wereld hun thuis is en dat grenzen maar arbitrair zijn. 't Is te zeggen, "één wereld, maar dan zonder de 'ollanders, graag".
Pas op, Zwartengeel, straks gaan de Nederlanders op dit forum nog denken dat Nederlanders in Vlaanderen minder geliefd zijn dan andere buitenlanders, en zo erg is het zelfs met die groep waarover je het hebt nog niet gesteld, of is jouw ervaring anders?
Oud 4 juli 2009, 17:17   #35
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Pas op, Zwartengeel, straks gaan de Nederlanders op dit forum nog denken dat Nederlanders in Vlaanderen minder geliefd zijn dan andere buitenlanders, en zo erg is het zelfs met die groep waarover je het hebt nog niet gesteld, of is jouw ervaring anders?
Lees anders eens de schrijfsels van mensen als Henri1 of system op dit forum en je gaat je mening moeten bijschaven, vrees ik. Overigens heb ik hier twee pur sang Belgicisten genoemd, maar ik kan je evengoed voorbeelden geven van Vlaams-nationalisten op dit forum (genre Garry of Guido 007) die nog liever Belg zouden blijven dan dat de kans bestaat dat de Nederlanden ooit weer herenigd zouden geraken. Waarmee de ollanderhaat zich zelfs in de harten van Vlaamsgezinden gevestigd heeft.
Oud 4 juli 2009, 17:22   #36
Shadowke

Standaard

Citaat:
Lees anders eens de schrijfsels van mensen als Henri1 of system op dit forum en je gaat je mening moeten bijschaven, vrees ik. Overigens heb ik hier twee pur sang Belgicisten genoemd, maar ik kan je evengoed voorbeelden geven van Vlaams-nationalisten op dit forum (genre Garry of Guido 007) die nog liever Belg zouden blijven dan dat de kans bestaat dat de Nederlanden ooit weer herenigd zouden geraken. Waarmee de ollanderhaat zich zelfs in de harten van Vlaamsgezinden gevestigd heeft.
die representeren niet alle vlamingen Zwartengeel.
niet veralgemenen aub.
Oud 4 juli 2009, 17:30   #37
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die representeren niet alle vlamingen Zwartengeel.
niet veralgemenen aub.
Het feit blijft dat in België één soort discriminerende uitlatingen ten overstaan van buitenlanders nooit veroordeeld zullen worden door het regime en zijn instanties, zijnde die tegenover Nederlanders. Integendeel, ze zijn nog zelfs dagelijks schering en inslag. Verander in de uitlatingen van sommige Vlamingen het woord 'Nederlander' door pakweg 'Marokkaan' en het hek is volledig van de dam. Wanneer het echter over Nederlanders gaat, ligt niemand er blijkbaar wakker van, meer zelfs, men herkent zijn eigen uitlatingen niet meer als zijnde zwaar beledigend.
Oud 4 juli 2009, 17:32   #38
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het feit blijft dat in België één soort discriminerende uitlatingen ten overstaan van buitenlanders nooit veroordeeld zullen worden door het regime en zijn instanties, zijnde die tegenover Nederlanders. Integendeel, ze zijn nog zelfs dagelijks schering en inslag. Verander in de uitlatingen van sommige Vlamingen het woord 'Nederlander' door pakweg 'Marokkaan' en het hek is volledig van de dam. Wanneer het echter over Nederlanders gaat, ligt niemand er blijkbaar wakker van, meer zelfs, men herkent zijn eigen uitlatingen niet meer als zijnde zwaar beledigend.
dat is door het belgisch regime (CGKR).
als we daar vanaf zijn, zal het wel snel draaien.
Oud 4 juli 2009, 17:38   #39
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is door het belgisch regime (CGKR).
als we daar vanaf zijn, zal het wel snel draaien.
Ik denk persoonlijk dat er na een scheiding van België toch best minstens één of misschien zelfs twee generaties zullen moeten overgaan om het Belgicistische gif uit de Vlamingen te krijgen en volledig genormaliseerde betrekkingen met Nederland te krijgen.
Oud 4 juli 2009, 17:42   #40
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik denk persoonlijk dat er na een scheiding van België toch best minstens één of misschien zelfs twee generaties zullen moeten overgaan om het Belgicistische gif uit de Vlamingen te krijgen en volledig genormaliseerde betrekkingen met Nederland te krijgen.
ma nee.
dat kan snel gaan.
beetje meer vertrouwen hebben in de Vlamingen Zwartengeel.

als je ziet dat een zeer groot deel van de Vlamingen zich al niet meer interesseert of ze in belgie, vlaanderen of de nederlanden wonen.

geef ze gewoon een goede plaats om te wonen, waar ze gerespecteerd worden door de nationale overheid, waar ze hun zin kunnen doen, waar de overheid dicht staat bij de burger zodat algemene klachten snel worden weggewerkt en het komt wel in orde.

de vlaamse regering staat dichter bij de burger dan de federale.
daarom vertrouwt de burger de vlaamse meer dan de federale.
dat kunnen we ook overnemen naar een vlaams-nederlandse staat, want in nederland zijn ze ook niet gelukkig met de bureaucratie.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 juli 2009 om 17:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be