Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2009, 12:51   #21
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U zoekt dus met andere woorden het confict ?
U creeërt het zelfs......

U wil geen oplossing ?
Eén van de zeldzame keren dat ik het volledig met u eens ben, Henri1
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 12:53   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niet akkoord. In het bewuste artikel van D.S. van heden gaat het niet over dialect, wel over een taaltje dat men nog het best bestempelt als "verkavelingsvlaams" met sterke Brabantse en Antwerpse invloeden.

Vooral gebruikt als "sms-taal", ook veel gebruikt op dit forum (je moet eens grasduinen in de rubriek "K&K"), als spreektaal, ook door hoogopgeleiden, is dit taaltje stilaan een echte pest aan het worden. De Vlamingen hebben lang genoeg gevochten voor een beschaafde taal, deel van ons Vlaams cultuurpatrimonium, niet voor een soort "koetervlaams". Dus wég met dat taaltje.

De topicstarter heeft natuurlijk andere bedoelingen. Zo kennen we hem. Zijn laatste bedoeling is wel de hantering van een beschaafde omgangstaal, maar dit wil niet zeggen dat hij "ergens" geen punt heeft.
Mensen als system, met hun pleidooi voor een 'Algemeen Beschaafd Vlaams', zijn daardoor, zonder dat ze het misschien zelf willen of beseffen, objectieve bondgenoten van diegenen die dergelijke argumenten aanhalen om geen Nederlands te hoeven leren.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 12:57   #23
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De standaardtaal waarover U spreekt is locaal nergens hetzelfde.

De standaardtaal in vlaanderen is het Nederlands (geen Hollands).
Deze reactie van jou valt mij alleszins mee.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 13:06   #24
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Mensen als system, met hun pleidooi voor een 'Algemeen Beschaafd Vlaams', zijn daardoor, zonder dat ze het misschien zelf willen of beseffen, objectieve bondgenoten van diegenen die dergelijke argumenten aanhalen om geen Nederlands te hoeven leren.
Juist, maar er is toch een verschil tussen het Nederlands-Vlaams dat system hanteert, ingegeven door zijn stupiede haat voor de Nederlanders, en het verkavelingsvlaams waarover het hier gaat.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 13:10   #25
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Juist, maar er is toch een verschil tussen het Nederlands-Vlaams dat system hanteert, ingegeven door zijn stupiede haat voor de Nederlanders, en het verkavelingsvlaams waarover het hier gaat.
Het verschil tussen het VRT-Nederlands en 'Bokrijk' ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 13:19   #26
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Een nadere toelichting hierop.

Ik wil hiermee niet gezegd hebben dat dialecten minderwaardig zijn aan de standaardtaal. De standaardtaal komt immers voort uit de dialecten. Dialecten zijn dus geenszins verbasteringen of een gedegenereerde vorm van de standaardtaal. Absoluut niet.

Men kan zoveel mogelijk enthousiast kennis nemen van dialecten als men wil, als daartegenover staat dat men de noodzakelijke aandacht voor de standaardtaal niet veronachtzaamt. Dialecten zijn leuk, maar standaardtaal is noodzakelijk.

Het nut van de inburgeringscursussen heeft immers bewezen dat alhier verblijvende, niet-westerse buitenlanders baat hebben bij zoveel mogelijk grondige kennis van de Nederlandse taal om daarmee hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Dat is de enige garantie om maatschappelijk aanzien te verkrijgen, in plaats van een 'carrière' in het criminele circuit van kanslozen.
Hierbij ff aansluitend op dit vet gemarkeerd stuk, voilá een praktijk voorbeeld in 2e post wat een zekere Fillipijnse immigrant schrijft.

http://fvlinhetnederlands.actieforum...steem-t199.htm
Oud 28 augustus 2009, 13:21   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Waarom zouden de Vlamingen nog kunnen eisen dat de Franstaligen AN leren als de Vlamingen zelf het Brabants als norm hanteren?

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=HM2E8SIJ

De Brabantse tussentaal, een gesproken omgangstaal die het midden houdt tussen Brabantse en Antwerpse varianten, gaat alsmaar meer domineren en dringt het Standaardnederlands terug naar erg formele situaties.

Of witte gè da dan nie?

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=HM2E8SIH
Toen ik dit voor het eerste hoorde, begreep ik er inderdaad bijna niets van :
http://www.youtube.com/watch?v=JDsYj46qrYc

Begrijpen alle Vlamingen dit?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 13:24   #28
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als ze die taal klein, onbelangrijk en lelijk vinden, waarom zouden ze dan in 1 land willen leven met mensen die die taal spreken????
Dat moet u ze vragen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 13:32   #29
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

... zodat ze naar Bassie en Adriaan in de originele ongedubte versie kunnen kijken??
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:00   #30
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Dit is iets typisch Germaans. Het volk moet als bijna gedwongen worden in contact te komen met andere variaties eer het moeite doet van register te veranderen.

In Baden-Würtemmberg, in Duitsland, kent men een rijke variatie van Schwabisch en Allemanische dialecten. Het Hoogduits is er vrijwel enkel een geschreven taal.

Dit is dus niet eigen aan enkel het Nederlands.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:01   #31
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Dit is iets typisch Germaans. Het volk moet als bijna gedwongen worden in contact te komen met andere variaties eer het moeite doet van register te veranderen.

In Baden-Würtemmberg, in Duitsland, kent men een rijke variatie van Schwabisch en Allemanische dialecten. Het Hoogduits is er vrijwel enkel een geschreven taal.

Dit is dus niet eigen aan enkel het Nederlands.
Seg as't bij de moffen beter is, verhuis dan naar daar hé!!
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:13   #32
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Franstaligen zijn het nog wel gewoon om een taal te spreken waar de norm belangrijk is.
Nu leren ze, vaak (een beetje) tegen hun zin Nederlands, een in hun ogen nogal kleine en onbelangrijke (lelijke) taal; als ze dan nog eens merken dat wat ze op de schoolbanken leren amper kan gebruikt worden in het dagelijks leven, dan is het enthousiasme snel voorbij.
Dat hoort bij het verhuizen naar een anderstalig gebied hè? Je leert de taal die daar gesproken wordt of je bent voor een heel groot deel gehandicapt daar. Je hoeft niet daar te gaan wonen, je kan ook naar een Franstalig gebied verhuizen. Frankrijk is zo verschrikkelijk groot, waarom zou je dan precies gaan wonen in een gebied waar ze een kleine, onbelangrijke en lelijke taal spreken? De oplossing is ofwel de taal leren, of ergens gaan wonen waar ze een taal spreken die je wel aanstaat. De grens optrekken naar het noorden is niet de oplossing.

Laatst gewijzigd door Fetai : 28 augustus 2009 om 14:14.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:16   #33
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
ik vin da tof da ter nog meense zan da brussels preike

Laatst gewijzigd door bruggeman : 28 augustus 2009 om 14:20.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 14:24   #34
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat daar iets mis mee is. "Verkavelings Vlaams" (of hoe ge het ook wilt noemen) is mooier dan Algemeen Nederlands.

En het verstaan lijkt mij niet zo'n probleem. Enkel het accent is wat anders en de gij vorm wordt gebruikt in plaats van de jij vorm. Ik zie niet in wat daar moeilijk aan is voor de Franstalige. Ik ben ook in staat om nonante te begrijpen.

De Hollanders spreken trouwens ook geen algemeen Nederlands. Zij hebben gewoon geluk dat het algemeen Nederlands grotendeels op hun dialect is gebaseerd.
Oud 28 augustus 2009, 14:32   #35
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Toen ik dit voor het eerste hoorde, begreep ik er inderdaad bijna niets van :
http://www.youtube.com/watch?v=JDsYj46qrYc

Begrijpen alle Vlamingen dit?
Als ik mij concentreer. Maar zo praat ik ni en da ga echt snel. Da is echt niet het Vlaams waarover we het hier hebben.
Oud 28 augustus 2009, 14:58   #36
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk niet dat daar iets mis mee is. "Verkavelings Vlaams" (of hoe ge het ook wilt noemen) is mooier dan Algemeen Nederlands.

En het verstaan lijkt mij niet zo'n probleem. Enkel het accent is wat anders en de gij vorm wordt gebruikt in plaats van de jij vorm. Ik zie niet in wat daar moeilijk aan is voor de Franstalige. Ik ben ook in staat om nonante te begrijpen.

De Hollanders spreken trouwens ook geen algemeen Nederlands. Zij hebben gewoon geluk dat het algemeen Nederlands grotendeels op hun dialect is gebaseerd.
Er wordt in Nederland eigenlijk alleen nog dialect gesproken in (Zuid-)Limburg en het Zeeuwse en Oost-Nederlandse platteland. De meeste mensen spreken algemeen Nederlands met een accent.
Oud 28 augustus 2009, 15:03   #37
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Er wordt in Nederland eigenlijk alleen nog dialect gesproken in (Zuid-)Limburg en het Zeeuwse en Oost-Nederlandse platteland. De meeste mensen spreken algemeen Nederlands met een accent.
Als u leest wat ik zeg dan zou u niet zo'n antwoord geven. Ik zeg dat Hollanders ook dialect spreken maar dat ze hun eigen dialect gewoon tot standaard taal hebben verheven. Dan is het niet moeilijk om geen dialect meer te spreken...
Oud 28 augustus 2009, 15:05   #38
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb wel Groningse vrienden (leeftijd tussen 20 en 30) die onderling dialect spreken en pas switchen naar het AN als een niet-Groninger zich tussen hen mengt. Maar ook het Gronings is aan het verdwijnen onder invloed van het Standaardnederlands door migratie en door ingeweken studenten uit andere delen van Nederland.
Nu, het is wel een positieve evolutie dat men eindelijk eens over Brabants spreekt voor de verandering (dat het ook IS).

Overigens, wat ik niet kan begrijpen is dat een Belgicist zoals de topic-starter blijkbaar het normaal en zelfs verdedigbaar vindt dat Franstalige landgenoten neerkijken op het feit dat taal bij ons meer dan bij hun van onderaan ontwikkelt. Nu, als ze ons in de praktijk horen spreken is het best wel begrijpbaar dat je met enkel braaf schoolnederlands er niet komt wil je je in onze informele sfeer mengen. Toch is dit fenomeen zéker niet uniek aan Vlaanderen, en toch, bij sommige Waalse studenten is het Duits wèl populair, nochtans ook een taalgroep dat vasthoudt aan een levend dialectencontinuüm.
Als men onze steeds Germaanser-wordende cultuur niet kan appreciëren, en dat er geen mentaliteitswijziging komt draagt het alleen maar bij tot het mislukken van dit land.

Wees gerust! Kinderen leren wel AN en worden zelfs verplicht het te spreken op school (hoewel me opvalt dat ik in de latere jaren op het secundair Brabants mocht praten bij wetenschapsvakken ). Als jij AN spreekt, antwoordt een beschaafd mens in AN terug.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 augustus 2009 om 15:14.
Oud 28 augustus 2009, 15:20   #39
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Als u leest wat ik zeg dan zou u niet zo'n antwoord geven. Ik zeg dat Hollanders ook dialect spreken maar dat ze hun eigen dialect gewoon tot standaard taal hebben verheven. Dan is het niet moeilijk om geen dialect meer te spreken...
Ik dacht dat je met Hollanders alle Nederlanders bedoelde.
Oud 28 augustus 2009, 15:24   #40
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Romaanse talen leggen zich meer toe op een standardisering van bovenaf dan continentaal Germaanse, volgens mij. Hier moet men al gedwongen worden in contact te komen met een bepaalde variant, eer men zich comfortabel voelt daar kenmerken van over te nemen.

Ik herinner me nog in mijn kindertijd dat ik keek naar de Nederlandse televisie, naar kinderprogramma's als Sesamstraat, Bassie & Adriaan, het Klokhuis, enz... Als kind was ik heilig overtuigd dat naast dialect, dat strict gescheiden werd van de standaard, het enige verschil tussen Noord- en Zuid-Nederlands het accent was.
Alle kinderen in mijn klas gebruikten 'je/jij'. Ik herinner me nog die situatie. Nu, als volwassen mens, gebruikt iedereen van mijn leeftijd 'ge/gij' en heeft men het als standaard verhoffen (waaronder mijn oud-klasgenoten van het lager), er is echt iets veranderd aan ons taalgebruik door de jaren heen hoor. Eens de onschuld kwijt... Ik ben benieuwd hoe de generaties die zullen volgen zullen ontwikkelen, én vooral, of ze meer registers zullen blijven kennen.

Of hoe nuttig een gemengde Vlaams/Nederlandse media zou zijn voor onze cultuur.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 augustus 2009 om 15:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be