Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

Discussietools
Oud 9 juli 2009, 23:23   #21
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Men heeft immers slechts zes maanden de tijd om een beroep tot vernietiging bij het Grondwettelijk Hof in te dienen..

Aangezien Franstaligen zich niets aantrekken van uitspraken van het Grondwettelijk Hof zie ik niet in waarom wij dat wel zouden doen.
daiwa is offline  
Oud 9 juli 2009, 23:54   #22
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Op zich kan ik de Franstalige logica nog vinden in "alle kinderen zijn gelijk" maar het blijft wel zo dat ze hypocriet doen door zelf niet iedereen gelijk te stellen door aan hun voorrechten vast te klampen.
Gwyndion is offline  
Oud 10 juli 2009, 00:01   #23
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Mag ik veronderstellen dat dit ironisch bedoeld is? Zoniet, dan ziet het er voor u toch maar droevig uit. Vooral in de passage waar u het hebt over de "meesters".
Ik zou het eerder cynisme noemen...
...maar....euhm....
Ik beschrijf een laf en serviel volkje dat er als een laffe wezel niet eens in slaagt zijn meester (jawel hoor) recht in de ogen te kijken teneinde niets minder dan zijn recht te eisen voor zijn eigen nakomelingen.
En U vindt dat het er droevig uitziet voor mij?
Oud 10 juli 2009, 06:44   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Op zich kan ik de Franstalige logica nog vinden in "alle kinderen zijn gelijk" maar het blijft wel zo dat ze hypocriet doen door zelf niet iedereen gelijk te stellen door aan hun voorrechten vast te klampen.
Ik heb het in een andere draad ook al gezegd: dit argument van de frankofonen is vals.

Er zijn verschillen in kinderbijslagen, schoolpremies en belastingsvermindering tussen kinderen uit Vlaanderen/Wallonië en hun speelkameraadjes van net over de grenzen in Holland, Duitsland, Luksemburg, Frankrijk en Engeland.

Als "alle kinderen gelijk zijn", dan moet dit ook tellen voor die kinderen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 10 juli 2009, 08:14   #25
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Daar ben ik het ook mee eens, valt me ook op hoe "iedereen is gelijk" enkel speelt als het in hun voordeel is. Als iedereen toch gelijk zouden ze hun pariteit etc willen opgeven zodat een Vlaamse stem hetzelfde waard is als een Waalse stem?
Gwyndion is offline  
Oud 10 juli 2009, 08:19   #26
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denken jullie niet dat er nog meer gezinnen naar Vlaanderen zullen komen wonen en de verfransing in de Brusselse rand nog verder zal uitbreiden , en zeker niet met de meest kapitaalkrachtige gezinnen.
Neem eens een kijkje op de vastgoedmarkt in de Rand. De kans dat er zich 'minvermogenden' vestigen situeert zich ongeveer ter hoogte van het maaiveld.
Oud 10 juli 2009, 08:34   #27
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
De Walen hebben overschot van gelijk.
Die laffe Vlamingen durven het geeneens aan om Federaal in het wit van de ogen van hun meesters te kijken.
Anderzijds willen ze wel, als ratten verdoken in een donker hol, geniepig en achterbaks, een eigen sociale zekerheid oprichten.

De Wallonen vinden ons een walgelijk en heimelijk schlemielenvolkje....
Soms vraag ik mij af of ze niet gelijk hebben...
Als je deelstaten verkiezingen laat houden en regeringen laat vormen, dan moeten deze regeringen ook bevoegdheden hebben.
Natuurlijk ontstaan er dan verschillen tussen de deelstaten.
Het zou gek zijn als dit niet zo zou zijn.
In de VS zijn de verschillen tussen de staten veel groter dan in Belgie.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 10 juli 2009 om 08:39.
Sidharta is offline  
Oud 10 juli 2009, 08:37   #28
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb het in een andere draad ook al gezegd: dit argument van de frankofonen is vals.

Er zijn verschillen in kinderbijslagen, schoolpremies en belastingsvermindering tussen kinderen uit Vlaanderen/Wallonië en hun speelkameraadjes van net over de grenzen in Holland, Duitsland, Luksemburg, Frankrijk en Engeland.

Als "alle kinderen gelijk zijn", dan moet dit ook tellen voor die kinderen.
Voor alle kinderen in heel Europa in de hele wereld

Dit kan alleen, met 1 regering in Europa en 1 regering in de wereld.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 10 juli 2009 om 08:38.
Sidharta is offline  
Oud 10 juli 2009, 09:04   #29
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

De Waalse regering zou misschien best een ministerpost en een kabinet voor Vlaamse zaken oprichten, zodat ze de kolonie deftig kunnen besturen.
Zucht is offline  
Oud 10 juli 2009, 10:05   #30
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Zelf vind ik dat er in de eeerste plaats naar een europese minimum sociale zekerheid gestreefd moet worden & een geleidelijke harmonizering.
Als we daarop moeten wachten, kunnen we wachten tot we honderd jaar zijn.
groene flamingant is offline  
Oud 10 juli 2009, 11:12   #31
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

let wel: "minimale".

Dat wil weggen dat staten daarbovenop nog eigen voorzieningen kunnen maken.
Pelgrim is offline  
Oud 10 juli 2009, 11:21   #32
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
De Walen hebben overschot van gelijk.
Die laffe Vlamingen durven het geeneens aan om Federaal in het wit van de ogen van hun meesters te kijken.
Anderzijds willen ze wel, als ratten verdoken in een donker hol, geniepig en achterbaks, een eigen sociale zekerheid oprichten.

De Wallonen vinden ons een walgelijk en heimelijk schlemielenvolkje....
Soms vraag ik mij af of ze niet gelijk hebben...
Kan ook zijn dat de Vlaming het wit van hun ogen niet kan zien omdat ze die gesloten houden, maar heb de indruk dat ze binnenkort klaarwakker zullen zijn.
Vette Pois(s)on is offline  
Oud 10 juli 2009, 11:24   #33
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Bekijk de persberichten van vancdaag vanwege UNizo en de Spa eventjes -
ik geloof dat een uitbreiding van "sociale zekerheden" zoals hoger kindergeld en hogere ziektetussenkomsten (hospitalisatieverzekering) in vlaanderen en/of elders in België toch eerst en vooral gepaard zal moeten gaan met een efficiëntere inning van de verschuldigde bijdragen.

Het gelijk maken van de sociale zekerheid (pensioenen e.d.) voor zelfstandigen, arbeiders, bedienden en ambtenaren bv. door de lat geliujk te leggen op het gebied van de bijdragen & het verwerven van fondsen uit andere bronnen dan uitsluitend "arbeid" zou bv. de mogelijkheden van de sz in die mate kunnen verruimen dat het invoeren van een verschil voor "Vlaanderen" tegenover "Wallonië" overbodig zou zijn.

er wonen inderdaad Vlamingen in Brussel en Wallonië, zoals er ook Franstalige Vlamingen
zijn enz.. Een royalere toepassing van de uitkeringssociale zekerheid in het Noorden des Lands zou wel eens een "ongewenst aanzuigeffect" kunnen hebben...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 10 juli 2009, 11:26   #34
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
let wel: "minimale".

Dat wil weggen dat staten daarbovenop nog eigen voorzieningen kunnen maken.
Helemaal just : de weg naar een "sociaal europa"

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 10 juli 2009, 11:29   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Helemaal just : de weg naar een "sociaal europa"
dus waarom mag Vlaanderen geen extra's geven bovenop de Belgische SZ?
Oud 10 juli 2009, 14:16   #36
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Ik zou het eerder cynisme noemen...
...maar....euhm....
Ik beschrijf een laf en serviel volkje dat er als een laffe wezel niet eens in slaagt zijn meester (jawel hoor) recht in de ogen te kijken teneinde niets minder dan zijn recht te eisen voor zijn eigen nakomelingen.
En U vindt dat het er droevig uitziet voor mij?
En wie is die "meester" dan volgens u? Toch niet de Franstaligen mag ik hopen?
quercus is offline  
Oud 10 juli 2009, 14:40   #37
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus waarom mag Vlaanderen geen extra's geven bovenop de Belgische SZ?
Vlaanderen mag dit zeker op basis van vroeger art59bis -huidig art 128§1- van de Grondwet

Volgens art 1 van de Bijzondere wet op de Hervorming van de Instellingen mag Vlaanderen (de vlaamse gemeenschap) dit inderdaad doen voor die domeinen die volgens dezelfde bijzondere wet op de hervorming van de instellingen tot de persoonsgebonden materies (art 59bis van de Grondwet)behoren.
Alzo zegt art 5§1lidII van diezelfde bijzondere wet LETTERLIJK:
art5§l De persoonsgebonden aangelegenheden , bedoeld in artikel 59bis van de Grondwet zijn(waarvoor de vlaamse gemeenschap bevoegd is):
I...
II.Wat de bijstand aan personen betreft:
1°Het gezinsbeleid met inbegrip van alle vormen van hulp en bijstand aan gezinnen en kinderen

Vlaanderen kan dus aanvullende bijslagen geven aan gezinnen en kinderen .
Anderzijds blijft (al dan niet voorlopig) de kinderbijslag die in de algemene sociale zekerheid vervat zit federaal (art 21§1 van de wet van 21juni1981 betreffende de algemene beginselen van de sociale zekerheid)

De franstaligen zullen natuurlijk wel niet nalaten alle mogelijke procedures in te stellen om de aanvullende vlaamse kinderbijslag te dwasbomen of uit te stellen, waaronder beroep bij Grondwettelijk Hof en zoveel mogelijk Belangenconflicten ...ze doen maar .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 10 juli 2009 om 14:46.
Luc Bekaert is offline  
Oud 10 juli 2009, 14:44   #38
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Toch volgens CDH, Ecolo en PS. die vinden dat het gebruiken van extra beleidsruimte voor een extra kinderbijslag en een hospitalisatieverzekering, niet kunnen.

bron: http://www.lalibre.be/actu/belgique/...e-la-secu.html

wedden dat ze een conflict gaan inroepen??
Wat de Waalse politici daar over denken is van ondergeschikt belang.
Zij kunnen hier zelfs niets aan veranderen, het gaat immers over een grondwettelijke Vlaamse bevoegdheid.
Net zoals zij er niets kunnen aan veranderen dat Vlaanderen geen Franstalige besturen en burgemeesters aanstelt in Vlaamse gemeentes.
Zij kunnen van op de zijlijn roepen zoveel ze willen, maar zijn en blijven enkel boze supporters dit niets hebben in te brengen in het spel.
Zelfs de federale, de Benelux, de EU, de VN of welk ander bestuur dan ook kan hier iets anders doen dan staan roepen dat zij het oneerlijk vinden tegenover de rest van de wereld en verder braaf toekijken hoe Vlaanderen toch zijn eigen zin doet.

Het zijn trouwens de eerste stappen van N-VA en CD&V om de Waalse politici te doen roepen om een staatshervorming, want zij gaan nu eerst al hun bevoegdheden gebruiken om het leven van de Vlamingen beter en goedkoper te maken.
De nee, tegen de federale regering voor Vlaams geld om de staatsschuld af te lossen was er ook een zet van.
Peeters zijn verklaringen waren heel duidelijk dat de federale regering haar problemen zelf oplost.
Jantje is offline  
Oud 10 juli 2009, 15:32   #39
orfeus5412
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Vlaanderen mag zijn eigen bevoegdheden niet gebruiken
Toch volgens CDH, Ecolo en PS. die vinden dat het gebruiken van extra beleidsruimte voor een extra kinderbijslag en een hospitalisatieverzekering, niet kunnen.

bron: http://www.lalibre.be/actu/belgique/...e-la-secu.html

wedden dat ze een conflict gaan inroepen??
Een conflict of misschien mijnheer J.. Dewitte van het CGKR...
orfeus5412 is offline  
Oud 10 juli 2009, 17:17   #40
Shadowke

Standaard

en dit land loopt steeds verder naar haar einde.

de breuk is onafwendbaar!
Shadowke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be