![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Juist, maar er is toch een verschil tussen het Nederlands-Vlaams dat system hanteert, ingegeven door zijn stupiede haat voor de Nederlanders, en het verkavelingsvlaams waarover het hier gaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://fvlinhetnederlands.actieforum...steem-t199.htm
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=JDsYj46qrYc Begrijpen alle Vlamingen dit? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Staatssecretaris
|
![]() ... zodat ze naar Bassie en Adriaan in de originele ongedubte versie kunnen kijken??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Dit is iets typisch Germaans. Het volk moet als bijna gedwongen worden in contact te komen met andere variaties eer het moeite doet van register te veranderen.
In Baden-Würtemmberg, in Duitsland, kent men een rijke variatie van Schwabisch en Allemanische dialecten. Het Hoogduits is er vrijwel enkel een geschreven taal. ![]() Dit is dus niet eigen aan enkel het Nederlands.
![]() |
#31 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Fetai : 28 augustus 2009 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door bruggeman : 28 augustus 2009 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk niet dat daar iets mis mee is. "Verkavelings Vlaams" (of hoe ge het ook wilt noemen) is mooier dan Algemeen Nederlands.
![]() En het verstaan lijkt mij niet zo'n probleem. Enkel het accent is wat anders en de gij vorm wordt gebruikt in plaats van de jij vorm. Ik zie niet in wat daar moeilijk aan is voor de Franstalige. Ik ben ook in staat om nonante te begrijpen. De Hollanders spreken trouwens ook geen algemeen Nederlands. Zij hebben gewoon geluk dat het algemeen Nederlands grotendeels op hun dialect is gebaseerd.
![]() |
#35 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Staatssecretaris
|
![]() Als u leest wat ik zeg dan zou u niet zo'n antwoord geven. Ik zeg dat Hollanders ook dialect spreken maar dat ze hun eigen dialect gewoon tot standaard taal hebben verheven. Dan is het niet moeilijk om geen dialect meer te spreken...
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb wel Groningse vrienden (leeftijd tussen 20 en 30) die onderling dialect spreken en pas switchen naar het AN als een niet-Groninger zich tussen hen mengt. Maar ook het Gronings is aan het verdwijnen onder invloed van het Standaardnederlands door migratie en door ingeweken studenten uit andere delen van Nederland.
Nu, het is wel een positieve evolutie dat men eindelijk eens over Brabants spreekt voor de verandering (dat het ook IS). Overigens, wat ik niet kan begrijpen is dat een Belgicist zoals de topic-starter blijkbaar het normaal en zelfs verdedigbaar vindt dat Franstalige landgenoten neerkijken op het feit dat taal bij ons meer dan bij hun van onderaan ontwikkelt. Nu, als ze ons in de praktijk horen spreken is het best wel begrijpbaar dat je met enkel braaf schoolnederlands er niet komt wil je je in onze informele sfeer mengen. Toch is dit fenomeen zéker niet uniek aan Vlaanderen, en toch, bij sommige Waalse studenten is het Duits wèl populair, nochtans ook een taalgroep dat vasthoudt aan een levend dialectencontinuüm. Als men onze steeds Germaanser-wordende cultuur niet kan appreciëren, en dat er geen mentaliteitswijziging komt draagt het alleen maar bij tot het mislukken van dit land. Wees gerust! Kinderen leren wel AN en worden zelfs verplicht het te spreken op school (hoewel me opvalt dat ik in de latere jaren op het secundair Brabants mocht praten bij wetenschapsvakken ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 augustus 2009 om 15:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik dacht dat je met Hollanders alle Nederlanders bedoelde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() Romaanse talen leggen zich meer toe op een standardisering van bovenaf dan continentaal Germaanse, volgens mij. Hier moet men al gedwongen worden in contact te komen met een bepaalde variant, eer men zich comfortabel voelt daar kenmerken van over te nemen.
Ik herinner me nog in mijn kindertijd dat ik keek naar de Nederlandse televisie, naar kinderprogramma's als Sesamstraat, Bassie & Adriaan, het Klokhuis, enz... Als kind was ik heilig overtuigd dat naast dialect, dat strict gescheiden werd van de standaard, het enige verschil tussen Noord- en Zuid-Nederlands het accent was. Alle kinderen in mijn klas gebruikten 'je/jij'. Ik herinner me nog die situatie. Nu, als volwassen mens, gebruikt iedereen van mijn leeftijd 'ge/gij' en heeft men het als standaard verhoffen (waaronder mijn oud-klasgenoten van het lager), er is echt iets veranderd aan ons taalgebruik door de jaren heen hoor. Eens de onschuld kwijt... Ik ben benieuwd hoe de generaties die zullen volgen zullen ontwikkelen, én vooral, of ze meer registers zullen blijven kennen. Of hoe nuttig een gemengde Vlaams/Nederlandse media zou zijn voor onze cultuur.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 augustus 2009 om 15:32. |
![]() |
![]() |