Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2009, 23:56   #21
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Is het Tibetaanse probleem een moslim probleem? Heeft niets met islam te maken. In Polen wonen al langer dan 600 jaar Turks-Tataarse moslims zonder problemen te veroorzaken.
Ligt Urumqi in Tibet misschien?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 23:59   #22
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wat een onzin zeg. IK heb moeite met de vernietiging van andersdenkenden en ik ben moslim. Dat is al minimaal ÉÉN moslim. Ik vind het heel treurig om dit te lezen. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die zoals jij denken. In feite ben jij ons aan het ontmenselijken/dehumaniseren. Jij ontkent ons emoties van medeleven en compasie waarvan jij denkt dat ze alleen westerlingen (of niet-moslims) toebehoren. Moslims zijn net zo goed mensen van vlees en bloed zoals jij. Wij hebben ook medeleven en compassie zoals jij.
Je komt (dit keer) uiterst sympathiek over maar dat zou DUS kunnen betekenen dat je een minder "goede" moslim bent.

Ik lees vaak in de koran, al eens bekeken? Voorwaar een ontmenselijkend document. Bekijk eens 5:51 en hoofdstuk 9, voor "snelle instap".

Typerend overigens dat je "westerlingen" meteen "niet-moslims" noemt; dit benadrukt voorzover nodig de cultuurkloof.
Oud 7 juli 2009, 00:18   #23
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Je komt (dit keer) uiterst sympathiek over maar dat zou DUS kunnen betekenen dat je een minder "goede" moslim bent.

Ik lees vaak in de koran, al eens bekeken? Voorwaar een ontmenselijkend document. Bekijk eens 5:51 en hoofdstuk 9, voor "snelle instap".

Typerend overigens dat je "westerlingen" meteen "niet-moslims" noemt; dit benadrukt voorzover nodig de cultuurkloof.
In de bijbel staan ook een hoop wreedheden beschreven. Betekent dat dat de christenen geen compassie kunnen hebben? ALLE mensen zijn tot compassie in staat, of ze nu moslim zijn of niet. Ik ken hele gelovige moslims die hele liefdevolle mensen zijn. Het een sluit het ander niet uit.

Ik noem westerlingen niet "niet-moslim". Ik probeer het te beschrijven uit jouw perspectief, uit jouw wereldbeeld. Niet-moslims zijn ook mensen uit India, China, Japan etc.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 00:20   #24
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ligt Urumqi in Tibet misschien?
Er zijn in China problemen met Oeigoeren EN met Tibetanen. Daarmee wil ik aangeven dat het probleem NIETS met de islam te maken heeft. Tibetanen zijn immers geen moslims. Rond de Olympische spelen waren er grote groepen Tibetanen die aan het rellen waren. Tibetanen zijn geen moslim maar boedhist. Boedhisten worden in het algemeen als vredige mensen gezien.
Oud 7 juli 2009, 00:53   #25
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moordenaarspractijken hebben onderling vaak wel enige overeenkomsten, per slot van rekening: dood is dood.

Het zal wel inconsequent van mij zijn, dat het uitroeien "zelfs" van moslims mij zéér benauwt hoewel in het tegenovergestelde geval waarschijnlijk niet 1 moslim echte moeite zal hebben met de vernietiging van (anders)Denkenden. Misschien is dit ook een reden dat mijn filosofie "rechts-pacifisme" niet te vinden is in Media, mogelijk te links ....

Citaat:
hoewel in het tegenovergestelde geval waarschijnlijk niet 1 moslim echte moeite zal hebben met de vernietiging van (anders)Denkenden.
Geloof je die baarlijke onzin nu écht zelf of is het maar de avatar die daar schrijft?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 00:58   #26
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
In de bijbel staan ook een hoop wreedheden beschreven. Betekent dat dat de christenen geen compassie kunnen hebben? ALLE mensen zijn tot compassie in staat, of ze nu moslim zijn of niet. Ik ken hele gelovige moslims die hele liefdevolle mensen zijn. Het een sluit het ander niet uit.

Ik noem westerlingen niet "niet-moslim". Ik probeer het te beschrijven uit jouw perspectief, uit jouw wereldbeeld. Niet-moslims zijn ook mensen uit India, China, Japan etc.
In die bijbel (die ik ook niet "moet" maar wel verdomd goed ken) staan voor "christenen" (opzouten graag) dus in het Nieuwe testament, géén eeuwigdurende opdrachten tot moord en de overige gruwelen (oude testament) zijn overwegend "geschiedkundige" beschrijvingen, voorzien van aanduidingen als plaats/tijd/omstandigheden.

Evengoed zijn daar vele eeuwen door "christenen" excuses en misbruiken aan ontleend die ogenschijnlijk lijken op moslim-gewoonten maar daarmee niet vergelijkbaar zijn want de moord- en onderdrukkings-opdrachten in de koran zijn niet voor enig zulk misverstand vatbaar en degenen die niet "mee optrekken ten oorlog" zijn "niet de beteren".

Het heeft de Nederlanders tamelijk veel tijd gekost om de oudere godsdienst(en) in te schuchteren en hun invloed op het staatsbestel te minimaliseren; de recente import van Het Ergere draait de klok terug en wel minstens tot het Turks "niveau" (het kan erger).
Oud 7 juli 2009, 00:59   #27
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Geloof je die baarlijke onzin nu écht zelf of is het maar de avatar die daar schrijft?
Lees wat koran, zodat je weet waar volwassenen over praten.
Oud 7 juli 2009, 01:01   #28
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Er zijn in China problemen met Oeigoeren EN met Tibetanen. Daarmee wil ik aangeven dat het probleem NIETS met de islam te maken heeft. Tibetanen zijn immers geen moslims. Rond de Olympische spelen waren er grote groepen Tibetanen die aan het rellen waren. Tibetanen zijn geen moslim maar boedhist. Boedhisten worden in het algemeen als vredige mensen gezien.
Die "vreedzaamheid" van boeddhisten resulteert alleen maar uit moderne promotie-vertelsels; de geschiedenis leert wel iets anders.

Ik moet "ze" geen van alle(n); godsdienst als smoes voor doodmakerij.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 7 juli 2009 om 01:03.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 01:17   #29
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die "vreedzaamheid" van boeddhisten resulteert alleen maar uit moderne promotie-vertelsels; de geschiedenis leert wel iets anders.

Ik moet "ze" geen van alle(n); godsdienst als smoes voor doodmakerij.
In dit geval werden wel de moslims doodgemaakt. (zoals in Srebrenica)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 01:32   #30
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In dit geval werden wel de moslims doodgemaakt. (zoals in Srebrenica)
Ja en ik ben TEGEN al zulks; had ik meen ik al wel eens eerder verteld. Zelfs: tegen doodGAAN maar het zal weinig helpen.
Oud 7 juli 2009, 01:54   #31
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
dus in het Nieuwe testament, géén eeuwigdurende opdrachten tot moord
[Luke 19:27]But those enemies of mine who did not want me to be king over them--bring them here and kill them in front of me.'"

[Lucas 19:27] Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Oud 7 juli 2009, 02:12   #32
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
[Luke 19:27]But those enemies of mine who did not want me to be king over them--bring them here and kill them in front of me.'"
[Lucas 19:27] Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Nogmaals: ik moet geen enkele godsdienst en vertrouw er geen.

Die kreet die je volkomen buiten verband citeert, was onderdeel van een "gelijkenis" of zeg maar "fabel", waarvan J de auteur zou zijn geweest, indirecte rede en hield/houdt voor niemand een opdracht in.

Citaat:
De gelijkenis van de koning en de drachmen

11 Aan de mensen die stonden te luisteren, vertelde hij nog een gelijkenis, aangezien hij nu dicht bij Jeruzalem was en zij dachten dat het koninkrijk van God nu spoedig zou aanbreken. 12 Hij zei: ‘Een man van voorname afkomst ging op reis naar een ver land om het koningschap in ontvangst te nemen en dan terug te keren. 13 Hij riep tien van zijn dienaren bij zich, gaf elk van hen honderd drachme en zei tegen hen: “Ga daarmee handeldrijven terwijl ik weg ben.” 14 Maar zijn landgenoten haatten hem en stuurden afgevaardigden achter hem aan met de boodschap: “We willen niet dat die man koning over ons wordt!” 15 Bij zijn terugkeer, toen hij het koningschap had ontvangen, liet hij de dienaren aan wie hij het geld had gegeven bij zich roepen om te vernemen wat ze met handeldrijven hadden verdiend. 16 De eerste kwam en zei: “Heer, uw geld heeft het tienvoudige opgeleverd.” 17 Zijn meester zei: “Voortreffelijk, je bent een goede dienaar. Omdat je betrouwbaar bent geweest in iets zeer gerings verleen ik je het bestuur over tien steden.” 18 De tweede kwam zeggen: “Uw geld, heer, heeft het vijfvoudige opgebracht.” 19 Tegen hem zei hij: “Jij krijgt het bestuur over vijf steden.” 20 Toen kwam de derde dienaar, die zei: “Heer, hier is uw geld, ik heb het in een doek voor u bewaard. 21 Ik was bang voor u, omdat u een streng man bent die terugvordert wat hij niet heeft gestort en oogst wat hij niet heeft gezaaid.” 22 Zijn meester zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar, met je eigen woorden zal ik je veroordelen! Je wist dat ik een streng man ben en terugvorder wat ik niet heb gestort en oogst wat ik niet heb gezaaid? 23 Waarom heb je mijn geld dan niet bij de bank in bewaring gegeven? Dan had ik het bij mijn terugkeer met rente kunnen opvorderen.” 24 En tegen degenen die erbij stonden zei hij: “Neem hem de honderd drachme af en geef ze aan de knecht die het tienvoudige verworven heeft.” 25 Ze zeiden tegen hem: “Heer, hij heeft al het tienvoudige!” 26 “Ik zeg jullie: wie heeft zal nog meer krijgen; maar wie niets heeft, hem zal zelfs wat hij heeft worden ontnomen. 27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’

28 Na deze woorden trok Jezus verder, op weg naar Jeruzalem.
Hier zag ik dit verhaal besproken worden op een forum van bijbel-fans:
http://forum.credible.nl/topic.php?id=7982
Oud 7 juli 2009, 02:45   #33
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het probleem eerder etnisch dan religieus is. Ik voel me ook niet superieur aan moslims, noch inferieur. En jij? Hoe voel je je ten aanzien van christenen, of atheïsten, of agnosten?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 juli 2009 om 02:47.
Oud 7 juli 2009, 12:40   #34
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard Zware rellen in Xinjiang (West-China)

http://www.nu.nl/algemeen/2036856/ch...in-urumqi.html

De Volksrepubliek China laat zich weer van haar beste kant zien ... De islamitische minderheid der Oeigoeren (Xinjiang: 45% van de bevolking) is in opstand gekomen tegen de stelselmatige cultuurvernietiging door Beijing - dat honderdduizenden Han-Chinezen naar Xinjiang stuurt om daar de Chinese invloed te vergroten. Meer als 100 mensen gedood bij rellen in Urumqi.

Na Tibet is nu dus Xinjiang aan de beurt. Wat word de volgende etnische schoonmaak? Binnen-Mongolië? Guanzhou? Het is treurig om te zien dat een grootmacht als China nog altijd zo diep kan zinken...

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 13:21   #35
MonaLisaOverDrive
Vreemdeling

MonaLisaOverDrive's schermafbeelding

Standaard

China heeft Oost-Turkestan geannexeerd net zoals het later met Tibet zou doen. Zoals gewoonlijk bij een Chinese bezetting, is er dan geen sprake van een integratie van de inheemse bevolking maar eerder een assimilatie. Er worden enorme hoeveelheden Han-Chinezen met subsidies naartoe gestuurd, zogenaamd om de regio te helpen ontwikkelen maar in realiteit wordt de kleinhandel volledig door hen overgenomen (omdat ze onder de prijs verkopen) en krijgen ze de meeste jobs (omdat ze corrupte ambtenaren kunnen omkopen). In een gebied als Tibet is de inheemse bevolking al een minderheid in eigen land.

In beide regio's is er sprake van grove schendingen van de mensenrechten. Ik sprak onlangs met de monnik Bagdro die drie jaar lang politieke gevangene is geweest omdat hij deelnam aan een betoging. Tijdens zijn verhoor is hij op gruwelijke wijze gemarteld geweest door middelen van electrocutie, slagen, bevriezing, ophanging tot hij eender wat bekende. Daarna was er tijdens zijn opsluiting sprake van extreme uithongering en vernedering (hij werd gedwongen zijn eigen uitwerpselen op te eten), kortom middelleeuwse inquisitie praktijken.

In Xinjiang is er sprake van gedwongen abortussen, soms zelfs zeer laat in de zwangerschap en gedwongen sterilisaties van Oeigoerse vrouwen. Onder het mom van de strijd tegen terrorisme, worden opstandige mannen opgesloten zonder enige vorm van proces. Jonge vrouwen worden weggevoerd en verplicht tewerkgesteld in Oost-Chinese speelgoedfabrieken in ontstellend slechte arbeidsomstandigheden.

Zelfs in eigen land is de bevolking niet veilig, schrijnend duidelijk na de vervolging van Falun Gong.

Deze feiten worden in het Westen verdoezeld door te doen uitschijnen dat China langzaam evolueert naar een democratie. Niets is minder waar, de communistische partij verstevigt zijn wurggreep op het land en wordt steeds angstiger bij elke vorm van democratisch protest waarop het buiten proporties reageert.

Intussen wordt de consument gesust met goedkope producten van slechte kwaliteit, die zich niet beseft dat op die manier een misdadig regime in stand wordt gehouden. Alles moet opgeofferd worden voor de heilige koe van de vrije markt.

Ik koop zelf zo weinig mogelijk Chinese producten omdat ik intussen te grote gewetensbezwaren heb tegen het economisch ondersteunen van een terreurregime. Hoeveel onschuldige mensen moeten er nog sterven, terwijl het Westen een andere kant op kijkt ?
MonaLisaOverDrive is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 13:32   #36
MonaLisaOverDrive
Vreemdeling

MonaLisaOverDrive's schermafbeelding

Standaard

Het communistische regime wordt steeds angstiger - het spookbeeld van een uiteengevallen Rusland achtervolgt hen ongetwijfeld in hun nachtmerries.

Na de gedwongen abortussen en sterilisaties, ontvoering en gedwongen tewerkstelling van meisjes en wrede onderdrukking onder het mom van de oorlog tegen het terrorisme, hebben de Oeigoeren nog maar weinig te verliezen.

Net als de Tibetanen hebben ze geen enkele recht om hun eigen cultuur,taal en religie te ontwikkelen en dreigen ze ook een minderheid in eigen land te worden.

Maar de Chinese propaganda machine draait al op volle snelheid en wijst met de vinger naar het Westen waar opruiende krachten China willen destabiliseren.

Als we nu eens allemaal zouden stoppen met het kopen van Chinese producten, dan kunnen we de communistische partijtop eens tonen hoe een echte democratie werkt in plaats van de schijnvertoning van de volksrepubliek China.

Laatst gewijzigd door MonaLisaOverDrive : 7 juli 2009 om 13:32.
MonaLisaOverDrive is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 15:40   #37
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Xinjiang is net zoals Tibet een ethnisch probleem. Massa's inwijkelingen verdringen locale cultuur en locale bevolking.

Vandaag lijkt de situatie trouwens verder uit de hand te lopen want op wraak beluste Han-Chinezen kwamen ook op straat om wraak te nemen tegen de Oejgoeren. Het Chinese regime zal dus straks langs beide kanten klop geven.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 15:54   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MonaLisaOverDrive Bekijk bericht
In Xinjiang is er sprake van gedwongen abortussen, soms zelfs zeer laat in de zwangerschap en gedwongen sterilisaties van Oeigoerse vrouwen.
Heb je daar een bron van, van al die nogal groffe schendingen van mensenrechten in je bericht?

Volgens een artikel wat ik vandaag las is de situatie toch enigszins anders. Je lijkt de situatie ten tijde van de culturele revolutie te beschrijven.

Citaat:
After the Cultural Revolution, apparently as some form of compensation, the Chinese government began to award some privileges and preferences to ethnic minorities.

For example, the tough one-child policy applies only to Han couples. Accordingly, the birth rate and population proportion of the Han are decreasing, compared to other ethnic groups. Meanwhile, privileges have been granted to ethnic minorities for employment and education opportunities. To boost economic growth, the government in recent years has poured much money into ethnic minority areas.

Many Han are upset at what they see as discrimination. In the aftermath of the Shaoguan brawl, Guangdong party secretary Wang Yang visited and consoled the injured Uyghur workers, but allegedly ignored the injured Han workers. This angered the Han workers and increased their suspicion of the government's policy.

Even as ethnic groups, such as the Uyghurs, complain they are being exploited or discriminated by the Han, many Han accuse the government of doing the same. In the end, as China's economy advances, political and economic equality between Han and non-Han is being undermined.

The wealth gap is expanding between the Han, who in general live in rich areas, and those ethnic minorities who live in relatively poorer areas. The economic inequality between different regions is also a case between Han and non-Hans. Although this imbalance of economic development is due to many factors, it's easy for minorities to feel exploited by the Han.
Dat de een kind politiek alleen op Han koppels van toepassing is, is een dicriminerende wetgeving, ook al is het te begrijpen dat andere etnieën zo'n ingrijpende maatregel niet zonder meer zouden aanvaarden, en dat wel eens de reden kan zijn van hun uitsluiting van deze maatregel.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 juli 2009 om 16:00.
Oud 7 juli 2009, 15:58   #39
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Identarisme is een nieuw woord voor "nationale bevrijdingsbewegingen". In zijn gesprekken vandaag met Poeting had President Obama het uitdrukkelijk over "een recht op onafhankelijkheid van volkeren zoals de Georgiërs, de Oekraieners enz..." Terwijl de russische mening over zulke zaken eerder over "invloedssferen" gaat.

"nationale bevrijdingsbewegingen" zijn niet zo vrijblijvend als men zou denken, dat blijkt ook uit de nasleep van het uiteenvallen van de SU : in de diverse onafhankelijk geworden staten leeft inmiddels doordat die staten oorspronkelijk onder een nvermomde russiische bezetting leefden, dat er zich inmiddels vele russen vestigden die nu Kazakken, Litauers, Oekraieners enz.. werden ondanks het gfeit dat ze zich nog redelijk eng verbonden voelen met hun moederland.

De kans bestaat dat binnen afzienbare tijd er "in de chinese invloedsfeer" landen onafhankelijk worden zoals Tibet, Oeigoerië e.a. met een binnenlands Han-Chinezen
probleem... zoals heel Europa eigenlijk een samenraapsel is van staten met historisch gegroeide grenzen, die ook minderheden bevatten... De oplossing van dergelijke problemen (overal doen die zich voor met diverse "specifieke" eigenheden) is cruciaal voor de vrede zowel locaal als mondiaal.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 16:06   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Identarisme is een nieuw woord voor "nationale bevrijdingsbewegingen". In zijn gesprekken vandaag met Poeting had President Obama het uitdrukkelijk over "een recht op onafhankelijkheid van volkeren zoals de Georgiërs, de Oekraieners enz..." Terwijl de russische mening over zulke zaken eerder over "invloedssferen" gaat.
De VS denkt evenzeer in termen van invloedssferen. Europa en Latijns Amerika zijn VS invloedssfeer. Europa op haar beurt heeft dan nog wat sub-invloedssferen in Afrika bijvoorbeeld. Rusland en de VS hebben invloedssferen, maar zijn zelf niet echt invloedssfeer van een derde.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 juli 2009 om 16:07.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be