![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat een straf er in jouw visie was om mensen mores te leren? Hoe rijm je dat met de doodstraf? Of is het dan misschien een voorbeeld naar volgelingen toe ofzo? Wel, ik vrees dat er niet veel minder pedofielen of terroristen zullen zijn in jouw systeem, deze laatste zullen er trouwens niet rouwig om zijn, die zien zichzelf dan als martelaar. Er zijn trouwens al genoeg studies verricht die aantonen dat fysiek geweld geen oplossing biedt; je maakt er de mensen alleen agressiever en radicaler door. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als een kind zich in gevaar begeeft kan je als ouder niet steeds wachten dat het kind leert door te voelen. Dan treed je preventief 'beschermend' op zoals de draadopener schrijft. Een kind duidelijk maken dat er gevaar is, of bij het nekvel pakken zoals je schrijft om het te weerhouden zich aan gevaar bloot te stellen, is geen straf in die context. Nu, ook het 'conditioneren door beloning' is niet de ultieme 'oplossing' voor de opvoeding van kinderen. Het probleem met conditioneren (en straf opvoeden is een soort van conditioneren) is dat het empathieloos is. Zo leer je ook geen echte 'intrinsieke' verantwoordelijkheid aan. Dit is een fout die vaak gemaakt wordt ook bij pedagogen. Bekijk die 'nanny' serie maar eens waar liefde vervangen wordt door conditionering. Beangstigend, ook al heeft het 'resultaten' op korte termijn. 'Streng' maar rechtvaardig kan ook zonder straf. Het komt overeen met het hebben van normen en er consequent in zijn. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 oktober 2009 om 16:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja en nee, maar wat belangrijk is bij kleine kinderen is dat ze de ouder vertrouwen. Als de ouder dan zegt 'niet doen' dat is het zelfbehoud van het kind om te 'luisteren'. De natuurlijke staat is dit vertrouwen van het kind in de ouder. De vraag is dan wat dit vertrouwen beschadigd heeft tijdens de opvoeding indien het kind niet 'wil' luisteren. Waarom ook ervan uitgaan dat een kind niet zou 'willen' luisteren, maar tegelijkertijd er niet van uitgaan dat er met datzelfde kind een 'ik wil discussie' mogelijk zou zijn. Er zit daar een interne tegenstrijdigheid in die houding.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Zeker wat betreft deze materie is die vergelijking compleet zinloos. Fysieke straffen (waar jij niks op tegen lijkt te hebben) zijn dat ook; ze maken een mens alleen agressiever en radicaler. Mijn vader was overigens ook een "streng-maar-rechtvaardig" type, ik heb er gelukkig niks aan overgehouden ![]() Laatst gewijzigd door audrey : 21 oktober 2009 om 17:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het behoort inderdaad tot de natuur der wraakzuchtigen & mislukkelingen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Anyway, wat ik zou willen is dat mensen vanuit een positieve energie iets doen, niet vanuit een negatieve energie (angst voor straf, schuldgevoelens,..) Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Ik ben geen fan van straffen, maar ik ben er van overtuigd dat straffen soms ook gewoon nodig zijn. Je moet gewoon een juist evenwicht vinden, want hoe je het nu draait of keert, mensen zijn maar mensen met al hun gebreken (zeker ook kwaliteiten, ik ben verzot op mensen) en regels zijn er nodig om een maatschappij draaiende te houden. Ik ben voor het systeem van belonen maar soms gaat dat gewoon niet...Mensen zijn ingewikkelde wezens... Maar ik ben niet voor de doodstraf, je bent zelf dan niet beter dan een moordenaar
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 oktober 2009 om 14:02. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil eraan toevoegen dat mijn kinderen in een ontwikkelingsland zijn opgegroeid waar tijd nog niet zo schaars is. Een kind dat 'continu' sociaal kontakt heeft vanaf de geboorte en niet 'de kans' heeft om te wenen bij wijze van spreken, een kind dat de borstvoeding niet onthouden wordt na 3 maanden omdat de mama haar kind niet mee naar het werk kan nemen, een kind dat maw de eerste jaren van zijn leven niet 'getraumatizeerd' (een lichte overdrijving) werd zoals dat in België omwille van het systeem bijna onvermijdelijk is, zo'n kind heeft de basis meegekregen waarop een strafloze opvoeding gebaseerd is. Moesten mijn kinderen in België zijn opgegroeid zou dit veel moeilijker, maar daarom misschien niet onmogelijk geweest zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Parlementslid
|
![]() Jongens, jongens wat een sissiegezwam! Het is dit soort van slappe aanpak dat het hele vrije (?) Westen naar de kl... heeft geholpen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is complexer dan dit natuurlijk, want er zijn verschillende manieren om met straf om te gaan als ouder en als kind. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 oktober 2009 om 15:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Parlementslid
|
![]() Natuurlijk, voor een jaartje of twee.
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wil je erkenning voor het standpunt dat het belangrijk is om orde te bewaren en voel je je bezorgd dat mensen foute keuzes zouden kunnen maken als we meer empathisch met hen in contact komen in plaats van hen te bestraffen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind dit allemaal nogal vaag, hoor. Straffen (dan heb ik het over de overheid en niet over de ouder-kindrelatie) heeft sowieso minstens drie verschillende dimensies.
Ten eerste dienen bepaalde straffen als afschrikken om ongewenst of gevaarlijk gedrag te verhinderen. Een mooi voorbeeld zijn snelheidsovertredingen en de bijbehorende boetes. Als je kijkt naar de statistieken van de afgelopen jaren is het duidelijk dat er een significante daling van het aantal verkeersslachtoffers sinds de pakkans beduidend verhoogd is. Empathie is hier geen alternatief voor, aangezien de doorsnee snelrijder helemaal niet vindt dat h/zij anderen gevaar brengt: meestal is h/zij er van overtuigd dat h/zij niet in een ongeval zal betrokken geraken. Een andere voorbeeld (eentje dat misschien beter in deepeco's kraam te pas komt): wat doe je met bedrijven die illegaal afval dumpen? Een gesprek voeren met de CEO, proberen uit te zoeken wat zijn wensen, verlangens en teleurstellingen zijn? Ten tweede dienen bepaalde straffen om de samenleving te beschermen tegen gevaarlijke individuen. Dan hebben we het in de eerste plaats over vrijheidsberoving. Een goed voorbeeld zijn daders van pedoseksuele misdrijven: kans op recidive bijzonder groot, schade aan slachtoffers eveneens. Empathisch zijn, deepeco, barmhartigheid en mededogen? Sorry, onvoldoende. We kunnen dan lang doorbomen over nature of nurture, maar de realiteit is dat er mensen rondlopen die gevaarlijk zijn voor anderen. Burgers hebben het recht daartegen beschermd te worden. Een derde motivering voor een straf is het gevoel van rechtvaardigheid, in de eerste plaats voor slachtoffers en nabestaanden, maar ook tegenover de maatschappij. Opnieuw een voorbeeld: de meeste moorden in België hebben nog steeds een 'passioneel' motief. Man ontmoet vrouw, man wordt verliefd op vrouw, vrouw bedriegt man, man gaat door het lint en slaat vrouw de schedel in (omgekeerd kan natuurlijk ook). Als die vrouw jouw dochter is, dan heb jij het gerede verlangen dat de dader van dat misdrijf een straf opgelegd krijgt. Empathie kan, dat wil dan zeggen dat je die dader misschien ooit vergeeft. Neemt niet weg dat de roep om vergelding (en dat is het wel degelijk) wel gerechtvaardigd is. Ik ben ervan overtuigd dat een systeem zonder straffen alleen maar leidt tot mensen die het recht in eigen hand nemen. Ik vind het ook interessant te lezen hoe Johan Bollen (wiens bijdragen ik over het algemeen zeer waardeer) schrijft dat hij zijn kinderen niet hoeft te straffen en dat zij zijn opgegroeid in een ontwikkelingsland. Leuke anekdote, maar een causaal verband lijkt me toch niet te bestaan tussen die twee feiten. In vele ontwikkelingslanden is het zo dat (vermeende) misdadigers door de dorpsgemeenschap een autoband met benzine om de nek krijgen om dan voor fakkel te spelen of gewoon doodschopt worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus kun je maar beter echt straffen, en in sommige gevallen is het verweideren van het misdadig ellement de beste oplossing, executie is dan de meest humane, laat maar eens een 21 jarige pedofiel bvb tot zijn 85 ste in het gevang zitten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel natuurlijk conditioneer je met beloning, net zoals je ook conditioneerd met bestraffing, Het is zoals je zegt dat je een mix gebruikt, en dat het op de eerste plaats aankomt op het aanleren van verantwoordelijkheid, alleen moet het subject (of dat nu een beest, mens, is, ) op dat moment wel het concept van verantwoordelijkheid begrijpen. Een "normale" mens doet in princippe toch al zijn daden, door rationeel na te denken en zijn verantwoordelijkheidsbesef te gebruiken ? Het is pas in die gevallen waar dat niet lukt, of waar het niet mogelijk is, dat je ingrijpt (als verantwoordelijke ... ) dat ingrijpen is straffen, of belonen... Geloof mij, die supernanie, mijn haar komt daar omhoog van als ik da mens bezig zie, maar helemaal walg ik van die ouders, als ge maar zoveel bezig kunt zijn met uw kroost, begin er dan niet aan. Ik denk dat we eigenlijk wel min of meer op dezelfde golflengte zitten, hoor mits hier en daar een kleine nuance. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, voor degene die goed opgevoed zijn, is dat de schoonste tijd van hun leven, (volgens mijn vader toch, die hem daar geweldig geamuseerd heeft...
![]() en voor degen, die verkloot werden door hun ouders, (door ze te verwennen, over te beschermen of gewoon hun goesting te laten doen ) is dat de instelling van de laatste kans. een kind moet een paar keer op zijn bek vallen, zowel letterlijk als figuurlijk wel in t leger leren ze u dat. ze leren u daar ook zuipen en achter de vrouwen zitten, en uzelf uit de slag trekken als het daarmee fout loopt, ze leren u daar ook kameraadschap en loyaliteit tegenover de groep en collega`s (mijn 2 neefkes vertonen nu al rattengedrag, ik vind dat veel erger, dan stenen gooien... ![]() nadeel, voor sommigen is het inderdaad een jaar verkloot. |
![]() |
![]() |