Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2009, 21:42   #21
audrey
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Nobel Bekijk bericht
Waar zou ik de zaken uit zijn context gerukt hebben? Trouwens, de criteria die Fukuda (verderop in dezelfde tekst) blijken ook niet echt werkbaar
je rukt het uit de context omdat je dat citaat gebruikt voor het in twijfel trekken van de ziekte zelf.
audrey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 21:54   #22
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

CVS bestaat wel degelijk. Een vriendin van me lijdt er al zo'n 15jaar aan, met regelmatig ook symptomen van fibromyalgie. Ze is licentiate wiskunde, maar kan het fysiek niet meer opbrengen om 8 uur/dag voor een klas te staan.
De arts die zich in België het verst in de ziekte heeft verdiept is Prof. K.De Meirleir van het AZ.VUB-Jette.

Laatst gewijzigd door Pietje : 23 oktober 2009 om 21:54.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 22:00   #23
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
CVS bestaat wel degelijk. Een vriendin van me lijdt er al zo'n 15jaar aan, met regelmatig ook symptomen van fibromyalgie. Ze is licentiate wiskunde, maar kan het fysiek niet meer opbrengen om 8 uur/dag voor een klas te staan.
De arts die zich in België het verst in de ziekte heeft verdiept is Prof. K.De Meirleir van het AZ.VUB-Jette.
Chronische linker-kleine-teenpijnsyndroom bestaat ook als ik en voldoende andere mensen hierover lang genoeg klagen.

Wat is het essentiële verschil tussen fibromyalgie en cvs? Symptomen zijn gelijkaardig: ga je naar een Waalse dokter is dit fibromyalgie, een Vlaamse zegt CVS.
Is er bewijs dat het hier gaat over 2 verschillende aandoeningen of gaat het in feite over 1 aandoening?
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 22:02   #24
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses Bekijk bericht
Chronische linker-kleine-teenpijnsyndroom bestaat ook als ik en voldoende andere mensen hierover lang genoeg klagen.

Wat is het essentiële verschil tussen fibromyalgie en cvs? Symptomen zijn gelijkaardig: ga je naar een Waalse dokter is dit fibromyalgie, een Vlaamse zegt CVS.
Is er bewijs dat het hier gaat over 2 verschillende aandoeningen of gaat het in feite over 1 aandoening?
Bent u dokter ??
Oud 23 oktober 2009, 22:18   #25
Alfred Nobel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat is uw besluit nu?
Dat het psychologisch is en dat mensen maar niet zo flauw moeten doen?
Er is geen enkele maar dan ook geen enkele wetenschappelijke test die onomstotelijk kan aantonen of iemand al dan niet CVS heeft. Men gaat steeds van veronderstellingen uit. Daar wringt nu het schoentje.
Bloedarmoede kan bijvoorbeeld perfect aangetoond worden. Als je een hematocriet hebt die onder een bepaalde waarde ligt t.o.v. de referentiewaarde (aantoonbaar door een bloedafname te doen en een hematocrietbepaling) kan je spreken van bloedarmoede.
Er bestaat geen bloedtest die bijvoorbeeld CVS kan aantonen.
Dit maakt het zo moeilijk om het CVS-kaf van het koren te scheiden
Alfred Nobel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 22:22   #26
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele maar dan ook geen enkele wetenschappelijke test die onomstotelijk kan aantonen of iemand al dan niet CVS heeft.
Ik zou graag een test zien die onomstotelijk kan aantonen dat jij geen flauwe kul verkoopt.
Oud 23 oktober 2009, 22:23   #27
Alfred Nobel
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou graag een test zien die onomstotelijk kan aantonen dat jij geen flauwe kul verkoopt.
Is dit uw niveau van discussie voeren? Beetje oververmoeid?
Oud 23 oktober 2009, 22:25   #28
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dit uw niveau van discussie voeren?
Gaan we het eens over jouw niveau hebben ??
Oud 23 oktober 2009, 22:26   #29
carla
Vreemdeling

carla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
flanelletje is daar terug!!!!denk ik,
niet flanelletje is terug.
Oud 23 oktober 2009, 22:28   #30
Alfred Nobel
Banneling

Standaard

Citaat:
Gaan we het eens over jouw niveau hebben ??
Wel, geef me dan een test die het wel onomstotelijk kan aantonen... dan zal ik stoppen met "lullen"
Oud 23 oktober 2009, 22:30   #31
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Is CVS geen typisch geval van psychosomatose? Een tante van mij kreeg CVS nadat haar dochter op een nogal dramatische wijze zelfmoord had gepleegd. In dit geval kun je wel een mogelijk verband vermoeden, maar wellicht nooit aantonen. In elk geval: of het ingebeeld is of niet, iemand die zich iets zo sterk inbeeldt dat het ook effectief zijn/haar normale functioneren doet haperen, moet hoe dan ook ernstig worden genomen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 22:30   #32
Alfred Nobel
Banneling

Standaard

Citaat:
Och, meneer is op zijn teentjes getrapt want hij heeft een vriendinnetje die de ziekte heeft en is dus ervaringsdeskundige...
Oud 23 oktober 2009, 22:31   #33
Alfred Nobel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Is CVS geen typisch geval van psychosomatose? Een tante van mij kreeg CVS nadat haar dochter op een nogal dramatische wijze zelfmoord had gepleegd. In dit geval kun je wel een mogelijk verband vermoeden, maar wellicht nooit aantonen. In elk geval: of het ingebeeld is of niet, iemand die zich iets zo sterk inbeeldt dat het ook effectief zijn/haar normale functioneren doet haperen, moet hoe dan ook ernstig worden genomen.
Misschien leed die tante gewoon aan een depressie? Laat dit nu net één van de uitsluitingscriteria zijn...
Oud 23 oktober 2009, 22:31   #34
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u dokter ??
Is dat een relevante vraag?
Het is zo dat CVS een voornamelijk angelsaksische term is. Snel gegoogle levert mij het volgende:

Citaat:
Er mag dus gesteld worden dat er nog tal van onduidelijkheden zijn op vlak van terminologie en classificatie van aandoeningen die onder de noemer ‘chronisch vermoeidheidsyndroom’ vallen. Volgens bepaalde auteurs zou er zelfs een verschil in medisch taalgebruik bestaan tussen Vlaanderen en Franstalig België, waarop respectievelijk de Angelsaksische en de Franstalige medische literatuur afstralen. Voldoende betrouwbare cijfers om een trend van voorkomen weer te geven, ontbreken omwille van bovengenoemde redenen vooralsnog.
Bron: http://users.telenet.be/andre.moreau/pagina187.html
Als ik tijd heb zal ik een betere referentie proberen geven.

Syndromen zijn samenraapsels van symptomen, deze zijn liefst objectief maar meestal subjectief. Of denk je dat een huisdokter op basis van subjectieve symptomen (zoals hoofdpijn, hoesten, keelpijn, spierpijn, verstopte neus, enzoverder) zekerheid heeft dat het gaat om een griepvirus?
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 22:32   #35
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och, meneer is op zijn teentjes getrapt want hij heeft een vriendinnetje die de ziekte heeft en is dus ervaringsdeskundige...
Nu ja, als je zo iemand van nabij kent, kijk je er misschien niet tegenaan zoals een wetenschapper, maar alleszins met meer kennis van zaken dan een volstrekte leek...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 22:35   #37
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bent u dokter ??
Oud 23 oktober 2009, 22:36   #38
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien leed die tante gewoon aan een depressie? Laat dit nu net één van de uitsluitingscriteria zijn...
Misschien kom jij hier gewoon maar even het forum volspammen.
Oud 23 oktober 2009, 22:37   #39
audrey
Burger

Standaard

Citaat:
Wel, geef me dan een test die het wel onomstotelijk kan aantonen... dan zal ik stoppen met "lullen"
Waarom hou je geen inzamelactie voor de financiering van het onderzoek naar deze ziekte? Dan zal je misschien sneller je test hebben.
audrey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 22:38   #40
Alfred Nobel
Banneling

Standaard

Citaat:
De arts die zich het meest in de portemonnee van de mensen verdiept heeft blijkbaar. Enfin, dat concludeer ik van iemand die er blijkbaar op consult bij geweest is:

Citaat:
s het niet zéér voorbarig om al conclusies te trekken bij iets wat nog in een testfase zit? Uitspraken zoals het staat nu vast dat CVS niet psycho-somatisch is terwijl de testen nog niet eens afgerond zijn is op zijn minst voorbarig. We weten allemaal dat mijnheer De Meirleir zelf belangen heeft in CVS. Hij is de enige die zo opportunistisch is om er grof geld aan te verdienen en de mensen verschrikkelijk dure therapien aan te smeren. Therapieën die trouwens absoluut niks lijken te doen. Of wat dacht u van een faecaliënonderzoen van rond de €300.

In mijn ogen is die De Meirleir niet meer of minder dan een ordinaire afzetter zoals er in de 18de eeuw verschillende van dorp tot dorp trokken. Alleen verdient deze kerel grof geld op de kap van het RIZIV.
Voor een hoopje stront te onderzoeken 300 € vragen... je zou van minder moe worden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be