Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2002, 16:01   #21
chr.wouters
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Fantastisch.
Inderdaad is de taal der kunst universeel en kan ze bruggen slaan tussen de gemeenschappen en gewesten.
Spijtig dat de Vorst niet volgeplakt met dooie blauwe kevers zijn toespraak hield.
chr.wouters is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 16:46   #22
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
En dat voor een niet-christen
Zie jij in mij nog steeds de baarlijke duivel Belial himself?
Denk je dat ik waarde(n)loos op deze aardkloot rondstruin?
Zie jij niet in dat ik gewoon vrij wil zijn van wat anderen, die mijns gelijken zijn, mij als morele waarden willen opleggen, als zouden hun ideetjes ingegeven zijn door een hogere macht?
Enkel mijn werkgever verkies ik te gehoorzamen, en dit uiteraard zolang hij zijn afspraken met mij gestand doet, dat is een contract, maar voor de rest aan mijn lijf geen polonaise. Ik bepaal zelf wel wat toelaatbaar is, en toets mijn ideeën aan mijn ervaringen in de echte wereld. Niet aan tweeduizend jaar oude literatuur uit een volkomen andere wereld.
Je bent lovend voor de koning alowel het toch een kerstboodschap is en hij zij zalig, zodus . Anders had hij ruzie met Paola en nog meer met Fabiola . Aangezien jij zelden de christelijke mening aanvaard verschiet ik van u nu. Nieuwe voornemens? Volhouden!
Oud 24 december 2002, 17:02   #23
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Zullen we dan in deze tijd van vrede en mededogen ook maar welwillend voorbijgaan aan de passage in het Wilhelmus waar jullie als rasechte colaborateurs je trouw uitschruwelen aan 'Den Koninck van Hispaniën"?
Godbetere het!
Jij kent duidelijk het verhaal achter het Wilhelmus niet. Het is juist geschreven als lijflied van Willem van Oranje en als strijdlied tegen de Spanjaarden. Die laatste zin in het eerste couplet ("Den Coninck van Hispaengien heb ick altijt gheeert") geeft aan dat Willem eerst nog vertrouwen had in Filips, maar dat hij hem later heeft laten vallen. Lees eerst maar eens alle 15 coupletten door: www.wilhelmus.nl Het is wel door Willem van Oranje dat Nederland onafhankelijk werd van Spanje.

Citaat:
Er zijn in ons land weldegelijk een paar heikele spanningspunten, maar het is toch wel geoorloofd om beroep te doen op het gezonde verstand om daar op kalme wijze een oplossing voor te vinden?
Dit lijkt me niet echt een politiek statement. Verstandhouding onderling bepleiten, dat is een suggestie waar niemand graten kan in vinden.
De Koning laat zo wel zijn mening over de verhoudingen binnen België en indirect over verdere autonomie van de deelstaten blijken. Dat noem ik toch een politiek statement, dat ook nog eens afwijkt van de mening van een groot deel van de bevolking.

Citaat:
Als ieder voor zijn eigen deur veegt is de ganse stoep schoon, zeg ik maar.
Wij zijn niet te beroerd om vooraleer we de wereld gaan verbeteren, de hand in eigen boezem te steken, en eerst orde op zaken te proberen stellen in onze eigen mikro-kosmos.
Als de verhouding tussen Vlamingen en Franstaligen nou een bedreiging voor de vrede vormde, okee, maar er zijn toch echt wel belangrijkere zaken te noemen. Is 'ie bijv. ingegaan op de onlusten in Borgerhout?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 17:12   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De Koning laat zo wel zijn mening over de verhoudingen binnen België en indirect over verdere autonomie van de deelstaten blijken. Dat noem ik toch een politiek statement, dat ook nog eens afwijkt van de mening van een groot deel van de bevolking.
Wat is volgens jou een groot deel van de bevolking?
Die 10% separatisten?
Je beeldvorming hieromtrent, is een beetje gedéfroqueerd, door het verhoudingsgewijs grote aantal separatisten op fora zoals dit.
In realiteit loopt het echt zo een vaart niet hoor.

Citaat:
Als de verhouding tussen Vlamingen en Franstaligen nou een bedreiging voor de vrede vormde, okee, maar er zijn toch echt wel belangrijkere zaken te noemen.
Ons samenlevingsmodel werd ooit een toonbeeld genoemd van vreedzame oplossingen i.v.m. verschillende leefgemeenschappen: Het belgische overleg- en compromis-model, met alle eraan verbonden voor- en na-delen. Het kost wat meer, maar we vechten niet (fysiek )

Citaat:
Is 'ie bijv. ingegaan op de onlusten in Borgerhout?
Zijn de Borgerhoutse rellen nog steeds aan de gang?
Zeg trouwens eens: beluisterde je de kerstboodschap, en wat vond je er in het algemeen van? Hoorde je hoe vlot Albert II zich in het nederlands uitdrukte? Toffe peer als je het mij vraagt.
Oud 24 december 2002, 17:18   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die 10% separatisten?
10%?

Eerder hebt u zelf toegegeven dat dit cijfers louter en alleen gebaseerd was op uw veronderstellingen.

Blijkbaar is het dan ook zo dat heel wat politiek geëngageerden de idee van een unitair België niet genegen zijn en er andere denkbeelden op na houden.

Zoals al gezegd heeft een groot deel van de bevolking - jammer genoeg - hierover geen mening. België of Vlaanderen. Confederalisme, federalisme of unitarisme. Het zal hun allemaal worst wezen. Bijgevolg is het dan ook verkeerd deze mensen in het ene of het andere kamp te plaatsen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 17:20   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ons samenlevingsmodel werd ooit een toonbeeld genoemd van vreedzame oplossingen i.v.m. verschillende leefgemeenschappen: Het belgische overleg- en compromis-model, met alle eraan verbonden voor- en na-delen. Het kost wat meer, maar we vechten niet (fysiek )
Door wie? Waarschijnlijk door de politiek verantwoordelijken die vol van zichzelf waren.

Het Belgische compromismodel is het tegengestelde van goed beleid: het is een opstapeling van schijnoplossingen. Nooit worden er harde, ingrijpende maatregelen genomen schrik als men heeft voor een definitief uiteenspatten van dit kunstmatige land.
Oud 24 december 2002, 17:21   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eerder hebt u zelf toegegeven dat dit cijfers louter en alleen gebaseerd was op uw veronderstellingen.

Blijkbaar is het dan ook zo dat heel wat politiek geëngageerden de idee van een unitair België niet genegen zijn en er andere denkbeelden op na houden.

Zoals al gezegd heeft een groot deel van de bevolking - jammer genoeg - hierover geen mening. België of Vlaanderen. Confederalisme, federalisme of unitarisme. Het zal hun allemaal worst wezen. Bijgevolg is het dan ook verkeerd deze mensen in het ene of het andere kamp te plaatsen.
Die cijfers zijn geen veronderstelling, maar een ruwe schatting van het aantal belgen dat stemt op uitgesproken separatistische partijen.
Degene die het worst zal wezen, kan je dus blijkbaar toch niet warm krijgen voor je destructieve plannen, en mag ik bijgevolg incalculeren bij de 'niet van hun neus makende' voorstanders van het behoud des lands in zijn huidige vorm. 8)
Oud 24 december 2002, 17:22   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg trouwens eens: beluisterde je de kerstboodschap, en wat vond je er in het algemeen van? Hoorde je hoe vlot Albert II zich in het nederlands uitdrukte?
Vlot?

De man leest een tekst af die hij hoogstwaarschijnlijk zelf niet geschreven heeft.

En trouwens de manier waarop u het zegt lijkt alsof de koning ons nu een groot voorrecht heeft verleend door de toespraak in het Nederlands te houden. Wat is de hand van sommigen toch gauw gevuld...
Oud 24 december 2002, 17:25   #29
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Door wie? Waarschijnlijk door de politiek verantwoordelijken die vol van zichzelf waren.
Heb jij dan als erudiet toch een facet in je persoonlijkheid, dat samen met Wilfried Martens alsnog de blanke wapens wil opnemen om op de barricaden te vechten voor een zelfstandig vlaanderen?
Gedenk wel dat er van diens strijdlust weinig overschoot toen hij braaf op de schoot van wijlen onze lieve koning Boudewijn zat en een regering of acht mocht leiden.
Oud 24 december 2002, 17:26   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die cijfers zijn geen veronderstelling, maar een ruwe schatting van het aantal belgen dat stemt op uitgesproken separatistische partijen.
Er hebben meer mensen op uitgesproken separatistische partijen gestemd dan uw 10%. En dat werkelijke cijfer vermindert u arbitrair, uit eigen goeddunken.

Waardeloos dus.

Citaat:
Degene die het worst zal wezen, kan je dus blijkbaar toch niet warm krijgen voor je destructieve plannen, en mag ik bijgevolg incalculeren bij de 'niet van hun neus makende' voorstanders van het behoud des lands in zijn huidige vorm. 8)
En misschien lopen die mensen ook niet warm voor uw unitair België noch voor uw monarchie noch voor bibberende Bert. Ik heb tenminste de eerlijkheid deze mensen niet tot de mijnen te rekenen of hen als pro dit of dat aan te halen. Eerlijkheid voor alles. Ook in uw redeneringen.

Destructief?

Waren de Baltische staten dan destructief bezig toen ze hun onafhankelijkheid uitriepen? Handelde Slovenië destructief toen het de Joegoeslavische natie verliet? Besloten Tsjechië en Slovakije tot een destructieve daad toen ze uit elkaar gingen?
Oud 24 december 2002, 17:29   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb jij dan als erudiet toch een facet in je persoonlijkheid, dat samen met Wilfried Martens alsnog de blanke wapens wil opnemen om op de barricaden te vechten voor een zelfstandig vlaanderen?
Gedenk wel dat er van diens strijdlust weinig overschoot toen hij braaf op de schoot van wijlen onze lieve koning Boudewijn zat en een regering of acht mocht leiden.
Wilfried Martens heeft nooit die beruchte zin gezegd: "Geef ons wapens". Dat was een slogan die enkele studenten tijdens de toespraak hadden geplaatst.

De afgang van dit heerschap is echter wel schrijnend en hoe hij Vlaanderen verloochende toen hij aan de macht zat van zijn Belgisch ministerpostje.
Oud 24 december 2002, 17:29   #32
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Maar de poten van zijn troontje raken steeds meer doorgezaagd, en de dag dat hij er af valt nadert...
Daar gaat Guderian voor zorgen zeker
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 17:29   #33
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Zeg trouwens eens: beluisterde je de kerstboodschap, en wat vond je er in het algemeen van? Hoorde je hoe vlot Albert II zich in het nederlands uitdrukte?
Vlot?

De man leest een tekst af die hij hoogstwaarschijnlijk zelf niet geschreven heeft.

En trouwens de manier waarop u het zegt lijkt alsof de koning ons nu een groot voorrecht heeft verleend door de toespraak in het Nederlands te houden. Wat is de hand van sommigen toch gauw gevuld...
Ik hoorde hem ooit in beperkte kring voor het vuistje een toespraak doen. Toen was zijn nederlands nog veel vlotter, en kon je duidelijk merken, dat hij de taal écht meester is. Humor kan je niet veinzen in een taal die je niet beheerst. Hij heeft blijkbaar nog wat last met het medium televisie, wat je een mens van zijn leeftijd, die nooit bevroedde de zware lasten van het koningsschap op zijn tere schouders te moeten nemen, niet kan ten euvel duiden.
Oud 24 december 2002, 17:31   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enkel Agalev wil het behoud van het huidige België.

CD&V en VLD staan een confederaal België voor.

Vlaams Blok en N-VA een onafhankelijk Vlaanderen.

Bij SP.a begint ondertussen al een Vlaams briesje te waaien.

De politieke werkelijkheid laat toch wel een ander geluid horen dan u stelt.
Oud 24 december 2002, 17:36   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:
Die 10% separatisten?
Je beeldvorming hieromtrent, is een beetje gedéfroqueerd, door het verhoudingsgewijs grote aantal separatisten op fora zoals dit.
Een tijdje geleden las ik over een onderzoek van enkele jaren geleden waaruit bleek dat in Vlaanderen eenderde van de bevolking voor onafhankelijkheid is. En een paar weken geleden poste een Vlaming op een Nederlands internetforum de volgende reactie op de stelling van een Nederlander dat Vlamingen massaal onafhankelijkheid willen:

Citaat:
Als Vlaams-nationalist en voorstander van de secessie ga ik hier eerlijk op antwoorden dat we niet massaal willen afscheiden. 40% wil onafhankelijkheid, 70% wil grotere autonomie. Die 40% neemt wel dag na dag toe, 2 jaar geleden was het nog 33%.
Ik weet helaas niet meer waar ik dat onderzoek heb gezien, maar als ik het nog eens tegenkom zal ik het doorgeven.

Citaat:
Dat moet wel heel lang geleden zijn, want ik ken België alleen als het 'graaimodel'...

Citaat:
Zijn de Borgerhoutse rellen nog steeds aan de gang?
Zeg trouwens eens: beluisterde je de kerstboodschap, en wat vond je er in het algemeen van? Hoorde je hoe vlot Albert II zich in het nederlands uitdrukte? Toffe peer als je het mij vraagt.
Ik heb alleen de tekst gelezen nu. Kan je ook ergens op internet die toespraak bekijken of niet? Misschien dat ik er anders morgenmiddag tijd voor heb, net voor die van Beatrix. Ik heb vorig jaar bij het langszappen weleens een stukje ervan gezien, maar om nou te zeggen dat de Belgische Koninklijke familie goed Nederlands spreekt: niet echt. Het lijkt een beetje op het Nederlands van mijn lerares Frans van de middelbare school (zelf een Française): een combinatie van Nederlandse woorden en een deel van de Franse grammatica met een heel grappig Frans-Rotterdams accent. Op dat vleugje Rotterdams na lijkt het er enorm op.
Oud 24 december 2002, 17:38   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoorde hem ooit in beperkte kring voor het vuistje een toespraak doen.
Hebt u hem dan gevraagd of hij dat woordje niet had voorbereid?

En beperkte kring? Laat me niet lachen dat u daar op aanwezig was.

Citaat:
Toen was zijn nederlands nog veel vlotter, en kon je duidelijk merken, dat hij de taal écht meester is. Humor kan je niet veinzen in een taal die je niet beheerst. Hij heeft blijkbaar nog wat last met het medium televisie, wat je een mens van zijn leeftijd, die nooit bevroedde de zware lasten van het koningsschap op zijn tere schouders te moeten nemen, niet kan ten euvel duiden.
Daar gaan we weer met het fabeltje dat de koninklijke familie wel het Nederlands goed beheerst maar dat niet naar boven weet te brengen. Teveel camera's, zeggen ze dan...

Allemaal veel veronderstellingen. En een groot gehalte aan koekendoosromantiek. Och die arme man. Wat een zware last. Ocharme! Misschien moet hij dan troonsafstand overwegen...
Oud 24 december 2002, 17:39   #37
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wilfried Martens heeft nooit die beruchte zin gezegd: "Geef ons wapens". Dat was een slogan die enkele studenten tijdens de toespraak hadden geplaatst.
Ga je ontkennen dat Wilfried Van De Witte Moeren een flamingant van de harde lijn was?

Citaat:
De afgang van dit heerschap is echter wel schrijnend en hoe hij Vlaanderen verloochende toen hij aan de macht zat van zijn Belgisch ministerpostje.
En u blijft vertrouwen in wat de nieuwe vlaamse particraten u voorschilderen en beloven?

Staat het 'veel beloven en weinig geven' erop?
Is er een iconografie-kenner in de zaal?
Oud 24 december 2002, 17:40   #38
Dimitri

Standaard

Om te zorgen dat we weten waarover we het hebben, de letterlijke tekst:

,,Dames en Heren,

Mijn familie en ikzelf wensen U allen een vrolijk Kerstmis en een heel gelukkig jaar 2003. In dit nieuwe jaar ziet onze familie alvast twee gelukkige gebeurtenissen tegemoet. Inderdaad, enerzijds verheugen wij ons over het aanstaande huwelijk van onze geliefde zoon, Prins Laurent, met juffrouw Claire Coombs, en anderzijds verwachten Prinses Astrid en gans haar gezin, tot onze vreugde, de geboorte van een broertje of van een zusje.

Bij dit jaareinde denken de Koningin en ik heel speciaal aan al onze kunstenaars al dan niet professioneel. Wij wensen hun onze warme dank te betuigen voor hun inbreng in de samenleving. Die musici, dansers, zangers, operasterren, toneelspelers, kineasten, schilders, beeldhouwers, architecten, fotografen, schrijvers, striptekenaars, modeontwerpers, designers, en nog zoveel anderen dragen ontegensprekelijk bij tot de kwaliteit van ons cultuurleven. Hun zoektocht naar schoonheid, de gevoelens die zij uitdrukken en hun creativiteit treffen ons en verblijden ons.

Alhoewel materialisme, productiviteit en het zich in zichzelf afsluiten ons vandaag maar al te makkelijk in hun greep houden, nodigen die kunstenaars ons uit met anderen te communiceren via de taal van de kunst, die universeel is. Daarvoor verdienen zij onze hulde. In ons onderwijs zou de kunst een ruimere plaats moeten krijgen om onze jongeren een grotere kans te bieden hun persoonlijke talenten te ontwikkelen.

Cultuur is een prachtig middel om beter begrip onder verschillende gemeenschappen te bevorderen en zowel de verscheidenheid als de universaliteit van de kunst te onderstrepen. Wij hebben het geluk dat de hoofdstad van onze Federale staat het centrum van beslissingen is geworden van een Europa dat zich verenigt en zich uitbreidt. Allen die hier die uitbouw volgen of die er metterdaad aan meewerken, moeten bij ons, om het even waar, aan een hoogstaand cultureel leven kunnen deelnemen.

De culturele rijkdom van de landen die weldra tot de Unie zullen toetreden vervult ons met bewondering. Tijdens onze Staatsbezoeken aan Polen, Tsjechië en Hongarije werden wij getroffen door het uitzonderlijk patrimonium van die landen. Dat erfgoed, waaraan trouwens heel Europa deelachtig is, verdient beter gekend en gewaardeerd te worden. Om die reden is het succes van het Europalia Festival zeer verheugend. Op dit ogenblik, bijvoorbeeld, hebben wij het geluk er enkele schatten uit Bulgarije te kunnen bewonderen. Andersom, hebben onze Tsjechische en Hongaarse gastheren tijdens ons bezoek de gelegenheid gekregen het talent van onze dansgroepen ''Rosas,, en ''Charleroi danse,, op prijs te stellen.

Culturele diversiteit is één van de rijkdommen van ons land en van ons continent en wij moeten die beter in het licht stellen. Het is verheugend dat nieuwe cultuurhaarden bij ons werden opgericht: de Flagey in Brussel, het concertgebouw in Brugge en de Musée des arts contemporains du Grand-Hornu, om er maar enkele te vermelden.

Ook met de bedoeling creativiteit te stimuleren heeft het Paleis van Brussel sedert eind oktober zijn deuren opengesteld voor werken van hedendaagse Belgische kunstenaars. Het grote publiek kon ze reeds bezichtigen en zal dat nog kunnen tijdens de zomermaanden. Eveneens op het Paleis organiseren de Festivals van Vlaanderen en van Wallonië tezamen, zeer geslaagde concerten van kamermuziek, en met Kerstmis komen uitstekende koren uit onze verschillende Gemeenschappen er sfeervolle liederen zingen. Ook met dezelfde bedoeling creativiteit te stimuleren werd er de jongste jaren aan verschillende eminente kunstenaars een adellijke titel toegekend.

Het is een wens die de Koningin en mezelf na aan het hart ligt, dat artistieke creativiteit meer aanmoediging zou krijgen en dat de vele vormen van cultuur voor iedereen beter toegankelijk zouden zijn. Immers, cultuur stemt tot nadenken over de samenleving en over het mens-zijn. Zij bevordert het wederzijds begrip, de verstandhouding en de verdraagzaamheid in een wereld die daar een enorme nood aan heeft.

In deze geest wensen de Koningin en ikzelf U allen vrolijke Kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar''.
Oud 24 december 2002, 17:41   #39
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik hoorde hem ooit in beperkte kring voor het vuistje een toespraak doen.
Hebt u hem dan gevraagd of hij dat woordje niet had voorbereid?
Dat was overduidelijk.

Citaat:
En beperkte kring? Laat me niet lachen dat u daar op aanwezig was.
Jeps.
En lachen kon ik daar eveneens.
Mét diens kleine causerie én door de rijkelijk vloeiende sjampieter.
Oud 24 december 2002, 17:42   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat moet wel heel lang geleden zijn, want ik ken België alleen als het 'graaimodel'...
Schitterende verwoording! Inderdaad, België is het graaimodel bij uitstek. Het geïnstitutionaliseerd egoïsme. Enkel zo kon België blijven bestaan.

Een aanrader: het artikel "Gekochte Loyaliteit"

http://secessie.nu/?tekst=toonnr&nummer=oktober%202002
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be