![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe een onafhankelijk Vlaanderen verkrijgen? | |||
België opblazen! |
![]() ![]() ![]() |
21 | 42,00% |
Vlaanderen opbouwen, België afbouwen! |
![]() ![]() ![]() |
29 | 58,00% |
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wallonie onder druk zetten door asymmetrische regeringen en een meerderheid (wie weet) van het VB zou hierin een sleutelrol kunnen spelen. Dit is nog een eind weg. Als je de verdamping van Belgie te lang laat aanslepen komt het er toch niet mer van. In een onafhankelijk en veilig Vlaanderen is het VB overbodig, volgens mij.
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() het rechtsere beleid in NL (bv. integratie) vind ik prima.
![]() |
![]() |
#24 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Maar zoals gezegd, daar stappen we overheen. Laten we stellen dat het kan dus. Andere vraag is dan: Hoe denk jij dat zoiets gepercipiëerd zal worden, een afscheiding die maar door één (VB) of twee (VB en N-VA) partijen van rechtse tot extreem-rechtse signatuur wordt onderschreven? Als liberalen, sociaal-democraten en christen-democraten zich niet kunnen vinden in dat onafhankelijke Vlaanderen, is die ganse strijd voor de onafhankelijkheid van een volk die de flaminganten decennialang gevoerd hebben, verengd tot een partijpolitieke actie die slechts gedragen zal worden door één partij op de rechterzijde. Hoe gaan we dat ooit verkocht krijgen aan de Vlamingen zelf? Als die hun land zullen beschouwen als een machinatie van rechts en niet als hun eigen staat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
is de toename va het VB logarithmisch of lineair? Hoeveel verkiezingen moeten we nog wachten? Ik beschouw het VB dan gewoon als breekijzer voor de Vlaamse Onafhankelijkheid (bevrijding van het PS juk) en als zweeppartij ivm immigratie (hier gaat toch sowieso een sterke politieke verandering rond plaatsvinden). Het N-Va was een nobel alternatief, tot het kartel. En ja het Vb is mede verantwoordelijk voor de kiesdrempel ... het is een harde wereld. Sowieso moet er een toenadering tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden komen.
![]() |
![]() |
#26 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Beste zorroaster,
Ik kies voor het opblazen van b. Met elke verdere staatshervorming wordt het bestaan van b. met 10 jaar verlengd. ten tweede, elke nieuwe staatshervorming draagt in zich al de kiem voor de volgende. Ze is nooit af. Ook nu wordt er enkel gesproken over delen van het gezondheidsbeleid etc... (die kiem dus, omdat andere delen federaal blijven) ten derde, als we een grondige hervorming krijgen (jaja krijgen) moeten we weer veel te veel betalen aan onze Waalse vrienden. En dan willen onze zuiderse vrienden de eerste jaren weer niet weten van verdere bevoegdheidsoverdrachten. Zijn we weer 10 jaar verder... We moeten er korte metten mee maken, de korte pijn dus. Het enige dat ons nog ontbreekt zijn Vlaamse politici met lef (bij cd&v, vld, spa toch) We moeten elkaar nog 'ns tegenkomen, ik zal je dan overtuigen van deze visie ![]() Nu heb ik een (hypotetische) tegenvraag. stel: de N-VA komt zelfstandig op en haalt 24% van de stemmen, het VB haalt 29%. Gaat de N-VA dan in coalitie met het VB en realiseert ze mee de onafhankelijkheid?
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vraag: sinds kort hebben schrijvende flaminganten het dikwijls over B. Waarom schrijven jullie niet België? Zo komt het behoorlijk zielig over. En als je België wil doodzwijgen: buiten ons gerekend
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Het is net omd�*t zoiets een irrealistisch scenario is (toch wat betreft de eerste twintig jaar), dat ik pleit voor een stelselmatig afbouwen van België ter voorbereiding van het onafhankelijke Vlaanderen. Het zaakje op zijn beloop laten en afzijdig blijven terwijl onze verworven rechten en bevoegdheden door het belgicistische Paars worden teruggeschroefd, wachten op de dag dat het Vlaams-nationalisme een absolute meerderheid haalt, is niet aan mij besteedt. Dat vind ik een te gemakkelijke en bovendien bijzonder gevaarlijke oplossing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Het VB krijgt dit keer mijn stem, maar dit programmapunt is zeker niet de reden.
In een onafhankelijk Vlaanderen zal Di Rupo vervangen worden door een of andere Kortrijkse rechter of een verloren gelopen Limburger, door een ontsnapte uit Bachten de Kuppe of een bevlogen tweevoeter uit de Maaskant. Of allemaal tegelijk. Neen bedankt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een bekentenis! Het besef dringt stilaan door dat jullie tegen de bierkaai vechten. Citaat:
Goed gezien.Jullie nieuwe politieke beddebakgenoot, de CD&V liet destijds Brussel verwateren tot een derde gewest. De gevolgen zijn er naar. Citaat:
Citaat:
Als ik dat in mijn N-VA-bashing-topics hekel, dan is het nooit waar en hebben jullie spijkerharde garanties, of staan jullie klaar om het op te bollen......... Citaat:
Neem dan wel de juiste, of je belandt in Luik i.p.v. Oostende eer je het doorhebt. ![]() Citaat:
Hoe? Wat? Waar? Jullie de starter de CD&V de motor? Citaat:
Lijkt me een mooie referendumvraag....... Citaat:
Op dit moment gebeurt alles subsidiar van bovenaf. Ook de N-VA wenst enkel subsidiair te besturen (weliswaar in haar kleine droom-ministaatje, omdat ze in het grotere België niet voldoende relevantie heeft)
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen een veiligheidsprogramma kan integratie mogelijk maken. Integratie is een noodzaak voor het herstel van de samenleving en het vrijwaren van de toekomst van onze kinderen. Er is geen alternatief! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, dat is ook onze mening. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De N-VA natuurlijk, wie neemt er anders zo'n programma?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Ik mis de belangrijkste optie in deze poll: België opnieuw wederopbouwen.
Dat vraagt natuurlijk politieke werkwilligheid en geen loze dromen in de trant van "als we splitsen wordt het hier een paradijs"... |
![]() |
![]() |