![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Banneling
|
Inderdaad allemaal een beetje vreemd, gezien de vrije markt ging ik laatst naar een bank om een lening. Toen ik hen zei dat het om een speciaal project ging in functie van een gezonde economie werd de lening geweigerd. Men wou een dergelijk risico niet nemen, iets minder enthousiast consulteer ik nu dagelijks m’n rekening die inmiddels ontoerekeningsvatbaar is verklaard en nog slechts groeit door allerhande bancaire debet intresten. Weg mooie droom, terug naar deze monetaire en psychische kwelling dan maar.
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Misschien kunnen we beter voor onszelf bankier spelen en ons geld ergens op een geheime plaats oppotten en eventueel uitlenen aan familie, kennissen etc. Mja iedereen is hebzuchtig niet ?
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#26 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zei: "Elektronisch geld is een verschijningsVORM van geld. Banken mogen netzomin de bedragen in een editbox op hun computers verdubbelen als bankbiljetten kopieren. Dat monopolie hebben alleen de centrale banken van de overheden. Die creëren uiteraard alle verschijningsvormen van geld. Briefjes èn elektronisch. Of dacht U dat als U leest in de gazet dat een centrale bank 300 miljard Euro uitleent aan gewone banken dat daar dan een konvooi kamions met briefjes vertrekt?" Wat is er mis in wat ik zei? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tja, als U voortdurend herhaalt dat ik fout ben om dan in het 'waarom' ervan termen te verwisselen dan is dit niet echt een discussie as such meer vrees ik. Citaat:
Ik zal het heel simpel maken: ik stelde en stel dat de centrale banken aan de basis liggen van de groei van de hoeveelheid in omloop zijnde geld. Want zij 1) creëren het geld en 2) zij redden banken die zoveel uitleenden aan leeghangers dat het achter of uitblijven van terugbetaling hen onder de 'fractie' van hun fractionele reserve brachten. Zoals ook gesteld: ik zoek de uiteindelijke basis van problemen op en stop niet ergens in de keten van oorzaak-gevolgen, want dat is, zoals ook gezegd en geïllustreerd met dweilen met de kraan open, de meest efficiente aanpak. Het fractionele reserve banksysteem als dusdanig is niks meer dan fraude die door de overheden werd toegelaten. Meer nog, de overheden EISEN het zelfs, al van sinds eeuwen terug, toen de stad Amsterdam haar fullreserve 'Amsterdamse Wisselbank' dwong om een groot deel van haar spaargeld uit te lenen om groeiende overheidsuitgaven mogelijk te maken. Het is net U die een deel van het systeem ziet als het volledige systeem. U wijst een gevolg aan als oorzaak en weigert zelfs na uitleg deze basisoorzaak te accepteren. Waarom?
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|||||
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Probleem is echter dat de efficientie in de geldmarkt(en) dan drastisch afneemt. En daar geld een cruciaal product is om het ruilen te vergemakkelijken heeft dat ernstige gevolgen voor de economische activiteit. Trouwens bent U toch verplicht om de 'staatsmunt' te accepteren als inlossing van schuld ('wettig betaalmiddel').
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Banneling
|
Citaat:
1. wie wil deze economische waanzin nog langer aanhouden en als een bende beesten elkaar afslachten om een stukje papier 2. wie wil deze economische waanzin niet langer aanhouden en als mensen leven zoals het in de essentie van economie begrepen kan worden Wat denk je, voor welke optie kies je ? Je mag een keertje eerlijk zijn, niemand zal je dat kwalijk nemen, integendeel. |
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Banneling
|
Wat er verkeerd aan is? Onze creativiteit en bijhorende technologische revolutie zoals die zich in de 20ste eeuw heeft ontvouwd stelt dat we nu minder zouden kunnen gaan werken en derhalve zouden we de werkloosheid kunnen stimuleren, met behoud van materiële rijkdom maar wel volgens een duurzaam en gezonde vorm van economie voeren.
Slechts wanneer economie verward wordt met monopoly krijg je van die absurde inflatiescenario’s. Deze inflatie is slechts een uiting van het niet begrijpen van economie waardoor het ego en etnocnetrisme wordt gestimuleerd, en daarmee wordt ook een ruimere visie over economie en menszijn in de kiem gesmoord, vertrouwen raakt hierdoor volledig zoek. Die consequenties zijn dus slechts een adept van de pathologie die ontstaan is over de eeuwen heen en komt nu tot haar hoogtepunt. De monetaire crisis die gezien kan worden als een positieve atrractor wordt jammerlijk vertaald binnen hetzelfde denken dat het nu net wil doorbreken maar blijkbaar is dat niet voldoende voor sommigen om het denken te (re)activeren. Men blijft dus de oplossing zoeken in hetzelfde dan waaruit het ontstaat en dat heeft zware gevolgen voor mens en samenleving. De stelling dat we langer zouden moeten werken is dus een mooi staaltje van onbegrip, met als gevolg dat de druk op de bevolking steeds groter wordt en de spanning wordt opgedreven, niet in het minst tussen verschillende culturen die elkaar gaan bekampen. Economie is een systeem waarbinnen deflatie en inflatie gelden om de balans te realiseren en/of te onderhouden, het is simpele logica waarbinnen mensen ageren volgens hun vrijheid of ervaren van gevangenschap binnen het systeem dat economie is. Dat we hierbij het menselijke ontwikkelingspotentieel klakkeloos negeren in functie van virtuele geldstromen zou wel eens heel dom kunnen zijn, en dat ondanks het nobele studiewerk dat hierover rapporteert. Zijn we dan blind geworden omwille van het geld misschien, waar is ons gezond en objectief verstand dan naartoe? Is er niet genoeg vraag naar misschien dat het geen aandacht krijgt? Het gaat al lang niet meer over dat geld zelf maar over ons bewust worden over het leven en de absurditeit van dit monopolyspel. Ware economen weten dat, wat is er mis met die anderen? Als ik jou moet geloven worden we straks 120 en ten allen tijde zal 90 % van die tijd moeten gewerkt worden, zoiets? 0verconsumptie bestaat wellicht niet? Men denkt dat er een economische recessie is, dat is helemaal niet zo, het gaat hier om het herstel van economie waardoor een duurzame economie zich kan manifesteren. Natuurlijk, als 1000 stuks gedreven worden door winsthonger, dan lijkt 100 op recessie, ook dat is relatief makkelijk te begrijpen. Maar ja, er zijn er bij die zeggen dat ze iets van economie kennen, bijna waanzinnig om ze te horen in de 21ste eeuw, meer ook niet. We zien wel hoe het afloopt, niet echt hoopvol te noemen. Kunnen er toch moeilijk een tekening bij maken, dat zou nog belachelijker zijn, het verzet zal groots zijn, kennen dat ondertussen wel. Dus, waar gaat het nu om? Zijn we gehypnotiseerd of zo? Laatst gewijzigd door MIS : 3 oktober 2009 om 22:35. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Banneling
|
Over psychische blindheid is heel wat nobel studiewerk verricht, alleen is het bijzonder vervelend dat het niet gezien wordt.
|
|
|
|
|
|
#31 | |||||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Het enige "digitale" geld dat als officieel geld kan beschouwd worden, is geld op een zichtrekening van een centrale bank. Als de centrale bank geld leent aan een private bank, dan doet die dat ofwel via cash ofwel door het getal op de zichtrekening simpelweg te verhogen. Citaat:
Citaat:
Wel, het verschil tussen een bank en mij, is dat wanneer ik geld leen van iemand, dat die andere persoon het niet meer kan gebruiken tot ik het teruggeef. Bij een bank is dat niet zo. Als een bank geld leent, dan geeft die daar gewoon een schuldbewijs voor de in de plaats (een "deposito"), en blijft die mens gewoon zijn deposito's verder gebruiken al ware het het geld zelve (via overschrijvingen, via bank contact, etc...) Dit geeft de bank de macht om zoveel geld te creeren als het wil. Stel dat ik 1000 euro bij de bank ga lenen. De bank schrijft gewoonweg 1000 euro op mijn rekening. Een zichtrekening is, zoals we gezien hebben, geen officieel geld maar een tegoed. Het resultaat is dus: ik moet de bank 1000 euro, maar de bank moet mij ook 1000 euro! De som van deze beiden schulden/tegoeden is 0. De bank kan dit bedrag dus simpelweg zowel aan de inkomstenzijden als aan de uitgavenzijden schrijven van ziijn boekhouding, en alles klopt. De bank heeft dus geen officieel geld meer nodig om iemand geld uit te lenen. Het geeft gewoon zijn eigen schuldbewijzen uit, die mens als geld gebruiken. Indien er geen fractionele reserve was, dan zouden de banken oneindig veel geld kunnen creeren. Citaat:
Citaat:
De basisoorzaak is immers dat mensen "tegoeden" vanwege de bank (zichtrekeninggeld) als betaalmiddel gebruiken. Hierdoor hebben banken de mogelijkheid om geld te creeren. De Duitse econoom Joseph Huber stelde een systeem voor waarbiij een onderscheid zou gemaakt worden tussen twee dingen - digitale betaalmiddelen: zouden volledig door de centrale bank moeten gecreeerd worden. Het geld op uw zichtrekening zou dan niet meer een tegoed vanwege de bank zijn, maar echt geld dat in UW bezit is, en dat gij kunt uitgeven. - sparen/investeren: u zou nog steeds uw spaargeld kunnen lenen aan de bank tegen een interest, maar u zou dit geld dan niet kunnen gebruiken tot als de bank het u teruggegeven heeft in officieel geld. Hiermee pakt hij de kern van het probleem aan. Het zou nog steeds mogelijk zijn voor de banken om te investeren met spaargeld van hun klanten, maar niet meer om de geldhoeveelheid te doen groeien. |
|||||
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ware economen en wetenschappers weten dat, politiek heeft dit nog niet begrepen waardoor de bevolking dan ook belangrijke informatie onthouden wordt en het broodnodige vertrouwen uitblijft, het tegendeel is het resultaat en begrijpelijk. Het ‘monopolisme’ (en dus geen ‘economie’ zoals we denken) is aan een grondige hervorming toe waardoor een duurzame economie zich kan manifesteren. En wie er durft over nadenken zal plots de waanzin van onze penibele situatie bespeuren. Het is daadwerkelijk onthutsend alsook verontrustend hoe weinig van economie begrepen wordt, en dat ondanks alle rapporten die geschreven werden. Ze weten het inderdaad niet meer, men zal steeds in een vergelijkbare en contradictoire situatie belanden, niet zomaar leeft België in een politieke impasse, er is geen ruimte meer en daarom dat men mensen inschakelt als ultieme oplossing. Depressiviteit zal dan ook groeien, zoals door velen voorspeld, heel normaal te noemen in een dergelijke situatie maar dat lijkt men maar niet te begrijpen. Geen van beiden dus, het stimuleren van de consumptie is een gevolg van verstarde winsthonger, het sparen is dat ook. Er is dringend nood aan een verruimende visie en de transformatie van het monetaire systeem zoals het een economie waardig is, dat is alles. Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan pseudo economen die niet weten wat het is om mens te zijn of te worden. Vervelende zaak met zware gevolgen voor onze samenleving. Wie iets van economie kent weet dat er objectief rekekundig helemaal geen geldtekorten zijn, en het is onthutsend dat men dat niet eens begrijpt. Ik hoop oprecht dat men dat weldra wel gaat begrijpen of de poppen gaan aan het dansen, geen leuke dans deze keer. |
|
|
|
|
|
|
#33 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 4 oktober 2009 om 06:57. |
||
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je lijkt me dus de oplossing als een probleem te zien, het drastisch afnemen van die efficiëntie van geldmarkten (die er enkel op uit zijn om zoveel mogelijk geld en bezit te verwerven) zou dus beter gestimuleerd kunnen worden waardoor de ratrace die we allen ervaren kan milderen en een duurzame economie zich kan ontvouwen. Het betekent ook dat mensen terug tijd krijgen om eens rustig na te denken hoe we nu verder gaan, vertrekkend vanuit deze penibele situatie als gevolg van die zgn. economische efficiëntie van geldmarkten, wat slechts monopolisme vertegenwoordigt en derhalve niets meer met economie te maken heeft. Laatst gewijzigd door MIS : 4 oktober 2009 om 07:25. |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bedoelt U met 'ons geld' een eigen munt of het officiele (staats) geld? Als U dat laatste bedoelt dan mag U nog oppotten op geheime plaatsen zoveel U wilt, dat weerhoudt de overheden niet om je eigendom toch in te pikken: ze drukken gewoon wat geld bij voor zichzelf en hun lenende vrindjes, en wordt uw opgepot geld evenredig waardelozer door de prijsstijgingen ten gevolge van deze geldtoename bij gelijkblijvend aanbod. Waardoor U -nog- eens kunt werken (lees: harder werken) om het geld, waarvoor U al had gewerkt, dezelfde koopkracht te geven.
|
|
|
|
|
|
#36 | |||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
1) De centrale banken van de overheden hebben het monopolie op de creatie van geld. 2) Overheden laten toe (en eisen het zelfs) dat de andere banken een fractionele reserve hanteren, omdat zijzelf, en hun vrindjes, professionele leeghangers Eerste klas met groen Ervaringslintje, het spaargeld willen lenen en nooit terugbetalen. Leest U hier nog wat ik wèl zeg? Hallooo? Ja? Echt? OK! Wat concludeer ik hieruit? Dat uw 'privaat gecreeerd geld', meer specifiek het woordje 'privaat' erin, bullshit is. Leest U hier nog steeds? Ja? OK! Zoals ik zei: ik kijk naar de eerste oorzaak, de basisoorzaak, om een probleem op te lossen, omdat dat de meest efficiente aanpak is (geillustreerd met dweilen met de kraan open). Daarom verweet ik U ook 'een deel van het systeem te zien als het hele systeem'. Citaat:
Toch nog! Ik heb dat echter niet gezien hoor. Zeker van? Effe quoten misschien? Want herinner U dat U in plaats van geld plots over krediet begon? En dat U in uw voorbeeldschets met de garagist de lenende met de uitlenende verwisseld had. Ik was, en ben nog steeds, bezig over geld. Citaat:
Citaat:
Het ligt nochtans voor de hand hoor. Het verborgen houden! Als U een briefje van 100 euro uitleent aan persoon X, dan moet U bij dezelfde persoon X dat briefje van 100 euro terug lenen om de carroussel te starten. Dan bent U 'ontdekt' en dat zal de carroussel in een vroeg stadium blokkeren. Dat is ook waarom ik eerder zei 'macro-economisch gezien'. Een bank is een centrale plaats, een kruispunt van geldstromen, waar op efficiente en verborgen wijze kan worden gefoefeld. Als je geen bank bent kan je gefoefel nooit groot en efficiënt worden, laat staan macro-economisch werken. Citaat:
Citaat:
Rare vogel bent U hoor. Een alinea terug bevestigde U (eindelijk) nog: Citaat:
Probeer eens duidelijke termen te gebruiken: zeg niet de 'geldhoeveelheid' maar de geldhoeveelheid IN OMLOOP. Deze waarmee de economie op een gegeven moment wordt geconfronteerd en dus de prijzen bepaalt. Dat is echt nodig in een onderwerp waar terminologie dichtbij elkaar ligt hoor. Citaat:
Nee? Waarom hebben de centrale banken dan de banken de afgelopen paar jaar orde triljarden euro's (of andere valuta) toegestopt? Citaat:
Citaat:
2) En lol, welke verdomde onzin vertelt U hier? De spaarders gebruiken hun zicht, en zoals in 1) ook hun spaarrekeninggeld, omdat de bank hen dat TOELAAT. Omdat, zoals net gezegd, ze de valse indruk pogen te creëren dat het eigendom van de mensen 'gestockeerd' is, en dus direct opvraagbaar. Merk hier wat ik deed: ik verving net uw zogenaamde 'basisoorzaak' door een eerdere oorzaak, wat ze reduceert tot een GEVOLG. Ga zo verder en je komt uit bij overheden en hun centrale banken. Citaat:
|||||||||||
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 4 oktober 2009 om 10:24. |
|
|
|
|
|
|
#38 | |||||||||
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Ik zal deze post trouwens afsluiten met een reeks lectuur, die je eventueel zou kunnen bekijken indien je geinteresseerd bent om te begrijpen hoe het systeem echt werkt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is wat Huber uitlegde aan de hand van zijn napkins. Maar jij sluit daar gewoon je oren voor en weigert daar zelf maar een antwoord op te geven. Merk trouwens op dat zichtdeposito's economisch gezien tot de definitie van M1 horen. Alhoewel wettelijk gezien alleen de centrale bank geld mag maken, wordt het geld dat door de private banken gemaakt wordt wel degelijk als "geld" gedefinieerd door de economici. Citaat:
Citaat:
1. Het meermaals uitlenen van hetzelfde geld doet de hoeveelheid geld niet per se groeien, aleen de hoeveelheid schuld. 2. Banken creëren geld in de vorm van schuld 3. Banken doen de hoeveelheid geld groeien door de hoeveelheid schuld te doen groeien. Wij gaan allebei akkoord dat puntje 3 slecht is. Alleen jij zegt: de kern van het probleem is puntje 1, en je ziet puntje 2 niet omdat je het niet begrijpt. En ik zeg neen, de kernn van het probleem is puntje 2. Puntje 1 is immers geen probleem, iedere burger kan de hoeveelheid schuld doen toenemen door te lenen en uit te lenen. De banken doen daar dus niets dat ongeloorfloofd is. Wat ze in puntje 2 doen, is wel ongeoorloofd. Zij hebben immers de mogelijkheid om geld te creëren, en ik niet. Daarom vind ik DAT nu eens een probleem zie. Citaat:
Het geldcreatieproces is heel simpel. Ik zal het nogmaals herhalen. Misschien wil je het deze keer wel lezen. Ik ga naar de bank en ik vraag om 1000 euro te lenen. de bank voegt 1000 euro toe op mijn zichtrekening, met een druk op de knop. De bank schrijft in zijn boekhouding: 1000 euro geleend aan niels 1000 euro geleend van niels = 0 euro Voila, het is gebeurd. Klopt perfect, boekhoudkundig. Komt geen officieel geld aan te pas. In de praktijk is het dus zo dat de banken a volonte geld creëren, en dat de centrale bank zich gedwongen ziet om meer officieel geld bij te maken om de reserves van de private banken te kunnen spijzen. Hierover zal ik ook wat lectuur bijzetten. Citaat:
Enfin, hier de lectuur zoals ik beloof heb http://deposit.ddb.de/cgi-bin/dokser...=975523244.pdf (Lees hoofdstuk "fractionele reserve" --- "In a fractional reserve banking and cheque system, money is simply created by posting a new loan in the balance sheet. ) http://www.soziologie.uni-halle.de/h...london2001.pdf http://www.soziologie.uni-halle.de/p...n/pdf/9903.pdf http://www.google.com.au/url?sa=t&so...jc-yg_0hIDKLiw http://deposit.ddb.de/cgi-bin/dokser...=975523244.pdf http://www.debtdeflation.com/blogs/2...liersofcredit/ http://www.minneapolisfed.org/public...lay.cfm?id=225 Ik hoop dat dit een beetje helpt. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#39 |
|
Banneling
|
Over psychische blindheid is heel wat nobel studiewerk verricht, alleen is het bijzonder vervelend dat het niet gezien wordt.
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Banneling
|
Zie jij ook dat MILJOENEN mensen in je directe omgeving rekenkundige onwaarheden worden opgesolferd waardoor ze enkele jaren van hun korte leven moeten opofferen in functie van een schijnbaar tekort aan geld?
|
|
|
|