Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe een onafhankelijk Vlaanderen verkrijgen?
België opblazen! 21 42,00%
Vlaanderen opbouwen, België afbouwen! 29 58,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2004, 18:21   #21
PlastiekBeertje
Partijlid

PlastiekBeertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PlastiekBeertje
Het zal snel en radicaal moeten gebeuren.

Voor je het weet komt er weer een PS-wet uit de pluchen loges naar boven gestegen, die de "incivieken" wil bestraffen.

Kom achteraf ni zagen.
"Snel en radicaal". Ik hoor het u graag zeggen, maar ik kan u alleen aanraden om achter uw PC vandaan te komen. Op het toetsenbord is het makkelijk de ultra-radicaal uit te hangen...

Hoe gaat u dat trouwens doen, snel en radicaal? Het Vlaams Blok een absolute meerderheid laten halen? Een gewapende mars op Brussel? Serieus blijven hé...
VB meerderheid, OK. Niet voor altijd. Ik ben nu afgestapt van de N-VA. Ik ben in se ook geen rasechte VBer. Maar nu hangt het Vlaamse Belang er meer dan ooit van af.

Wallonie onder druk zetten door asymmetrische regeringen en een meerderheid (wie weet) van het VB zou hierin een sleutelrol kunnen spelen. Dit is nog een eind weg. Als je de verdamping van Belgie te lang laat aanslepen komt het er toch niet mer van.

In een onafhankelijk en veilig Vlaanderen is het VB overbodig, volgens mij.

Unitarisme in een Verenigd Nederland.
PlastiekBeertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2004, 18:23   #22
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
In een Verenigd Nederland zal het VB nog sneller oplossen dan in een onafhankelijk Vlaanderen, en nog sneller dan België in de EU.
Oud 25 april 2004, 18:26   #23
PlastiekBeertje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
In een Verenigd Nederland zal het VB nog sneller oplossen dan in een onafhankelijk Vlaanderen, en nog sneller dan België in de EU.
Zal mij worst wezen ...

het rechtsere beleid in NL (bv. integratie) vind ik prima.

Oud 25 april 2004, 18:30   #24
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:

"Snel en radicaal". Ik hoor het u graag zeggen, maar ik kan u alleen aanraden om achter uw PC vandaan te komen. Op het toetsenbord is het makkelijk de ultra-radicaal uit te hangen...

Hoe gaat u dat trouwens doen, snel en radicaal? Het Vlaams Blok een absolute meerderheid laten halen? Een gewapende mars op Brussel? Serieus blijven hé...
VB meerderheid, OK. Niet voor altijd. Ik ben nu afgestapt van de N-VA. Ik ben in se ook geen rasechte VBer. Maar nu hangt het Vlaamse Belang er meer dan ooit van af.

Wallonie onder druk zetten door asymmetrische regeringen en een meerderheid (wie weet) van het VB zou hierin een sleutelrol kunnen spelen. Dit is nog een eind weg. Als je de verdamping van Belgie te lang laat aanslepen komt het er toch niet mer van.

Bon, laten we even terzijde laten dat een Vlaams Blok-meerderheid een illusie is. Sinds de absolute CVP-meerderheid na WOII heeft geen enkele partij meer een absolute meerderheid weten te behalen in Vlaanderen, dus waarom zou het Vlaams Blok, met een ideologisch extreem en toch vrij gecontesteerd programma daar wel in slagen?

Maar zoals gezegd, daar stappen we overheen. Laten we stellen dat het kan dus. Andere vraag is dan: Hoe denk jij dat zoiets gepercipiëerd zal worden, een afscheiding die maar door één (VB) of twee (VB en N-VA) partijen van rechtse tot extreem-rechtse signatuur wordt onderschreven?
Als liberalen, sociaal-democraten en christen-democraten zich niet kunnen vinden in dat onafhankelijke Vlaanderen, is die ganse strijd voor de onafhankelijkheid van een volk die de flaminganten decennialang gevoerd hebben, verengd tot een partijpolitieke actie die slechts gedragen zal worden door één partij op de rechterzijde. Hoe gaan we dat ooit verkocht krijgen aan de Vlamingen zelf? Als die hun land zullen beschouwen als een machinatie van rechts en niet als hun eigen staat?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2004, 18:40   #25
PlastiekBeertje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Bon, laten we even terzijde laten dat een Vlaams Blok-meerderheid een illusie is. Sinds de absolute CVP-meerderheid na WOII heeft geen enkele partij meer een absolute meerderheid weten te behalen in Vlaanderen, dus waarom zou het Vlaams Blok, met een ideologisch extreem en toch vrij gecontesteerd programma daar wel in slagen?

Maar zoals gezegd, daar stappen we overheen. Laten we stellen dat het kan dus. Andere vraag is dan: Hoe denk jij dat zoiets gepercipiëerd zal worden, een afscheiding die maar door één (VB) of twee (VB en N-VA) partijen van rechtse tot extreem-rechtse signatuur wordt onderschreven?
Als liberalen, sociaal-democraten en christen-democraten zich niet kunnen vinden in dat onafhankelijke Vlaanderen, is die ganse strijd voor de onafhankelijkheid van een volk die de flaminganten decennialang gevoerd hebben, verengd tot een partijpolitieke actie die slechts gedragen zal worden door één partij op de rechterzijde. Hoe gaan we dat ooit verkocht krijgen aan de Vlamingen zelf? Als die hun land zullen beschouwen als een machinatie van rechts en niet als hun eigen staat?
Daar heb je een punt ... maar de Vlamingen kunnen het wel in hun portefeuille voelen.

is de toename va het VB logarithmisch of lineair? Hoeveel verkiezingen moeten we nog wachten?
Ik beschouw het VB dan gewoon als breekijzer voor de Vlaamse Onafhankelijkheid (bevrijding van het PS juk) en als zweeppartij ivm immigratie (hier gaat toch sowieso een sterke politieke verandering rond plaatsvinden). Het N-Va was een nobel alternatief, tot het kartel. En ja het Vb is mede verantwoordelijk voor de kiesdrempel ... het is een harde wereld.

Sowieso moet er een toenadering tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden komen.

Oud 25 april 2004, 20:15   #26
Klingon
Burger

Klingon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karl
Vlaanderen, Brussel en Wallonië moeten afgebouwd worden, niet België. Als ge tegen uw eigen land zijt, moet ge toch al heel zot zijn.
Mijn land heet Vlaanderen!
Oud 25 april 2004, 20:46   #27
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe gaan we dat ooit verkocht krijgen aan de Vlamingen zelf? Als die hun land zullen beschouwen als een machinatie van rechts en niet als hun eigen staat?
Als men vandaag Belgie aan de mensen kan opdringen, dat ze l'état ps kunnen aanvaarden, zal het niet zo moeilijk zijn om een gerechtvaardigde reactie daarop te aanvaarden.
Oud 25 april 2004, 23:40   #28
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Beste zorroaster,

Ik kies voor het opblazen van b.

Met elke verdere staatshervorming wordt het bestaan van b. met 10 jaar verlengd.

ten tweede, elke nieuwe staatshervorming draagt in zich al de kiem voor de volgende. Ze is nooit af.
Ook nu wordt er enkel gesproken over delen van het gezondheidsbeleid etc... (die kiem dus, omdat andere delen federaal blijven)

ten derde, als we een grondige hervorming krijgen (jaja krijgen) moeten we weer veel te veel betalen aan onze Waalse vrienden. En dan willen onze zuiderse vrienden de eerste jaren weer niet weten van verdere bevoegdheidsoverdrachten. Zijn we weer 10 jaar verder...

We moeten er korte metten mee maken, de korte pijn dus.
Het enige dat ons nog ontbreekt zijn Vlaamse politici met lef (bij cd&v, vld, spa toch)

We moeten elkaar nog 'ns tegenkomen, ik zal je dan overtuigen van deze visie

Nu heb ik een (hypotetische) tegenvraag.

stel: de N-VA komt zelfstandig op en haalt 24% van de stemmen, het VB haalt 29%. Gaat de N-VA dan in coalitie met het VB en realiseert ze mee de onafhankelijkheid?

kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 06:43   #29
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Vraag: sinds kort hebben schrijvende flaminganten het dikwijls over B. Waarom schrijven jullie niet België? Zo komt het behoorlijk zielig over. En als je België wil doodzwijgen: buiten ons gerekend
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 15:00   #30
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar
Nu heb ik een (hypotetische) tegenvraag.

stel: de N-VA komt zelfstandig op en haalt 24% van de stemmen, het VB haalt 29%. Gaat de N-VA dan in coalitie met het VB en realiseert ze mee de onafhankelijkheid?
Uiteraard, dat lijkt me de evidentie zelve. Als er een politieke meerderheid is voor een onafhankelijk Vlaanderen, moéten we natuurlijk die kans grijpen.

Het is net omd�*t zoiets een irrealistisch scenario is (toch wat betreft de eerste twintig jaar), dat ik pleit voor een stelselmatig afbouwen van België ter voorbereiding van het onafhankelijke Vlaanderen.
Het zaakje op zijn beloop laten en afzijdig blijven terwijl onze verworven rechten en bevoegdheden door het belgicistische Paars worden teruggeschroefd, wachten op de dag dat het Vlaams-nationalisme een absolute meerderheid haalt, is niet aan mij besteedt. Dat vind ik een te gemakkelijke en bovendien bijzonder gevaarlijke oplossing.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 15:00   #31
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Het VB krijgt dit keer mijn stem, maar dit programmapunt is zeker niet de reden.

In een onafhankelijk Vlaanderen zal Di Rupo vervangen worden door een of andere Kortrijkse rechter of een verloren gelopen Limburger, door een ontsnapte uit Bachten de Kuppe of een bevlogen tweevoeter uit de Maaskant. Of allemaal tegelijk.

Neen bedankt.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 18:34   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik merk hier de laatste tijd een zekere scheuring in de Vlaams-nationalisten op het forum en daarbuiten.
Meesterlijk understatement.

Citaat:
a) België hangt nog te sterk aan elkaar.
Wow!
Een bekentenis!
Het besef dringt stilaan door dat jullie tegen de bierkaai vechten.

Citaat:
Voor de enclaves Voeren en Komen is er nog steeds geen duidelijkheid. Een veel groter probleem is Brussel: Als België uiteenvalt en er ligt geen duidelijk scenario klaar, is Brussel zo goed als zeker volledig verloren voor Vlaanderen. De Vlaamse aanwezigheid in Brussel is momenteel té miniem en té politiek marginaal om op de besluitvorming te wegen dan.
Bovendien is het maar zeer de vraag of zo'n "vechtscheiding" wel aanvaard zal worden door de Europese Unie en de NAVO.
Voil�*.
Goed gezien.Jullie nieuwe politieke beddebakgenoot, de CD&V liet destijds Brussel verwateren tot een derde gewest.
De gevolgen zijn er naar.

Citaat:
b) Zoals gezegd, wenst het Vlaams Blok geen consensus te sluiten noch mee te regeren voor verdere afbouw van Vlaanderen. Zodoende kan Vlaanderen maar op twee manieren onafhankelijk worden:
- Het Vlaams Blok en de N-VA halen 51% of meer van de Vlaamse stemmen
Mogen de CD&V-goden dit tenminste verhoeden.......

Citaat:
-CD&V, VLD en/of SP.A worden Vlaams-nationalistisch
Het moge duidelijk wezen dat geen van beide scenario's erg realistisch zijn.
CD&V is dus niet Vlaamsnationalistisch?
Als ik dat in mijn N-VA-bashing-topics hekel, dan is het nooit waar en hebben jullie spijkerharde garanties, of staan jullie klaar om het op te bollen.........

Citaat:
Dan is er het andere scenario, waarvoor de N-VA gekozen heeft: Zij wenst haar politiek gewicht te maximaliseren door een kartel aan te gaan met wat vermoedelijk de grootste Vlaamse partij zal worden.
Aan een zware wagon gaan hangen in de hoop ter bestemming te geraken.
Neem dan wel de juiste, of je belandt in Luik i.p.v. Oostende eer je het doorhebt.

Citaat:
Via de uitvoering van de Vijf Vlaamse Resoluties wil ze trachten een grote verschuiving van bevoegdheden van het federale niveau naar het Vlaamse niveau te bewerkstelligen.
Vijf?
Hoe?
Wat?
Waar?
Jullie de starter de CD&V de motor?

Citaat:
Dat gebeurt vanuit de filosofie dat we eerst een Vlaamse staat moeten uitbouwen binnen het Belgische kader, met steeds grotere bevoegdheden en steeds meer politieke relevantie. De reden waarom de Vlaamse regering door ministers van tweede garnituur wordt bemand terwijl het federale niveau nog steeds prioritair lijkt voor de politieke "elite", ligt simpelweg in het feit dat de Vlaamse regering hen te weinig belangrijke bevoegdheden te bieden heeft.
Misschien is het Vlaamse niveau doodgewoon overbodig.
Lijkt me een mooie referendumvraag.......

Citaat:
Wanneer de Vlaamse deelstaat wordt opgebouwd van onderuit, door een steeds groeiend bevoegdhedenpakket, zal het politieke zwaartepunt verschuiven naar het Vlaamse niveau.
Van onderuit opbouwen kan je pas als er niks is.
Op dit moment gebeurt alles subsidiar van bovenaf.
Ook de N-VA wenst enkel subsidiair te besturen (weliswaar in haar kleine droom-ministaatje, omdat ze in het grotere België niet voldoende relevantie heeft)
Oud 26 april 2004, 18:36   #33
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Het VB krijgt dit keer mijn stem, maar dit programmapunt is zeker niet de reden.

In een onafhankelijk Vlaanderen zal Di Rupo vervangen worden door een of andere Kortrijkse rechter of een verloren gelopen Limburger, door een ontsnapte uit Bachten de Kuppe of een bevlogen tweevoeter uit de Maaskant. Of allemaal tegelijk.

Neen bedankt.
Beste, geef uw stem dan aan de BUB.
Oud 26 april 2004, 19:05   #34
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:

Neen bedankt.
Het Vlaams Blok is de enige partij met een concreet veilgheidsprogramma.
Alleen een veiligheidsprogramma kan integratie mogelijk maken. Integratie is een noodzaak voor het herstel van de samenleving en het vrijwaren van de toekomst van onze kinderen.

Er is geen alternatief!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 19:10   #35
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het Vlaams Blok is de enige partij met een concreet veilgheidsprogramma.
Alleen een veiligheidsprogramma kan integratie mogelijk maken. Integratie is een noodzaak voor het herstel van de samenleving en het vrijwaren van de toekomst van onze kinderen.

Er is geen alternatief!

Inderdaad, dat is ook onze mening.
Oud 26 april 2004, 19:59   #36
Dimitri

Standaard

Citaat:
"U vraagt, wij draaien"
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 20:09   #37
PlastiekBeertje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
"U vraagt, wij draaien"
de BUBBERS komen op de fora om kiezers smeken!

Oud 26 april 2004, 20:38   #38
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
"U vraagt, wij draaien"
de BUBBERS komen op de fora om kiezers smeken!
Noem eens één partij die niet graag kiezers heeft?
Oud 26 april 2004, 21:45   #39
Karl
Lokaal Raadslid

Karl's schermafbeelding

Standaard

De N-VA natuurlijk, wie neemt er anders zo'n programma?
Karl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2004, 21:50   #40
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Ik mis de belangrijkste optie in deze poll: België opnieuw wederopbouwen.

Dat vraagt natuurlijk politieke werkwilligheid en geen loze dromen in de trant van "als we splitsen wordt het hier een paradijs"...

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be