Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2009, 14:33   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ok, maar het staatshoofd hier (koning) bepaalt geenszins het beleid. In Frankrijk wel. Wil je terdege vergelijken, moet je de werkingskosten van onze federale premier én de minister-presidenten van onze deelstaten erbij tellen.
Met een louter financiële vergelijking kan je de zin of onzin van een koning of president niet aantonen.
Fout!!!!!!!

De koning bepaald hier meer het beleid dan je zou verwachten.

Het zou niet de eerste keer zijn dat een formateur zijn beleidsverklaring en regeringsverklaring volledig opnieuw moet schrijven, omdat de koning ze afkeurde.

Ook is het de koning die beslist welke partijen in de regering mogen zitten en met welke ministers.

De politiek macht van de Belgische koning is bijna te vergelijken met de Franse presidentiele macht.
Hij mag het alleen niet tonen aan de bevolking.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 14:59   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
OK. 2 vragen.

a. Hoeveel mensen hebben hiermee werk ?

b. Wat gaat dat nu kosten als we er een republiek van maken ?
a, de hoeveelheid mensen die met dat geld tewerk gesteld worden moet je al afwegen tegenover de Saksen Coburgers die er niks voor doen.

b) Hoeft niks te kosten , als we de "president" job gewoon mee aan de premier-job plakken. Of zelfs een Zwitsers systeem met rotatie over al onze gewestelijke eerste ministers.
Oud 22 juli 2009, 15:10   #23
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK. 2 vragen.

a. Hoeveel mensen hebben hiermee werk ?
Waarschijnlijk een paar 100 maar dat is totaal niet van tel in deze discussie

Citaat:
b. Wat gaat dat nu kosten als we er een republiek van maken ?
Hangt af van de wetgevende maatregelen, mijns inziens kan dit héél (HÉÉL) wat goedkoper
Oud 22 juli 2009, 15:11   #24
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Neem een vb aan Oostenrijk met 8,4 milj inwoners, best en redelijk vergelijkbaar met Be:
http://www.news.at/articles/0405/10/...ndespraesident

In Oostenrijk vinden ze een tienmaal-goedkopere-als-Be-koning al duur, als ik de tabellen ondereen in de rapte bijeentel (wel cijfers 2004).

Totaal ca 5,5 miljoen € met alle kosten hé ambtenaren, personeel,... zelfs de postzegels...

Dus ik schat toch dat men met een president zo´n 40 �* 50 milj € bespaart.

Dat hangt er ook vanaf welke bezittingen het koningshuis de staat nalaat voor een respectvolle terugtrekking...

Of bedoelt ge dat de koningsfamilie nog eens pensioen gaat trekken ?

Als ze maandelijks hun pensioenbijdrage betaald hebben... en 65 zijn... ?
(het "koningspersoneel" wslk wel)

Een Duitse president kost in 2005 :

Die heeft een zuiver cerenomieële functie.
(helemaal niet vergelijkbaar met de Franse president)
Oud 22 juli 2009, 16:21   #25
manuel
Lokaal Raadslid

Standaard

Samengevat :
de discussie gaat niet over monarchie of presidentsschap, maar over wat mag het hoofd van de staat kosten.
manuel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 18:22   #26
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
a, de hoeveelheid mensen die met dat geld tewerk gesteld worden moet je al afwegen tegenover de Saksen Coburgers die er niks voor doen.
Protocol heeft ook zijn prijs. In alle landen. Gaat gij onbezoldigd lintjes doorknippen van Oostende tot Arlon of rampslachtoffers troosten ? Ge moogt uw vervoer en uw eten alle dagen nog gratis hebben. En wie is Maddox ? Denkt ge dat gij daadwerkelijk een morele steun betekent voor menen in nood ?
Citaat:
b) Hoeft niks te kosten , als we de "president" job gewoon mee aan de premier-job plakken. Of zelfs een Zwitsers systeem met rotatie over al onze gewestelijke eerste ministers.
Ge kunt het proberen. Maar van u had ik uiteraard nooit enig realistisch voorstel verwacht.

Keep on dreaming.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 18:25   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel Bekijk bericht
Samengevat :
de discussie gaat niet over monarchie of presidentsschap, maar over wat mag het hoofd van de staat kosten.
Ttz wat sparen we als we overgaan van een federale monarchie naar een federale republiek.

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Federale_monarchie
vb Australië, België, Canada, Maleisië, Koninkrijk der Nederlanden en de Verenigde Arabische Emiraten, en inmiddels Spanje*.
ref*:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Federale_republiek
vbn.
Argentinië
Bosnië en Herzegovina
Brazilië
Comoren
Duitsland
Ethiopië
India
Irak
Mexico
Micronesië
Nepal
Nigeria
Oostenrijk
Pakistan
Rusland
Venezuela
Verenigde Staten van Amerika
Zuid-Afrika
Zwitserland
Oostenrijk en Zwitserland kunnen als vergelijkbaar vb dienen, voor Oostenrijk heb ik reeds de totale kosten geciteerd nl ca 5,5 miljoen € voor een Bundespräsident of 1/10 van het Belgisch Koningshuis.

Bundespräsident Oostenrijk:
http://de.wikipedia.org/wiki/Bundesp...h)#Kompetenzen

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2009 om 18:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 18:27   #28
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Waarschijnlijk een paar 100 maar dat is totaal niet van tel in deze discussie
Die 100 staan dus al niet op de werkloosheidskas. Kan je dus al aftrekken van de reële kosten voor de staat.

Citaat:
Hangt af van de wetgevende maatregelen, mijns inziens kan dit héél (HÉÉL) wat goedkoper
Met "mijns inziens" zonder getallen zijn we niks. Conclusies worden genomen op basis van facts&figures. Ert lopen al te veel oenen rond die een gefantaseerde mening hebben. Zijn we niks mee.
Oud 22 juli 2009, 18:30   #29
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Fout!!!!!!!

De koning bepaald hier meer het beleid dan je zou verwachten.

Het zou niet de eerste keer zijn dat een formateur zijn beleidsverklaring en regeringsverklaring volledig opnieuw moet schrijven, omdat de koning ze afkeurde.

Ook is het de koning die beslist welke partijen in de regering mogen zitten en met welke ministers.

De politiek macht van de Belgische koning is bijna te vergelijken met de Franse presidentiele macht.
Hij mag het alleen niet tonen aan de bevolking.
Je vergeet een belangrijk aspect : de koning duidt aan wie een adellijke titel krijgt. En reken maar dat dat een zéér belangrijke drijfveer is voor vele politiekers om in het gareel van het Hof te lopen. Vooral dan bij de klassieke partijen (VLD, CD&V, SPa).
Oud 22 juli 2009, 18:35   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Conclusies worden genomen op basis van facts&figures. Ert lopen al te veel oenen rond die een gefantaseerde mening hebben. Zijn we niks mee.
Die facts zijn nochtans al op dit topic te lezen.

Uw vraag was toch duidelijk:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes
Zijn we goedkoper af met een president ?
Of heb je veel meer gevraagd, maar was je niet duidelijk genoeg ?

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2009 om 18:41.
Oud 22 juli 2009, 18:47   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Protocol heeft ook zijn prijs. In alle landen. Gaat gij onbezoldigd lintjes doorknippen van Oostende tot Arlon
Toch niet nodig, om lintjes te knippen kan je even goed een willekeurige politicus of beroemdheid uitnodigen.

Citaat:
of rampslachtoffers troosten ?
Dat je nu getroost word door familie, een professionele hulpverlener of een veel te duur betaalde koning, ik weet wie het meest eerlijk is.

Citaat:
Ge moogt uw vervoer en uw eten alle dagen nog gratis hebben.
Niks is gratis in deze maatschappij. iemand heeft er voor moeten werken.
Citaat:
En wie is Maddox ?
Een techno-meritokraat zonder veel menselijkheid.
Citaat:
Denkt ge dat gij daadwerkelijk een morele steun betekent voor mensen in nood ?
Neen, dat is ook mijn doel niet.
Maar denkt U dat de Saksen Coburgers dat dan wel zijn. Zalig zijn de zwakken van geest zeg ik dan.
Citaat:
Ge kunt het proberen. Maar van u had ik uiteraard nooit enig realistisch voorstel verwacht.
Het voorstel is redelijk reeël, als Zwitserland op een soortgelijk systeem kan draaien, waarom België niet? Och ja, onze royaaltjes zijn de lijm die het kunstmatige landje België samen moet houden.
Maar toch bedankt voor het compliment.

Citaat:
Keep on dreaming.
Ik droom van een betere toekomst, niet van een heden dat onverandert blijft tot in de eeuwighed.

Laatst gewijzigd door maddox : 22 juli 2009 om 18:48.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 18:48   #32
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Die facts zijn nochtans al op dit topic te lezen.
Compleet onvolledig. Maar mijn reactie sloeg op het 'mijn inziens'. Ik aanvaard geen "mijn inziens" tenzij men het met getallen en feiten staaft, zelfs al heet de ziener Lippens en spreekt hij mij toe vanuit een bancair verleden om u tegen te zeggen. Niets garandeert mij dat "zijn inziens" mij 's anderendaags geen miljoenen kost ipv opbrengt.
Oud 22 juli 2009, 18:56   #33
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch niet nodig, om lintjes te knippen kan je even goed een willekeurige politicus of beroemdheid uitnodigen.
En die doet het gratis ?

Citaat:
Dat je nu getroost word door familie, een professionele hulpverlener of een veel te duur betaalde koning, ik weet wie het meest eerlijk is.
En als er niemand van staatswege komt dan schreef je moord en brand 'dat het die dikkoppen niet interesseert'.

Citaat:
Niks is gratis in deze maatschappij. iemand heeft er voor moeten werken.
De protocolaire betrekkeningen onderhouden is ook werken. Of wil je dan ineens ook alle consuls, ambassadeurs, gouverneurs, députés, diplomaten, ... zonder werk zetten ?

Citaat:
Een techno-meritokraat zonder veel menselijkheid.
Dat hoefde je zelfs niet te schrijven.

Citaat:
Het voorstel is redelijk reeël, als Zwitserland op een soortgelijk systeem kan draaien, waarom België niet? Och ja, onze royaaltjes zijn de lijm die het kunstmatige landje België samen moet houden.
Mijnheer, als er hier 1 man op dit forum gepleit heeft voor een democratische BROV-aanpak zoals in Zwitserland, dan ben ik het wel. Nogmaals : ik ben geen royalist. Maar ik zoek een EERLIJKE vergelijkende studie tussen de kosten van een dynastie en deze van een president. Zonder oeverloos gewauwel en niet-onderbouwde vooroordelen.
Oud 22 juli 2009, 19:08   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die doet het gratis ?
Hangt ervan af wie je uitnodigd, er zijn aandachtshoeren genoeg.

Citaat:
En als er niemand van staatswege komt dan schreef je moord en brand 'dat het die dikkoppen niet interesseert'.
Dat maakt me dus net geen reet uit, ik heb liever dat er iemand op af komt die de job kent dan een stel door Publieke Relaties aangezwengelde inteeltkikkers komt doen alsof.

Citaat:
De protocolaire betrekkeningen onderhouden is ook werken. Of wil je dan ineens ook alle consuls, ambassadeurs, gouverneurs, députés, diplomaten, ... zonder werk zetten ?
Niet echt, op zijn minst doen die nog een taak die gedaan moet worden, maar net zoals de meeste staatsinstellingen in België is het goeie vlees tussen het vet ver te zoeken.

Citaat:
Mijnheer, als er hier 1 man op dit forum gepleit heeft voor een democratische BROV-aanpak zoals in Zwitserland, dan ben ik het wel. Nogmaals : ik ben geen royalist. Maar ik zoek een EERLIJKE vergelijkende studie tussen de kosten van een dynastie en deze van een president. Zonder oeverloos gewauwel en niet-onderbouwde vooroordelen.
Is het een vooroordeel dat voor lintjesknippen, schouderklopjes geven, toespraken uitwauwelen en adelijke titels geven, onze Saksen Coburgers eigenlijk overbetaald worden?
Er zijn genoeg mensen die de 3 landstalen beter machtig en charismatischer zijn om de toespraken te houden.
Er zijn meer dan genoeg hulpverlenende instanties.
Lintjes knippen kan gedaan worden door Jan met de Pet of Mie vanop den Hoek die met een tombola is aangewezen uit de lokale werklozenlijst.
Oud 22 juli 2009, 19:24   #35
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Compleet onvolledig. Maar mijn reactie sloeg op het 'mijn inziens'. Ik aanvaard geen "mijn inziens" tenzij men het met getallen en feiten staaft, zelfs al heet de ziener Lippens en spreekt hij mij toe vanuit een bancair verleden om u tegen te zeggen. Niets garandeert mij dat "zijn inziens" mij 's anderendaags geen miljoenen kost ipv opbrengt.
Alsof getallen niet worden gemanipuleerd.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:25   #36
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met "mijns inziens" zonder getallen zijn we niks. .
de wiskunde is reeds gemaakt.
het bedrag dat aan het Belgische koningshuis toegeschreven wordt is zwaar vervalst.
voorbeelden uit het buitenland, bvb oostenrijk, duitsland en zwitserland, bewijzen dat het vele male goedkoper kan.

daarmee is jouw topicvraag beantwoord.
president is weldegelijk goedkoper als een koningshuis. alnaargelang de functie die de president krijgt, frankrijk vs Duitsland, kan dit bedrag weliswaar oplopen maar daar staan tegenprestaties tegenover.

in het geval vh Belgische koningshuis is 50 miljoen onbeschoft veel als je het hebt over handjes drukken, etentjes organiseren, een voordracht afsteken op tv of een lintje doorknippen hebt.

Laatst gewijzigd door 1207 : 22 juli 2009 om 19:26.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 20:03   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Compleet onvolledig.
Ge leest mijn posts niet.

En indien wel, gelieve me dan te zeggen wat aan deze "Oostenrijkse facts" onvolledig is ?
Sonstiges betekend overige kosten, dus als ge iets niet vindt staat het onder overige kosten ten bedrage van 918.000 € per jaar.

http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=20
Citaat:
Neem een vb aan Oostenrijk met 8,4 milj inwoners, best en redelijk vergelijkbaar met Be:
http://www.news.at/articles/0405/10/...ndespraesident

In Oostenrijk vinden ze een tienmaal-goedkopere-als-Be-koning al duur, als ik de tabellen ondereen in de rapte bijeentel (wel cijfers 2004).

Citaat:
Teurer Ersatzkaiser: So viel kostet der Bundespräsident

PERSONALKOSTEN
Aufwandsart Voranschlag 2004
Beamte 1.800.000 Euro
Vertragsbedienstete 700.000 Euro
Mehrleistungsvergütungen 275.000 Euro
Sonstiges 310.000 Euro
Summe 3.085.000 Euro

SACHKOSTEN
Aufwandsart Voranschlag 2004
Bundespräsidentengehalt 295.000 Euro
Ordensverleihung 180.000 Euro
Infrastruktur 134.000 Euro
Druckwerke 56.000 Euro
Postgebühren 55.000 Euro
Fremdaufträge 37.000 Euro
Bundesgärten 22.000 Euro
Sonstiges 608.000 Euro
Summe 1.387.000 Euro

REPRÄSENTATIONSAUFWAND
Aufwandsart Kosten (2002)
ausländische Besuche in Ö. 327.246 Euro
Staatsbesuche im Ausland 300.983 Euro
besondere Anlässe 456.217 Euro
Summe 1.084.446 Euro

Totaal ca 5,5 miljoen € met alle kosten hé ambtenaren, personeel,... zelfs de postzegels...
Moest ge hetvolgende bedoelen, maar dat heb je niet gevraagd:
het Koningshuis trekt zich volledig terug en kost de staat i.p. 0 €, even mijn losse redenering:

Niet dat bepaalde leden vd de Koningsfamilie een royaal pensioen moeten missen, eigenlijk is hun pensioen van "militair" in de hogere officiersrangen al voldoende; maar dat royaal extra kunnen we gemakkelijk betalen uit de onroerende middelen die sowieso de staat gehoren, en waarvan bvb 70 % overbodig gaat zijn (5 van de 7), en bvb. verhuurt of verkocht kan worden.

Alleen van de gespaarde lopende kosten van die "paleizen en kastelen" - als ze verkocht of verhuurd worden - kan de staat die extraatjes betalen:
Citaat:
http://www.monarchie.be/nl/monarchy/what/index.html
2. Onroerende middelen

(a) De wet van 6 november 1993 die de Civiele Lijst voor de duur van de regering van Koning Albert II vastlegt, bepaalt (zoals in de vroegere wetten die de Civiele Lijst vastlegden voor elk van onze koningen) :

Artikel 6. De koninklijke woningen worden ter beschikking gesteld van de Koning waarbij het binnenonderhoud en de meubilering ten laste vallen van de Civiele Lijst. De brandstof nodig voor de verwarming van het Paleis van Brussel zal worden geleverd door de federale Staat.
Onder « koninklijke woningen » wordt momenteel verstaan :

· het Paleis van Brussel
· het Kasteel van Laken

Het gaat dus om residenties die toebehoren aan de Staat en die ter beschikking worden gesteld van de Koning.

(b) In het kader van de Koninklijke Schenking en overeenkomstig de wil van de schenker, Koning Leopold II, worden sommige andere residenties eveneens ter beschikking gesteld van de Koning. Het gaat momenteel om de volgende residenties :

· het Kasteel Belvédère
· het Domein Stuyvenberg
· de Villa Clémentine
· het Kasteel van Ciergnon
· het Kasteel van Fenffe

Deze residenties zijn eigendom van de Koninklijke Schenking, en via haar van de Staat.

(c) Koning Albert II bezit een residentie in eigendom, "Le Romarin", gelegen in de Franse gemeente Chateauneuf de Grasse.
Met betrekking tot de persoonlijke bezittingen van de Koning heeft het Koninklijk Paleis op 18 oktober 2001 een persbericht verspreid als antwoord op sommige publicaties:
"In verschillende recente krantenartikels en boeken, die verschenen zijn of nog op de markt moeten worden gebracht, werd gewag gemaakt van het feit dat het fortuin van de Koning nagenoeg tien miljard zou bedragen, of dat dit althans een realistische schatting zou zijn. Het Koninklijk Paleis ontkent formeel dat dit bedrag van 10 miljard (BEF) met de werkelijkheid zou overeenstemmen. Het persoonlijk vermogen van de Koning bestaat inderdaad essentieel uit: een eigendom gelegen in Châteauneuf de Grasse (Frankrijk), een jacht met de naam Alpa, en een kapitaal dat zelfs niet het twintigste bedraagt van het gepubliceerde cijfer".
Over het barvermogen dat de leden van de koningsfamilie ondertussen opgebouwd (kunnen) hebben, en andere "waardevolle inboedel" laat ik volledig terzijde.

Ik citeer nog eens uw starttopic, waarvan de Belgische cijfers trouwens ook niet kloppen en overigens totaal niet vergelijkbaar zijn met de Franse.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Descartes Jr"
Topic:

Zijn we goedkoper af met een president ?

--------------------------------------------------------------------------
Ter vergelijking :

a. Sarkozy kost Frankrijk jaarlijks 112 Mio EUR.

b.Het Belgisch Vorstenhuis kost jaarlijks 13,5 Mio EUR
Om het met uw kritische woorden te zeggen, compleet onzinnig en onvolledig vergelijk.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2009 om 20:26.
Oud 22 juli 2009, 20:47   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vervolg...
die Oostenrijkse link schijnt niet meer te werken nog een poging:

http://http://www.news.at/articles/0...ndespraesident Gelieve google link aan te klikken.

Oostenrijkse president -en echtgenote- kosten maar 5,5 miljoen €, alle kosten gerekend; hij heeft bvb 66 personeel in dienst die alleen al 3,1 milj € /jaar aan loon en overuren kosten
Dit is 10-maal minder als ons vorstenhuis (Ref NVA)

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2009 om 20:51.
Oud 22 juli 2009, 20:50   #39
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge leest mijn posts niet.
Ze zijn van tijd tot tijd ook erg lang hé
Oud 22 juli 2009, 20:53   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zijn van tijd tot tijd ook erg lang hé
Idd, Gun wat wilt ge die kerel wil "Facts & Figures" stel eens voor ik citeer de "figures" er nog eens bij.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2009 om 20:54.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be