![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Burgemeester
|
![]() Zo krijg je wel situaties waarin managers elkaar wat bonussen uitbetalen, de aandeelhouders klagen niets als ze ook 'iets' krijgen. 95% van het bedrijf is gekloot. Ik heb er persoonlijk geen probleem mee met een factor 10, maar 100 of 200 is erover. Wie het normaal vindt dat hij zoveel meer krijgt dan de laagte binnen een firma, is een egoïstische, verwaande, overbetaalde werknemer, met de nadruk op verwaand.
En al die onzin over verantwoordelijkheid, als de overbetaalde manager een jaartje loon krijgt en een gouden parachute, moet hij achteraf als hij door incompetentie wordt buiten gegooid niet op een ander gaan werken, maar rentenieren. Het is allemaal veel te fel gericht op korte termijn, money grabbing. We moeten naar lange termijn gaan en de verloningen koppelen aan doelstellingen op lange termijn.
“You cannot teach a man anything; you can only help him discover it in himself.” Galileo Galilei "Fear is the path of the dark side" Yoda Laatst gewijzigd door farak : 12 oktober 2009 om 15:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Sfax,
Het goed betalen van een manager voor prestaties is niet zozeer het probleem. Het slecht betalen van het uitvoerend personeel dat deze prestaties mogelijk maakt is wel het probleem. Ik heb er geen probleem mee dat gij tienduizende euros bonus krijgt, maar ik heb er wel een probleem mee dat het succes van een afdeling enkel leidt tot bonussen bij het kader en niet bij de werknemers. Iedereen werkt samen om een doel te bereiken, het is dus ook iedereen die er van moet profiteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Andere werknemers hebben er niets mee te maken. Als gij en sfax allebei voor mij werken en ik geef u nen bonus, dan is at sfax zijn probleem niet. Ik geef vrijwillig mijn geld aan u. Sfax zou dat geld vast ook graag hebben, maar het is nu eenmaal mijn geld. Waarom zou ik mijn geld niet mogen uitgeven aan wat/wie ik wil? Vind je het soms eerlijk als ik de bonus in twee deel en jullie allebei de helft geef? Jij vindt toch ook dat jij het recht hebt jouw geld uit te geven aan wat je wilt? Stel je koopt iedere dag je brood bij een lekkere bakker. Je geeft deze bakker dus een hoger loon dan een andere minder lekkere bakker. Is het dan rechtvaardig als je gedwongen wordt, de helft van je brood bij de goede bakker te kopen en de andere helft bij de slechte bakker? Gelijk loon voor gelijk soort werk! Niet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bonussen bij werknemers zijn veel moeilijker te geven. De inspanning van 1 werknemer heeft slechts een heel klein effect op de totale winstgevendheid van een afdeling. Maar de inspanning van een manager heeft daar wel een groot effect op. Winstgevendheid is dus een veel slechtere voorspeller van de goede prestaties van een werknemer. Het is dan ook niet eerlijk werknemers hiervoor bonussen te geven. Een werknemer kan erg hard gewerkt hebben, maar door oorzaken waar hij geen invloed op heeft, is de winst toch laag. Dan is het toch niet eerlijk dat hij geen bonus krijgt? Hetzelfde met de slecht werkende werknemer wanneer er veel winst is. Deze verdient die bonus niet. Daarom krijgen werknemers vaak een vast loon en slechts heel weinig prestatiebonussen. Moesten ze meer prestatiebonussen krijgen, dan zouden ze een deel van hun vast loon moeten inleveren. Want delen in de winst betekent ook delen in het verlies. En als beide buiten u controle liggen, dan hebt ge liever de zekerheid van een vast loon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Burgemeester
|
![]() Alsof het zo simpel is. Als je enkele duizenden euro s hebt, ben je nog altijd geen aandeelhouder. Als men over aandeelhouders praat, heeft men het meestal over investeerders, persoonlijk of als vennootschap.
![]() |
#30 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Een beperking op bonussen heeft niet automatisch het gevolg dat er meer op lange termijn wordt gedacht. Tis niet omdat ge minder bonussen geeft, da ge plots betere bonussen geeft he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zijn de aandeelhouders in de eerste instantie, die bepalend zullen zijn voor de verloningsmethodiek van hun bedrijf. Het zal hen er dus zeker niet over gaan om ook maar "iets" te krijgen (dat zou trouwens behoorlijk contradictorisch zijn aan de retorieken die gelijktijdig opgezet worden over de hebzucht van de aandeelhouders). Idem dito voor de managers die elkaar wat bonussen uitbetalen. Niet alleen zijn die bonusschema's gedetailleerd opgesteld, de bedrijven die in staat zijn dergelijke bonussen uit te betalen zijn in 99% van de gevallen grote mastodonten die een verplichting hebben om syndicale delegaties te hebben, met de bijhorende meetings. Daar worden dergelijke zaken ook besproken, en de realiteit op de vloer is dat ze daar meestal eerder weten dan de betrokken personen, wat er uitbetaald kan/mag worden. Het beeld van die enkele managers die zichzelf alles uitbetalen en de rest afgeschermd houden, is vaak enkel een beeld dat opgehangen wordt door zij die niet eens in zo'n schema's zitten, en die niet weten hoe het werkt. Maar om je een idee te geven: mijn bonus over dit jaar zal zo'n 60000€ zijn, en als het ietwat meezit zelfs 80000€. Alle managers op mijn niveau zullen in die grootteorde zitten; diegenen boven mij zullen nog meer hebben, diegenen onder mij minder. Hoe dat bepaald wordt, is op voorhand in de spelregels gegoten met vaste percentages, gedocumenteerd en door iedereen goed bevonden, inclusief door de vakbonden. Het zijn diezelfde vakbonden die ermee akkoord gaan dat de bedienden/arbeiders dat niet hebben, en dat zij beperkt zijn tot een gegarandeerde productiviteitspremie (gegarandeerd ja). Het zijn ook diezelfde vakbonden die goed beseffen dat de kaders in een heel ander performantiesysteem meedraaien, en die iedereen die de overstap wil wagen op voorhand goed brieft en waarschuwt. Waar zit dan het probleem? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die werknemers krijgen productiviteitspremies, en die laatsten zijn zowat gegarandeerd (hier kreeg vorig jaar geen enkele kader een bonus, maar de bedienden/arbeiders kregen hem allemaal). Bovendien worden die werknemers op heel andere manieren beoordeeld dan de kaders, wordt er van hen minder flexibiliteit en prestatie verwacht en is de kans klein dat ze omwille van hun verantwoordelijkheden buiten vliegen (dan moeten ze echt al enorm bont maken). Ik zie het probleem er niet van in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Neen, als het zo is zoals je het uitlegt : prima. Nog even herhalen: bonussen zijn niet slecht ! Maar arbeiders die hard werken moeten inderdaad ook een graantje mee kunnen pikken. En dat gebeurt bij u dus wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Procustes-mentaliteit
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Hetzelfde kan over leerkrachten middelbaar onderwijs worden gezegd, maar niemand doet het.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() DMVP.
Meer valt daar niet over te zeggen.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat kan niet gezegd worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() Ik weet niet hoe economisch duurzaam je voorstel is, maar ik heb er al vaak over nagedacht en tot de conclusie gekomen dat het er zeer goed uitziet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |