Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2009, 16:53   #21
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
. Er zitten Serviërs in het Kroatische parlement.
Die Serviërs zijn een grote poppenkast en een een grap.
Die enkele Serviërs zaten ook in het Kroatische bestuur tijdens de periode van1991 tot 1995 toen Kroatië tussen 500.000 en 800.000 Serviërs etnisch zuiverde. Zij handelen niet ten gunsten van de Serviërs maar vanwegen persoonlijke belangen.
RSK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 19:43   #22
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RSK Bekijk bericht
In 1991 had Europa aan Kroatië aanbevolen om Joegoslavië te verlaten en destijds hadden de West-Europese landen [inclusief de VS] via de omringende landen van Kroatië, Kroatische separatisten bevoorraad met wapens.

Zo'n land is met EU steun opgericht...
En hoe kwamen de Serven aan hun wapens?
Oud 27 september 2009, 20:53   #23
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Kosovo onafhankelijk houden, en de Bosnische Serviers geen staat geven?

Jullie goede vriend de Amerikaan moest er maar komen rommelen.
Ik was en ben geen voorstander van een onafhankelijk Kosovo. Tevens is een eigen staat voor de Bosnische Serviers uiterst gevoelig vanwege claims van meerdere volkeren op hetzelfde gebied.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 27 september 2009 om 20:53.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 11:47   #24
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt helaas weinig kennis van de geschiedenis.
De Serviërs zijn net als de Kroaten de autochtonen van Kroatië.
In Krajina leefden Serviërs voor dat het Habsburgse rijk bestond.

Jou bewering dat de Serviërs zich pas in de 15de eeuw tijdens de Turkse bezetting van de Balkan in Krajina hebben gevestigd, wordt tegen gesproken door Orthodox Servische kerken en kloosters die een aantal eeuwen ouder zijn dan de 15de eeuw en de Turkse opmars richting de Europa.
Ik vermoed dat u er andere literatuur dan mij op naslaat.

Citaat:
De Serviërs en Kroaten zijn beide autochtonen van Kroatië en Krajina en het ontkennen van de Servische nationale, historische en constituele rechten in Kroatië en Krajina, wordt gedaan door kringen die de verbanning van de Krajina Serviërs proberen te rechtvaardigen en goed te praten.
Waar leest u dat ik het omgekeerde bedoelde?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 12:00   #25
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er bestond geen middeneeuws Kroatië, die jij probeert te koppelen dat S. R Kroatië dat in 1945 door de communisten gemaakt werd.
In de 11de eeuw werd het grondgebied van het oorspronkelijke Kroatië dat zich in de buurt van Zagreb bevindt (huidig Noord-Kroatië) veroverd door Ugarië (de Hongaarse monarchie). Dat Kroatië, dat in de 11de eeuw door Hongaarse monarchie bezet werd, heeft niet het grondgebied van Dalmatië, Lika en Slavonië omvat. Na dat Kroatie in de 11de eeuw bezet werd, heeft het nooit meer bestaan.

Het Kroatië dat binnen de Hongaarse monarchie viel bestond niet, want Hongaarse monarchie maakte een einde aan het bestaan van Kroatië toen het in de 11de eeuw Kroatië VEROVERDE!
U legt me woorden in de mond: nergens beweer ik dat de republiek Kroatië rechtstreeks gelinkt is aan het middeleeuwse Kroatië.

Kroatië - het deel dat tot de Hongaarse kroon behoorde - was officieel een zelfstandig onderdeel van de Hongaarse kroon (als het koninkrijk Kroatië, verenigd in een personele unie) en had recht op zijn eigen onderkoning -de zogenaamde ban- en een eigen parlement. Zeker na de Ausgleich werden de rechten van de Kroaten met voeten getreden, maar het was nog steeds een van de samenstellende delen van Hongarije en werd als zodanig erkend. (Het Kroatische wapen staat bijvoorbeeld nog op het parlementsgebouw in Boedapest). Het was dit Kroatië waar ik aan refereerde, niet aan de oude middeleeuwse staat.

Dat Kroatië ging na 1919 deel uitmaken van Joegoslavië, samen met andere (overwegend) Kroatische gebieden, zoals het 'Oostenrijkse' Dalmatië en Dubrovnik. Vanuit die gebieden, aangevuld met het grootste deel van het op de Italianen verworven Istrië, werd dan uiteindelijk in 1945 de basis van de deelrepubliek Kroatië, en dus de huidige onafhankelijke staat. De tussenhaltes, zoals het autonome gebied van 1939 (groter qua oppervlakte) of de NDH van Pavelic laat ik dan nog buiten beschouwing.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 28 september 2009, 12:17   #26
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit wat je nu zegt klopt ook niet.
Ten eerste werden in Bleiburg niet alleen Kroatische fascisten vermoord.
Je doet nu net als of alleen Kroatische soldaten in Bleiburg om het leven kwamen. Zo werden naast Kroatische fascisten ook Servische monarchisten vermoord in Bleiburg door de communisten.

In Bleiburg hebben communisten een Kroatische, fascistische brigade gevangen genomen en geëxecuteerd. Dat Kroatische ustasa-leger was verantwoordelijk voor de georganiseerde genocide op 800.000 Serviërs.
Kroatië is nooit aansprakelijk gesteld voor deze genocide!
De bedoeling van deze en andere opmerkingen was in de eerste plaats om jouw schuimbekkende visie te nuanceren. Als jij beweert dat de Kroaten -alleen zij?- verantwoordelijk zijn voor zoveel duizenden doden en dat ze straffeloos zijn weggekomen, dan vind ik dat ik moet wijzen op de gebeurtenissen in Bleiburg, waar vele collabo's -inderdaad ook Slovenen en Serviërs- werden afgemaakt. Dat is een actie die op gelijke voet staat met de slachtpartijen die deze collabo's zelf hadden aangericht, zonder daarmee de gebeurtenissen te willen excuseren of vergoelijken.

Citaat:
Kroatië in tegenstelling tot Duitsland was niet onderworpen aan een denazificatieproces. Vandaar dat het fascisme in Kroatië in 1990 opnieuw aan de macht kwam. Dit resulteerde in de verbanning van tussen 500.000 en 800.000 Kroatische en Krajina Serviërs tijdens de periode van 1990 tot 1995.
Nog steeds mogen deze verbannen Serviërs niet terug komen naar Kroatië, omdat ze in dit etnisch zuivere Kroatië niet welkom zijn.
Nu komen we wel op een interessante discussie uit, namelijk waarom Tito c.s. er niet in geslaagd zijn het Kroatische nationalisme weg te krijgen. Er zijn een aantal leiders - Pavelic op kop - kunnen ontkomen, zoveel is zeker, als de man wel door de Joegoslavische geheime dienst (naar alle waarschijnlijkheid) vermoord. Dat er hoegenaamd geen repressie was, dat durf ik betwijfelen, maar belangrijker is dat in Joegoslavië geen enkele partij met zijn verleden in het reine is kunnen komen zoals dat vaak wel in het Westen (grotendeels) is gebeurd. Door het zowel socio-politiek als 'nationaal' repressieve communistische regime kregen de Ustase en hun ideologie enige credibiliteit, net zoals bv. ook in de Baltische republieken het geval was met hun SS'ers, of de Spaanse communisten na 1975. Ik denk dat dat een minstens even belangrijke rol speelt als het 'overleven' van de oude Ustase.

Het is inderdaad een groot probleem in het huidige Kroatië dat het virulente nationalisme op politiek vlak nog een rol speelt, en dat Pavelic en zijn regime om welke reden dan ook bij een deel van de bevolking als geloofwaardig worden aanzien. Het al dan niet terugkeren van de Servische vluchtelingen en de status van deze bevolkingsgroep zijn problemen dat zeker moeten aangekaart worden bij de onderhandelingen met de EU - zoals al het geval is.
Oud 28 september 2009, 14:24   #27
Zwitser

Standaard

Citaat:
ZAGREB (ANP) – Zeljko Kerum, burgemeester van de Kroatische havenstad Split, zal zijn dochter nooit toestaan met een Servische geliefde te trouwen.
Ik was in mei in Kroatië. Ik heb in Split de luidruchtige kieskampagne van Kerum gezien. In Dubrovnik zag ik hoe de stad nog steeds de sporen van het Servische bombardement draagt. Een bombardement dat volledig nutteloos was en enkel geïnspireerd door rancune.

Ik kan Kerum zijn gevoelens ergens wel begrijpen... Maar uiteindelijk zal zijn dochter wel doen wat ze wil.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 21:10   #28
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
En hoe kwamen de Serven aan hun wapens?
Net zoals de Nederlandse soldaten door het Nederlandse leger bewapend zijn, zo waren de Serviërs tijdens de burgeroorlog met wapens van de federatie bewapend.

De Servische vertegenwoordigers steunde het voortbestaan van het federatieve Joegoslavië. De Serviërs deserteerden niet uit het Joegoslavische leger en hadden geen separatistische formaties in Joegoslavië opgericht, vandaar dat de Serviërs Joegoslavische wapens hadden in tegenstelling tot de separatistische formatie die door de buitenlandse factor werden bewapend.
Niet te vergeten dat de Joegoslavische wapenindustrie voornamelijk op het grondgebied van de Kroaten en Bosnische Moslims gevestigd was!!
Oud 30 september 2009, 21:11   #29
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik was in mei in Kroatië. Ik heb in Split de luidruchtige kieskampagne van Kerum gezien. In Dubrovnik zag ik hoe de stad nog steeds de sporen van het Servische bombardement draagt. Een bombardement dat volledig nutteloos was en enkel geïnspireerd door rancune.

Ik kan Kerum zijn gevoelens ergens wel begrijpen... Maar uiteindelijk zal zijn dochter wel doen wat ze wil.

Als Kerum Serviërs mag discrimineren op grond van Dubrovnik, volgens jou, wat mogen de Serviërs dan doen op grond van Jasenovac, waar 800.000 Serviërs vermoord werden door Kroatische Nazi tijdens WW2?
Oud 30 september 2009, 21:17   #30
willem1940NLD

Standaard

Er moet in ieder geval iets op gevonden worden om die stammen ginds te houden en niet hier.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/j...en+onderwereld

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be