Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat zijn Nederlanders?
Burgers van de Nederlandse staat 13 38,24%
Nederlandstaligen, in Nederland en Vlaanderen 7 20,59%
Nederlandstaligen , in Nederland ,Vlaanderen en de Antillen 12 35,29%
Alleen Hollanders ,zijn Nederlanders 2 5,88%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2009, 19:45   #21
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Een buitengewoon boeiende vraag van de topicstarter. Het antwoord hangt ervan af of je de subjectieve of de objectieve (Herdiaanse) definitie van een natie hanteert. Vlamingen en Nederlanders zijn volgens de Herdiaanse definitie van een natie 1 volk. Daarnaast ziet zeker in Nederland de meerderheid van de bevolking een politieke eenwoording (subjectieve definitie) zitten. Mijn persoonlijke antwoord is dus Nederlandstaligen, in Nederland ,Vlaanderen en de Antillen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 19:49   #22
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Een buitengewoon boeiende vraag van de topicstarter. Het antwoord hangt ervan af of je de subjectieve of de objectieve (Herdiaanse) definitie van een natie hanteert. Vlamingen en Nederlanders zijn volgens de Herdiaanse definitie van een natie 1 volk. Daarnaast ziet zeker in Nederland de meerderheid van de bevolking een politieke eenwoording (subjectieve definitie) zitten. Mijn persoonlijke antwoord is dus Nederlandstaligen, in Nederland ,Vlaanderen en de Antillen.
Dit is ook mijn antwoord.
Dit geeft ook aan welke definitie van natie ik hanteer.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 19:50   #23
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kom nu. Toch effe ernstig blijven. Men kan 'Nederlander' toch niet gelijkstellen met 'iemand uit de Antillen die Nederlands spreekt'. Als we zo gaan beginnen, dan moet u de zwarte in Zulu-Natal die Afrikaans spreekt (dat is ook 'Nederlands') ook beschouwen als een 'Nederlander'.

Belachelijk.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2009 om 19:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 19:54   #24
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Kom nu. Toch effe ernstig blijven. Men kan 'Nederlander' toch niet gelijkstellen met 'iemand uit de Antillen die Nederlands spreekt'. Als we zo gaan beginnen, dan moet u de zwarte Zuid-Afrikaan die Afrikaans spreekt (dat is ook 'Nederlands') ook beschouwen als een 'Nederlander'.

Belachelijk.
Het gaat niet om ras ,maar om taal en cultuur.

Zuid Afrika is wel degelijk anders dan de Antillen.
Oud 29 september 2009, 19:57   #25
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kom nu. Toch effe ernstig blijven. Men kan 'Nederlander' toch niet gelijkstellen met 'iemand uit de Antillen die Nederlands spreekt'. Als we zo gaan beginnen, dan moet u de zwarte in Zulu-Natal die Afrikaans spreekt (dat is ook 'Nederlands') ook beschouwen als een 'Nederlander'.

Belachelijk.
Antilianen hebben een Nederlands paspoort. Beschouw jij Vlamingen van bijvoorbeeld Italiaanse afkomst soms niet als Vlamingen?

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 29 september 2009 om 19:57.
Oud 29 september 2009, 19:57   #26
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het gaat niet om ras ,maar om taal en cultuur.

Zuid Afrika is wel degelijk anders dan de Antillen.
Wat zou het. Als iemand Afrikaans spreekt, dan versta ik hem. En als een Antilliaan zijn Nederlands spreekt, dan ben ik toch niet altijd zeker of ik hem wel helemaal goed begrepen heb.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2009 om 19:58.
Oud 29 september 2009, 20:00   #27
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Antilianen hebben een Nederlands paspoort. Beschouw jij Vlamingen van bijvoorbeeld Italiaanse afkomst soms niet als Vlamingen?
U weet heel goed dat een Antilliaan een Nederlands paspoort heeft door het koloniaal verleden van Nederland. Maar als we zo gaan beginnen dan wordt het woord 'Nederlander' wel heel vaag. Of misschien heel concreet. Want dan kunnen we dus besluiten zoals ik het stelde: een Nederlander is iemand die onderdaan is van de staat Nederland. Wij, Vlamingen zijn dat dus niet.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2009 om 20:02.
Oud 29 september 2009, 20:04   #28
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U weet heel goed dat een Antilliaan een Nederlands paspoort heeft door het koloniaal verleden van Nederland. Maar als we zo gaan beginnen dan wordt het woord 'Nederlander' wel heel vaag.
Zonder het Nederlandse koloniale verleden daar, zouden er uberhaupt geen Antilianen hebben bestaan. Er woonden enkel Arawak-indianen voordat de Spanjaarden en vervolgens de Nederlanders kwamen. Jij maakt als liberaal zo maar onderscheid tussen Europese en overzeese Nederlanders.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 29 september 2009 om 20:05.
Oud 29 september 2009, 20:09   #29
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonder het Nederlandse koloniale verleden daar, zouden er uberhaupt geen Antilianen hebben bestaan. Er woonden enkel Arawak-indianen voordat de Spanjaarden en vervolgens de Nederlanders kwamen. Jij maakt als liberaal zo maar onderscheid tussen Europese en overzeese Nederlanders.
Niet als u zegt dat een Nederlander iemand is die onderdaan is van de staat Nederland. Dan ben ik het met u eens.

Maar u voegt dan nog de Antillianen erbij, de Vlamingen, en waarom dan niet de Afrikaners, wit of zwart? Meer nog, symbolische zou men zelfs kunnen stellen dat het 'Afrikaans' meer authentiek Nederlands is dan het Nederlands dat wij nu spreken. Want ons Nederlands is doorspekt met woorden uit verschillende vreemde talen. Hetgeen in het Afrikaans beduidend minder het geval is.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2009 om 20:10.
Oud 30 september 2009, 09:42   #30
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Niet als u zegt dat een Nederlander iemand is die onderdaan is van de staat Nederland. Dan ben ik het met u eens.

Maar u voegt dan nog de Antillianen erbij, de Vlamingen, en waarom dan niet de Afrikaners, wit of zwart? Meer nog, symbolische zou men zelfs kunnen stellen dat het 'Afrikaans' meer authentiek Nederlands is dan het Nederlands dat wij nu spreken. Want ons Nederlands is doorspekt met woorden uit verschillende vreemde talen. Hetgeen in het Afrikaans beduidend minder het geval is.
Nederlanders ,zie je niet aan de kleur, je ziet het niet aan de staatsgrenzen,
je hoort ze aan het geluid.

http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/kaart.html#
Oud 30 september 2009, 09:57   #31
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Naar mijn mening moet een Nederlander aan twee voorwaarden voldoen:

1) Hij/zij moet een Nederlands paspoort hebben.
2) Hij/zij moet zich Nederlander voelen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 10:25   #32
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Mensen met een paardegebit of konijnetanden.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 10:31   #33
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Mensen met een paardegebit of konijnetanden.
Gennez? Verhofstadt?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 10:33   #34
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Naar mijn mening moet een Nederlander aan twee voorwaarden voldoen:

1) Hij/zij moet een Nederlands paspoort hebben.
2) Hij/zij moet zich Nederlander voelen.
ook zij die zich geen Nederlander voelen maar een Nederlands paspoort hebben, zijn, mss tot hun spijt, Nederlander hoor.

en degenen die zich Nederlander voelen, maar geen Nederlands paspoort hebben, tja, die zijn, mss tot hun spijt, echt geen Nederlander.
Oud 30 september 2009, 10:35   #35
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Gennez? Verhofstadt?
Is het zo dat ge toenadering wilt zoeken met nederlanders?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 10:53   #36
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ook zij die zich geen Nederlander voelen maar een Nederlands paspoort hebben, zijn, mss tot hun spijt, Nederlander hoor.

en degenen die zich Nederlander voelen, maar geen Nederlands paspoort hebben, tja, die zijn, mss tot hun spijt, echt geen Nederlander.
Dat is mischien formeel zo. Maar ik geef hier alleen mijn persoonlijke mening. Sommige allochtonen voelen zich zo verbonden met het land van hun ouders, dat ik ze met de beste wil van de wereld geen Nederlanders kan noemen. De jure zijn het dan wel Nederlanders, maar de facto niet.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 30 september 2009 om 10:53.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 14:43   #37
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders ,zie je niet aan de kleur, je ziet het niet aan de staatsgrenzen,
je hoort ze aan het geluid.

http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/kaart.html#
Mijn Indonesische schoonmoeder heeft in 1949 noodgedwongen moeten kiezen voor de Indonesische nationaliteit. Zij werd daarmee "warga negara" (inwoner van het land). Zij is perfect tweetalig Indonesisch-Nederlands. Ondanks het feit dat zij na de onafhankelijkheid van Indonesië ("Merdeka!") voor Indonesië moest kiezen, voelt zij zich nog steeds Nederlandse. De thuistaal is dan ook het Nederlands.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 16:50   #38
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat is mischien formeel zo. Maar ik geef hier alleen mijn persoonlijke mening. Sommige allochtonen voelen zich zo verbonden met het land van hun ouders, dat ik ze met de beste wil van de wereld geen Nederlanders kan noemen. De jure zijn het dan wel Nederlanders, maar de facto niet.
Er zijn dus eigenlijk 2 definities nl.
1. de jure ,in het bezit van een Nederlands paspoort ,door de staat bepaald.
2. de facto ,beschikken over een Nederlandse identiteit ,door taal en cultuur bepaald.

Sociaal psychologisch onderzoek heeft uitgewezen, dat de taal een belangrijke factor is voor de identiteit en het gedrag ,afgezien van biologische factoren.
De taal is een overdrager van de cultuur.

Kinderen die 2 talig worden opgevoed en dus ook bicultureel, lopen meer risico op gedragsstoornissen en identiteits- problemen.

De problemen met de Marokkaanse jongetjes is dus meer, dan een paspoort alleen.
Oud 30 september 2009, 16:53   #39
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Mijn Indonesische schoonmoeder heeft in 1949 noodgedwongen moeten kiezen voor de Indonesische nationaliteit. Zij werd daarmee "warga negara" (inwoner van het land). Zij is perfect tweetalig Indonesisch-Nederlands. Ondanks het feit dat zij na de onafhankelijkheid van Indonesië ("Merdeka!") voor Indonesië moest kiezen, voelt zij zich nog steeds Nederlandse. De thuistaal is dan ook het Nederlands.
Dit verhaal hoor je ook van emmigranten naar bijvoorbeeld Australie.
Ondanks dat ze een Australisch paspoort krijgen ,na naturalisatie ,blijven ze zich Nederlander voelen.
Oud 30 september 2009, 16:57   #40
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn dus eigenlijk 2 definities nl.
1. de jure ,in het bezit van een Nederlands paspoort ,door de staat bepaald.
2. de facto ,beschikken over een Nederlandse identiteit ,door taal en cultuur bepaald.

Sociaal psychologisch onderzoek heeft uitgewezen, dat de taal een belangrijke factor is voor de identiteit en het gedrag ,afgezien van biologische factoren.
De taal is een overdrager van de cultuur.

Kinderen die 2 talig worden opgevoed en dus ook bicultureel, lopen meer risico op gedragsstoornissen en identiteits- problemen.

De problemen met de Marokkaanse jongetjes is dus meer, dan een paspoort alleen.
Ik heb juist gehoord dat kinderen die tweetalig zijn (of meertalig) veel intelligenter zijn of -beter nog- intelligenter worden dan kinderen die in één taal worden opgevoed. En dit omdat zij zeer vlug gaan nuanceren en relativeren omdat zij van de ene taal op de andere overspringen en de dingen in de juiste taalkleur moeten plaatsen. En iedere taal heeft zijn taalgevoeligheid en schakering.

Laatst gewijzigd door system : 30 september 2009 om 17:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be