Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2009, 12:39   #21
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oog Bekijk bericht
Veel Vlamingen wachten met ongeduld op een splitsing van België, d�*t staat vast. En de anderen hebben er niets tegen in elk geval. Daar waar ze allen akkoord zijn, is dat ze van de Walen moeten vanaf geraken. En dat is normaal, als je een bloedzuiger op je lichaam hebt zitten, wil je die er vanaf toch ?
Je mag daarvan dromen; maar dit is niet correct.

Wanneer de media dit, tegen beter weten in, beweert; heet dat manipulatie.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 12:43   #22
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Een krant of magazine lezen, naar tv kijken of radio luisteren komt in dit operettestaatje neer op je laten indoctrineren door links. 95% van alle journalisten zijn immers links en dat laten ze - tegen alle deontologie in - goed merken in hun publicaties of uitzendingen.
"Links" is een relatief begrip, tov een niet gedefiniëerd begrip "centrum"

Je kan hoogstens zeggen "linkser dan Jukes."

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 oktober 2009 om 12:50.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 12:49   #23
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
De provincie Limburg is ook minder rendabel dan - pakweg- Antwerpen. Splitsen dan maar? Het separatisme is in tijden van globalisering een onnozele anomalie die ons is opgedrongen door politici met verborgen agenda's. De nieuwe staatsvorm met 5 regeringen kost ons zoveel geld dat we in no-time aan het terugvallen zijn naar het niveau van een derdewereldland. Bezie onze wegen maar eens.

De media hebben ook in deze absurde hetze tegen de Walen boter op hun hoofd. 'Ambras' verkoopt immers altijd goed.
Ook nu weer:
de CD&V gaat op haar gezicht met de uitslag van het referendum over de "Lange Bammer".
Volgende eerstepagina nieuws in "de media" : de inspectie van Franstalige scholen in faciliteitengemeenten...

Niet direct een links thema, die communautaire twisten. Altijd een goede bliksemafleider.
Zijn dat de media die manipuleren? Omgekeerd eerder, die gemanipuleerd worden, door de politici..

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 oktober 2009 om 12:53.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 13:14   #24
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Niet direct een links thema, die communautaire twisten. Altijd een goede bliksemafleider.
Zijn dat de media die manipuleren? Omgekeerd eerder, die gemanipuleerd worden, door de politici..
Dat journalisten zich voor de kar laten spannen van door politici uitgevonden problemen, is het beste bewijs dat onafhankelijke journalistiek in dit operettestaatje een complete utopie is. Het niveau van de gemiddelde journalist is dan ook bedroevend laag, terwijl ze van zichzelf vinden dat ze geniaal zijn. Een zeer gevaarlijke combinatie. Denken we maar aan journalistieke lichtgewichten als Lisbeth Imbo, die maandenlang het duidingsmagazine Terzake mocht teisteren met haar egotripperij.
Oud 24 oktober 2009, 22:24   #25
Het Oog
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht

En de waarheid afstrijden, tegen beter weten in, dat heet liegen !!
Het Oog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 08:27   #26
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oog Bekijk bericht
En de waarheid afstrijden, tegen beter weten in, dat heet liegen !!
Inderdaad.

En de waarheid is : politieke kwesties en stemgedrag zie tabel 20 op p.27
Oud 25 oktober 2009, 10:26   #27
cheverrant
Partijlid

Standaard De vierde macht de Media manipuleert

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NOEKIE Bekijk bericht
Ergeren jullie je ook zo aan de manipulatie van de media? Ik wel. Alhoewel voor politiekers de media hen veel macht geeft of afneemt. goed boek is van johan sanctorum.

http://www.visionair-belgie.be/Artikels/Boekenshop.htm

De vergeten vierde macht mogen we niet onderschatten. Vele mensen slikken als zoete koek wat de media hen voorschoteld. Wie durft er net als ik kritisch te zijn?

bespreking:
http://www.indymedia.be/nl/node/35175
Ik erger mij wel, maar er nog steeds niets nieuws (zie de Franse film Le 4ème pouvoir (1985) van Serge Leroy met Philippe Noiret en Nicole Garcia in de hoofdrollen. Of er niets nieuws is, is niet het punt van mijn ergernis. Het punt is dat vele dingen veranderen op vele vlakken (vooral in de media) maar dat vele dingen (vooral politiek) blijven zoals ze zijn en sinds eeuwen waren.
cheverrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 10:28   #28
born2bewild
Banneling

Standaard

Een pol en soccer, die zal de tak eens afzagen waar hij heel zijn leven op moet zitten, de deuntjes fluitend van zijn baasjes omwille vh manna vd subsidies...sukkelaar

en dan nog ene uit de stal van guy peeters (ge weet wel)

ge zult met iets overtuigender morgen afkomen hoor knaapje

Laatst gewijzigd door born2bewild : 25 oktober 2009 om 10:34.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 13:58   #29
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik heb het over de manipulatie na de federale verkiezingen.
1. Jij hebt niet gehoord dat die werden uitgeroepen tot "de Vlaming stemde communautair en wil een staatshervorming"?
2. Jij hebt niet gehoord van de studie die het tegendeel bewees?
3. Jij hebt niet gehoord dat werd toegegeven dat de media beloofde om maandenlang deze studie te verzwijgen?
Mijn excuses. Ik had verkeerdelijk jou geciteerd terwijl dat een andere poster moest zijn.

1. Ja. Terecht zelfs.
2. Ja. En wie heeft die gemaakt?
3. Neen. Enlighten me.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 13:59   #30
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Noem een medium dat zulks beweert.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 25 oktober 2009, 14:42   #31
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NOEKIE Bekijk bericht
Ik vind vooral wansmakelijk dat er zoveel mensen bij de morgen zijn ontslagen en dat er geen haan naar kraait. (niet dat de morgen een goed blad voor mij is) Maar het is walgelijk dat een onderzoeksjournalist een vrije journalist niet langer meer mag bestaan. Zo vind ik het ook walgelijk dat de laatste stunt van filip en matilde volledig uit de pers is gebleven. Filip en matilde wilden naar de sound of music musical. Helaas voor de mensen die op de eerste drie rijen reeds kaartjes hadden. Die kregen de medeling dat ze niet langer meer welkom waren die dag en ofwel hun geld terugkregen of op een andere dag maar moesten komen(uiteraard niet op de eerste rij die waren volledig uitverkocht). Hun gevolg moest de hele 3 rijen bezet houden. Wat nog erger was dat er niemand die een partijkaart van het vlaams belang of NVA had mocht aanwezig zijn. Ook die kregen hun kaartje terug betaald voor die dag. Bangelijk dat een vorst nog zulke grote invloed kan uitoefenen in de 21ste eeuw. Dit is dus volledig uit de pers gehouden.
20 jaar terug kon ik met de Morgen de treinreis van Oostende naar Brussel vullen, als ik die morgen tegenwoordig koop (tijdens de week, want tijdens het weekend gooien ze er zoveel brol bij dat het gewoon doorbladeren een dag in beslag neemt; met evenweinig inhoud als tijdens de week) ben je uitgelezen iets na Brugge. Journalistiek in België is echt zwaar verkleuterd de afgelopen decennia.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2009, 14:46   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
20 jaar terug kon ik met de Morgen de treinreis van Oostende naar Brussel vullen, als ik die morgen tegenwoordig koop (tijdens de week, want tijdens het weekend gooien ze er zoveel brol bij dat het gewoon doorbladeren een dag in beslag neemt; met evenweinig inhoud als tijdens de week) ben je uitgelezen iets na Brugge. Journalistiek in België is echt zwaar verkleuterd de afgelopen decennia.
Inderdaad. De enige keer dat ik op DS Online nog eens een artikel lees dat de moeite waard lijkt, kan ik er donder op zeggen dat onderaan "Copyright NRC Handelsblad" of "Copyright The Guardian" zal staan. En zeggen dat toen ik nog studeerde ik geregeld DS ging kopen en daar een hele avond of zelfs twee dagen zoet mee was.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 25 oktober 2009, 14:59   #33
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Mijn excuses. Ik had verkeerdelijk jou geciteerd terwijl dat een andere poster moest zijn.

1. Ja. Terecht zelfs.
3. Neen. Enlighten me.
1 Neen, toch niet. En de wil van de kiezer is
“De wil van de kiezer.” of “Het mandaat van de kiezer”. Het zijn slogans die de afgelopen maanden tot in den treure werden herhaald om te rechtvaardigen dat het land een half jaar lang gegijzeld werd in een poging om een rechtse oranje-blauwe regering te vormen en een grote staatshervorming door te voeren.
Uit het geheim kiesonderzoek van Dimarso waar Knack vandaag mee uitpakt, blijkt dat helemaal niet de wil van de kiezer te zijn. En alle politici rond de onderhandelingstafel wisten dat want het is op hun vraag dat de resultaten van het onderzoek pas nu worden bekend gemaakt."
2 Dimarso; de K.U.Leuven kwam tot dezelfde conclusie.
3 Een maand na de verkiezingen verrichtte het onderzoeksbureau TNS Media/Dimarso een onderzoek naar de stemverschuivingen die zich op 10 juni 2007 hebben voorgedaan. Ze legden de resultaten voor aan CD&V, Open VLD en SP.A. Die partijen drongen aan op een publicatie-embargo tot begin 2008. Dat zou ze de kans geven om de 241 pagina's cijfers en commentaren uitgebreid te bestuderen en er strategische conclusies uit te trekken.
http://knack.rnews.be/nieuws/belgie/...icle11057.html
Oud 25 oktober 2009, 15:16   #34
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
“De wil van de kiezer.”
Beste,

Ten eerste vind ik Indymedia geen bron. Ten tweede is Dimarso me in het verleden ook al tegengevallen als zijnde een bron van wat de politici willen dat je gelooft. Ten derde is het iets dat ik op straat, op het werk en op dit forum zie. Ik heb mensen tot in de kleur van hun ogen zien veranderen de voorbije 3 jaar als het gaat over het communautaire.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 25 oktober 2009, 15:27   #35
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste,

Ten eerste vind ik Indymedia geen bron. Ten tweede is Dimarso me in het verleden ook al tegengevallen als zijnde een bron van wat de politici willen dat je gelooft. Ten derde is het iets dat ik op straat, op het werk en op dit forum zie. Ik heb mensen tot in de kleur van hun ogen zien veranderen de voorbije 3 jaar als het gaat over het communautaire.
Beste,
Ten eerste en ten tweede; je laat punt 2 en 3 uit mijn bericht weg. De andere bronnen bevallen je ook niet?
Dimarso kwam in haar studie nu net tot besluiten die de politici liever niet willen dat je gelooft.

Je ten derde heeft er niets mee te maken. Het gaat over de federale verkiezingen van 10 juni 2007; en hoe "de wil van de kiezer" voorgesteld werd; tegen beter weten in.
Manipulatie dus.

p.s. Wat vind je wel een goede bron? Wat zijn de criteria voor een goede bron?
Oud 25 oktober 2009, 15:51   #36
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
p.s. Wat vind je wel een goede bron? Wat zijn de criteria voor een goede bron?
Dat zie ik wanneer ik ze zie. Indymedia heb ik op dit forum ooit al blootgesteld als gesponsord door de PVDA. Niet meteen neutraal dus. Al zal je me ook niet horen zeggen dat DS of DM neutraal zijn.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 25 oktober 2009, 15:54   #37
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zie ik wanneer ik ze zie.
Ik begrijp het, een goede bron; is een bron die bevestigd wat jij denkt; al de andere bronnen zijn slecht.

En ter zake geen weerlegging meer? Vandaar dat je de rest weglaat.

Laatst gewijzigd door artisjok : 25 oktober 2009 om 15:56.
Oud 26 oktober 2009, 06:52   #38
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

1. Ja. Terecht zelfs.
3. Neen. Enlighten me.
“De wil van de kiezer.” of “Het mandaat van de kiezer”. Het zijn slogans die de afgelopen maanden tot in den treure werden herhaald om te rechtvaardigen dat het land een half jaar lang gegijzeld werd in een poging om een rechtse oranje-blauwe regering te vormen en een grote staatshervorming door te voeren.
Uit het geheim kiesonderzoek van Dimarso waar Knack vandaag mee uitpakt, blijkt dat helemaal niet de wil van de kiezer te zijn. En alle politici rond de onderhandelingstafel wisten dat want het is op hun vraag dat de resultaten van het onderzoek pas nu worden bekend gemaakt."
2 Dimarso; de K.U.Leuven kwam tot dezelfde conclusie.
3 Een maand na de verkiezingen verrichtte het onderzoeksbureau TNS Media/Dimarso een onderzoek naar de stemverschuivingen die zich op 10 juni 2007 hebben voorgedaan. Ze legden de resultaten voor aan CD&V, Open VLD en SP.A. Die partijen drongen aan op een publicatie-embargo tot begin 2008. Dat zou ze de kans geven om de 241 pagina's cijfers en commentaren uitgebreid te bestuderen en er strategische conclusies uit te trekken.
http://knack.rnews.be/nieuws/belgie/...icle11057.html
Kan je me vertellen of ik je enlightened heb?

Ik haal voor telkens 2 bronnen aan; waarvan je er 1 verwerpt wegens duistere redenen. De andere bron negeer je.
Oud 26 oktober 2009, 07:48   #39
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Journalistiek in België is echt zwaar verkleuterd de afgelopen decennia.
Hoe komt dat? Toen de kwaliteitskranten nog als dusdanig konden worden bestempeld, kwamen ze tot de vaststelling dat ze maar weinig verkochten, zowel DM als DS is eens failliet gegaan. HLN daarentegen zag zijn oplage stijgen tot zelfs 1 miljoen (tegenover nog geen 100.000 voor de kwaliteitsbladen).

Gevolg: DS is beginnen "verruimen" ende "verbreden". Daarna is ook DM gevolgd. Ze zijn hun kranten als commerciële producten gaan beschouwen en behandelen.

Jammer genoeg zijn ze wat doorgeslagen naar het andere uiterste.

Wat beïnvloeden betreft: dat doen media altijd, lijkt me onvermijdelijk. De politieke kleur is van de meesten wel gekend, denk ik. Bestaat ook overal, in Spanje zijn zelfs de sportkranten gekleurd met een uitgesproken voorkeur voor ofwel Real Madrid ofwel Barcelona.
Oud 26 oktober 2009, 08:23   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
Hoe komt dat? Toen de kwaliteitskranten nog als dusdanig konden worden bestempeld, kwamen ze tot de vaststelling dat ze maar weinig verkochten, zowel DM als DS is eens failliet gegaan. HLN daarentegen zag zijn oplage stijgen tot zelfs 1 miljoen (tegenover nog geen 100.000 voor de kwaliteitsbladen).

Gevolg: DS is beginnen "verruimen" ende "verbreden". Daarna is ook DM gevolgd. Ze zijn hun kranten als commerciële producten gaan beschouwen en behandelen.

Jammer genoeg zijn ze wat doorgeslagen naar het andere uiterste.

Wat beïnvloeden betreft: dat doen media altijd, lijkt me onvermijdelijk. De politieke kleur is van de meesten wel gekend, denk ik. Bestaat ook overal, in Spanje zijn zelfs de sportkranten gekleurd met een uitgesproken voorkeur voor ofwel Real Madrid ofwel Barcelona.
Zelfs de kwaliteitskranten zijn NOOIT onpartijdig geweest.
DS was de krant van de Katholieken en DM de krant van de Socialisten.
HLN was die van de Liberalen.

Met de opkomst van Verhofstadt binnen jong-pvv, verdwenen echter de lijnen tussen de politieke strekkingen in Vlaanderen.
En werden de kranten nog slechts een middel om zijn doelen te bereiken.

Maar de media is steeds het middel geweest om propaganda te voeren voor de politici.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be